• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 140
تعداد نظرات : 50
زمان آخرین مطلب : 4856روز قبل
اخبار

در گوگل عبارت های Ashura و Muharram را جستجو کنید...

 

واضح است که یزیدیان زمان، دوست ندارند تا پیام عاشورا به گوش ملت ها برسد. به همین دلیل سعی دارند تا این گونه عاشورا و محرم را به انحراف بکشند.

حال من و تو وظیفه داریم تا جلوی این انحراف را بگیریم. ما می توانیم به کمی تلاش کاری کنیم تا مردم دنیا به سرچ عبارت Ashura و Muharram به پوسترها و تصاویر مذهبی، زیبا و پرمفهوم مواجه شوند نه با این تصاویر خشن،افراطی و انحرافی.

در سایت فکر جوان طرح جالبی دیدم که در ادامه می آورم:

جنبش اینترنتی عاشورائیان برای اصلاح موتورهای جستجو

به امید خدا و با همراهی شما دوستان قصد داریم در ماه محرم یک جنبش تاثیرگذار و بسیار مهمی را در سطح اینترنت آغاز کنیم. ان شاءالله که با گسترش آن در فضای سایبری بتوانیم به هدف مهمی که در این خصوص داریم دست پیدا کنیم.

جزئیات طرح:

۱) هدف از این طرح:

دوستان اگر سری به موتورهای جستجو بزنید و واژه های Ashura و Muharram و کلمات شبیه این اسامی را سرچ کنید، معمولا به تصاویری نامناسب در خصوص قمه زنی و وهن مذهب راستین شیعه می رسید که بعید نیست با مقاصد و اهداف مغرضانه با این نام ها در فضای نت آپلود و گسترش یافته باشد.

هدف ما این هست که و در یک حرکت جمعی یک بمب گوگلی جهت اصلاح بخش تصاویر موتور های جستجو در زمینه کلمات مربوط به قیام عاشورا و حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام راه بیندازیم. به طوری که در نتیجه کار (که البته ممکن است مدتی طول بکشد تا به ثمردهی برسد)، شاهد تغییر و اصلاح این الگو در موتورهای جستجو باشیم.

۲) مراحل انجام کار:

۱- برای اینکار لازم هست ابتدا تصاویری جذاب و مناسب با این موضوع طراحی کرده و با نام، عنوان و توضیحاتی که بیانگر ارتباط آن به قیام عاشورا و وجود نازنین حضرت داشته باشد، در فضای مطمئنی آپلود کنیم.

۲- مرحله دوم فعالیت این هست که این تصاویر را تا جایی که ممکن است در فضای سایبری گسترش دهیم. به این منظور لازم است تمام دوستان تا جایی که می توانند در قرار دادن این تصاویر در وبلاگ ها و سایت های خودشان و معرفی آن به دوستان تلاش کنند تا با ایجاد یک شبکه عنکبوتی مثبت بتوانیم این حرکت شوم را خنثی نماییم.

قسمت اعظم کار در آماده سازی و آپلود تصاویر انجام گرفته است که بخشی از آنها را می توانید در آلبوم تصاویر همینجا مشاهده بفرمایید:

http://jonbesh.mihanblog.com/post/category/5

البته در این مرحله هنوز جای کار باقیست و هر اندازه که بتوانیم تصاویر بیشتری با این نام، محتوا و توضیح ساخته و آپلود کنیم، به هدف نزدیک تر خواهیم شد.

لذا در این خصوص از همه دوستانی که آمادگی فعالیت در این زمینه را دارند، صمیمانه دعوت به همکاری می کنیم. (در بخش نظرات اعلام آمادگی نمایید تا با شما تماس گرفته شود.)

همکاری دوستان در این مرحله می تواند در زمینه های ذیل باشد:

۱) در بخش پیوند های سایت یا وبلاگ پیوندی تحت عنوان تصاویر  Ashura و Muharram ایجاد کرده و لینک آلبوم تصاویر که معرفی شد را قرار دهید:

http://jonbesh.mihanblog.com/post/category/5

2) همچنین موضوعی تحت همین عنوان ایجاد نمایید و تصاویر منتخبی که به  معرفی شده  را قرار داده و به دوستانتان نیز معرفی نمایید و آنها را تشویق به شرکت در این جنبش کنید.

۳) ضمنا، از دوستانی که امکان فعالیت گسترده تری دارند، پیشنهاد می شود وبلاگی اختصاصی برای فعالیت های جنبش ایجاد کنند تا کارها در آن متمرکز شود.

ان شاءالله که این فعالیت ما مورد رضایت خداوند متعال و توجه و عنایات ائمه اطهار علیهم السلام خصوصا آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار بگیرد.


اللهُمَ اَرزُقنَا زیَارَةَ الحُسَینِ علیه السّلام فِی الدُنیَا وَ شَفاعَتهُ فِی الآخِرَة

--------------------------

دوستان وبلاگ نویس، من در عرض چند ثانیه این پیوند را قرار دادم.

این حداقل کار را از دست ندهیم

یا علی

 

لینک مرتبط:

Ashura ، Muharram رجزهای امام حسین علیه السلام و فرزندانش در روز عاشورا
انتشار پوسته های محرم در سایت کلوب 
دریافت لوگو عاشورایی Ashura ، Muharram برای وبلاگ
آواتارهای عاشورایی Ashura ، Muharram- سری سوم
آواتارهای عاشورایی Ashura ، Muharram - سری دوم
آواتارهای عاشورایی Ashura ، Muharram - سری اول
تصاویر منتخب Ashura ، Muharram - سری پنجم
تصاویر منتخب Ashura ، Muharram - سری چهارم
تصاویر منتخب Ashura ، Muharram - سری سوم
تصاویر منتخب Ashura ، Muharram- سری دوم
تصاویر منتخب Ashura ، Muharram - سری اول

منبع : http://ketab-allah.blogfa.com
يکشنبه 12/10/1389 - 21:58
ادبی هنری

اگر خوش بحالتان شده و یک دوربین دیجیتال جدید خریده اید، مبارکتان باشد و اصلا نترسید! برای استفاده از دوربینتان لیستی از چیزهایی که باید در مورد آن بدانید را تهیه کرده ام که به شما در استفاده صحیح از دوربینتان کمک می کند.

- حافظه دوربین:
اگر حافظه دوربین تان فقط همان 8 یا 16 مگابایتی است که همراه با دوربینتان فروخته شده خرید یک حافظه حداقل 128 MB را در صدر لیست خرید هایتان بگذارید. اگر 256 MB باشد که چه بهتر. این خرید را در اولین فرصت و یا با اولین پول زبان بسته ای که گیرتان افتاد انجام دهید که تاخیر بای نحو کان جایز نیست!

- عکسهای ضمیمه ایمیل را کوچک کنید:
اگر می خواهید عکسهای دوربین تان را برای دوستان و آشنایان ایمیل کنید، دانلود کردن یک عکس یک مگابایتی را به آنها تحمیل نکنید مگر این که قصد آزار آنان را داشته باشید که آن حرف دیگری است. اگر بلد نیستید هر چه سریعتر روش کوچک کردن عکسها به اندازه 480*640 و یا 240*320 را یاد بگیرید و از آنها در ایمیل استفاده کنید. با ساده ترین نرم افزارهای گرافیکی نیز این کار ممکن است.

- ساعت دوربین را تنظیم کنید:
یکی از توانائیهای بسیار جالب دوربین های دیجیتال نگهداری اطلاعات عکس از جمله تاریخ و ساعت همراه با عکس می باشد. این اطلاعات در فایل عکس ذخیره می شود و بنابر این همواره اطلاعات جالبی از زمان و شرایط عکس برداری در اختیار خواهید داشت. این اطلاعات مفید و ارزشمند را از دست ندهید.

- به آرشیو عکسهایتان سر و سامان دهید:
با داشتن دوربین دیجیتال بعد از مدت کوتاهی کامپیوترتان پر از عکسهای مختلف خواهد شد که برای پیدا کردن یک عکس خاص مجبور می شوید یک عالمه عکس را مرور نمایید. شاید اخر هم موفق به پیدا کردن عکس مورد نظر خود نشوید!! (بقول معروف شتر با بارش در کامپیوترتان گم می شود). برای جلوگیری از این مشکل اول از همه عکسها را بر طبق زمان و رویدادها در دایرکتوریهای مختلف قرار دهید و از نرم افزارهای آلبوم عکس موجود برای دسته بندی و مدیریت عکسهایتان استفاده کنید. قبل از اینکه دیر شود به این نصیحت وبلاگانه من گوش داده و این کار را بکنید.

- تنظیم های پیش فرض دوربینتان را مطابق سلیقه خودتان تغییر دهید:
بیشتر دوربین ها برای نحوه گرفتن عکسها تنظیم هایی را در اختیار کاربر قرار می دهند. پیشنهاد من این است که بالاترین رزولوشن، بهترین کیفیت (فشردگی کمترJPEG)، تراز سفیدی گرم (ابری) و فلاش خاموش را به عنوان تنظیم های پیش فرض دوربینتان انتخاب کنید.

- عکس بگیرید!:
اگر برای عکاسی کمی وقت صرف کنید از سرعت عادت کردن با همدم جدیدتان تعجب خواهید نمود. یک عالمه عکس بگیرید. از هر چه و هر جا که بنظرتان جالب بود عکس بگیرید. از دوربینتان لذت ببرید. بعد ازمدت کوتاهی بقول قدیمیها دوربینتان مثل موم در دستانتان جای خواهد گرفت... حالا از این موم هر شکلی که می خواهید می توانید بسازید.

 

منبع :

  سایت akkasee

دوشنبه 15/6/1389 - 1:20
دعا و زیارت

به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كه سوره انا انزلناه فى لیلة القدر را بلند بخواند، چنان باشد كه در راه خداى عز و جل شمشیر كشیده باشد و هركس آن را آهسته بخواند مانند كسى است كه در راه خدا در خون خود بغلتد. و هر كس ده بار آن را بخواند باندازه هزار گناه از گناهانش آمرزیده شود. (423)
و به روایت دیگر از آن حضرت منقول است كه : هر كه سوره انا انزلناه را در نماز فریضه بخواند، منادى از جانب حق تعالى او را ندا فرماید: خدا گناهان گذشته تو را آمرزیده ، عمل را از سر بگیر.(424)
و به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است : هر كه پیش از طلوع آفتاب قل هو الله احد و انا انزلناه را بخواند، در آن روز به گناهى مبتلا نشود هرچند شیطان سعى نماید. (425)
و به سند معتبر از حضرت امام موسى كاظم علیه السلام منقول است : به درستى كه حق تعالى را در روز جمعه هزار نفحه و نسیم از رحمت خود هست ، هر بنده را آن چه خواهد از آن عطا مى فرماید، پس هر كه سوره انا انزلناه فى لیلة القدر را بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه بخواند،حق تعالى آن نفحه رحمت را و مثل آن را به او عطا فرماید. (426) و از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : چون ماه مبارك رمضان درآید، هر شب هزار مرتبه سوره انا انزلناه را بخوان ، و چون بیست و سوم شود دل خود رامحكم بدار و گوشهاى خود را بگشا از براى شنیدن عجایب از آن چه خواهى دید. (427)
و به سند معتبر از آن حضرت منقول است كه : اگركسى در شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان سوره انا انزلناه راهزار مرتبه بخواند، چون صبح كند، یقین او محكم و شدید شده باشد به اعتراف نمودن به چیزى كه مخصوص ‍ ماست از غرایب و فضایل ، و نیست این مگر به سبب چیزى كه در خواب مشاهده نماید. (428)
و ایضا به سند معتبر از امام صادق علیه السلام منقول است : هر كه جامه نوى ببرد، و سوره انا انزلناه را سى و شش مرتبه بخواند، در هر مرتبه چون برسد به تنزل الملائكة اندكى آب بردارد و بر جامه بپاشد پاشیدن سهلى ، پس دو ركعت نماز در آن جامه بكند و دعا كند، در دعا بگوید: الحمد لله الذى رزقنى ما اتجمل به فى الناس و اوارى به عورتى و اصلى فیه لربه و حمد الهى بكند، پیوسته در فراخى نعمت باشد تا آن جامه كهنه شود. (429)
و به سند معتبر منقول است كه چون حضرت امام رضا علیه السلام جامه نوى مى پوشیدند قدحى از آب مى طلبیدند، و ده مرتبه سوره انا انزلناه ، و ده مرتبه سوره قل هو الله احد، و ده مرتبه سوره قل یا ایها الكافرون بر آن ظرف مى خواندند، و بعد از آن آب را بر جامه مى پاشیدند، و مى فرمودند: هر كه پیش از پوشیدن جامه چنین كند، پیوسته در فراخى عیش باشد مادام كه تارى از آن جامه باقى باشد. (430)
و به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است كه : چون حق تعالى جامه نوى به كسى عطا فرماید، باید كه وضو بسازد و دو ركعت نماز بگذارد، و در هر ركعتى سوره حمد و آیة الكرسى و قل هو الله احد و انا انزلناه بخواند، بعد از آن حمد كند خداوندى را، كه عورت او را به جامه پوشیده ، و او را در میان مردم زینت بخشیده ، و بسیار بگوید لا حول و لا قوة الا بالله ، و كسى كه چنین كند، در آن جامه معصیت خدا نكند و از براى او استغفار نماید و بر او دعا و ترحم كند. (431)
و ایضا در روایت دیگر وارد شده است : هر كه قدحى برگیرد، و آبى در آن قدح بریزد، و سى و پنج مرتبه سوره انا انزلناه را بر آن قدح بخواند، و آب را بر جامه خود بپاشد، پیوسته دروسعت باشد تا آن جامه كهنه شود. (432)
حضرت صادق علیه السلام براى حفظ و نگهدارى (از چشم و بلاها) فرمود: كوزه تازه (آب ندیده اى ) بگیرو آن را آب كن سپس بر آن سوره انا انزلناه فى لیلة القدر را سى بار بخوان سپس آن را آویزان كن و از آن بیاشام و وضو بگیر و هر چه بخواهند در آن آب بیفزایند انشاء الله .(433)
و به سند معتبر منقول است كه : شخصى به حضرت صادق علیه السلام عرض كرد كه : هشت دختر مرا بهم رسید، و روى پسر تا حال ندیده ام ، دعا فرما كه خدا مرا پسرى كرامت فرماید، حضرت فرمود كه : چون مى نشینى كه مشغول جماع شوى دست راست خود را بر طرف راست ناف زن بگذار، و هفت مرتبه سوره اناانزلناه را بخوان ، و بعد از آن مشغول شو، و چون حمل ظاهر شود در هر شب هر وقت كه از پهلو به پهلو گردى ،باز دست بر جانب راست نافش بگذار، و هفت مرتبه آن سوره را بخوان ، آن شخص ‍ گفت چنین كردم ، هفت پسر از پى یكدیگر خدا مرا روزى كرد. (434)
و به سند صحیح از منقول است كه : حمیرى به خدمت حضرت صاحب الامر علیه السلام نوشت كه : از آباء شما به ما رسیده است حدیثى كه ، عجب دارم از كسى كه انا انزلناه در نمازش نمى خواند چگونه نمازش مقبول مى شود، و روایت دیگر رسیده است كه نمازى كه در آن قل هو الله احد نخوانند مزكى و مقبول نیست ، و روایت دیگر رسیده است : هر كه در نمازهاى واجبى سوره همزه را بخواند خیر دنیا به او مى دهند. پس آیا جایز است كه همزه را بخواند و آن دو سوره را ترك نماید؟
حضرت علیه السلام در جواب نوشتند كه : ثواب این سوره ها كه به شما رسیده است حق است ، و اگر سوره اى را كه ثوابى در آن به شما رسیده باشد ترك كنید و قل هو الله احد و انا انزلناه بخوانیداز براى فضیلت این دو سوره ، ثواب این دو سوره را مى یابید با ثواب آن سوره اى كه ترك كرده اید، و اگر غیر از این دو سوره را بخوانید هم جایز است و نماز شما تمام و كامل است ، و لیكن ترك افضل كرده خواهید بود.(435)

منابع

[423]بحار، ج 92، ص 327. عین الحیات ، ج 2، ص 267. ثواب الاعمال ، ص 267. كافى ، ج 4، ص ‍ 427.
[424]بحار، ج 92، ص 327. عین الحیات ، ج 2، ص 267. ثواب الاعمال ، ص 267.
[425]عین الحیات ، ج 2، ص 267. نورالثقلین ، ج 5، ص 615.
[426]بحار، ج 92، ص 327. عین الحیات ، ج 2، ص 268.
[427]عین الحیات ، ج 2، ص 268. مصباج شیخ طوسى ، ص 571.
[428]عین الحیات ، ج 2، ص 268. مصباح شیخ طوسى ، ص 571.
[429]بحار، ج 91، ص 383. عین الحیات ، ج 2، ص 268.
[430]عین الحیات ، ج 2، ص 268 - عیون اخبار الرضا ج 1، ص 245.
[431]بحار، ج 91، ص 387. عین الحیات ، ج 2، ص 269.
[432]بحار، ج 92، ص 329. عین الحیات ، ج 2، ص 269.
[433]كافى ، ج 4، ص 430. عین الحیات ، ج 2، ص 269.
[434]بحار، ج 104، ص 86. عین الحیات ، ج 2، ص 269.
[435]بحار، ج 85، ص 31. عین الحیات ، ج 2، ص 271.
 

شنبه 28/6/1388 - 14:52
دعا و زیارت

از امام صادق علیه السلام منقول است : هر كه سره قل یا ایها الكافرون و قل هو الله احد را در نماز فریضه بخواند، خدا او راو پدر و مادرش و آن چه فرزند آید را بیامرزد، و اگر بدبخت باشد نام او از دیوان اشقیا محو و در دیوان سعدا و سعادتمندان ثبت مى شود و او را در دنیا سعادتمند بدارد، و شهید بمیراند، و شهید مبعوث كند. (449)
و به سند صحیح از امام صادق علیه السلام منقول است : كه پدرم مى فرمود: (قل هو الله احد) یك سوم قرآن است ، و (قل یا ایها الكافرون ) یك چهارم قرآن است . (450)
و ایضا به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كس ‍ وقتى كه به بستر رود قل یا ایها الكافرون و قل هو الله احد بخواند، خدا برات بیزارى از شرك ازبراى او بنویسد. (451)
و به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است كه : حضرت رسول صلى الله علیه و آله درسفرى نماز كردند، و ما به آن حضرت اقتدا كردیم ، درركعت اول قل یا ایها الكافرون خواندند، و در ركعت دوم قل هو الله احد ، و چون فارغ شدند فرمودند: از براى شما ثلث قرآن و ربع قرآن را خواندم .(452)
و به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است : كه ترك مكن خواندن قل هو الله احد و قل یا ایها الكافرون را درچند نماز: در نافله صبح ، و دو ركعت اول نافله ظهر، و دو ركعت اول نافله شب ، و نمازاحرام ، و نماز صبح اگر هوا بسیار روشن شده باشد و سوره طولانى نتوانى خواند، و نماز طواف . (453)

منابع

[449]بحار، ج 92، ص 340. ثواب الاعمال ، ص 273. عین الحیات ، ج 2، ص 275.
[450]كافى ، ج 4، ص 427. عین الحیات ، ج 2، ص 275.
[451]كافى ، ج 4، ص 434. عین الحیات ، ج 2، ص 275.
[452]بحار، ج 92، ص 339. عین الحیات ، ج 2، ص 276.
[453]فروغ كافى ، ج 3، ص 316.
 

شنبه 28/6/1388 - 14:50
دعا و زیارت

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كه سوره قل هو الله احد را یك مرتبه بخواند، حق تعالى بر او بركت فرستد، و هر كه دو مرتبه بخواند حق تعالى به او و بر اهلش بركت فرستد، و هركه سه مرتبه بخواند حق تعالى به او و اهلش و به همسایگانش بركت دهد، و هر كه دوازده مرتبه بخواند خدا دربهشت دوازده قصر از براى او بنا كند، و كاتبان اعمال به یكدیگر گویند، بیائید برویم و به قصرهاى برادر خود نظر كنیم ، و هر كه صد مرتبه بخواند خداوند عالمیان گناهان بیست و پنج سال او را بیامرزد به غیر از خون ناحق و مال مردم ، و كسى كه چهار صد مرتبه بخواند، خدا او را اجر چهار صد شهید كرامت فرماید، از شهیدانى كه اسبانشان را پى كرده باشند و خونشان ریخته باشند، و كسى كه هزار مرتبه بخواند دریك شبانه روز، نمیرد تا جاى خود را در بهشت ببیند، یا دیگرى براى او ببیند. (456)
و ایضا به سند معتبر حضرت صادق علیه السلام فرمود: پیغمبر هفتاد هزار فرشته كه در آن ها جبرئیل علیه السلام نیز بود آمدند و بر جنازه سعد نماز خواندند، من به جبرئیل گفتم : اى جبرئیل به چه عمل سزاوار نماز شماها شد؟ جبرئیل گفت : براى خواندنش قل هو الله احد را (در همه احوال ) ایستاده و نشسته و سواره و پیاده و هنگام رفتن و آمدنش . (457)
و به سند معتبر از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است : هر كه صد مرتبه قل هو الله احد را وقت خواب بخواند، خدا گناه پنجاه ساله او را بیامرزد. (458)
و به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه فرمود: خود را حفظ نمائید از شرمردم به خواندن سوره قل هو الله احد، رو به جانب راست خود كن و بخوان ، و به جانب چپ رو كن و بخوان ، و به جانب راه خود رو كن و بخوان ، و رو به پشت سر كن و بخوان ، و به جانب بالاى سر كن و بخوان ، و به جانب پائین نظر كن و بخوان ، و اگر خواهى كه نزد حاكمى بروى ، چون نظرت بر او افتد سه مرتبه بخوان ، و هر یك مرتبه كه بخوانى یك انگشت را عقد كن از دست چپ ، و انگشتان را چنین نگاه دار تا از نزد او بیرون آئى . (459)
وایضا ازحضرت صادق علیه السلام منقول است . هركس یك روز تمام بر او بگذرد و نمازهاى پنج گانه را بخواند و در آن نمازها قل هو الله احد نخواند، به او گفته مى شود: اى بنده خدا تو از نمازگذاران نیستى . (460)
و به سند دیگر از امام صادق علیه السلام منقول است : كسى كه جمعه اى را سپرى كند و در آن قل هو الله احد نخواند و سپس بمیرد، بر دین ابى لهب مرده است (461)
و ایضا در حدیث دیگر فرمود: كسى كه بیمار یا گرفتار شود و در بیمارى یا گرفتارى خود قل هو الله احد نخواند و در آن بیمارى یا گرفتارى بمیرد، پس ‍ او اهل آتش مى باشد. (462)
و به سند معتبر از امام صادق علیه السلام منقول است : كسى كه سه روز بگذرد و سوره قل هو الله احد را نخواند، بدون یاور مانده و رشته ایمان از گردنش برداشته مى شود (بى ایمان مى شود). و اگر در این سه روز بمیرد، كافر به خداى بزرگ است . (463)
و در حدیث دیگر فرمود: هر كه ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد، باید كه بعد از نماز واجب ، خواندن قل هو الله احد را ترك نكند، به درستى كه هر كه بعد از هر نماز فریضه قل هو الله احد بخواند، خدا به او خیر دنیا و آخرت كرامت فرماید، و گناه او و پدر و مادر او و فرزندان پدر و مادر او را بیامرزد.(464)
و به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است : هر كه سوره قل هو الله احد را بعد از نماز صبح یازده مرتبه بخواند، در آن روز گناهى بر او لازم نشود، هرچند شیطان (براى اجبار او به گناه ) خود را ذلیل و خوار كند. (465)
و به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : كسى كه به رختخواب رود و یازده مرتبه سوره قل هو الله احد را بخواند، خداوند او را در خانه اش و خانه هاى اطرافش حفظ مى نماید. (466)
و به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است : هر كه در وقت خواب قل هو الله احد بخواند، حق تعالى پنجاه هزار ملك موكل گرداند كه او را حراست نمایند در آن شب . (467)
و به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كه یك مرتبه قل هو الله احد بخواند، چنان باشد كه ثلث قرآن و ثلث تورات و ثلث انجیل و ثلث زبور را خوانده باشد. (468)
و از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : حق تعالى به عوض فدك به حضرت فاطمه علیها السلام اطاعت تب را كرامت فرمود كه تب مطیع آنحضرت باشد، پس هر كه حضرت فاطمه علیهاالسلام و فرزندان او را دوست دارد و تبى بهم رساند، و هزار مرتبه سوره قل هو الله احد را بخواند، و به حق فاطمه علیها السلام سوال نماید زوال تب را، به امر الهى زایل مى گردد.(469)

منبع:

[456]كافى ، ج 4، ص 425. عین الحیات ، ج 2، ص 277.
[457]كافى ، ج 4، ص 429. بحار، ج 92، ص 346. عین الحیات ، ج 2، ص 277. ثواب الاعمال ، ص ‍ 275.
[458]كافى ، ج 4، ص 426، عین الحیات ، ج 2، ص 277 - ثواب الاعمال ، ص 275.
[459]بحار، ج 92، ص 351. عین الحیات ، ج 2، ص 278. كافى ، ج 4، ص 431.
[460]كافى ، ج 4، ص 428. بحار، ج 92، ص 344. عین الحیات ، ج 2، ص 278. ثواب الاعمال ، ص ‍ 513.
[461]ثواب الاعمال ، ص 511. بحار، ج 92، ص 344. عین الحیات ، ج 2، ص 278.
[462]ثواب الاعمال ، ص 511. عین الحیات ، ج 2، ص 278. بحار، ج 92، ص 345.
[463]ثواب الاعمال ، ص 511
[464]بحار، ج 92، ص 345. عین الحیات ، ج 2، ص 278. ثواب الاعمال ، ص 275. كافى ، ج 4، ص ‍ 428.
[465]بحار، ج 92، ص 349. عین الحیات ، ج 2، ص 279. ثواب الاعمال ، ص 277.
[466]همان
[467]بحار، ج 92، ص 351. عین الحیات ، ج 2، ص 279.
[468]بحار، ج 92، ص 348 - عین الحیات ، ج 2، ص 279.
[469]عین الحیات ، ج 2، ص 280. مكارم الاخلاق ، ص 393.

شنبه 28/6/1388 - 14:49
دعا و زیارت

به سند معتبر از امام صادق علیه السلام منقول است كه : سبب نزول معوذتین آن بود كه حضرت رسول صلى الله علیه وآله تب به هم رسانیدند، جبرئیل این دو سوره را آورد و تعویذ آن حضرت كرد. (471)
و از حضرت امام رضا علیه السلام به سند معتبر منقول است : هر كه صداعى (472) یا غیر آن عارض شود دستهاى خود را بگشاید و سوره فاتحه و قل هو الله احد و قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند و دست بر روى خود بكشد، آن آزار برطرف شود. (473)
و ایضا از حضرت امام رضا علیه السلام به سند معتبر منقول است : هیچ كس نیست كه از دوران كودكى بعهده گیرد كه در هر شب سوره قل اعوذ برب الفلق و سوره قل اعوذ برب الناس را هر كدام سه بار بخواند و سوره قل هو الله احد را صد بار و اگر نتواند پنجاه بار بخواند، جز این كه خداى عز وجل از او بگرداند هر نوع دیوانگى و جن زدگى و پیش آمدهائى كه كودكان دچار شوند، و نیز مرض تشنگى و فاسد شدن معده و جوشش خون را تا زمانى كه بدان مداومت كند تا به پیرى رسد، و اگر خود را بخواندن آن پایبند كند یا دیگرى برآن وادارش كند (یعنى اگر خودش سواد ندارد یا خواندن نتواند بر او بخوانند) تا روزى كه خداى عز و جل جانش را بگیرد محفوظ ماند. (474)
و از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر كه در نماز (وتر) معوذتین و قل هو الله احد بخواند،به او خطاب كنند كه : اى بنده خدا بشارت باد تو را كه خدا وتر تو را قبول كرد. (475)
و به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كه بعد از نماز جمعه سوره حمد را یك مرتبه ، و هر یك از موذتین و قل هو الله احد را هفت مرتبه و آیة الكرسى ، و آیه سخره ، (476) و آخر سوره توبه (لقد جائكم رسول من انفسكم ) تا آخر سوره هر یك را یك مرتبه بخواند، كفاره گناهان او باشد از جمعه تا جمعه . (477)
و از معمر بن خلاد منقول است كه : در خدمت حضرت امام رضا علیه السلام بودم در راه خراسان ، و وكیل خرج آن حضرت بودم ، مرا امر فرمود كه غالیه اى (478) درست كن ، چون درست كردم و در شیشه كردم ، حضرت را بسیار خوش آمد، فرمود: اى معمر چشم حق است از براى رفع تاثیر چشم در كاغذى سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را بنویس ، و در غلاف شیشه غالیه بگذار. (479)
و از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه فرمود: تاثیر چشم زدن حق است ، و ایمن نیستى كه چشم تو در خودت یا در دیگرى تاثیر كند، پس اگر از تاثیر چشم ترسى ، سه مرتبه بگو: ما شاء الله لا قوة الا بالله العلى العظیم و اگر یكى از شما زینتى كند خوش آیند باشد، چون از منزل خود بیرون رود قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند كه از چشم به او ضرر نرسد.(480)
و از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است : كسى كه در خواب ترسد، در وقت خواب معوذتین و آیة الكرسى بخواند. (481)
قطب راوندى قدس سره روایت نموده : كسى كه سوره قل یا ایها الكافرون را بخواند پس براى او شفا است از كفر و رحمت است به ثبات بر ایمان و كسى كه سوره فلق را بخواند پس براى او شفا است از سحر و رحمت است به ثبات بر عافیت و كسى كه سوره ناس را بخواند پس براى او شفا است از كید شیطان و رحمت است به ثبات بر الهام (آن چه خداوند بر دل افكند).(482)
فصل چهارم : شفا و درمان با صلوات
ثواب صلوات فرستادن و سلام كردن بر (پیامبر صلى الله علیه و آله و دوستىاو)
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: صلوات فرستادن بر پیامبر صلى الله علیه وآله گناهان را از بین مى برد، بهتر از نابود كردن آب آتش را. سلام كردن بر پیامبر صلى الله علیه و آله برتر از آزاد كردن چند برده است . دوست داشتن رسول خدا صلى الله علیه و آله برتراز فدا كردن جانهاست . یا فرمودند: برتر از شمشیر زدن در راه خداست . (483)

منابع:

[471]بحار، ج 92، ص 363. عین الحیات ، ج 2، ص 280.
[472]سردرد.
[473]بحار، ج 95، ص 129. و ج 92، ص 364. عین الحیات ، ج 2، ص 280.
[474]كافى ، ج 4، ص 430. عین الحیات ، ج 2، ص 280.
[475]بحار، ج 92، ص 364. عین الحیات ، ج 2، ص 281. ثواب الاعمال ، ص 279.
[476]اعراف / 54.
[477]بحار، ج 90. ص 62. عین الحیات ، ج 2، ص 281. ثواب الاعمال ، ص 83، مجمع البحرین .
[478]داروئى بسیار خوشبو كه در طب قدیم بكار مى رفته و او تركیب مشك و عنبر و حصى لبان (حسن لبه ) و روغن بان مى ساختند و براى تقویت دماغ و قلب و تسكین صداع و لقوه به كار مى بردند.
[479]بحار، ج 63، ص 25. عین الحیات ، ج 2، ص 281.
[480]همان
[481]بحار، ج 87، ص 174. عین الحیات ، ج 2، ص 282.
[482]مفاتیح الحاجات ، لب اللباب ، قطب راوندى .
[483]ثواب الاعمال ، ص 331

شنبه 28/6/1388 - 14:48
دعا و زیارت

از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كه در هر شب یا هر جمعه سوره احقاف را بخواند، در دنیا خوفى به او نرسد، و از فزع روز قیامت ایمن گردد. (366)
و از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : سوره هاى حم ریاحین بهشتند، پس چون توفیق خواندن آن ها را بیابید خدا را حمد و شكر و سپاس بسیار كنید كه توفیق تلاوت آن ها به شما كرامت فرموده است ، به درستى كه بنده اى كه از خواب برخیزد و در نماز حم بخواند، از دهانش ‍ نسیمى خوشبوتر از مشك خوش بو و عنبر بیرون آید، و حق تعالى رحم مى كند تلاوت كننده و خواننده این سوره ها را و رحم مى كند همسایگان و آشنایان و مصاحبان و خویشان او را در قیامت و عرش و كرسى ، و ملائكه مقرب از براى او استغفار مى نمایند. (367)

منابع:

[266]بحار، ج 92، ص 262. عین الحیات ، ج 2، ص 236.
[267]بحار، ج 95، ص 24. عین الحیات ، ج 2، ص 236.
 

شنبه 28/6/1388 - 14:46
دعا و زیارت

از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : هر چیزرا قلبى است ، و قلب قرآن سوره یاسین است ، هر كه این سوره را در روز پیش از شام بخواند در آن روز از بلاها محفوظ باشد، و خدا او را روزى فراوان عطا فرماید تا شام ، و كسى كه در شب پیش از خواب بخواند، حق تعالى هزار ملك را به او موكل گرداند كه او را از شر هرشیطان مردودى و هر آفتى حفظ نمایند، و اگر در آن روز بمیرد حق تعالى او را داخل بهشت گرداند، و در غسل او سى هزار ملك حاضر شوند كه استغفار از براى او كنند، و مشایعت او نمایند تا قبرش با استغفار، و چون در لحدش گذارند آن ملائكه را در میان قبرش ساكن گرداند، و عبادت الهى كنند، و ثواب عبادت ایشان از او باشد، و قبرش را فراخ كنند تا چشم كار كند، و او را ایمن گرداند از فشارقبر، و پیوسته از قبر او نور ساطع باشد تا اطراف آسمان ، تا وقتى كه قبر بیرون آید. پس چون حق تعالى او را از قبر بیرون آورد، آن سى هزار ملك با او باشند، و مشایعت او نمایند، و با او سخن گویند، و بر رویش خنده كنند، و به هر چیزى او را بشارت دهند تا او را از صراط و میزان بگذرانند، و او را در مقام قرب به محلى بدارند كه هیچ خلقى قربش از او بیشتر نباشد، مگر ملائكه مقرب و پیغمبران مرسل ، و او با پیغمبران بایستد نزد حق تعالى . و هنگامى كه مردم اندوه داشته باشند او اندوه نداشته باشد، و در حالتى كه مردم جزع نمایند او جزع نكند، پس پروردگار عالم به او خطاب فرماید: اى بنده من هر كه را خواهى شفاعت كن كه شفاعت تو را قبول مى نمایم ، و هر سوالى كه خواهى از من بكن كه سوالت را رد نمى كنم ، پس او شفاعت كند و خدا قبول نماید، و او سوال كند كند و خداعطا فرماید، و دیگران را احساب كند و او را حساب نكنند، و با دیگران در مقام حسابش باز ندارند، و مذلت و خوارى در آن صحرا به او نرسد، و به هیچ گناهى از گناهان او را نگیرند، پس نامه خود را بگیرد و به جانب بهشت روان شود، پس مردم تعجب كنند كه سبحان الله این بنده را هیچ گناهى نبوده ، و از رفیقان پیغمبر آخرالزمان صلى الله علیه و آله باشد. (345)
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است : هر كه در عمر خود یك مرتبه سوره یس بخواند، حق تعالى به عدد هر خلقى كه در دنیاست ، و هر خلقى كه در آخرت است ، و هر خلقى كه در آسمان است به عدد هر یك از ایشان دو هزار حسنه از براى او بنویسد، و دو هزار گناه از او محو فرماید: و به فقر و قرض و خانه فرود آمدن و به تعب و مشقت و دیوانگى و خوره و وسواس و دردهاى ضرر رساننده مبتلا نشود و حق تعالى سكرات و احوال مرگ را از او تخفیف دهد، و خود قبض روح او نماید، و ضامن شود از براى او فراخى روزى را، و در قیامت او را شاد گرداند، و چندان ثواب به او كرامت فرماید كه او راضى شود، و حق تعالى فرماید به ملائكه آسمان ها و زمین كه : من از فلان بنده راضى شدم ، براى او استغفار نمائید. (346)
و به سند دیگر منقول است كه : شخصى به خدمت حضرت امام رضا علیه السلام از بواسیر شكایت نمود، حضرت فرمود: یس را با عسل بنویس و حل كن و بخور. (347)
و در حدیث دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : از براى رفع ككهاى سفید و برص كه در بدن به هم رسد سوره یس را به عسل بنویسند و بیاشامند. (348)
در حدیثى به سند معتبر منقول است : مردى در حضور امیرالمومنین علیه السلام برخواست و عرض كرد: یا امیرالمومنین از (آن چه براى پیدا كردن حیوان ) گمشده (فایده دارد) مرا آگاه فرما، فرمود: سوره یس را در دو ركعت نماز بخوان و بگو: (یا هادى الضالة رد على ضالتى ) (یعنى اى راهنماى گمشده ، گمشده مرا به من بازگردان ) پس آن را انجام داد و خداى عز و جل حیوان گمشده اش را به او برگردانید. (349)

منابع:

[245]كافى ، ج 4، ص 412.
[246]كافى ، ج 4، ص 413.
[247]كافى ، ج 4، ص 415.
[248]بحار، ج 92، ص 176. عین الحیات ، ج 2، ص 231. ثواب الاعمال ، ص 221.
[249]بحار، ج 92، ص 176. عین الحیات ، ج 2، ص 231. كافى ، ج 4، ص 427.
 

شنبه 28/6/1388 - 14:46
دعا و زیارت

از روز جمعه هر روزى 41 بار تا چهل و یكروز بخواند بى فاصله ، و اگر فاصله شود باید از سر گیرد و هر روز بعد از ختم این دعا را سیزده بار بخواند:
یا مفتح فتح یا مفرج فرج یا مسبب سبب یا میسر یسر یا مسهل سهل یا متمم تمم و حسبنا الله و نعم الوكیل .
هر كس این را با خلوص و تقوى و حضور قلب بجا آرد، از توانگرى بجائى رسد كه ضبط نتواند كرد. (260)
علامه مجلسى قدس سره گوید: بعد از نماز صبح جمعه با غسل بعد از تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام صد بار بگوید: (الحمد لله رب العالمین على كل حال ) و صد صلوات فرستد و با كسى سخن نگوید. (261) (مجرب است )
2 - سورة البقرة
از حضرت رسول الله صلى الله علیه و آله روایت است كه فرمودند: سوره بقره را یاد بگیرید، پس به درستى كه خواندن سوره بقره بركت است وترك خواندن آن حسرت مى باشد و ساحران راهى بر سوره بقره ندارند. (262)
2 و 3 - سورة البقرة و آل عمران
به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است : هر كه سوره بقره و آل عمران را بخواند، این دو سوره در قیامت بر سر او سایه افكنند مانند دو ابر یا دو عبا.(263)
ثواب خواندن چهار آیه اول سوره بقرة ، آیة الكرسى و دو آیه پس از آن و سه آیه آخر این سوره
امام زین العابدین علیه السلام نقل مى نمایند كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: كسى كه چهار آیه اول سوره بقره ، آیة الكرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر این سوره را قرائت نماید، خودش و مالش دچار هیچ گونه آفتى نخواهند شد؛ شیطان به او نزدیك نشده و قرآن را فراموش نخواهد كرد. (264)
از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است : هر كه آیة الكرسى را در وقت خواب بخواند از فالج شدن ایمن گردد، و هر كه بعد از نماز بخواند هیچ صاحب نیشى به او ضرر نرساند. (265)
و به سند معتبر از حضرت محمد باقر علیه السلام منقول است : هر كه یك مرتبه آیة الكرسى بخواند، حق تعالى از او برگرداند هزار بلا از بلاهاى دنیا، و هزاربلا از بلاهاى آخرت را كه از سهل ترین بلاهاى دنیا فقر و احتیاج باشد، و كمترین بلاهاى آخرت عذاب قبر باشد. (266)
و به سند دیگر منقول است كه : شخصى به حضرت صادق علیه السلام از تب شكایت كرد، حضرت فرمود: آیة الكرسى را در ظرفى بنویس ، و به آب حل كن و بخور. (267)
و از حضرت امام موسى علیه السلام منقول است كه : یكى از پدرانم شنید كسى سوره فاتحه مى خواند، فرمود: شكر خدا كرد و مزد یافت ، بعد از آن شنید كه قل هو الله احد مى خواند، فرمود: ایمان آورد و ایمن شد، بعد از آن شنید سوره انا انزلناه مى خواند، فرمود: تصدیق پیغمبر كرد آمرزیده شد، بعد از آن شنید آیة الكرسى مى خواند، فرمود: به به نازل شد برات بیزارى این مرد از جهنم . (268)
و به سند معتبر از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است : كسى كه چشمش آزارى داشته باشد آیة الكرسى بخواند و در خاطر خود قرار دهد برطرف مى شود، به توفیق الهى عافیت مى یابد انشاء الله ؛ و هر كه پیش از طلوع آفتاب یازده مرتبه سوره قل هو الله احد و یازده مرتبه سوره انا انزلناه و یازده مرتبه آیة الكرسى بخواند، خدا مالش را از تلف حفظ نماید؛ و چون كسى خواهد از خانه بیرون رود، چند آیه آل عمران را یعنى (ان فى خلق السموات و الارض ) تا آخر سوره با آیة الكرسى و سوره انا انزلنا و سوره حمد بخواند كه موجب قضاى حاجتهاى دنیا و آخرت مى گردد. (269)
و ایضا به سند معتبر از حضرت رضا علیه السلام منقول است كه حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: هر كه صد مرتبه آیة الكرسى بخواند، چنان باشد كه مدت حیات خود عبادت كرده باشد.(270)
و از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است كه : حق تعالى فرمود: به تو و امت تو گنجى از گنجهاى عرش خود را كرامت كرده ام ، فاتحة الكتاب و خاتمه سوره بقره یعنى آمن الرسول تا آخر سوره . (271)
و به سند معتبر از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است : هر كه بعد از نماز واجب آیة الكرسى بخواند تا وقت نماز دیگر در امان خدا باشد.(272)
و ایضا حدیث دیگر منقول است : یا على بر تو باشد به تلاوت آیة الكرسى بعد از نماز فریضه ، به درستى كه محافظت و مداومت نمى نماید بر خواندن آن مگر پیغمبرى یا صدیقى یا شهیدى . (273)
و به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است : چون حقتعالى امر فرمود كه سوره فاتحه و آیه شهد الله (274) و آیة الكرسى و قل اللهم مالك الملك (275) را به زمین آوردند، ایشان در عرش الهى در آویختند و گفتند: پروردگارا ما را به كجا مى فرستى ، به نزد اهل خطاها و گناهان مى فرستى ، حق تعالى وحى فرمود به ایشان كه : بروید به زمین ، به عزت و جلال خود قسم مى خورم هر كه از آل محمد صلى الله علیه و آله و شیعیان ایشان شماها را تلاوت نمایند بعد از نمازهاى واجب ، البته به سوى او نظر نمایم به نظر مخفى خود، یعنى الطاف خاصه خود را شامل حال او گردانم ، هر روز هفتاد نظر و در هر نظر كردنى هفتاد حاجت او را برآورم ، و توبه او را قبول كنم هر چند معصیت بسیار كرده باشند.(276)
و به سند معتبر از حضرت امام على نقى علیه السلام منقول است كه : اشجع سلمى به حضرت صادق علیه السلام گفت : بسیار سفر مى كنم ، و در بیابانهاى مخوف واقع مى شوم ، مى خواهم چیزى تعلیم من فرمائى كه موجب ایمنى من گردد، حضرت فرمود: هرگاه خوف بر تو غالب گردد دست راست خود را بالاى سر خود بگذار و به آواز بلند این آیه را بخوان :
(افغیر دین الله یبغون و له اسلم من فى السموات و الارض طوعا و كرها و الیه یرجعون ). (277)
اشجع گفت : چون به سفر رفتم به وادى رسیدم كه مى گفتند: جن در آن جا بسیار است ، ناگاه شنیدم شخصى مى گوید: بگیریدش من آیه را خواندم ، دیگرى گفت ، چگونه بگیریمش و حال آن كه پناه به آیه طیبه برد. (278)
در حدیثى به سند معتبر منقول است : مردى عرض كرد یا امیرالمومنین حیوانى كه زیر پاى من هست چموشى مى كند و من از آن ترسانم ، فرمود: در گوش راستش این آیه را بخوان :
و له اسلم من فى السموات و الارض طوعا و كرها و الیه یرجعون . (279)
و آن مرد این آیه را خواند و آن حیوان براى او رام گردید. (280)
و ایضا در حدیثى به سند معتبر منقول است : مردى عرضكرد: اى امیرمومنان در شكم من آب زردى است (كه موجب بیمارى من شده است ) آیا شفائى دارد؟ فرمود: آرى (بى پول ) و بدون صرف كردن درهمى و نه دینارى ، بنویس آیة الكرسى را بر شكمت و آن را بشوى و بیاشام و آن را در شكمت ذخیره كن (محتمل است مقصود این باشد كه تا مقدارى از زمان روى آن چیزى مخور كه در شكمت بماند) بخواست خداى عز و جل بهبودى یابى ، و آن مرد انجام داد و بخواست خداوند بهبودى یافت . (281)

منابع:

[260]ختوم واذكار، ج 1، ص 118. منهاج ، ص 432.
[261]ختوم و اذكار، ج 1، ص 119.
[262]مفاتیح الحاجات .
[263]بحار، ج 92، ص 265. عین الحیات ، ج 2، ص 235. ثواب الاعمال ، ص 221.
[264]بحار، ج 92، ص 265. كافى ، ج 4، ص 426.
[265]بحار، ج 92، ص 266. عین الحیات ، ج 2، ص 236. ثواب الاعمال ، ص 223. كافى ، ج 4، ص ‍ 427.
[266]بحار، ج 92، ص 262. عین الحیات ، ج 2، ص 236.
[267]بحار، ج 95، ص 24. عین الحیات ، ج 2، ص 236.
 

شنبه 28/6/1388 - 14:43
دعا و زیارت

به سند معتبر منقول است كه حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: (بسم الله الرحمن الرحیم ) نزدیكتر است به اسم اعظم الهى از سیاهى چشم به سفیدى چشم . (250)
امام صادق علیه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند در سوره حمد است . (251)
به سند معتبر از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است كه به بعضى از اصحاب خود فرمود: مى خواهى به تو تعلیم كنم اسم اعظم الهى را، بخوان سوره حمد، و سوره قل هو الله احد و آیة الكرسى ، و سوره انا انزلناه فى لیلة القدر را، پس رو به قبله كن و هر حاجتى را دارى از خدا بطلب . (252)
در روایتى منقول است كه ابوذر انه پرسید یا رسول الله انبیاء چند نفرند فرمود: 124 هزار، گفتم مرسل از آن ها چنداند فرمود 313 نفر، گفتم خدا چند كتاب نازل نمود، فرمود 104 كتاب ، بر آدم ده صحف و بر شیث پنجاه صحیفه و او اول كسى بود كه به قلم نوشت و بر ابراهیم ده صحف و تورات و انجیل و زبور و فرقان . در خبر آمده هر كس فاتحه الكتاب را بخواند گویا تمام كتبى كه از آسمان آمده خوانده و هر كس معناى آن را بداند گویا معناى تمام آن ها را دانسته است . على علیه السلام فرمود: اگر معانى فاتحة الكتاب را مى نوشتم 70 بار شتر مى شد. (253)
به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است : هر كه را علتى عارض شود در همان وقت هفت مرتبه سوره حمد را بخواند، اگر علتش ‍ برطرف شد اكتفا نماید، و اگر نه هفتاد مرتبه بخواند، و من ضامنم از براى او عافیت را. (254)
و ایضا به سند دیگر منقول است كه : سوره حمد را بر دردى هفتاد مرتبه نمى خوانند مگر آن كه آن درد ساكن مى شود. (255)
و ایضا به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است كه : اگر سوره حمد را بر میتى هفتاد مرتبه بخوانند و روح به او برگردد عجب نخواهد بود. (256)
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است كه : هر كه را سوره حمد عافیت ندهد، او را هیچ چیز عافیت نمى دهد. (257)
و ایضا منقول است كه حضرت صادق علیه السلام به بعضى از اصحاب خود كه شكایت كرد از تب فرمود: بندهاى پیراهنت را بگشا و سر در گریبان كن و اذان و اقامه بگو، و هفت مرتبه سوره حمد را بخوان آن شخص چنان كرد و شفا یافت . (258)
از لب اللباب قطب راوندى از حضرت رسول الله صلى الله علیه وآله روایت نموده كه ملكى بر آن حضرت نازل شد و گفت به درستى كه خداوند تو را به دو سوره بشارت مى دهد كه قبل از توبه پیامبرى اعطا نفرموده : فاتحة الكتاب و خاتمه هاى سوره بقره ، و از آن حضرت روایت است كه فرمودند: فضل سوره حمد مانند فضل حاملین عرش مى باشد كسى كه سوره حمد را بخواند ثواب حاملین عرش الهى به او عطا مى شود. و نیز روایت است كه فرمودند: اگر فاتحة الكتاب در یك كفه میزان قرار گیرد و بقیه قرآن در كفه دیگر، به درستى كه فاتحة الكتاب هفت برابر بر كفه دیگر رجحان دارد. (259)

منابع:

[251]ثواب الاعمال ، ص 221.
[252]ثواب الاعمال ، ص 221.
[253]ختوم واذكار، ج 1، ص 117.
[254]بحار، ج 92، ص 234. عین الحیات ، ج 2، ص 233.
[255]بحار، ج 92، ص 226. عین الحیات ، ج 2، ص 235.
[256]بحار، ج 92، ص 257. عین الحیات ، ج 2، ص 235. كافى ، ج 4، ص 429.
[257]عین الحیات ، ج 2، ص 235. اصول كافى ، ج 4، ص 434.
[258]عین الحیات ، ج 2، ص 235. بحار، ج 92، ص 235.
[259]مستدرك الوسائل ، مفاتیح الحاجات .
 

شنبه 28/6/1388 - 14:40
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته