• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1657
  • دوشنبه 1385/12/28 ساعت 19:36
  • تاريخ :

بازی سلطنتی اور

به یاد دارید که گفتیم مردم بین النهرین هم مثل همه مردم دنیا به بازی و سرگرمی علاقه داشتند و یکی از بازیهای محبوبشان ، بازی ای بود که با تخته و مهره و تاس انجام می دادند.

 

تخته ای که در زیر می بینید از دو مجموعه مربع های دوازده تایی و شش تایی تشکیل شده که پلی از دو مربع آنها را به هم می پیوندد. این تخته که بیش از 4600 سال قدمت دارد ، اکنون در موزه بریتانیایی نگه داری می شود. خانه هایش با نقوش هندسی به زیبایی تزیین شده اند و در 5 خانه هم تصویری از یک گل نقاشی شده است.

 

این تخته یک مجموعه مهره هم دارد: هفت مهره سفید که هر کدام پنج نقطه سیاه دارند وهفت مهره سیاه با پنج نقطه سفید . دو سری سه تایی تاس به شکل هرم سه وجهی هم وجود دارد.

 

اخیراً لوحه ای بابلی به خط میخی پیدا شده است که قوانین بازی را شرح می دهد. این لوحه بین 177 تا 176 قبل از میلاد ، پدید آمده ولی تمام قوانین بازی را شرح می دهد. اعداد و نامهای مهره ها ، تاسها و جزئیاتی راجع به نحوه تاس ریختن در لوحه نشان داده شده اند. روشن است که هر پنج مهره هر بازیکن با هم تفاوت داشته و برای ورود هر کدام از آنها به بازی به یک وضعیت خاص تاس احتیاج بوده است. به نظر می رسد که بین 20 خانه تخته ، پنج خانه ای که نقش گل دارند ، مهمتر باشند. یعنی این خانه ها ، خانه های شانس به شمار آمده و قرار گرفتن مهره در آنها ، امتیازی محسوب می شده است. اگر مهره در این خانه ها واقع نمی شد ، جریمه ای باید پرداخت می شد.

 

بازی سلطنتی اور
برای دیدن عکس بزرگ روی آن کلیک کنید

قوانین بازی

هر بازیکن هفت مهر و سه تاس هرم شکل دارد که هر کدام دو سطح قرمز و دو سطح سفید دارند. این یک بازی رقابتی است و هدف آن وارد کردن همه مهره ها به صفحه ، پیمودن مسیر مشخص و هر چه زودتر بیرون بردن تمام مهره هاست . خانه شروع هر بازیکن ، مسیر و 5 خانه مخصوص در تصویر زیر نشان داده شده اند . خانه بیرون رفتن هم بین دو خانه گل دار قرار دارد. 

بازی سلطنتی اور

 حرکت توسط تاسها تعیین می شود:

  • آمدن سه روی قرمز5 امتیاز دارد و باید یکبار دیگر هم تاس ریخته شود.
  • آمدن سه روی سفید 4 امتیاز دارد و باید یکبار دیگر هم تاس ریخته شود.
  • آمدن دو روی سفید هیچ امتیازی ندارد و نوبت به بازیکن مقابل می رسد.
  • آمدن یک روی سفید یک امتیاز دارد و نوبت به بازیکن مقابل می رسد.

 

  1. با توافق بازیکن اول را انتخاب کنید.
  2. تخته در اول بازی خالی است با آوردن 4 یا 5 امتیاز ، یک مهره وارد صفحه می شود.
  3. هر مهره ای که درون صفحه قرار دارد ، به اندازه امتیاز هر بار تاس ریختن، امکان حرکت دارد.
  4. به غیر از مهره هایی که در نقاط امن هستند ( مورد 6 را بخوانید ، یا وارد خط مرکزی شده اند، مهره های دیگر در معرض حمله مهره های حریف هستند. اگر مهره ای در خانه ای فرود بیاید که قبلاً مهره حریف در آن قرار دارد ، آن را می زند و از بازی خارج می کند و آن مهره باید دوباره از نقطه شروع ، آغاز کند.
  5. هر بازیکن می تواند ، هر تعداد مهره ای را که می خواهد روی صفحه بازی داشته باشد. هر خانه ، به جز خانه های گل دار و خانه آخر ، فقط می تواند توسط یک مهره اشغال شود.
  6. خانه های گل دار و خانه آخر ، خانه های امن هستند : یعنی مهره های متعدد از رنگهای مختلف می توانند در آنها بدون خطر در کنار هم قرار بگیرند.
  7. هر مهره باید به خانه آخر برسد و با آوردن 4 یا 5 امتیاز از صفحه بازی خارج شود.
  8. برنده کسی است که همه مهره هایش را از خانه آخر خارج کند.

مترجم: ساناز فرهنگی

بازگشت به صفحه اصلی

UserName