• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1876
  • دوشنبه 1388/6/23
  • تاريخ :

قلبهايي که فرودگاه ملائکه اند

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر علي رفيعي، استاد حوزه علميه قم بامداد يكشنبه در مراسم احياي شب‌هاي قدر كه در شبستان امام خميني (ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) با حضور زائران و مجاوران بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت (س) برگزار شد، با اشاره به فضيلت‌هاي شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان گفت: بايد توجه ويژه‌اي به اين شب داشته باشيم، زيرا هم در قدر بودن امشب و هم در احياي آن تاكيد بيشتري نسبت به شب‌ها ديگر قدر است.
حجت الاسلام رفيعي

وي درباره اهميت شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان اظهار داشت: امام صادق(ع) در يك ماه رمضان بيمار شد و شب‌ها نتوانست به مسجد برو، اما شب بيست و سوم به رغم بيماري به فرزندانش فرمود: امشب مرا به مسجد ببريد كه آن حضرت را به مسجد بردند و اين شب را در مسجد ماندند.

استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه در روايات معصومين توجه خاصي به شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان شده است، خاطرنشان كرد: يكي از تاكيدات امشب، مسئله ارتباط با ولايت است. در اين شب دعا براي امام زمان (عج) به ويژه خواندن دعاي فرج بسيار تاكيد شده است.

با استناد به آيات قرآن و روايات، فرشتگان و ملائكه در زمين به صورت انسان ظاهر مي‌شوند و ممكن است با هركس صحبت كنند كه در اين باره در قرآن به نحوه ديدار حضرت ابراهيم، لوط و مريم با فرشتگان اشاره شده است.

وي در ادامه به تشريح چگونگي نزول فرشتگان و ملائكه پرداخت و ابراز داشت: بيش از 70 مرتبه در قرآن كلمه ملائكه آمده است و اعتقاد به ملائكه همرديف با اعتقاد به خدا ياد شده است.

رفيعي گفت: خداوند بارها در قرآن كريم كلمه ملائكه و فرشتگان را در كنار نام خودش آورده است، پس كسي كه به ملائكه ايمان نداشته باشد، در اصل اعتقاداتش خدشه وارد است.

وي در ادامه در تبيين نحوه نزول فرشتگان روي زمين گفت: با استناد به آيات قرآن و روايات، فرشتگان و ملائكه در زمين به صورت انسان ظاهر مي‌شوند و ممكن است با هركس صحبت كنند كه در اين باره در قرآن به نحوه ديدار حضرت ابراهيم، لوط و مريم با فرشتگان اشاره شده است.

استاد حوزه علميه قم همچنين با بيان اينكه بيش از 20 نوع كار براي فرشتگان در قرآن و روايات نقل شده است، به آيات سوره‌هاي نازعات، صافات و مرسلات اشاره كرد و اظهار داشت: براساس اين آيات شئون و كارهاي فرشتگاه متفاوت است و تمام اموري كه خدا براي بشر در نظر مي‌گيرد از مجرا و كانال فرشتگان ابلاغ مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه قلب انسان مي‌تواند دو فرود داشته باشد، اظهار داشت: براساس آيات آخر سوره شعرا، برخي شيطان به قلب‌هايشان فرود مي‌آيد كه گنه‌كار، دروغگو و اهل افترا كساني هستند كه شيطان به اين افراد نازل مي‌شود.

رفيعي با بيان اينكه كساني كه فرشته به قلب آنها نازل مي‌شود، هفت پيام به آنها داده مي‌شود، اظهار داشت: نترسيدن از آينده، حسرت نخوردن براي گذشته، بشارت بهشت، رفيق و همراه بودن در دنيا و آخرت، مهيا بودن همه خواسته‌ها در بهشت، برخورداري از همه نعمت‌هاي مادي و معنوي و مهمان خدابودن وعده‌هايي است كه فرشته به انسان مي‌دهد.

وي خاطرنشان كرد: فرشتگان به كساني نازل مي‌شوند كه ايمان دارند و در ايمانشان راسخند.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به آيات سوره فصلت گفت: قلب كساني محل فرود فرشتگان قرار مي‌گيرد كه هم به خدا اعتقاد داشته باشند و هم در اين اعتقاد، ايستادگي و استقامت از خود نشان دهند.

وي با بيان اينكه استقامت به معناي ايستادگي بر پيروي از ولايت اهل بيت (ع) است، گفت: ولايت اهل بيت (ع) با ترك گناه و استقامت بر تقوا حفظ مي‌شود.

رفيعي ادامه داد: بنابر فرموده پيامبر اسلام، معناي ديگر استقامت كه مكمل معناي اول است، استقامت در ايمان تا لحظه مرگ است.

وي در ادامه با اشاره به آيات پاياني سوره شعرا گفت: برخي از قلب‌ها فرودگاه شيطان است و به راحتي شيطان مي‌تواند بر آنها امر و نهي كند و مثل گوي آنها را در دست خود بچرخاند.

استاد حوزه علميه قم، آمال و آرزوها و دنياپرستي را عامل سقوط مسلمانان دانست و افزود: پيشرفت اوليه اسلام با زهد بود و سقوط مسلمانان با آمال، آرزوها، وابستگي به دنيال و دور شدن از زهد است.

وي گفت: براساس آيات قران كريم گناه، دروغ و افترا قلب انسان را به فرودگاه شيطان تبديل مي‌كند.

رفيعي شب‌هاي قدر را شب‌هاي توبه و استغفار دانست و اظهار داشت: استغفار، پيامدهاي مادي و معنوي به همراه دارد، خداوند به واسطه استغفار روزي بي‌حساب و با بركت به مومنان مي‌دهد و زنگارها را از قلوبشان مي‌زدايد.

وي در پايان خواستار پايبندي مسلمانان به معاني قرآن شد و گفت: نمي‌شود انسان قرآن روي سر بگذارد، اما به دستورات و تعاليم آن بي‌تفاوت باشد.

استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه انسان بايد در اعمال، رفتار و گفتار پايبندي خود را به قرآن نشان دهد، اظهار داشت: احيا گرفتن مانور نيست. احيا كار صوري، تئوري و فرضي نيست، بلكه يك توسل حقيقي در زندگي است كه در اين شب مي‌توان با ارتباط با خدا و توبه و استغفار قلب‌ها را محل نزول فرشتگان كرد.

منبع: فارس


تنظيم براي تبيان: شکوري
UserName