• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 3845
  • پنج شنبه 1386/1/2
  • تاريخ :

هفت رنگ نوروزی2

این دومین مجموعه ی هفت رنگ نوروزی بخش ادبی هنری تبیان است که مطالعه می کنید . در این مجموعه شاهد معرفی آلبوم های موسیقی ، فیلم های سینمایی ، کتاب ، و ... به انتخاب بخش ادبی هنری سایت تبیان خواهید بود .با امید به اینکه مجموعه ی شماره 1 هفت رنگ مورد رضایت شما بوده باشد ، شماره ی دوم این مجموعه را تقدیم می نماییم .


معرفی موسیقی

رویای وصل – حسام الدین سرج

کارهای حسام الدین سراج همیشه دلنشین است . دلیلش هم این است که خود او همیشه با خلوص دل کاری را انجام می دهد . سراج انسان بسیار معتقد و متعهدی در کار است . و از اجرای هر آلبوم هدفی ورای اهداف مالی دارد . رویای وصل که در سال 79 به بازار موسیقی آمد ، حاصل نخستین همکاری مشترک سراج با رامین کاکاوند نوازنده ی توانمند تنبور ، دیوان و سه تار است . این همکاری در قالب گروهی با عنوان ارغنون آغاز شد و تا امروز ادامه دارد . سراج اکثر کارهای خود را با دو گروه بیدل و ارغنون انجام می داد که کم کم بدلیل اشتراکات فراوان به لحاظ افراد ، ظاهراً این دو گروه در قالب یک گروه با عنوان بیدل ادامه ی راه می دهند . اما رویای وصل به قول خود سراج ارکستری از سازهای شرقی است . سازهای طبلا(منتسب به هند ) ، دیوان (منتسب به ترکیه و کردستان ایران ) ، عود ( سازی کاملاً ایرانی که البته امروز بیشتر در کشورهای عربی رایج است ) ، تنبور و دف سازهایی هستند که در این آلبوم خودنمایی می کنند . شش تصنیف زیبا با اشعاری از صغیر اصفهانی – مولانا و حافظ ، دو قطعه ی آوازی با اشعار بابا طاهر ، فائز ، و حافظ و یک قطعه ی بی کلام در این آلبوم وجود دارد . تصنیف های محفل عشق و چشم جادو از زیباترین قطعات این آلبوم هستند .

**

بر فراز باد – سنتور نوازی اردوان کامکار

اردوان کامکار در سال 1347 ه.ش ، درخانوادهی هنرمند کامکار در سنندج بدنیا آمد . او از چهار سالگی نواختن سنتور را آغاز کرد . و یپس از فراگیری کامل تکنیک های نوازندگی سنتی سنتور ، ردیف های سازی و آوازی را زیر نظر برادر بزرگ ، پشنگ کامکار ، به اتمام رسانید . سپس شیوه ی نوینی در نوازندگی این ساز ملی بوجود آورد که خود نام سنتور نواز ی معاصر بر آن نهاده است . ترکیب همزمان ملودی های مختلف ( پلی فونی ) ، قدرت مساوی مضرابهای چپ و راست ، استقلال کامل ملودیک هر دو مضراب ، افزایش وسعت صوتی ، ترتیب صحیح و بموقع مضرابهای چپ و راست در اجرای ملودی ها و کوکهای غیر مرسوم از ویژگی های بارز نوازندگی اردوان است .

اردوان می گود : از سالهای 61 و62 متوجه لحن خاصی در اجراهایم شدم ، که سنتور نوازی معاصر حاصل پخته کردن و علمی کردن همان لحن خاص و جدید در آثارم بود .

بهروز غریب پور در مورد اومی گوید : در استکهلم صدها تماشاگر به احترامش دقایق طولانی بر پا ایستاده و به افتخارش ابراز احساسات می کردند . آنها شگفت زده می پرسیدند که سنتور در این همه سال کجا بود ؟ ...

اما آلبوم بر فراز باد شامل شش قطعه است که این شش قطعه گلچینی از اجرای زنده ی پاریس وی بوده است . تمامی قطعات زیبایی خاص خود را دارند ولیکن قطعه رقص باد به غایت زیبا و شنیدنی است . این قطعه بسان چشم انداز آسمان آبی از میان برگهای درختان که در حال رقص ، بواسطه بادهای بهاری اند ، زیباست .

اردوان غیر از این آلبوم کارهای دیگری نیز اجرا کرده است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد : کنسرتینو برای سنتور در البوم بر تارک سپیده ، ماهی برای سال نو ، سیاه چمانه (بر اساس ملودی های کرد ی) و دریا .

**

راپسودی ایران – گیتار نوازی بهزاد میرخانی

راپسودی فرمی در موسیقی است که در آن با گسترش ملودی های فولکلوریک ، به معرفی موسیقی محلی ملیت مورد نظر ، پرداخته می شود .

بهزاد میرخانی نوازنده ی گیتار در این اثر می گوید :آهنگ سازان گیتار بخوبی از عهده ی معرفی موسیقی ملل بر می آیند . چرا که این ساز از نظر فن و بیان ، چه در تک نوازی و چه در ترکیب با سازهای ارکستر ، انعطاف پذیری چشم گیری دارد و به همین خاطر در میان اقوام مختلف دنیا محبوبیتی فراوان یافته است .

اما آلبوم راپسودی ایران . در این آلبوم میرخانی در چهار قسمت راپسودی ایران با نام های بختیاری ، همایون ، اصفهان و ماهور با لحنی دراماتیک به ستایش موسیقی دستگاهی ایران پرداخته است . وی در قسمت های مختلف این راپسودی غیر از 3 تم معروف شکار آهو ، بارون بارونه و دختر بویر احمدی ، تم هایی را به شیوه ی محلی ابداع کرده است . از سایر قطعات این مجموعه می توان دوبل کنسرتو برای گیتار ، ویولون و ارکستر در سه موومان : شور دل ، گلایه ها و آبستره را نام برد که تم های آن ابداع خود وی است . همچنین قطعات تک نوازی آرژانتین ، آوای قو ، و روستایی نیز در این مجموعه وجود دارند (1) .نوازنده ی گیتار چنان که ذکر شد بهزاد میر خانی است و نوازنده ی ماهر ویولون در این مجموعه ارسلان کامکار است .

***


معرفی فیلم:

پدرخوانده (1)

اثری جاودان از فرانسیس فورد کاپولا با بازی آل پاچینو و مارلون براندو.فیلمی استثنایی در رده فیلمهای مافیایی . هنگام تماشای این فیلن به هیچ وجه تردید نمیکنید که در همان سالهای دهه 40 هستید . فیلم با داستانی عالی و بازی استادانه بازیگران به گونه ای پیش می رود که تماشاگر را کاملا در متن داستان غرق می کند . پدرخوانده فیلمی جاودان است که همیشه در صدر فیلمهای برگزیده تاریخ قرار داشته است .

**

پری- داریوش مهرجویی

پری ، سخت ترین و پرزحمت ترین چرخه تولید را در بین فیلمهای مهرجویی داشته است .تجربه گرا ترین فیلم اوست و فقط با چند بار تماشای مکرر آن ، پس از گذشت سالها می شود فهمید که مهرجویی چه شاهکاری را تقدیم سینمای ایران کرده است.

این فیلم یک اقتباس داستانی فوق العاده از یکی از داستانهای سخت سالینجر است که متاسفانه مورد اعتنا قرار نگرفت .

حتی طرفداران پروپاقرص مهرجویی هم در زمان ساخت فیلم سرسری از آن گذشتند . پرداخت ذهنی مهرجویی از همان صحنه اول فیلم که پری خود را در آب در حال غرق شدن می بیند ( در سیستم تدوین فیلم که شیوه تدوین تصویر و صدای منحصر به فردی را در سینمای ایران تثبیت می کند ) خیره کننده است .صحنه ای که پری روی تخته سیاه کلاس چیز می نویسد و به طرز درخشانی صدا و تصویرش تدوین شده ، صحنه رفتن به دستشویی رستوران و صحنه خانه اشرافی با حضور توران مهرزاد تا ابد جاودانه باقی خواهد ماند . فیلم برداری زرین دست ، هرچند مهرجویی با او دچار اختلاف شده بود ، اما دقیقا در خدمت لحن و درونمایه فیلم است . (2)

داستان پری از این قرار است که پری ( نیکی کریمی) ، دانشجوی جوان رشته ادبیات ، با خواندن کتاب کوچکی درباره سلوک عارفی گمنام در قرن 5 هجری ، دچار تحولات فکری می شود . کتاب به برادر بزرگتر پری ( خسرو شکیبایی) – اسد – تعلق دارد که در حادثه آتش سوزی کلبه ای ، درگذشته است . پری برادر دیگری( علی مصفا ) نیز دارد که می کوشد او را از پریشانی برهاند...

***


معرفی کتاب:

روی ماه خداوند را ببوس ، مصطفی مستور

این رمان برنده جایزه قلم زرین انجمن قلم ایران شده و تاکنون در طول مدت اندکی که از انتشار آن می گذرد 6 بار تجدید چاپ شده است . اثری است با درونمایه فلسفی که به تردیدهای عمیق یک دانشجوی فلسفه ( یونس) درباره وجود یا عدم وجود خدا می پردازد . در طول داستان این پرسش اندیشه سوز یونس ، آرام آرام بر روابطش با دوستان و حتی نامزدش ( سایه) اثر گذاشته تا جایی که نامزدش را مجبور به جدایی میکند .

نویسنده این اثر مصطفی مستور متولد 1343 خوزستانی الاصل و ساکن اهواز ، فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران و دانشجوی فوق لیسانس رشته ادبیات فارسی است . روی ماه خداوند را ببوس ، پس از عشق روی پیاده رو ، دومین اثر داستانی اوست .

***


گنجینه ادب:

تن پروری

دو درویش خراسانی ملازم صحبت یکدیگر سفر کردندی . یکی ضعیف بود که هر به دو شب افطار کردی و دیگر قوی که روزی سه بار خوردی .اتفاقا بر در شهری به تهمت جاسوسی گرفتار آمدند . هر دو را به خانه ای کردند و در به گل برآوردند . بعد از دوهفته معلوم شد که بی گناهند . در را گشودند . قوی را دیدند مرده و ضعیف جان به سلامت برده . مردم در این عجب ماندند . حکیمی گفت : خلاف این عجب بودی . آن یکی بسیار خوار بوده است ، طاقت نیاورد و به سختی هلاک شد . و این دگر خویشتن دار بوده است . و لاجرم بر عادت خویش صبر کرد و به سلامت بماند.

چو کم خوردن طبیعت شد کسی را * چو سختی پیشش آید سهل گیرد

وگر تن پرور است اندر فراخی* چو تنگی بیند از سختی بمیرد

« گلستان سعدی»

***


تبلیغات بازرگانی فرهنگی!(3)

زندگی خالی نیست ، سیب هست

پرتقال هست ، حتی ازگیل هم هست

بازار روز میوه وتره بار کارون

با قیمت سرجالیز

***

فیلم میسازم و امید که این فن جدید

مثل شغل دگرم موجب حرمان نشود

به اطلاع کلیه رفقا و لوطی های محل می رساند که

محل پاتوق از قهوه خانه اصغر سه کله

به دفتر فیلم سازی اصغر فیلم انتقال یافت

اصغر فرهنگیان

**

باورم نیست پدر رفتی و خاموش شدی

بعد یک هفته به کلی تو فراموش شدی

بدینوسیله به اطلاع می رساند

مجلس شب هفت پدر عزیزمان

جمعه شب برگزار می گردد. ضمناً

مزایده بزرگ املاک ومستغلات آن مرحوم

پس از صرف شام در همان مکان برگزار خواهد شد

از طرف فرزندان خلف

**

مطمئن باشید دوباره زمین را خواهید دید

با هواپیمایی ما سفر کنید

به خدا فقط اسممان بد در رفته

موسسه هواپیمایی « دیدار به قیامت »

***


راز و نیاز

الهی.

من به قدر شان تو نادانم و سزای تو را نتوانم ، در بیچارگی خود گردانم . روز به روز بر زیانم . چون منی چون بُوَد؟ چنانم .

از نگریستن بر تاریکی به فغانم ، که خود بر هیچ چیز هستِ ماندنم ندانم . چشم بر روی تو دارم که تو مانی و من مانم . چون من کیست؟ اگر آن روز ببینم. اگر ببینم به جان ، فدای آنم.

مناجات نامه ، خواجه عبدالله انصاری

***


امروز با مولوی

چنانکه می دانید سال 2007 میلادی از سوی یونسکو ، سال مولوی نامگذاری شده است . این پیشنهاد توسط کشور ترکیه ارائه شده است و تلنگری برای ماست که قدر مفاخر خود را بهتر بدانیم .به همین مناسبت در هر ویژه نامه ی نوروزی هفت رنگ ، چند بیت از ابیات پرمغز مولانا را مرور می نماییم .

شد زغمت خانه ی سودا دلم* در طلبت رفت به هرجا دلم

در طلب زهره رخ ماه رو * می نگرد جانب بالا دلم

فرش غمش گشتم و آخر زبخت * رفت بر این سقف مصفا دلم

آه که امروز دلم را چه شد * دوش چه گفته است کسی با دلم

در طلب گوهر گویای عشق * موج زند موج چو دریا دلم

روز شد و چادر شب می درد * در پی آن عیش و تماشا دلم

از دل تو در دل من نکته هاست * آه چه ره است از دل تو تا دلم

گرنکنی بر دل من رحمتی * وای دلم وای دلم وادلم

ای تبریز از هوس شمس دین * چند رود سوی ثریا دلم

**

بی تو جانا قرار نتوانم کرد * احسان تو را شمار نتوانم کرد

گر بر تن من زبان شود هر مویی * یک شکر تو از هزار نتوانم کرد

**

پی نوشت:

1- برگرفته از نوشته ی بهرام بحرینی در بوروشور آلبوم .

2 – غلامعباس فاضلی

3 – برگرفته از کتاب سوم اثر امید مهدی نژاد

نکته :

مجموعه ای که مطالعه نمودید دومین شماره از سه گانه ی هفت رنگ نوروزی بخش ادبی هنری تبیان بود ، به مناسبت نوروز 86 . لطفا با ارائه نظرات خود ، ما را در تهیه مطالب درخور و شایسته راهنمایی کنید . ضمنا سومین شماره از این مجموعه روز چهارم فروردین بر روی سایت قرار می گیرد.

بخش ادبی هنری سایت تبیان

UserName