• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 761
  • يکشنبه 1385/11/29
  • تاريخ :

پاسخ رضاداد به منتقدین جشنواره

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر بیست پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگویی مشروح با خبرگزاری فارس، ضمن بررسی دستاوردها و نحوه برگزاری این دوره از جشنواره، به برخی انتقادها به داوری‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر پاسخ داد.

"علیرضا رضاداد" درابتدا گفت: ما از هرگونه نقد و نظر استقبال كنیم و در این دوره، باید نقاط قوت و ضعف عملكرد خود در برپایی جشنواره را با دقت بیشتر جستجو كنیم. سینمای ایران در این دوره از جشنواره تا آنجا كه می‌توانست به اولویت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی كشور توجه جدی داشت.


پاسخ به اظهارات شمقدری

وِِی در مورد برداشت‌های برخی‌ها از جمله "جواد شمقدری" مشاورفرهنگی رئیس‌جمهور، كه از آرمانی نبودن سمت و سوی داوری در جشنواره امسال سخن به میان آورده‌اند، افزود : من گمان می‌كنم اگر آنچه را كه در داورِِی جشنواره اتفاق افتاده ، كم ارزش تلقی كنیم، این كم لطفی به سینمای ایران و داوران جشنواره است. اگر هم مقصود از طرح چنین مواضعی در مورد داوران ، بحث در مورد بی توجهی سینما به رویكردهای عمومی و اولویت های فرهنگی كشور است، باِِید بگویم سِِینمای ایران در جشنواره امسال تا آنجا كه می‌توانست به اولویت‌های گوناگون كشور توجه جدی داشت كه نتایج مثبت آن نیز در آئین تجلی اراده ملی محسوس بود كه بیشترین جوایز حدود 20 نهاد دولتی، وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی غالباً به فیلم‌های برگزیده هیات داوران تعلق گرفت.


اعتراض ها محدود به دو، سه فیلم بود

دبیر جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر در ادامه ، در مورد اعتراض های مختلفی كه امسال وجود داشت و از سالن نشست‌های مطبوعاتی آغاز و به اختتامیه جشنواره ختم شد ، گفت : من این اعتراض‌ها را وسیع نمی‌بینم. این اعتراض ها در حد چند فیلم هستند و البته خاستگاه مشتركی هم ندارند. برخی از رخدادهای پیش آمده در روزهای پایانی ، ناشی از عدم رعایت اصول حرفه‌ای ورود به رقابت است . من در یك یادداشت از تمام كسانی كه آثاری را به جشنواره ارائه كرده‌اند، درخواست كردم كه تلاش كنیم تا بیشتر از این كه به این صحنه رقابت از جنبه برد و باخت نگاه كنیم ، به كلیت صحنه بنگریم. وی ادامه داد: جشنواره جایی است كه ما داریم خودمان را به بقیه معرفی می‌كنیم و ظرفیت‌های خودمان را برای ورود به عرصه‌های مختلف به نمایش می‌گذاریم. چشم های ناظر دارند ما را می‌بینند و متوجه می‌شوند كه ما در ادبیات حرفه‌ای با كدام لحن و زبان داریم با هم صحبت می كنیم و اصولاً در جایگاه حرفه‌ای كجا ایستاده‌ایم. در پایان دوره‌های دیگر جشنواره هم (در هر 24 دوره) همِِین اعتراض ها را داشتیم. بدیهی است هر كسی كه كاری را انجام داده است و ارائه می كند ، آمده است برای برنده شدن، ولی برخی‌ها ظرفیت گزیده نشدن را بیشتر دارند و برخی كم‌تر و البته دسترسی برخی‌هایمان هم به برخی رسانه ها بیشتر است یا سوابقی داریم كه خود به خود ما را در تریبون‌های مختلف برجسته‌تر می‌كند.


واكنش ده نمكی تعریف پسندیده‌ای نداشت

وی درباره رفتار یك سینماگر در روی سن اختتامیه جشنواره امسال، اظهار داشت : البته تعریفِِی كه برای آن لحظه ایجاد شد، پسندیده نبود اما به هر حال این حرف‌ها به شكل های گوناگون در اختتامیه‌ها زده می‌شود و این هم به هیجانات جشنواره‌ای اضافه می‌كند.


نیازی به دخالت در رای داوری نمی‌بینیم

"رضا داد "همچنِِین ، در مورد حرف های یك بازیگر برجسته سینما و عضو هیات داورِِی یك دوره از جشنواره فیلم فجر، در مورد اعمال سلیقه و سفارش دبیر آن دوره از جشنواره به هیات داوران، گفت : راستش نمی‌دانم ایشان این حرف را زده یا نه و تا وقتی مطمئن نشوم، قضاوت نمی كنم . این را هم به خاطر ندارم كه ایشان در كدام دوره داور بوده و اصلاً من دبیر آن دوره بوده ام یا نه ، ولِِی فكر می‌كنم كه اصولاً ما نیازی به دخالت در رای داوری نمی‌بینیم و اگر می‌خواستیم رای كسان دیگری را در داوری دخالت بدهِِیم ، خب آن آقایان را برای داوری انتخاب می‌كردیم.


صبورانه ، همه انتقادها و اظهارنظرها را می‌شنویم و تحمل می‌كنیم

وی گفت : چه در این دوره و چه در دوره های پیشین ، هم شان داوران بالاتر از این است كه بخواهند توصیه‌هایی را بپذیرند و هم شان دبیرخانه بالاتر از این است كه بخواهد توصیه‌هایِِی را نسبت به برخی فیلم‌ها یا برخی افراد صورت بدهد. شاید هم برخی انتظار داشتند كه درباره آنها توصیه ویژه ای بشود. این البته بدان معنا نیست كه من در جریان مذاكرات داوری نباشم. من در همه دوره‌ها، به شكل جدی در مذاكرات داوری قرار گرفته‌ام ، بیشتر از این جهت كه بدانم چرا فیلمی برگزیده شده تا بتوانم مسئولیت آن چه را كه اتفاق می‌افتد، بر عهده بگیرم. به همِِین جهت من در مراسم پایانی بخش "تجلی اراده ملی "، از خانم هنرمندی كه برایشان احترام زیادی هم قائل هستم درخواست كردم آن دو فیلمی كه به برگزیده شدن بهترین بازیگر زن منجر شده است، حتماً ببیند و بعد با هم در مورد ضعف یا قوت داوری صحبت كنیم.

رضا داد یادآور شد : البته همه دست‌اندركاران جامعه سینمایی ، سرمایه سینما هستند و ما هم تلاش می كنِِیم صبورانه ، همه انتقادها و اظهارنظرها را بشنویم و تحمل كنیم ولی به نظر من آنچه اهمیت دارد، این است كه اخلاق حرفه‌ای رعایت شود.ما در پایان هر دوره از جشنواره ، از هرگونه نقد و نظر استقبال می كنیم؛ چرا كه باید نقاط قوت و ضعف عملكرد خود در برپایی جشنواره با دقت بیشتر جستجو كنیم.


دریافت سیمرغ و تغییرات و تحولات سیاسی و فرهنگی

وی در مورد توقعات احتمالی برخی سِِینماگران برای دریافت سیمرغ كه ناشی از تغییرات و تحولات سیاسی و فرهنگی است ، گفت : من هیچگاه در اظهار نظر این دوستان نشنیده ام كه مثلا گفته باشند چون ما به فلان گرایش تعلق خاطر بیشتری داریم ، باید به ما هم جایزه بدهند. به زعم من شاید بخشی از این قضیه ناشی از آن احساسات و عواطفی است كه هر كس در هر رقابت برای برنده شدن از خود بروز می‌دهد. بخشی از آن هم ممكن است ناشی از برداشت‌های متفاوت باشد.ممكن است برخی‌ها فكر كنند كه فیلم آنها بهتر از فیلم برگزیده بوده ، این هم بِِیشتر به این دلیل است كه امسال فیلمهای قابل قبول بیشتر بودند و از آن سو، داوران دنبال آثار برجسته تر بودند. اصولاً امسال جشنواره با فیلمهای قابل قبول بیشترِِی روبه رو بود كه مردم نیز روی این قضِِیه صحه گذاشته‌اند .


آیا 5 فیلم خوب در جشنواره امسال وجود نداشت؟

"رضا داد" در پاسخ به این پرسش كه " آیا نامزد شدن 3 فیلم در بخش بهترین فیلم ، نشانه‌ای بر عدم وجود 5 فِِیلم خوب در جشنواره امسال نیست ؟ "گفت : اینطور نیست. اولاً كه عرف این بوده است كه 4 نامزد معرفی شود كه گاه به 3 نامزد می‌رسِِیم و گاه به پنج نامزد. همانطور كه عرض كردم ویژگِِی كه در داوری جشنواره امسال وجود داشت، این بود كه داوران ، بیشتر دنبال یافتن آثار برجسته بودند و دقیق‌تر به كار هنرمندان و فیلم‌ها نگاه می كردند.

به گفته وی؛ داوران امسال در این مورد یك وفاق داشتند و تصمیم گرفتند در مورد نامزدی هم، با حداكثر آرا به نامزدهاِِی مورد نظر برسند. در دوره های قبل ، داشتِِیم مواردی را كه مثلاً نامزد اول ، با 7 رای نامزد شود و نامزد چهارم با 2 رای، اما امسال فاصله‌ها نزدیك هستند و می‌توانیم به همه نامزدها بگوئیم كه شما جزو برندگان جشنواره هستید، چون هیات داوران همه نامزدها را با بیش از 4 رای انتخاب كرده است .


داوران جشنواره امسال، آدرس‌های دقیق‌تری به سینمای ایران دادند

وِِی در پاسخ به این سؤال كه چرا در حوزه صداگذاری ، نامزدی اعلام نشده در حالی كه سیمرغ تعلق گرفته و یا در حوزه بازیگر نقش دوم مرد ، 5 نامزد هست، در مورد فیلمنامه 2 نامزد و ...تاكید كرد : باید بگویم داوران جشنواره امسال، آدرس های دقیق‌تری را برای ارزشیابی سینمای ایران و تعالی آن ارائه دادند. در حوزه فیلمنامه هم، دارند همچنان آدرس می‌دهند كه ما با ضعف فیلمنامه روبه رو هستیم و اتفاقاً در انتخابشان هم، دارند آدرس می‌دهند كه كار گروهی اگر از پشتوانه تحقیق طولانی و بهره‌مندی از نظریات جمعی برخوردار باشد، ‌بیشتر موفق می‌شود.

وی تصرِِیح كرد: به نظرم باِِید در جامعه سینمایی كشور از این آدرس‌ها استقبال شود. البته آنها كه باید متوجه شوند ، می‌شوند ولی به هر حال، در هر جشنواره وقتی جو التهاب عمومی از بین رفت، تازه افراد متوجه می‌شوند كه جایزه‌هایی كه به آنها داده نشده، چقدر می‌تواند به فیلم بعدی‌شان و به تعالی سینمای ایران كمك كند. من همچنان گمان می‌كنم هیچ عاملی غیر از سینما و اصول حرفه‌ای آن در داوری‌ها مورد توجه نبوده است و البته همان‌طور كه خود داوران هم اعلام نموده‌اند، حوزه فرهنگ و هنر هم تابع علایق و سلایق و تاثیرپذیری هست كه امری اجتناب ناپذیر است. بعضی از دوستان اشاره كردند كه داوران جشنواره تحت‌تاثیر نام‌ها بوده‌اند اما در واقع برعكس این اتفاق افتاده است .


ماجرای سیمرغ فیلمنامه اقتباسی

" رضا داد" در مورد عدم انتخاب و اهدای سیمرغ براِِی فیلمنامه اقتباسِِی با توجه به نوپا بودن آن و برخورداری از ویژگی جرِِیان‌سازِِی ، گفت: جایزه ندادن به بهترین فیلمنامه اقتباسی ، یكی از دلایل سلامت داوری در جشنواره امسال است ، چون این قضیه به حوزه فعالیت ما در بنِِیاد سینمایی فارابی هم گره خورده، قاعدتاً باید این انتظار را از داوران می‌داشتیم كه چون قرار است در فارابی پیشرفت در كارنامه فیلمنامه های اقتباسی را بررسی كنیم ، حتماً یك سیمرغ به یك فیلمنامه اقتباسی بدهند، ولی وقتی دوستان در مورد فیلمنامه‌های اقتباسی استدلال‌های خود را مطرح كردند و گفتند كه هیچكدام از آثاری كه اقتباس شده، به آن ویژگی‌های كافی و لازم نرسیده‌اند كه بتوانند سیمرغ بلورین دریافت كنند، من هم استقبال كردم و خوشحال شدم از این بابت كه ما به سینمای ایران، آدرس غلط در مورد اقتباس ندهیم .

همین‌طور درباره برخی از فیلمهایی كه خود فارابی تولید كرده ، وی ادامه داد : اگر تشخیص داوران این است كه هنوز این آدرس دقیق نیست، عیب ندارد. می‌گذریم سال دیگر و سال‌های بعد. البته از نظر كاركرد ، حوزه فعالیت فیلمنامه‌های اقتباسی، همین كه پارسال دو فیلمنامه اقتباسی داشتیم و امسال 6 فیلمنامه اقتباسی، این نشان می دهد كه توجه به اقتباس در سینمای ما بیشتر شده و آن فعالیت اجرایی كه در بنیاد دارد انجام می شود ، تاثیر خود را گذاشته است.


جوایز جشنواره مثل سال گذشته ارزشمند بود

وی در ادامه به جوایز جشنواره فیلم فجر اشاره كرد و گفت : امسال بخش نقدی جوایز جشنواره مثل سال گذشته ارزشمند بود و حضور وزارت صنایع و معادن به عنوان حامی جشنواره، در بخش اهدای خودروها ، موجب شد تا ما جوایز نقدی را هم بیشتر كنیم و البته امسال وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جایزه حج را به 16 عدد رساندند.

" رضا داد" همچنین در مورد خوانده نشدن بیانِِیه در بخش‌های مختلف جشنواره اشاره كرد و گفت: زمانی در جشنواره فجر این اتفاق می‌افتاد اما دوره های زیادِِی است كه این بخش از مراسم حذف شده است. در افتتاحیه و اختتامیه ، بیانیه هیچگاه خوانده نمی‌شود بلكه منتشر می‌شود و فرصت را به بخش اعلام برندگان و اهدای جوایز می‌گذارند ، بیشتر هم به این علت كه بیانیه ها مطول هستند و وقت مراسم را می‌گیرند.

وِِی در مورد عدم حماِِیت مادِِی از دو هنرمند بخش بزرگداشت ها در مراسم گشاِِیش جشنواره و عدم اهداِِی سِِیمرغ بلورِِین به آنها گفت : در بخش بزرگداشت ها ما وظاِِیف مان را انجام مِِی دهِِیم، اما شأن آقایان بالاتر از این است كه ما بخواهِِیم آنجا چِِیزِِی را اعلام كنِِیم . راستش اصلاً نمی‌خواهیم معنا و مفهوم قدردانی سینمای كشور از یك فرد ، گره بخورد به مساله دیگری به جز قدردانی و تجلیل . برای اهدای یادبود هم به جای سیمرغ بلورین كه اختصاص به برگزیدگان خود جشنواره در بخش های رقابتی دارد ما پلاك طلایی سیمرغ را به این عزیزان اهدا كردیم .


باید از هیات داوران تشكر كنیم كه این كار را قبول كرده‌اند

وی یادآور شد : توجه داشته باشیم كه هِِیات داوران امِِین جامعه سینمایی كشور هستند و حفظ حرمت آنان بر همگان لازم است در حالِِی كه متاسفانه ما آئین سپاس را فراموش كرده‌ایم و گاه تحت تاثیر منافع‌مان رویه ناسپاسی را پِِیش مِِی‌گیریم و اخلاق پاسداشت بزرگانمان را وقعی نمی‌نهیم و باید توجه داشته باشیم امروز كاری نكنیم كه اگر فردا روز خود در این جایگاه قرار گرفتیم با ما همِِین كار را بكنند كه ما با آنان كردیم. ما و همه كسانِِی كه در جشنواره فیلم داشتند، باید از هیات داوران تشكر كنیم كه این كار را قبول كرده‌اند.داوری كار سختی است و پر مسؤلیت . فراهم آوردن هفت نفر داور كه هم برجسته باشند، هم سینما را خوب بشناسند و هم به حوزه‌های گوناگون وقوف داشته باشند و ضمنا جزو امنای جامعه سینمایی كشور هم باشند، دشوار است و البته این كه آنها هم این كار را بپذیرند ، به این سادگی‌ها نیست.

رضاداد افزود : حتی امسال به دلیل حساسیت فیلم‌های اول و تعداد زیاد آنها ، از آقایان بزرگ‌نیا ، گرشاسبی و تبریزی خواهش كردم كه داورِِی این بخش را عهده‌دار شوند، درخواست كردیم كه با داوری داورانی مثل شما ، این بخش تشخص پیدا كند. تاثیراتش هم آشكار است ...


اتهام یك‌جانبه‌نگری به هیچ‌وجه به این تركیب هیات داوری نمی‌چسبد

وی در پایان گفت : ما این روزها شنوای حرف‌های مختلفی هستِِیم . ظرفیت نقد پذیریمان بالاست و مجال ارزشیابی كار یكساله ما ، همین روزهاست . باید نقاط ضعف را جستجو كنیم تا در آینده ، این نقاط را به نقاط قوت بدل سازِِیم . منتقدان نیز هر ضعفی رامنعكس كنند ، ما استقبال می‌كنیم چون این پیشنهادها راه دوری نمِِی‌رود و حتماً منجر به تقویت سینمای ملی و جشنواره فجر خواهد شد و اگر از توفیق مدیریت كنونِِی و بی‌هِِیاهوی سینمای كشور در اِِین دوره و از تنوع و گوناگونی فیلم‌ها و اعتلای نسبی آثار و برخی امور دیگری كه اتفاق افتاده است ناراحتیم داوران گناهی ندارند ، آنها را مورد حمله قرار ندهیم و اگر انتظارات ویژه‌ای داشته‌ایم و این امر تحقق نیافته است و فیلمهای ارزشی - ولی نه آنهایی كه مد نظر ما بوده- جایزه گرفته‌اند جشنواره و داوری را متهم نكنیم چرا كه اتفاقاً امسال تركیب هیات داوری دارای تعادل جامعیت و حاوی گرایش‌های متفاوتی بود كه اتهام یك‌جانبه‌نگری به هیچ‌وجه به این تركیب هیات داوری نمی‌چسبد.


ما به سینمای رسانه‌های جمعی آمدیم

"رضا داد " در مورد پررنگ نبودن تعامل و حضور معاونت سینمایی و دبیر جشنواره در سینمای رسانه‌های جمعی گفت : باید بگویم كه من سه روز ، در چند نوبت صبح و شب به سینما فلسطین آمدم . آقای جعفری‌جلوه هم دو نوبت بازدید از سینمای رسانه‌های جمعی را در برنامه داشتند كه در یك نوبت آن تا نزدیكی سینما هم آمدند اما به دلیل یك كار پیش‌بینی نشده ،‌نتوانستند حضور پیدا كنند.


همه چیز می‌گذرد؛ رفتار حرفه‌ای و رعایت اخلاق می‌ماند

مدیر عامل بنیاد سِِینمایی فارابی گفت : من فقط به همه اخلاق را توصیه می‌كنم . این روزهای شلوغی جشنواره می‌گذرد و آنچه كه از همه ما یادگار باقی مِِی‌ماند ، رفتار حرفه‌ای و رعایت اخلاق است. بعدها در كارنامه ما می‌نویسند كه فلان كس براِِی یك مرغ یا پر سِِیمرغ چه گفت و دیگری براِِی یك جایزه چه كرد! نگاه من این است كه هر كدام از ما كه جایزه گرفتیم ، سینمای ایران جایزه گرفته و اگر هم نگرفته‌ایم ، باید در كارنامه خودمان جستجو كنیم و ببینیم چه كنیم كه فردا بتوانِِیم كاری انجام دهیم كه موجب تعالی سینمای ایران شوِِیم .

رضا داد ادامه داد: ما همه پیكر واحدی هستِِیم و در حقیقت خودمان باید محافظ حریم خود باشِِیم . اگر خودمان به خودمان حرمت نگذاریم و سرمایه‌ها و دارایی‌های خود را كوچك كنیم ، ممكن است دیگران هم به این دارایی ها ، به اندازه ارزش های واقعی شان توجه نكنند. اگر ما خودمان توجه كنِِیم كه كجا مِِی رویم و چه چیزی را جستجو می‌كنیم دیگران هم متوجه می‌شوند كه ما چه مسیری را می‌رویم . در واقع، افزایش امید به سینما و در سینما سرمایه ارزشمندی است كه امروز در دست ماست و یك لحظه غفلت ، این سرمایه را از دستمان بیرون می‌آورد . باید تلاش كنیم كه لااقل این سرمایه را ارزان نفروشیم.

منبع : فارس

UserName