• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 4109
  • پنج شنبه 1387/8/2
  • تاريخ :

نجات پدرخوانده

مارلون براندو در پدرخوانده

 

سه گانه مشهور فرانسيس فورد كاپولا، (پدر خوانده) چند هفته‌اي‌است كه خبر ساز شده است.

مهم‌ترين خبري كه اخيرا در مورد اين فيلم سينمايي منتشر شد انتخاب آن به‌عنوان فيلم برتر تمام دوران در سينما در نظرخواهي مجله سينمايي امپاير - چاپ بريتانيا - بود. اين نظرخواهي از ??? كارگردان سينما، ?? منتقد فيلم و ??هزار نفر از خوانندگان مجله امپاير صورت گرفت. برخي از چهره‌هاي سرشناس سينمايي مثل كوئنتين تارانتينو و مايك لي نيز در ميان نظردهندگان مجله امپاير بودند.

اتفاق ديگري كه موجب شد پرونده پدرخوانده مجددا گشوده شود اكران فيلم قتل عادلانه با بازي آل پاچينو و رابرت دنيرو بود. در بيشتر نقد‌هاي سينمايي به بازي اين دو ستاره سينما در فيلم پدر خوانده 2 اشاره شد كه نخستين باري بود كه اين دو در يك فيلم با هم بازي كردند؛ اگر چه در زمان فيلمبرداري پدرخوانده، دنيرو و پاچينو همديگر را نديدند.

اما اتفاق ديگري كه شايد كمتر به آن پرداخته شد انتشار نسخه بازسازي‌شده سري فيلم‌هاي پدرخوانده روي دي وي دي بود كه با حاشيه‌هاي جالبي همراه بود. واقعيت اين است كه فيلم پدر خوانده در مدت زماني كه از ساخت آن مي‌گذرد با افت كيفيت تصوير همراه بوده و نسبت به زمان توليد، تيره‌تر شده است.

به نوشته يو اس‌اي تودي زماني كه فرانسيس فورد كاپولا در مراسمي در مناسبت بيست و پنجمين سال ساخت فيلم پدرخوانده‌يك مجددا به تماشاي آن نشست از كيفيت پايين تصاوير شگفت زده شد و گفت: هي، اين تصاوير با اين كيفيت چيزي نيست كه من قبلا ديده‌ام. تصويربرداري بسيار زيباي گوردون ويلس(فيلمبردار پدر خوانده) طي اين سال‌ها كم رنگ شده است.

همان زمان بود كه بازسازي تصاوير با كمك استيون اسپيلبرگ، كارگردان معروف سينما آغاز شد و سرانجام هر سه فيلم روي 5دي‌وي‌دي و با كيفيت جديد با عنوان بازسازي پدرخوانده كاپولا وارد بازار شدند.

آل پاچينو در پدرخوانده

بسياري معتقدند پدر خوانده در اصل قرباني موفقيت خودش شد.اين فيلم 135 ميليون دلار در آمريكا فروش كرد و تاكنون به‌عنوان بيست و يكمين فيلم پر فروش جهان لقب گرفته است. در پاسخ به تقاضاهاي متعدد براي نمايش، اين فيلم بار‌ها به اكران در آمد و به گفته كاپولا اين نمايش‌هاي متعدد باعث شد تا كيفيت نگاتيو‌هاي فيلم افت كند.

اصلاح خطاهاي تصويري

حدود يك دهه پيش استوديوي پارامونت تا زماني كه امكان تهيه نسخه ديجيتال از آن وجود داشته باشد تمام نگاتيو‌ها را در شرايطي ويژه نگهداري كرد.

در سال 2005 كاپولا كه به‌دنبال تهيه نسخه‌اي بازسازي شده و با كيفيت از فيلم بود از استيون اسپيلبرگ و كمپاني فيلم‌سازي‌ او، دريم وركس خواست تا با تجربه بازسازي فيلم لورنس عربستان، پدر خوانده را نيز مجددا بازسازي كند. اسپيلبرگ كه نمي‌توانست اين پيشنهاد را رد كند آن را با براد گري، رئيس استوديو‌هاي پارامونت در ميان گذاشت. كار بازسازي آغاز شد و 2سال به طول انجاميد. اين مراحل با نظارت پارامونت در استوديو‌هاي   برادران وارنر  انجام شد. آلن داوو، فيلمبردار فيلم ‌اي‌تي نيز از مشاوران اين طرح بود.

مهم‌ترين خبري كه اخيرا در مورد اين فيلم سينمايي منتشر شد انتخاب آن به‌عنوان فيلم برتر تمام دوران در سينما در نظرخواهي مجله سينمايي امپاير - چاپ بريتانيا - بود.

هيچ‌يك از نگاتيو‌هاي فيلم قابل استفاده نبودند و رابرت هريس كه سرپرستي كار را برعهده داشت با كمك همكارانش تمام نسخه‌ها را جمع‌آوري كرده و نسخه دوبله ايتاليايي را به‌عنوان مرجع رنگ‌هاي فيلم انتخاب كرد. طي ماه‌هاي انجام مراحل كار تكنيسين‌ها با دقت از نگاتيو‌ها اسكن كردند و آنها را به‌صورت ديجيتال تبديل كردند. كيفيت تصاوير ايجاد شده فايل‌هاي كي 4  بود كه 4برابراچ‌دي‌تي‌وي  كيفيت داشتند.

علاوه بر اين تكنيسين‌ها بسياري از خطاهاي تصويري فيلم را اصلاح كردند. مثلا در صحنه‌اي كه مايكل، سلازو و كاپيتان مك كلاسكي را در رستوران مي‌كشد تصاويرگرفته‌شده كه در شب فيلمبرداري شده‌بودند كيفيت پاييني داشتند ولي در بازسازي فيلم اشتباهات اصلاح شدند. مارتي كوهن نماينده پارامونت در اين گروه مي‌گويد: بدون خلاقيت‌هاي تصويري جديد قادر به اصلاح اشتباهات نبوديم. اين كار تا حدي دوباره‌سازي‌ كار و مانند رنگ‌آميزي يك خانه بود.

كاپولا و ويلس- فيلمبردار پدر خوانده - در تمام مراحل بازسازي نظارت داشتند و اين جزئيات در مستندي نيز به تصوير كشيده شده است. به گفته كاپولا با كمك تصاوير بازسازي شده ويلس توانست مجددا لقب شاهزاده تاريكي را به‌دست آورد.

كاپولا در اين خصوص مي‌گويد: بيشتر هنر او اين بود كه در تاريكي بتواند به‌گونه‌اي فيلمبرداري كند كه همه چيز به‌طور واضح قابل ديدن باشد و اكنون با بازسازي تصاوير، هنر او دوباره متجلي شده است.

سرانجام سه گانه كاپولا از تخريب نجات يافت. شايد بسياري از علاقه‌مندان اين سه‌گانه معروف نمي‌دانستند كه اين فيلم‌ها در آستانه نابودي قرار داشتند. رابرت هريس پيش از آن تجربه بازسازي فيلم‌هايي چون سرگيجه، لورنس عربستان و بانوي زيباي من را بر عهده داشت.

پدرخوانده

هريس در اين مورد به گروه رسانه‌اي سان گفت:مشكل اين است كه در حالت كلي بازسازي فيلم‌ها با توجه به نياز‌هاي ويدئو‌هاي خانگي انجام مي‌شود. به ندرت موردي مشابه پدر خوانده پيش مي‌آيد كه فيلم محصول استوديوي بزرگ فيلم‌سازي‌ باشد و استوديو با جديت بازسازي آن را دنبال كند. بازسازي پدر خوانده با جديت پارامونت همراه بود.

وي در ادامه گفت: براي انجام چنين كاري حمايت مقامات و مسئولان اجرايي بلند پايه نياز است. در اين مورد هم كاپولا و هم اسپيلبرگ حمايت زيادي داشتند.ضمن اينكه بدون چراغ سبز براد گري، رئيس هيات اجرايي پارامونت اين‌كار امكانپذير نبود.

هريس در ادامه مي‌گويد: هدف بازسازي فيلم پدر خوانده و توزيع مجدد نسخه‌هاي

دي وي دي فيلم، فروش نبود بلكه از جنبه هنري اين كار ضرورت داشت. او ادامه مي‌دهد بارها به‌دليل مشكلات پيچيده‌اي كه وجود داشت از انجام كار نااميد شدم.

پدر خوانده 1 و2 هر دو به‌دليل استفاده بيش از حد دچار مشكل بودند. البته اين مشكلات در مورد پدر خوانده 3 كه در سال 1990 ساخته شده بود كمتر بود چون روي نسل جديد نگاتيو‌ها ضبط شده بود. نگاتيو‌هاي فيلم‌هاي 1 و 2 به حدي كثيف و پاره شده بودند كه ديگر در هيچ لابراتوار فيلمي قابل استفاده نبودند. تنها راه حل تهيه نسخه ديجيتال از فيلم بود.

كاپولا «پدرخوانده» را كه قرار بود يك فيلم گانگستري ساده باشد، از سطح يك فيلم درجه دوم فراتر برد و به يك درام خانوادگي قدرتمند و فراموش نشدني درباره يك خانواده ايتاليايي متعلق به مافيا تبديل كرد.

بيشتر دي وي دي‌هايي كه از فيلم‌هاي سينمايي تهيه مي‌شوند به اصل فيلم وفادار نيستند و آن چيزي نيستند كه فيلمساز ساخته است. تهيه‌كنندگان دي وي دي جديد پدرخوانده به اين موضوع توجه داشتند و با دقت كار را انجام مي‌دادند. آنها به‌طور پيوسته با كاپولا و ويلس مشاوره مي‌كردند و از آنها كمك مي‌گرفتند. به همين دليل نيز نسخه باز‌سازي‌ شده پدر خوانده معتبر و قابل اعتماد است، زيرا افراد باتجربه‌اي در اين كار دخالت داشتند. آنها با اين عقيده كار را شروع كردند: چيزي صدمه نبيند! كار نيز در نهايت با توليد دوباره تصوير و صداي فيلم با نظر فيلمساز به اتمام رسيد.

يادي از گذشته

بعد از موفقيت رمان «پدرخوانده» اثر ماريو پوزو، استوديو پارامونت تصميم به ساختن فيلمي براساس آن گرفت. تعدادي از برجسته‌ترين فيلم‌سازان هاليوود مثل اليا كازان، آرتور پن و كوستا گاوراس براي كارگرداني اين فيلم در نظر گرفته شدند، اما هيچ‌يك انتخاب نشدند. وقتي فرانسيس فورد كاپولا براي اين كار پيشنهاد شد، استوديو پارامونت ابتدا نپذيرفت چرا كه كاپولا با اينكه تا آن موقع سه فيلم ساخته بود اما هنوز اسمي نداشت. به علاوه كاپولا خود نيز مايل نبود آن را بسازد اما براي راه‌انداختن استوديوي خود، زئوتروپ، به پول آن نياز داشت.

كاپولا «پدرخوانده» را كه قرار بود يك فيلم گانگستري ساده باشد، از سطح يك فيلم درجه دوم فراتر برد و به يك درام خانوادگي قدرتمند و فراموش نشدني درباره يك خانواده ايتاليايي متعلق به مافيا تبديل كرد.

داستان زندگي دن كورلئونه، از روساي بزرگ مافيا و پسرانش، ساني، فردو و مايكل و مشاور آنها تام هيگن و پليس‌ها، مجرمان، شومن‌ها، سياستمداران و آدم كش‌هاي حرفه‌اي، تريلوژي‌اي درباره ‌گذار يك خانواده از دل خشونت‌ها و بي‌رحمي‌هاي يك قرن بود.  اختلاف بين كاپولا و كمپاني پارامونت از همان ابتدا با انتخاب مارلون براندو به وسيله كاپولا براي نقش دون كورلئونه شروع شد، چرا كه براندو در آن زمان از چشم استوديوها افتاده بود و خريداري نداشت. اما برخلاف پيش‌بيني پارامونت، «پدرخوانده» به موفقيت بزرگي دست يافت و مورد استقبال مردم و منتقدان فيلم قرارگرفت و نقدهاي ستايش‌آميز بسياري درباره آن نوشته شد.

«پدرخوانده» يك رويداد بزرگ در تاريخ سينماي آمريكا بود و اقتصاد سينما، فرمول‌هاي استوديويي، نظام ستاره‌سالاري و ژانر فيلم‌هاي گانگستري را متحول كرد كه تاثير و نفوذ آن همچنان بر فيلمسازان جهان باقي است.

بسياري از منتقدان سينمايي، قسمت دوم «پدرخوانده» با بازي رابرت دنيرو در نقش جواني دون كورلئونه را بهترين قسمت آن و بخش سوم آن را ضعيف‌ترين قسمت آن مي‌دانند.

منبع : همشهري

مطالب مرتبط :

پدر خوانده به ياد ايام جواني                      

UserName