• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 127
تعداد نظرات : 3
زمان آخرین مطلب : 10روز قبل

نوروز95,عیدنوروز1395,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

عید نوروز برابر با اول فروردین ماه (تقویم شمسی)، جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است.خاستگاه عید نوروز در ایران باستان می باشد و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران عید نوروز را جشن می‌گیرند.

امروزه زمان برگزاری عید نوروز، در آغاز فصل بهار است. عید نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.

 

زمان عید نوروز

جشن نوروز از لحظهٔ اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود، و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است.


در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

نوروز95,عیدنوروز1395,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

پیدایش عید نوروز

عید نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

 

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

 

 

 

آداب و رسوم عید نوروز در ایران:

مراسم چهار شنبه سوری قبل از عید نوروز :یکی از آیینهای نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال  گویند.


برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو و عید  نوروز را با آسودگی و شادی آغاز کنند.


تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛


کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و " قاشق زنی " ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است.و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.

 

نوروز95,عیدنوروز1395,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

خرید لباس برای عید نوروز

از یکی دو ماه به عید نوروز مانده مردم به بازار می روند و لباس عیدشان را می خرند.در گذشته مردم معمولا پارچه هایی را خریداری می کردند که رنگ روشن داشت و معتقد بودند اگر لباس را خودشان بدوزند پارچه آن را روزهای دوشنبه یا جمعه قیچی کنند و نیز معتقد بودند که روز پنج شنبه ساعت سنگین است و لباس مدتی روی دست می ماند تا دوخته شود. روز سه شنبه اگر بریده شود نصیب دزد یا مرده شور خواهد شد و روز چهار شنبه می سوزد وسایل خانه نیز باید عوض شود و یا تمیز گردد. پختن نان شیرین از جمله کارهایی بود  که حتماً باید قبل از عید نوروز و برای عید انجام میگرفت.

سبز کردن گندم، عدس، تره تیزک، ده پانزده روز به عید نوروز مانده در خانه ها صورت می گیرد. در شیراز معمولا برای این کار از ظرفی استفاده می کنند که از جنس مس یا روی باشد و بعد مقداری دانه ابتدا به سلامتی امام زمان می ریزند و به ترتیب بعد از آن نام اعضای خانواده را می آورند .

 


خانه تکانی یا رفت و روب قبل از عید نوروز :

یکی دو هفته پیش از عید نوروز خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می کنند و گرد گیری می کنند و دوباره آنها را می چینند. در مراحل بعد تخم مرغ رنگ کردن است که آن ها را آب پز می کنند و رنگ های شاد بر روی آنها می زنند.

 

سفره هفت سین و ساعت تحویل سال

برای تحویل سال در یکی از اطاق های خانه شان سفره می اندازند . پیش از هر چیز آیینه و قرآن در آن می گذارند و بعد هفت سین را می گذارند. 

هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی . علاوه بر هفت سین شمع  و آینه  تخم مرغ و ... سر  سفره گذاشته میشود.

نوروز95,عیدنوروز1395,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

موقع تحویل سال همه اهل خانه باید با لباس نو بر سر سفره باشند اسپند نیز دود می شود و هر کدام از این ها فلسفه ای دارد. شمع برای روشنایی خانه و زندگی، قرآن نشان توجهی است که باید در آغاز سال به خداوند داشته، به علاوه در سال نو، صاحب قرآن یار و مددکار اهل خانه خواهد بود.

 

 

دید و بازدید عید نوروز

از بامداد نوروز دید و بازدیدها آغاز می شود در همه خانواده ها رسم است که به دیدار کسی که از نظر سن و شخصیت بر دیگران مزیت دارد بروند و دست او را ببوسند و تبریک بگویند و او نیز عیدی که شامل سکه یا پول است به آنها بدهد. بعضی نیز صبح عید نوروز یک بشقاب گندم برشته که شامل: کنجد، گندم، شاهدانه، نخودچی و کشمش است به اضافه یک بشقاب نان شیرین به اضافه تخم مرغ رنگی یا سکه به کوچک ترها می دهند.

 

سیزده بدر (روز سیزدهم عید نوروز )

روز دوازده فروردین همه وسایل تهیه می شود و هر چه از شیرینی ها و آجیل ها باقی مانده برای صبح سیزده آماده می شود که البته همراه آن سرکه و کاهو نیز هست. صبح سیزده فروردین همه دسته دسته عازم کوه و باغ های اطراف شهر می شوند و معتقدند در روز سیزده فروردین نباید در خانه ماند زیرا این روز نحس و بدیمن می باشد. روز سیزده پیش از طلوع آفتاب و تا پاسی از شب ادامه دارد در عصر این روز ویژه سبزی گره زدن دخترهاست که در واقع برای گشایش بخت خود این کار را می کنند.

عیدنوروز ، بر همگان مبارک باد.

چهارشنبه 25/12/1395 - 14:56



منزلت مادر, مادر, مقام مادر, متن روز مادر

 روز بیستم جمادی الثانی مطابق با ولادت اسوه مادران عالم، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام و روز مادر و تکریم از شخصیت والای این موجود مقدس می باشد . به همین مناسبت در این نوشتار نگاهی کوتاه به مقام و منزلت و حقوق مادر در فرهنگ و اندیشه قرآن و اهل بیت علیهم السلام خواهیم داشت .
منزلت مادر
مادر از نظر فرهنگ اسلام دارای جایگاه ویژه ای است . رهبر عالیقدر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله در یک جمله زیبا مقام و منزلت حقیقی مادر را چنین بیان می کند: «الجنة تحت اقدام الامهات ; بهشت زیر پای مادران است .» و در جمله ای دیگر فرمود: «تحت اقدام الامهات روضة من ریاض الجنة; جای قدمهای مادران باغی از باغهای بهشت است .»
این سخنان گهربار رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله نهایت درجه تکریم مادر است . یعنی هر کس بخواهد به عالی ترین مقامات انسانی دست یابد، باید مادر خود را مورد احترام و محبت قرار دهد .
در مورد مقام ارجمند مادر، مطالب فراوانی در سیره و سخن اهل بیت علیهم السلام می توان یافت . در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:
امام صادق علیه السلام فرمود: مردی به حضور رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده و عرضه داشت: ای رسول خدا! به کدامیک از بستگانم نیکی کنم؟ فرمود: به مادرت . مرد پرسید: بعد از آن؟ فرمود: به مادرت . برای بار سوم پرسید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مادرت . در نوبت چهارم حضرت فرمود: به پدرت نیکی کن! از امام سجاد علیه السلام روایت شده است که فرمود: مردی به حضور حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله شرفیاب شده و اظهار داشت: ای رسول خدا! من مردی گنه کار و آلوده به معصیت هستم و از انجام هیچ گناهی فروگذاری نکرده ام، آیا امید آمرزش برایم هست؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: آیا پدر و مادرت زنده هستند؟ مرد گفت: فقط پدرم زنده است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: برو با او خوشرفتاری کن . آن مرد رفت و پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از رفتن او زیر لب زمزمه می کرد که: ای کاش مادرش زنده بود! روزی شخصی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفت: ای رسول خدا! مادرم پیر شده و پیش من زندگی می کند، او را در شت خود حمل کرده، برای رفع حوائجش به این طرف و آن طرف می برم، و از درآمد خویش نیازهای وی را تامین می نمایم، با دست خود او را از آزار و اذیتها محافظت می کنم، با کمال ادب و تعظیم و احترام با او رفتار می نمایم . آیا زحمات وی را تا حدودی جبران کرده ام؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه، زیرا شکم او جایگاه تو، پستانهایش منبع تغذیه تو، قدمهایش وسیله حرکت تو، دستهایش محافظ تو، و آغوش او گهواره ات بوده است . او این همه خدمات را با رضایت خاطر برای تو انجام می داد و آرزو می کرد که تو زنده بمانی; ولی تو خدماتی را به وی ارائه می دهی، در حالی که انتظار مرگ او را داری .

 روز مادر

مادر یک مسیحی
زکریا بن ابراهیم یکی از محدثین شیعی و از یاران امام صادق علیه السلام است . او در شرح حال خود می گوید: من مسیحی بودم و سپس به اسلام گرویدم و به خانه خدا مشرف شدم . در سفر حج، به محضر امام صادق شرفیاب گشته و به حضرت عرض کردم که من مسیحی بوده ام و مسلمان شده ام .
امام علیه السلام پرسید: در اسلام چه امتیازی دیدی که آن را پذیرفتی؟ گفتم: این آیه قرآن توجه مرا جلب کرده و توسط آن هدایت شدم: «ما کنت تدری ما الکتاب ولا الایمان ولکن جعلناه نورا نهدی به من نشاء» ; «تو نمی دانستی کتاب و ایمان چیست، ولی ما آن را نوری قرار دادیم که هر که را خواهیم بدان هدایت کنیم .»
امام علیه السلام فرمود: خدا تو را به اسلام هدایت نموده و قلبت را به نور آن روشن ساخته است . سپس برای من دعا کرد و هدایت بیشتری را از خداوند برایم مسئلت نمود .
به امام عرض کردم: پدر و مادر و بستگان من در آئین مسیحیت باقی هستند و مادرم نابینا است . آیا برای من جایز است که با آنها زندگی کنم و روابطی داشته باشم؟
امام پرسید: آیا آنها گوشت خوک می خورند؟
گفتم: نه .
فرمود: معاشرت تو با آنها بی مانع است . سپس اضافه کرد: درباره مادرت مراقب باش . به او نیکی و احسان کن و هرگاه زندگی اش به پایان رسید و از دنیا رفت، خودت عهده دار کفن و دفن او باش .
چون از سفر حج برگشتم و به کوفه رسیدم، بر طبق فرمان امام صادق علیه السلام، خوشرفتاری و مهربانی زیادی به مادرم نمودم . خودم به او غذا می دادم و لباسش را مرتب می کردم و سرش را شانه می زدم و عهده دار خدمتش می شدم . مادرم که این تغییرات را در روش من دید، گفت: تو در آن روزگاری که به دین من بودی، با من این طور رفتار نمی کردی، چه دلیلی دارد که از وقتی که به اسلام گرویده ای، این قدر به من محبت می کنی؟
گفتم: یکی از فرزندان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دستور داده که این گونه رفتار کنم .
گفت: آیا او همان پیامبر شما است؟
گفتم: نه بعد از پیامبر ما پیامبر دیگری مبعوث نخواهد شد و او پسر پیامبر ماست .
گفت: این دستورات، از آموزه های پیامبران است و دین تو از دین من بهتر است، مرا راهنمایی کن تا مسلمان شوم . من طریقه اسلام را به او آموختم و او مسلمان شد . نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند و در نیمه شب کسالتی پیدا کرد . من در کنار بسترش به پرستاری پرداختم . به من گفت: پسرم! اعتقادات اسلام را دوباره برایم تکرار کن، من تکرار کردم و او به همه آنان اقرار کرد و در همان شب چشم از جهان فروبست . بامداد روز بعد جنازه اش به وسیله گروهی از مسلمانان و مطابق آئین اسلامی تشییع شد و من بر جنازه او نماز خواندم و با دست خود به خاک سپردم.

 روز مادر

  حقوق مادر
از نگاه وحیانی اسلام، همچنانکه فرزندان بر والدین حقوقی دارند، پدر و مادر نیز حقوقی بر گردن فرزندانشان دارند .
امام سجاد علیه السلام با توجه به نقش حیاتی مادر در پرورش و رشد فرزندان، به حقوق اساسی مادر اشاره کرده و فرزندان را اکیدا به رعایت آن سفارش می کند: «واما حق امک فان تعلم انها حملتک حیث لا یحتمل احد احدا واعطتک من ثمرة قلبها ما لا یعطی احد احدا، ووقتک بجمیع جوارحها ولم تبال ان تجوع وتطعمک وتعطش وتسقیک وتعری وتکسوک وتضحی وتظلک وتهجر النوم لاجلک ووقتک الحر والبرد لتکون لها وانک لا تطیق شکرها الا بعون الله وتوفیقه ; حق مادرت آن است که بدانی، او تو را حمل کرد به گونه ای که هیچ کس، دیگری را چنین حمل نمی کند و از شیره جانش به تو بخشید که هیچ کس به دیگری نمی بخشد . و با تمام وجودش از تو نگهداری کرد و برایش مهم نبود که خودش گرسنه بماند و به تو غذا بدهد، خود تشنه باشد و به تو آب بیاشامد، خودش برهنه باشد و به تو لباس بپوشاند، خودش در مقابل آفتاب باشد و تو را زیر سایه نگهدارد، از خواب خود به خاطر تو چشم بپوشد . او تو را از گرمای تابستان و سرمای زمستان حفظ کرد . [مادر همه این رنجها را تحمل کرد،] تا تو برای او باشی . تو توانایی شکرگزاری از مادرت را نداری، مگر با یاری و توفیق خداوند متعال .»
امام سجاد علیه السلام در عمل نیز چنین بود و با مادرش خوشرفتاری کرده و حقوق وی را کاملا مراعات می نمود . طبرسی می نویسد: هنگامی که از آن حضرت پرسیدند: تو که از نیکوکارترین مردم نسبت به مادرت هستی، چرا با او سر یک سفره نمی نشینی؟ امام فرمود: «اخاف ان یسبق یدی الی ما سبقت عینها الیه فاکون قد عققتها ; می ترسم دستم به غذایی پیشی  گیرد که پیش از آن چشم مادرم به سوی آن رفته [و می خواهد بردارد] و به همین مقدار نافرمانیش کرده باشم .»
آنچه از روایات برمی آید این است که جبران زحمات مادر و بجای آوردن حقوق او کاری است بس مشکل، اما باید تا حد توان در این زمینه تلاش نمود . در اینجا به مهمترین حقوق مادر اشاره می کنیم:

 روز مادر

 1 . نیکی و احسان
خداوند متعال در قرآن کریم با اشاره به مقام بلند پدر و مادر، از زبان حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: «وبرا بوالدتی ولم یجعلنی جبارا شقیا»  ; «خداوند مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبار و شقی نگردانید .»
از این آیه ظاهر می شود که نیکی به مادر از عادات پسندیده پیامبران و اولیاء الهی است و کسانی که این حق مادر را رعایت نکنند جبار و شقی خواهند بود .
خداوند متعال می فرماید: «وقضی ربک ا لاتعبدوا الا ایاه وبالوالدین احسانا اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف ولاتنهرهما وقل لهما قولا کریما» ; «و پروردگارت فرمان داده:  جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسیدند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و آنها را از خود مران و بزرگوارانه با آنها سخن بگو! »
خداوند متعال در جای دیگری نیکی به پدر و مادر را بعد از اقرار به توحید قرار داده و فرمود: «واعبدوا الله ولا تشرکوا به شیئا وبالوالدین احسانا»  ; «و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را [همتا و] شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر نیکی کنید .»
بنابراین رعایت مقام و منزلت معنوی مادر و رعایت حقوق وی که از جمله آنها نیکی کردن به او در هر حال می باشد، در مرتبه ای بعد از اطاعت و عبادت خداوند قرار دارد و این هشدار تکان دهنده ای است به فرزندانی که هنوز مقام و منزلت حقیقی والدین را نشناخته اند و آنان را به عنوان خادمان خود می پندارند .
ابی ولاد حناط از امام صادق علیه السلام پرسید: خداوند متعال که در قرآن می فرماید: «وبالوالدین احسانا» چه معنی دارد و چگونه می توان به والدین نیکی نمود؟ امام فرمود: احسان این است که با آنان نیک رفتار باشی، آنان را مجبور نکنی که نیازهای خود را از تو درخواست کنند، گرچه غنی باشند . از حال و روزگار آنان، مشکلاتشان را درک کنی و در مواقع لزوم آنان را دریابی! آیا خداوند نمی فرماید: به مقام نیکوکاران نمی رسید مگر اینکه از آنچه دوست دارید انفاق بکنید؟ سپس امام علیه السلام افزود: «اگر آنان به سن پیری رسیدند، کمترین اهانت و آزاری به آنان روا مدار و بر سر آنان فریاد نزن، با نگاههای مهرآمیز و رافت انگیز دل آنان را به دست آور و هیچگاه صدای خود را بالاتر از صدای پدر و مادر نکن و دست خود را بالای دست آنان قرار نده و گامهای خود را از قدمهای آنان جلوتر منه .  »

 روز مادر

 2 . قدرشناسی
فرزندان پاک و شایسته و سعادتمند پیوسته از مادر خود قدردانی می کنند . آنان هیچگاه زحمات و رنجهای مادر، در دوران کودکی شان را فراموش نمی کنند . خداوند متعال حق شناسی از پدر و مادر را در کنار شکرگزاری از نعمات خویش مورد سفارش قرار داده و می فرماید: «ان اشکر لی ولوالدیک »  ; «شکر مرا بجاآور [که خالق و منعم اصلی تو هستم] و از پدر و مادرت قدردانی کن .»
در مورد قدردانی از زحمات طاقت فرسای مادر، سخنان فراوانی در کتابهای اخلاقی، ادبی و تاریخی آمده است . شایسته است جوانان و نوجوانان مسلمان، در همه وقت، بویژه در روز مادر به عنوان تقدیر و تشکر از مادرشان به هر شیوه که می توانند از آنان تجلیل کنند و همانند کسانی نباشند که مهر بی کران مادر را فراموش کرده و با شیوه های ناپسندی با آنان برخورد می کنند .
سعدی در گلستان می نویسد: «وقتی به جهل جوانی، بانگ بر مادر زدم، دل آزرده به کنجی نشست و گریان همی گفت: مگر خردی فراموش کردی که درشتی می کنی؟»

چه خوش گفت: زالی به فرزند خویش 
چو دیدش پلنگ افکن و پیلتن
گر از عهد خردیت یاد آمدی
که بیچاره بودی در آغوش من
نکردی در این روز بر من جفا
که تو شیر مردی و من پیرزن

هنگامی که از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در مورد قدردانی از مادر سؤال شد، آن حضرت فرمود: «هیهات! هیهات! که بتوانی حق مادر را ادا کنی . هر آینه اگر به اندازه ریگهای بیابان عالج [صحرائی در عربستان] و دانه های باران به مادر خدمت کنی و از وی قدردانی کرده و بنده وار در پیش او بایستی، این همه خدمات تو به اندازه زحمات وی در هنگامی که در رحم او بودی و سنگینی تو را تحمل می کرد نخواهد بود . »
یکی از مصادیق قدرشناسی در مورد مادر این است که انسان نسبت به او درشتی نکند و همواره در جلب رضایت او تلاش نماید .
ابراهیم بن مهزم می گوید: روزی در مدینه از نزد امام صادق علیه السلام بیرون آمدم و به خانه ام رفتم . در آن هنگام مادرم با من زندگی می کرد . در خانه، به خاطر موضوعی با مادرم مجادله کرده و سخنان درشت و تندی به وی گفتم . فردای آن روز بعد از ادای نماز صبح، دوباره به محضر امام صادق علیه السلام مشرف شدم . هنگام ورود بدون آنکه حرفی زده باشم، امام با عتاب به من فرمود: «یا ابا مهزم ما لک و لخالدة اغلظت فی کلامها البارحة اما علمت ان بطنها منزل قد سکنته و ان حجرها مهد قد غمرته و ثدیها وعاء قد شربته . . . فلا تغلظ لها; ای پدر مهزم! تو با خالده (نام مادر مهزم) چه کردی؟ آیا در سخن دیشب او درشتی کردی؟ آیا نمی دانی شکم او مدتها منزل و آغوشش گهواره و سینه اش ظرف غذای تو بوده است؟ . . . دیگر با او درشتی مکن .  »

 روز مادر

 3 . نگاه مهرآمیز
ابوذر می گوید: از رسول گرامی اسلام شنیدم که فرمود: «النظر الی علی بن ابیطالب عبادة والنظر الی الوالدین برافة ورحمة عبادة والنظر فی الصحیفة - یعنی صحیفة القرآن - عبادة والنظر الی الکعبة عبادة  ; نگاه به علی بن ابیطالب عبادت است . نگاه مهرآمیز به پدر و مادر عبادت است . نگاه به صحیفه - یعنی صحیفه قرآن - عبادت است . نگاه به کعبه عبادت است .»
کسی که به پدر و مادر خود خدمت کند و آنان را در آغوش پرمهر خانواده اش جای دهد و با چهره ای گشاده و بشاش با آنان رفتار نماید، برای هر نگاه محبت آمیزش ثواب حج نوشته می شود . حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در سخنی نویدبخش چنین فرمود: «ما من رجل ینظر الی والدیه نظر رحمة الا کتب الله له بکل نظرة حجة مبرورة، قیل یا رسول الله وان نظر الیه فی الیوم ماة مرة قال وان نظر الیه فی الیوم ماة الف مرة  ; هیچ کسی به سیمای پدر و مادرش نگاه محبت آمیز نمی کند، مگر اینکه خداوند متعال در مقابل هر نگاه او ثواب یک حج قبول شده به وی عطا می کند . به پیامبر عرض شد: «یا رسول الله! اگر [فردی] هر روز صد مرتبه به چهره پدر و مادرش از روی احترام و محبت نظاره کند باز هم این پاداش را دریافت خواهد کرد؟» فرمود: آری، اگر روزی صدهزار بار هم این کار را انجام دهد، [همین پاداش را دریافت خواهد کرد ].»

 روز مادر

 4 . بدست آوردن رضایت پدر و مادر
اویس قرنی از معدود یاران پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد که در زهد و تقوی به درجات بلندی نائل شد و بعد از تلاشهای فراوان در راه احیای دین و دفاع از ولایت مولای متقیان علی علیه السلام در جنگ صفین در رکاب آن حضرت به شهادت رسید و در منطقه صفین مدفون شد .
هنگامی که اویس در یمن بود، شتربانی می کرد و مادر پیری داشت که تحت تکفل او بود . او با اینکه علاقه شدیدی به وجود گرامی رسول الله صلی الله علیه و آله داشت، هیچ گاه نتوانست پیامبر را از نزدیک زیارت کرده و به نظاره آن سیمای ملکوتی بنشیند . در یکی از روزها که اشتیاق دیدار سرور کائنات در وجودش به شدت شعله ور گردید، از مادرش اجازه خواست تا به سرزمین حجاز آمده و حضرت رسول صلی الله علیه و آله را زیارت نماید، مادرش به او گفت: پسرم! به دیدار آن حضرت برو و هرگاه پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه نبود، بیش از نصف روز در آنجا توقف نکن! اویس با زحمت فراوان فاصله بین یمن و مدینه را پیمود و به شهر پیامبر صلی الله علیه و آله رسید، اما با کمال ناباوری شنید که: پیامبر صلی الله علیه و آله در شهر مدینه حضور ندارد .
چون بیش از نصف روز فرصت نداشت و به والاترین هدف خود که فیض حضور پیامبر صلی الله علیه و آله بود، نائل نشد، به مسلمانان حاضر در مدینه اظهار داشت: سلام مرا به حضرتش برسانید و بگوئید که مردی به نام اویس از یمن به زیارت شما آمده بود و چون از مادرش اجازه توقف بیشتری نداشت، با کمال ناراحتی به وطن خود مراجعت نمود .
بعد از مدتی، پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه بازگشت و فرمود: «تفوح روائح الجنة من قبل قرن، واشوقاه الیک یا اویس القرنی، الا ومن لقیه فلیقرئه منی السلام  ; نسیم بهشتی از  سوی منطقه قرن می وزد، آه! چه قدر به دیدار تو مشتاقم، ای اویس قرنی! [ای مسلمانان!] هر کس او را دید سلام مرا به او برساند .»
عبدی می گوید: پس از جستجوی زیاد به دیدار اویس قرنی رسیدم و به او گفتم: دلم می خواهد سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله برایم نقل کنی . تا نام رسول خدا صلی الله علیه و آله را شنید، آهی عمیق کشید و اشک در چشمانش حلقه زد، و در حالی که بغض گلویش را می فشرد، گفت: «افسوس! هزار افسوس! عمری برای او سوختم و عاقبت به دیدارش نرسیدم .  »

قدر و جاهی را که در اسلام دارا شد اویس
از کمال طاعت و خدمت برای مادر است
امر او را داد رجحان بر ملاقات نبی
چون رضای مصطفی هم دررضای مادراست


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد مقام بلند و معنوی اویس فرمود: «یدخل فی شفاعته مثل ربیعة ومضر; افراد زیادی مانند قبیله ربیعه و مضر به وسیله شفاعت اویس وارد بهشت خواهند شد .»

دعبل شاعر نامدار شیعی نیز با تفاخر تمام به مقام شفاعت اویس اشاره کرده و چنین سرود:

اویس ذوالشفاعة کان منا
فیوم البعث نحن الشافعونا

روز مادر

5 . پس از مرگ
از دیدگاه فرهنگ آسمانی اسلام همچنان که فرزندان در حال حیات مادر خود، حقوق وی را رعایت می کنند، شایسته است پس از مرگ وی نیز او را فراموش نکرده، با انجام اعمال شایسته در تکریم او بکوشند . برخی از این اعمال را می توان این گونه بیان کرد:
1 . زیارت مزار مادر
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «من زار قبر والدیه او احدهما کل جمعة فقرا عندهما یس غفر الله له بعدد کل حرف منها  ; هر کس قبر پدر و مادرش یا یکی از آنها را در هر جمعه زیارت کند و در کنار مزار آنان سوره یس بخواند، در مقابل هر حرفی که از این سوره می خواند، خداوند آمرزشی نصیب او می فرماید .»
2 . قرائت قرآن
امام صادق علیه السلام به فرزندان صالح توصیه فرمود که: «قرائة القرآن فی المصحف تخفف العذاب عن الوالدین ولو کانا کافرین ; قرائت قرآن از روی مصحف، از عذاب پدر و مادر می کاهد، گرچه آنان کافر باشند .»
3 . انجام اعمال نیک به نیت مادر
انجام اعمال نیک و هدیه ثواب آن به مادر، در جلب رضایت وی و شادی روحش تاثیر فراوان دارد . پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «سید الابرار یوم القیامة رجل بر والدیه بعد موتهما  ; سرآمد و سرور ابرار در روز قیامت کسی است که بعد از مرگ پدر و مادرش برای ایشان احسان و نیکی کند .»

چهارشنبه 25/12/1395 - 14:55


پس از گذشت سال های طولانی، «چهارشنبه سوری» یکی از اندک جشن‌های فراموش نشده‌ ما در طول تاریخ است.

 ایرانیان از دیرباز ید طولایی در برپا کردن جشن و سرورهای مختلف داشته‌اند و در تقویم باستانی آن‌ها هر روز از ماه نامی دارد که اسم یکی از روز ها منطبق بر نام ماه است که در آیین پارسی هر زمان که نام روز و ماه یکی می‌شد، مردم با به فال نیک گرفتن این اتفاق، جشن و سرور برپا می‌کردند.

 

 

 

شمار زیادی از این جشن‌های متفاوت در میان صفحات تاریخی گم شده و به باد فراموشی سپرده شدند، اما هنوز هم که هنوز است پس از گذشت سال های طولانی تعدادی هرچند اندک از این جشن ها در جای جای ایران بر پا می‌شود که «چهارشنبه سوری» یکی از اندک جشن‌های فراموش نشده‌ی ما در طول تاریخ است.

چهارشنبه‌سوری، جشنی مخصوص است که در شب چهارشنبه آخرین ماه سال برپا می شود که در واقع پیش در آمدی برای جشن‌های نوروزی است و با برگزاری این جشن، مردم به استقبال بهار می‌روند. طبق آیین باستانی ایرانی در این شب آتش بزرگی برپا می‌شود، که تا صبح زود و طلوع آفتاب، برافروخته می‌ماند و مردم از روی آتش می‌پرند و با گفتن زردی من از تو سرخی تو از من، زردی، بیماری و مشکلاتشان را به دست آتش می‌سپارند و به جای آن سرخی، گرما و نیرو را از آتش هدیه می‌گیرند.

البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که با وجود قدمت این جشن، در تاریخ کهن این مرز و بوم، که حتی در شاهنامه فردوسی نیز اشاراتی هرچند کوچک بدان شده است، آئین چهارشنبه سوری به طور کامل مربوط به زرتشتیان نمی‌شود چرا که آن‌ها پریدن از روی آتش را عملی زشت، مکروه و نا پسند می‌دانند.

آئین چهارشنبه سوری

برافروختن آتش

آتش عنصر اصلی جشن چهارشنبه سوری است و پس از برپایی آتش مردم گرد آن حلقه زده، از روی آتش می‌پرند و غم‌ها و دشواری‌هایشان را به آتش می‌سپارند.

کوزه نو

مردم در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده و از بالا به پایین پرت می‌کردند و آن را می‌شکستند تا کوزه نویی را جایگزین ظرف سفالی پیشین خود کنند، چون بر این باور بودند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌شود که با شکستن کوزه، رفع خواهند شد.

آجیل مشکل‌گشا

پس از برافروخته شدن آتش، اقوام و نزدیکان گرد هم می آمدند و با تبرک کردن دانه‌های نباتی به نمک آجیل مشگل گشایی درست کرده و نوش جان می کردند چون بر این باور بودند که هر کس از آن آجیل بخورد، نمک گیر شده و نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌شود و خیانت نخواهد کرد.

فالگوشی

در یکی از رسوم چهارشنبه سوری به نام فالگوشی دختران جوان نیت می کنند، پشت دری می‌ایستند و به سخنان اهالی خانه گوش می‌دهند و بر اساس سخنان آن‌ها نیت خود را تعبیر می‌کنند.

قاشق‌زنی

در این رسم دختران و پسران چادری سر کرده و چهره خود را می‌پوشانند و به خانه همسایگان خود می‌روند و همسایه از شنیدن صدای قاشقی که به کاسه می‌خورد بیرون می‌آید و در کاسه‌های آنان آجیل و شیرینی می ریزند.

البته هر شهری نیز، در این شب رسوم و آداب مختص به خود را هم به جا می‌آورد.

فارس

با توجه به ارادتی که شیرازیان به حافظ دارند در شب چهارشنبه سوری دور هم جمع شده و فال حافظ می گیرند، دختران دم بخت شیرازی هم به زیارت حضرت شاه چراغ می روند و برخی زنان هم برای براورده شدن حاجتشان زیر گنبد مسجد جامع شیراز حلوا می‌پزند یا آشی مخصوص به نام ابو دردا درست می‌کنند که وسایل اولیه این آش حتما باید از راه گدایی تامین شود.

مردان و زنان شیرازی معتقدند که اگر در شب چهارشنبه سوری در آب سعدی شست وشو کنند در سال جدید بیمار نخواهند شد و به همین جهت ازدحام عجیبی در این شب، اطراف قنات شکل می‌گیرد.

گیلان

در شب چهارشنبه سوری گیلانیان، اسپند، کندر، گلاب و شمع باید حتما در خانه باشد، اسپند و کندر را دود می کنند و گلاب را به صورت خود می زنند و شمع را به نیت روشنایی روشن می‌کنند.

مردم این خطه خاکسترهای شب چهارشنبه سوری را چهارشنبه صبح پای درختان می‌ریزند ون معتقدند که این گونه درخت ها بارور می‌شوند.

در گیلان شب چهارشنبه سوری دختران دم بخت را با جارو می‌زنند و از خانه بیرون می‌کنند به این امید که بختشان باز شود.

مازندران

مردم مازندران در شب چهارشنبه سوری آش چهل گیاه می‌پزند که نشان از دوا و درمان دارد و هنگام مراسم قاشق زنی همراه با برخورد قاشق با کاسه می‌خوانند: ای اهل محل، اهل در این منزل شگون امشب است، هدیه بریزید داخل پیمانه و كاسه.

استان مرکزی

در تعداد زیادی از روستاهای استان مرکزی نیز رسم است که جوانانی که نامزد کرده‌اند از روی پشت بام خانه دختر، شال خود را به پایین می‌اندازند و دختران در گوشه شال، تخمه و شیرینی می‌پیچند و این رسم شال‌اندازی نام می‌گیرد.

آذربایجان شرقی

در آذربایجان بازار خرید در چهارشنبه سوری داغ است و مردم آذربایجان سنت خرید چهارشنبه سوری مخصوصا برای بچه ها دارند و پسر بچه ها ماشین و تفنگ می‌خرند و دختر بچه ها هم عروسک می‌خرند و به غیر از خرید کردن آذری‌ها سنتی به نام «شال ساللاماق» نیز دارند که به صورت ناشناس شال خود را وارد خانه همسایگان کرده و آجیل و شیرینی جمع می‌کنند.

اردبیل

در مغان، مردم پیش از طلوع آفتاب روز چهارشنبه، دسته جمعی به کنار رودخانه می‌روند، آتشی بر می‌افروزند و جوانان در آنجا به سوارکاری می‌پردازند و هنگام بازگشت، زنان ظرف‌هایشان را از آب رودخانه پر می‌ کنند و به خانه می‌آورند و آب آن را به دور و برخانه می پاشند.

خراسان

در خراسان مراسم کوزه شکستن به این شکل است که درون کوزه های قدیمی مقدار نمک که علامت شور بختی است و مقداری ذغال که علامت سیاه بختی است و یک سکه کم ارزش پول می‌ریزند و تمام افراد خانواده آن را به دور سر می چرخانند و آخرین نفر کوزه را از پشت بام به کوچه پرت می‌کند.

بوشهر

بوشهری‌ها پس از آتش افروزی در خانه‌ هایشان و پریدن از روی آن، باقایق از روی آب می‌گذرند و معتقدند با این کار نحسی این شب از بین می‌رود.

لرستان

در این شب در شهر خرم آباد هیزم‌ها را به هفت دسته تقسیم می‌کنند و با فاصله‌های مشخصی در یک ردیف می‌چینند و دسته ها را آتش می‌زنند.

کردستان

مردم استان کردستان به خصوص روستائیان، دسته جمعی به صحرا و کنار چشمه سارها می روند و پس از مدتی که به شادی و پایکوبی و کشتی گرفتن گذراندند، زمان برگشتن به خانه، هرکسی مقداری سنگریزه جمع می‌کند و به پشت سر خود نگاه نمی‌کند و سنگریزه را از روی شانه به عقب پرتاب می‌کند و بدین ترتیب بلا و آفت را از خود دور می‌سازد.

اصفهان

آتش افروختن در معابر، کوزه شکستن، فالگوش ایستادن ، گره‌گشایی و سایر مراسم چهارشنبه سوری در استان اصفهان متداول است و تمام آن آدابی که در تهران معمول است در اصفهان نیز رواج دارد و شکوه شب چهارشنبه سوری در اصفهان از تمام شهرهای ایران بیشتر است. در اصفهان چهارشنبه سوری را "چهارشنبه سرخی" نیز می گویند.

تهران

در تهران قدیم، بوته‌‌های خشک را از بیابان‌های اطراف جمع می‌کردند و با شتر به شهر می‌آوردند و در محلات مختلف می‌چرخاندند. پس از غروب خورشید، بوته‌های خشک و اسباب و اثاثیه کهنه و شکسته ‌ای را که پس از خانه ‌تکانی بیرون گذاشته شده بود جمع می‌کردند و با آنها آتش درست می کردند.

فشفشه و هفت ‌ترقه هم بود اما از بمب‌ها و نارنجک‌های دستی که مردم امروزی می‌سازند و با انفجار آنها شیشه‌های ساختمان‌ها به لرزه می‌افتد و در شبی که هدف جشن و شادی است عده ای مجروح می شوند، خبری نبود.

کاش یاد بگیریم به آداب و سنت های پیشینیانمان احترام بگذاریم و جشن را به جنگ تبدیل نکنیم.

سه شنبه 24/12/1395 - 13:59

از آنجایی که در روایات شیعه دو تاریخ برای درگذشت  حضرت فاطمه زهرا  (س) وجود دارد، ایّام فاطمیّه یا ایام وفات حضرت فاطمه زهرا (س) به فاصلهٔ بین این دو تاریخ یعنی ۱۳ جمادی‌الاول تا ۳ جمادی‌الثانی گفته می‌شود. 

مراسم ایام فاطمیه جمعاً ۶ روز می‌باشد، ۳۳ روز در ماه جمادی‌الاول و ۳ روز در ماه جمادی‌الثانی. فاطمیّه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول است و فاطمیّه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد که شیعیان به عزاداری برای فاطمه دخترپیامبر اسلام (ص) می‌پردازند.

پیرامون تاریخ درگذشت فاطمه دو روایت متفاوت شامل هفتاد و پنج روز بعد از وفات حضرت محمد (ص) و دیگری نود و پنج روز را مورد  وثوق می‌دانند. از آنجا که وفات حضرت  محمد (ص)   بیست و هشتم صفر بوده‌ است به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل را «فاطمیه اول» می‌دانند. بنا به روایت نود و پنج روز، تاریخ شهادت حضرت  فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آنرا «فاطمیه دوم» می‌نامند.

با توجه به اینکه افرادی مانند کلینی در کتاب اصول کافی وفات پیامبر را در ۱۲ ربیع الاول می‌داند همه محاسبات بالا دربارهٔ ایام  فاطمیه تغییر می‌کند.

   

 

 

 

در فرهنگ عامه، به دهه دوم جمادی‌الاول، از دهم تا بیستم آن ماه که بر اساس روایت ۷۵ روز شهادت حضرت زهرا (س) در میان آن روزها واقع شده‌است، «دهه اول فاطمیه» و به دهه اول جمادی‌الثانی، از اول تا دهم جمادی‌الثانی که بنا به روایت ۹۵ روز، درگذشت فاطمه در میان این روزها اتفاق افتاده «دهه دوم فاطمیه» می‌گویند.

در فرهنگ عامه شیعیان عراق به جای دو دهه سه دهه برگزار می‌شود، که «دهه اول فاطمیه» ۴۰ روز بعد از وفات پیامبر (ص) می‌باشد، که مورخ هشتم ربیع‌الثانی است.

 

 علت اختلاف تاریخ 

 

دستور خط عربی در ابتدا فاقد هرگونه علامت بود؛ چه نقطه و چه اعراب. از این‌‌رو، اکثر حروف آن دارای شکل‌‌های مشترک و همانند بوده است. به‌ همین خاطر «هفتاد» (به عربیسبعون) و «نود» (به عربیتسعون) در زبان عربی مانند هم نوشته می‌شده است، که برای تاریخ‌نویسان  دوره‌های بعد قابل تشخیص از هم نبوده است.

 

محل دفن

 اکثریت منابع اولیه تدفین حضرت  فاطمه (س) را شبانه، مخفیانه می‌دانند.

مراسم کفن و دفن حضرت  فاطمه (س) به خواسته خود ایشان در شب انجام شده تا آنان که موجبات آزارش را فراهم ساختند نتواند در مراسم تشییع او شرکت کند و با آن کاری داشته باشد. 

 

 

چهارشنبه 11/12/1395 - 15:56

مخلوط کردن شیر با عسل یک روش خوب برای کاهش مصرف شکر و همچنین داشتن خوابی راحت است.

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان، البته این نوشیدنی فواید بی نظیر دیگری نیز دارد. این ترکیب نه تنها  باعث تسکین گلودرد می شود بلکه مقاومت شما را برای انجام ورزش و مقابله با بی‌خوابی بالا می برد. در این مطلب چند دلیل خوب می آوریم که شما را تشویق به ترکیب شیر و عسل خواهد کرد. لطفاً با ما همراه باشید.

نیم نگاهی به خواص شیر و عسل

شیر به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها مانند A، گروه B و D و همچنین مواد معدنی ضروری مانند کلسیم یک نوشیدنی پرمصرف محسوب می شود. شیر همچنین حاوی پروتئین های حیوانی و اسیدلاکتیک است. عسل نیز یک ماده غذایی طبیعی است که به واسطه خواص آنتی باکتریایی، ضدعفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی خود بیماری های زیادی را درمان می کند. ترکیب این فواید زیادی دارد که در ادامه اشاره می کنیم.

شیر و عسل برای محافظت از پوست

شیر و عسل حاوی ترکیبات آنتی باکتریایی هستند که در ترکیب با هم به خوبی عمل می کنند. اخیراً در ترکیب اکثر محصولات زیبایی این دو ماده وجود دارد. ترکیب آن دو پوست را شفاف و سالم می کند. باید بدانید که نوشیدن ترکیب شیر و عسل نیز از درون به افزایش سلامت پوستتان کمک می کند. اگر دلتان می خواهد و بودجه اش را دارید حتی می توانید این ترکیب را به آب وان نیز اضافه کرده و حمام کنید. در این صورت پوست فواید این ترکیب را از بیرون جذب می کند.

شیر و عسل برای بهبود گوارش

شیر حاوی فواید پربیوتیک است. این یعنی اینکه می تواند باعث تحریک رشد باکتری های خوب شود که برای روده ها و دستگاه گوارش مفید هستند. پربیوتیک ها باعث تحریک بیفیدوباکتری ها می شوند که نوعی از پروبیوتیک بوده و در شیر یافت می شود. از طرف دیگر کربوهیدرات ها و اولیگوساکاریدهای موجود در عسل باعث بهبود عملکرد باکتری های مفید برای لوله گوارش می شوند. در نتیجه این ترکیب باعث برطرف کردن مشکلاتی مانند یبوست، کرامپ ها، نفخ و باکتری های مضر می شود.

شیر و عسل برای بهبود مقاومت بدن

مصرف شیر و عسل (هر روز صبح) باعث تقویت بدن شده و مقاومت آن را بالا می برد. چون شیر حاوی پروتئین و عسل حاوی کربوهیدرات هایی است که برای تقویت سوخت و ساز بدن ضروری هستند. مصرف روزانه شیر و عسل بدون در نظر داشتن سن و سال برای بدن مفید است. پروتئین های حیوانی شیر به کمک آنزیم هایی به آمینواسیدها تجزیه می شود تا بعد در بدن به پروتئین هایی تبدیل شوند که بدن انسان قادر به استفاده از آنها است.

شیر و عسل برای سلامت استخوان‌ها

عسل حاوی قدرت باورنکردنی در حمل و تبدیل مواد مغذی به خصوص با کلسیم به تمام بدن است. این مسئله نیز به بدن کمک می کند تا این ماده معدنی را راحت تر جذب کند. همان‌طور که می دانید شیر یک منبع غنی کلسیم است و مصرف آن با عسل مواد مغذی مورد نیاز بدن و بخصوص استخوان‌ها را تأمین می کند. علاوه بر این، شیر و عسل باعث افزایش جذب کلسیم و پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان و التهاب مفاصل می شود.

شیر و عسل برای مقابله با بی‌خوابی

مصرف شیر و عسل قبل از خواب یک روش مناسب و رایج برای تجربه خوابی راحت است. البته مصرف عسل و شیر به صورت جداگانه نیز برای رسیدن به این منظور مؤثر هستند اما ترکیب آنها تأثیر بیشتری دارد. عسل یک ماده غذایی شیرین است که در عین حال به شما کمک می کند روی ترشح انسولین کنترل داشته باشید. این مسئله نیز باعث می شود مغز تریپتوفان بیشتری تولید کند. این ماده در بدن به سروتونین تبدیل می شود.

شیر نیز به نوبه خود به خاطر دمای خود باعث گرم شدن معده شده و احساس نیاز به خواب را افزایش می دهد. البته توجه داشته باشید بدن‌ها متفاوت است. اگر جزو افرادی هستید که نمی توانید شیر بخورید یا مصرف شیر باعث بی خوابی تان می شود بهتر است مقداری از این نوشیدنی را امتحان و نتیجه را بررسی کنید.

شیر و عسل خواص ضدپیری دارند

ترکیب شیر و عسل فواید زیادی برای بدن دارد و باعث حفظ جوانی و شادابی آن می شود. در دوران باستان مردم زیادی شیر و عسل می نوشیدند تا ظاهرشان جوان و پرانرژی باشد. آنتی اکسیدان های موجود در این ترکیب با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. حتماً می دانید که این مولکول‌های مضر به هیچ یک از ارگان های بدن رحم نمی کنند و باعث پیری زودهنگام پوست و بروز چین و چروک می شوند. مصرف شیر و عسل از این زودهنگام چین و چروک و لک های مربوط به پیری پیشگیری می کنند.

شیر و عسل حاوی خواص ضدباکتریایی است

مصرف شیر و عسل خواص مفیدی برای مقابله با برخی باکتری ها دارد. زمانی که عسل و شیر گرم می خورید یبوست، نفخ و دیگر مشکلات مربوط به روده ها و همچنین مشکلات دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و سرفه برطرف می شود.

حرف آخر

توصیه می شود این نوشیدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از خواص این دو ترکیب بهره مند شوید. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش کنید و از مصرف دخانیات دور باشید حتماً مصرف این نوشیدنی فواید زیادی برای بدنتان خواهد داشت.

شنبه 7/12/1395 - 14:44

تمیز بودن فرش و کفپوش‌های منزل در آراستگی منزل شما نزد مهمان‌ها بسیار با اهمیت است پس تا قبل از آغاز سال نو و بدون هزینه‌های بالا بااین ترفند‌ها آن‌ها را  تمیز و مانند روز اول نو کنید.

 

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ،به همزمان با فرا رسیدن سال نو و امر خطیر خانه تکانی  یکی از وسایل منزل که همه می‌خواهند آراسته و مرتب باشد فرش‌های خانه است، شما می‌توانید با استفاده از محلول‌های خانگی انواع لکه‌ها را از روی فرش‌ها پاک کرده و به این ترتیب خانه را مهیای پذیرایی از مهمان‌ها کنید.


فرش به دلیل دارا بودن سطح وسیع اغلب دچار آلودگی می‌شود و نیازمند مراقبت و رسیدگی است تا زیبایی خود را حفظ کرده دچار آسیب نشود، اما اگر به دلایل مختلف فرش خانه شما دچار لکه و کثیفی شد به سادگی با این مواد بسته به نوع لکه آن را پاک کنید.

لکه قهوه و چای؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی فرش‌ها بودهو می‌توانید با ریختن مقداری ماء الشعیر برروی سطح لکه به سادگی اثر چای و قهوه را از روی آن پاک کنید. ممکن است تا پاک شدن کامل لکه مجبور شوید چندین بار ریختن ماء اشعیر و کشیدن دستمال مرطوب بر روی فرش این کار را انجام دهید، اما از نتیجه شگفت زده می‌شوید.

لکه‌های قدیمی و سمج؛ این لکه‌ها به سختی پاک می‌شوند و هرچه از زمان تشکیل آن‌ها بگذرد سخت‌تر پاک می‌شوند، برای تمییز کردن و لکه زدایی از فرش و کفپوش می‌توانید از مقداری محلول آمونیاک استفاده کنید و با ریختن آن بر سطح موضع و اجازه دادن برای خشک شدن و پاک کردن توسط اسفنج مرطوب و دوباره شستشو با آمونیاک لکه‌ها را به طور کامل از بین ببرید.

محلول باورنکردنی برای پاک کردن اکثر لکه‌ها؛ استفاده از محلول سرکه و نمک سفید یا سرکه و پودر ذرت برای پاک کردن بسیاری از لکه‌ها معجزه می‌کند و بدون آسیب به بافت فرش یا کفپوش لکه را از بین می‌برد. برای از بین بردن بوی سرکه از فرش می‌توانید چندین بار با دستمال نم دار سطح را پاک کنید یا فرش را در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا بو کاملاً از بین برود.

رنگ نقاشی کودکان، آبمیوه و لکه سبزیجات؛ هیچ جای نگرانی وجود ندارد و شما می‌توانید تنها با ترکیب سرکه سفید و مقداری آب و صرف وقت و حوصله این لکه‌ها را پاک کنید مشروط براینکه نگذارید لکه‌ها کهنه شود و به محض ایجاد لکه آن را پاک کنید.

لکه جوهر و روغن روی فرش؛ گریه نکنید و نگران نباشید تنها مقداری شیر روی سطح بریزید و اجازه ندهید لکه جوهر و شیر بیشتر پخش شود به سادگی پس از چند ساعت جوهر و روغن جذب شیر شده و می‌توانید با تکرار این کار به تدریج لک جوهر را از بین ببرید، همچنین از ترکیب شیر و آرد ذرت هم می‌توانید برای پاک کردن روغن استفاده کنید، زیرا آرد ذرت چربی را به خود جذب می‌کند.

لکه‌های وسیع و پهناور؛ این لکه‌ها را نیز می‌توانید با استفاده از ریختن پودر بوراکس بر روی موضع و پس از صرف مدتی جارو کشیدن کامل فرش از بین ببرید. بوراکس همچنین دارای خاصیت تمییز کنندگی و جلا دهندگی به سطوح است و می‌تواند بافت‌های به هم چسبیده فرش را باز کند و آن را مانند روزهای اول نو و تازه کند.

لکه رنگ مو، لاک ناخن و سایر محصولات آرایشی؛ این لکه‌ها بسیار سمج هستند و باید با استفاده از محلول رنگ بردار آن‌ها را پاک کنید تا اثر آن بر روی فرش باقی نماند.

لکه آدامس و سقز؛ این لکه‌ها یک کابوس ترسناک برای فرش و کفپوش است، اما با قرار دادن مقداری یخ برروی آدامس می‌توانید آن را نرم کنید و بعد با احتیاط با استفاده چاقو آدامس و هر شی چسبناک را از روی فرش و کفپوش جدا کنید.

لکه‌های جامد و سخت که به فرش چسبیده اند؛ همیشه استفاده از دستمال و اسفنج برای پاک کردن لکه‌ها کارساز نیست و برخی اوقات می‌توانید از یک مسواک نرم به همراه ترکیب سرکه و آب برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید وبه راحتی حتی لکه‌های خمیری و جامد را از بین ببرید.

برای پاک کردن کامل یک فرش هم می‌توانید در کنار استفاده از پودر و انواع شامپو فرش‌ها از ترکیب آب و سرکه سفید یا آب و آمونیاک و همچنین آب و مایع مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید.

شستشوی فرش و کفپوش باید با ملایمت و آرامی انجام شود تا به الیاف آن آسیب نرسد، همچنین در صورت وجود پارگی و یا لکه قبل از شستشو این مشکل را برطرف کنید و سپس فرش را بشویید.

خشک کردن فرش در محیطی باید باشد که تهویه و جریان کامل هوا وجود داشته باشد تا فرش کاملا خشک شود، همچین وجود سطوح ناهموار هنگام خشک کردن فرش می‌تواند باعث ایجاد چروک برروی آن و آسیب به بافت این وسیله شود؛ و حتماً قبل از امتحان تمامی روش‌های بالا برای شستشو و لکه گیری از فرش و کفپوش ابتدا ماده پاک کننده را برروی سطح کوچکی امتحان کرده و پس از اطمینان از خراب نشدن پارچه به طور کامل استفاده کنید.

در صورت وجود حساسیت‌های تنفسی از انجام لکه گیری تا حد امکان خودداری کنید و یا در محیط باز و در حضور دیگران و در شرایط امن این کار را با ماسک و دستکش ایمنی انجام دهید.

 

 

 

 

 

شنبه 7/12/1395 - 14:42

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین رشته ای دیابت معتقد است؛ رابطه ای میان بیماری دیابت و آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، علی اکبر موسوی موحدی ،با بیان اینکه ذرات گرد وغبار در بدن ما ایجاد استرس کرده و این استرس ها موجب افزایش رادیکال های آزاد در خون می شود، گفت: ذرات رادیکال های آزاد بسیار قوی هستند و موجب بروز دیابت می شود.

وی معتقد است، رابطه ای میان بیماری دیابت و آلودگی هوا و آلودگی صوتی وجود دارد. به زعم وی ذرات معلق موجود در هوا ایجاد استرس می کنند و این استرس ها دیابت زا است.

موحدی تصریح کرد: در آلودگی هوا ذرات اندازه های متفاوتی دارند. ذرات زیر ۵/۲ میکرون که در تهران با آن روبرو هستیم و به نام ذرات گرد و غبار شناخته می شوند، حاصل ماده اکسیدان هستند که ویروس و میکروب با خود حمل می کنند. در حقیقت این ذرات رادیکال های آزاد بسیار قوی هستند و ماده های ارگانیک اکسیژن های فعال را حمل و وارد بدن ما می کنند.

وی ادامه داد: این مواد در بدن ما ایجاد استرس کرده و موجب افزایش رادیکال های آزاد در خون شده و درنتیجه باعث بروز دیابت می شود.

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین رشته ای در بیماری دیابت با اشاره به تحقیقات منتشر شده در مجله ساینس درباره «تاثیر آلودگی هوا بر ابرهای باران زا» گفت: ابری که روی مناطق مختلف قرار می گیرد، هسته باران زا دارد، این هسته ها باید از ۱۴ تا ۲۵ میکرون باشند. اگر این ذرات زیر ۱۴ میکرون باشند به این معناست که آلودگی ها دور هسته باران زا را گرفته اند و امکان بارش را از ابر می گیرند.

موسوی موحدی ادامه داد: اما همین ابر وقتی به وسیله باد به منطقه دیگری می روند که آلودگی در آن کم است، چون آلودگی ها از هسته دور می شوند، بارش صورت می گیرد.

وی در خصوص رابطه آلودگی صوتی با ایجاد دیابت نیز خاطرنشان کرد: نبود خواب و ساعات استراحت استاندارد موجب ایجاد سطح استرس در جامعه می شود، تهران مانند یک گاو وحشی غرش دارد و آلودگی صوتی اش گوش را آزار می دهد.

موحدی با تاکید بر اینکه از ساعت ۱۰ شب به بعد حرکت کامیون در تهران آزاد می شود گفت: آلودگی صوتی این کامیون ها خواب راحت را از مرم می گیرد و این باعث افزایش استرس می شود.

 

 

شنبه 7/12/1395 - 14:40

اسامی هفته ملی سلامت مردان اعلام شد؛


مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: امید به زندگی در مردان ۷۲.۸ و در زنان ۷۴ سال است.
 
 
 

 

 
 
 
 

 

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمد اسماعیل مطلق اظهارداشت: هفته ملی سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند  هر سال با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی، برگزار می شود.

وی افزود: اول اسفندماه روز «شیوه زندگی سالم»، دوم اسفندماه «پیشگیری از حوادث ترافیکی»، سوم اسفند «ارتقای سلامت روانی»، چهارم اسفندماه روز «پیشگیری از حوادث قلبی و عروقی و عوامل خطر آن»، پنجم اسفند روز «ارتقای سلامت باروری مردان»، ششم اسفندماه «سلامت مردان و خانواده» و هفتم اسفندماه روز «پیشگیری از حوادث شغلی» نامگذاری شده است.

مطلق، برخی از مهم ترین موضوعات محوری روزهای هفته ملی سلامت مردان را تغذیه سالم، فعالیت بدنی، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، پیشگیری از صدمات جسمی و عوارض روانی ناشی از حوادث ترافیکی، پیشگیری از استرس های شغلی، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، فشار خون، دیابت، اجتناب از رفتارهای پرخطر و ناسالم، افزایش کیفیت زندگی خانواده، نقش پدر در فرزندپروری، پیشگیری از صدمات ناشی از حوادث محیط کارو ارتقای ایمنی محیط کار عنوان کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، شعار امسال هفته سلامت مردان را «آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟» اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه سلامت مردان بیشتر در معرض خطر است، گفت: امید به زندگی در مردان ۷۲.۸ و در زنان ۷۴ سال است و امید به زندگی کیفی در مردان ۶۳ سال است.

مطلق افزود: حوادث ترافیکی در مردان ۵ برابر زنان، اعتیاد در مردان ۱۰ برابر زنان، سقوط در مردان ۳ برابر زنان است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: مردان بیشتر از همه در معرض قتل، خشونت، بیماری های قلبی و ریوی، آسم، سوختگی، بیماری های اسکیزوفرنی، ایدز، HIV مثبت هستند.

 

وی افزود: مصدومیت در مردان ۷۲.۲ درصد و در زنان ۲۷.۸ درصد است. بنابراین با توجه به این آمارها توجه به سلامت مردان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است در هفته ملی سلامت مردان به این امر مهم پرداخته شود. 

 

شنبه 7/12/1395 - 14:29
دبیرعلمی دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه با اشاره به اینکه سرطان یکی از مهمترین چالش های دنیا است، گفت: سرطان های سینه و روده بزرگ در کشور روبه افزایش است.
 
 
 
 
 
 
 

به گزارش جام جم آنلاین ، دکترحمید رضا میرزایی درمراسم افتتاحیه این کنگره که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزارشد، افزود:شایع ترین سرطان در زنان سرطان سینه است و سالانه حدود 10 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می شوند.

وی کشنده ترین سرطان در بین زنان و مردان ایرانی را سرطان معده اعلام کرد و گفت هرچند سرطان معده از سرطان های شایع در مردان ایرانی است اما پیش بینی می شود که در سال های آینده از شیوع آن درکشور کاسته شود.

وی به عوامل ایجاد سرطان اشاره کرد و گفت عوامل محیطی به خصوص عفونت ها، رعایت نکردن اصول بهداشتی و ژنتیک از جمله عوامل بروز این بیماری است که بسیاری از آنها قابل پیشگری هستند.

وی انتقال دستاوردهای علمی، بیان آخرین یافته ها و تکنیک ها و ارایه تجربیات علمی را از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره اعلام و اظهار امیدواری کرد که با برگزاری چنین کنگره های بتوان به ارتقا سلامت بیماران کمک کرد.

میرزایی به پیشرفت های علمی در زمینه تشخیص و درمان سرطان ها اشاره کرد و گفت: با برگزاری پنل ها و کارگاه های آموزشی تخصصی در صدد ارایه آخرین پیشرفت ها و تکنیک های نوین تشخیص و درمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم 31 سخنرانی ، 7 پنل و 4 کارگاه آموزشی تخصصی برگزار می شود گفت: شیمی درمانی و رادیوتراپی از جمله پنل های این کنگره هستند.

دوازدهمین گنگره بین المللی سرطان سینه با حضور پزشکان ایرانی و خارجی از امروز در سالن همایش دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز به کار کرد و تا 6 اسفند ماه به کار خود ادامه می دهد. 
شنبه 7/12/1395 - 14:29
یک محقق دانشگاه دورهام معتقد است که زندگی مدرن در حال از بین بردن حس بویایی بشر و متمایل کردن طبع او به سمت مصرف خوراکی های چرب و نمکی است.
 
 
 
 
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر "کارا هوورکارشناس تکامل بویایی و محقق دانشگاه دورهام گفت: حس بویایی انسان در چشم اندازی بسیار غنی و در تعامل مستمر و منظم با محیط زیست تکامل یافته است؛ اما امروزه تعامل انسان با محیط زیست بسیار کاهش یافته و یا متوقف شده است و ما با انواع آلودگی ها به سر می بریم
وی افزود: رایحه های تند و ساده حاصل از انواع آلودگی همچون آلاینده های هوا، زباله های جمع نشده و حتی خانه های کثیف و به هم ریخته، در حال تباه کردن توانایی انسان برای تشخیص طیف های مختلف طبیعت و گسترش بیماری ها است.
وی که در نشست انجمن پیشرفت علم در بوستون در آمریکا سخن می گفت، افزود: در این میان، بحث آسیب به بویایی است که در نتیجه آن، احتمال چاق شدن افراد هم بیشتر می شود، زیرا افرادی که دچار آسیب دیدگی بویایی می شوند، توانایی چشایی آنها هم ضعیف می شود و بر این اساس، خوراکی هایی را ترجیح می دهند که همچون غذاهای چرب و پرنمک، مزه قویتری دارند
به عکس، مطالعات قبلی نشان داده اند افرادی که حس بویایی قوی دارند، احتمال وزن سالم در آنها بیشتر است
به گفته دکتر هوور، افرادی که مشکل اختلال بویایی دارند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی قرار دارند؛ به عوان مثال، تعدادی زیادی از انها به خاطر بی اطلاعی از رایحه بدن خود دچار اضطراب می شوند؛ اضطراب این افراد همچنین می تواند به خاطر ناتوانی در تشخیص رایحه های خطرناک مانند نشت گاز یا دود باشد. افزون بر این، مشکل ارتباط با سایرین در مبتلایان به مشکل اختلال بویایی افزایش می یابد و در مجموع مسائل جدی سلامت روانی این افراد را بیشتر تهدید می کند
براساس تحقیق جدیدی نیز که ماه جاری میلادی انجام شد، آلودگی دیزلی می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر کند، همچنین در سایر مطالعات ارتباط میان کیفیت ضعیف هوا با احتمال بیشتر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی مشخص شده است. 
شنبه 7/12/1395 - 14:28