تبیان، دستیار زندگی
ناصر تکمیل همایون در مراسم نکوداشت مرحوم محمد ابراهیم باستانی پاریزی گفت: تاریخ نگاری باستانی پاریزی برگرفته از مکتب تاریخ نویسی باستانی پاریزی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبک خاص باستانی پاریزی در تاریخ نگاری

ناصر تکمیل همایون در مراسم نکوداشت مرحوم محمد ابراهیم باستانی پاریزی گفت: تاریخ نگاری باستانی پاریزی برگرفته از مکتب تاریخ نویسی باستانی پاریزی است.

بخش ادبیات تبیان

سبک خاص باستانی پاریزی در تاریخ نگاری

ویژه برنامه «دریا در کویر» ویژه آیین نکوداشت نود و دومین زادروز زنده یاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی  شاعر، پژوهشگر، نویسنده، تاریخ دان، موسیقی پژوه عصر پنج شنبه نهم دی ماه ساعت 18:30 با حضور جمعی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر از جمله پروفسور سید حسن امین، حجت الاسلام و المسلمین دعایی، محمد سلمانی و سامان احتشامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار  شد.

این برنامه با خیرمقدم سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران آغاز شد. وی با اشاره به رسالت فرهنگسرای نیاوران در تکریم بزرگان فرهنگ و هنر کشور بیان داشت: نکوداشت دکتر باستانی پاریزی درواقع تلنگری برای ماست، بزرگانی چون این شخصیت علمی و فرهنگی نیازی به بزرگداشت ندارند. آنچه ما را وا می دارد که این برنامه ها را برگزار نماییم به واسطه این است که بدانیم چگونه این انسان ها بزرگ می شوند.

وی افزود: باستانی پاریزی به معنی واقعی کلمه یک معلم بود، معلم زیست و معلم رفت. درطول سالیانی که خود من در طی برنامه هایی به همراه دوستانم از سخنان دکتر باستانی بهره می بردیم به این فکر می کردم که ایشان چه در دانشگاه چه درخیابان و چه در هر محفلی معلم بود.

سجادی با بیان اینکه دانشگاه صرف آن چیزی که تعریف می شود، نیست، اظهارداشت: به یاد نکته ای از دکتر فیاض افتادم که گفته بود: درزمانی که دانشجو بودم و دکتر عبدالحسین نوایی(پژوهشگر و مورخ) استاد ما بود، ایشان مریض شدند. با عده ای از دانشجویان به دیدار ایشان رفتیم و درخواست کردیم کلاس درس را در منزل ایشان برگزار نماییم که قبول کردند. وقتی موضوع را با رئیس دانشگاه درمیان گذاشتیم ایشان قبول نکردند و گفتند کلاس باید در دانشگاه برگزار شود اما وقتی استاد از موضوع اطلاع پیدا کردند گفتند به ایشان بگویید آقای محترم، دانشگاه جایی است که من هستم نه جایی که تابلوی دانشگاه نصب باشد.

این آیین با پخش نماهنگی از استاد باستانی پاریزی دنبال شد و در ادامه علیرضا پورامید منتقد موسیقی وشاعر به عنوان مجری برنامه از ناصر تکمیل همایون جهت ایراد سخن دعوت کرد. این جامعه شناس و تاریخ نگار صاحب نام در خصوص تاریخچه فعالیت های استاد باستانی پاریزی گفت: درسال 37 وقتی این شخصیت علمی و فرهنگی به عنوان دانشجوی دکترا وارد دانشگاه تهران شد تا تحصیلاتش را ادامه بدهد اداره مجله دانشکده ادبیات را نیز  به عهده گرفت و باعث رونق آن شد، تا اینکه محبوبیت  قابل توجهی هم به واسطه ترجمه کتاب ارسطو به دست آورد و دکتر غلامحسین صدیقی برآن کتاب مقدمه خواندنی نوشته است که این موضوع بسیار پراهمیت بود. ایشان اولین شخصیت ایرانی بودند که در مورد جاده ابریشم مقاله ای نوشتند و در اولین کنگره جاده ابریشم شرکت کردند که دررومانی برگزارشده بود. سبک تاریخ شناسی دکترباستانی پاریزی به گونه ای است که نباید آن را در رمان نویس های تاریخی قرارداد. همچنین ایشان را نمی توان در زمره تاریخ نگاران خشک مارکسیستی قرارداد. تاریخ نگاری باستانی پاریزی برگرفته از مکتب تاریخ نویسی باستانی پاریزی است.

در ادامه این برنامه مجید ناظم زاده نوازنده عود قطعاتی را اجرا کرد و پس از آن مستند بلند حمید هیربد از استاد باستانی پاریزی پخش شد.

در بخش دیگری از این آیین، اردوان طاهری پژوهشگر موسیقی پیرامون کتاب «نای هفت بند» استاد باستانی عنوان داشت: سبک نگارش باستانی همانند سبک پست مدرنیسم است هرچند خیلی ها هنوزپست مدرنیسم را دوره و مکتب اطلاق نمی کنند، نگاه هستی شناسانه به جای دید معرفت شناسانه، آمیختگی متن با شوخی و طنز و چندین مشخصه ادبیات پست مدرن در کتاب های دکتر باستانی پاریزی به چشم می خورد و به نظر من ایشان در ردیف نویسندگان پسا ساختارگرا قرار می گیرد. طاهری در بخش پایانی بیان داشت: درکتاب نای هفت بند او معتقد است شعر و آواز انقدر موسیقی ما را تحت تأثیر قرارداده که نمی توان موسیقی ایران را بدون آواز و شعر در نظر گرفت.

در ادامه نماهنگی پیرامون نمایشگاه آیینه دار دوران پخش شد که در آن تعدادی از هنرمندان نگارگر، آثاری را برگرفته از خوانش کتاب های استاد باستانی پاریزی خلق کرده بودند و این آثار را برای حضار به نمایش گذاشتند.

آخرین سخنران برنامه حسن حضرتی از شاگردان استاد باستانی نیز بیان داشت: استاد باستانی پاریزی عاشق تدریس در دانشگاه بودند و در مدت طولانی که ایشان در دانشگاه بودند فقط یک بار ایشان را ناراحت و غمگین دیدم و آن زمانی بود که حکم بازنشستگیشان به دستشان رسید. ایشان گله داشتند که چرا مرا می خواهند از دانشگاه جدا نمایند. اگر من به دانشگاه نیایم خواهم مرد.

وی افزود: یکی دیگر از خصایص خوب دکتر باستانی پاریزی، نقدپذیری ایشان بود. درسال 1371 کتابی توسط دکتر فصیحی نوشته شد که سبک استاد باستانی پاریزی را نقد می کرد. وقتی با استاد در مورد کتاب صحبت کردم استاد گفت: کتاب را خوانده ام کتاب خوبی است، اما ایشان سبک ما را قبول ندارند. بدون هیچ جمله ای که نشان از ناراحتی ایشان باشد واین ویژگی نقد پذیری استاد را نشان می دهد.

این آیین با قدردانی حمید پاریزی فرزند استاد از حاضران، اساتید و برگزارکنندگان برنامه پایان یافت.


منبع: مهر