• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1177
  • دوشنبه 1385/10/25
  • تاريخ :

چهره هاى موفق در 24 دوره جشنواره فیلم فجر

وقتى كه زنگ جشنواره به صدا درمى آید، مشتاقان سینما سرماى زمستان و ازدحام صف هاى طولانى را به جان مى خرند تا متاع تصویر را به تماشا بنشینند. آنها بى خیال از تلاش جانفرساى سینماگران در رساندن آثارشان به جشنواره، خشنود از نخستین حضور فیلم هاى سال بر پرده نقره اى، این تجربه را مزه مزه مى كنند.

10 روز مسابقه، صدها سانس نمایش و هزاران تماشاگر تنها بخشى از خاطرات هر سال جشنواره فیلم فجر است، رویدادى كه به عنوان مهمترین اتفاق سالانه در تقویم سینماروها هر بار علامت مى خورد.

در هیاهوى اخبار و برنامه این 10روز، داوران مشغول بررسى اند و منتقدان در چالش ستاره دادن؛ اما تماشاگران بحث هاى سینمایى را در سالن هاى انتظار یا صف هاى ناموزون از دست نمى دهند و با محك خودشان آثار را داورى مى كنند و البته یكى از سرگرمى هاى این گروه رصد كردن برگزیدگان بخش مسابقه است.

نگاهى به برندگان 24 دوره جشنواره فیلم فجر، سابقه برگزیدگان و چهره هاى موفق این سال ها را براى ما روشن مى كند.

-- از لوح زرین تا سیمرغ و سمند

پیش از آن كه به موضوع چهره هاى موفق و ركوردداران دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر بپردازیم، بد نیست نگاهى به گذشته و پیدایش این جایزه بیندازیم. همانطور كه مى دانید، جشنواره فیلم فجر در سال 1361 پایه گذار شد. نخستین دوره این جشنواره كه در ایام دهه فجر برگزار شد، به صورت غیر رقابتى بود. در دومین دوره جشنواره نیز على رغم این كه به صورت رقابتى برگزار شد، در 8 رشته جوایزى اهدا شد كه عنوان یا یادمانى براى آنها در نظر گرفته نشده بود. از دوره پنجم بود كه به برندگان «لوح زرین» اهدا شد و عنوان «سیمرغ» از هفتمین دوره جشنواره به صورت جدى مطرح گردید كه تا امروز ادامه داشته است.

نكته قابل توجه این كه تا همین چند دوره پیش، جایزه تنها به صورت سیمرغ به برگزیدگان تعلق مى گرفت، اما اخیراً جوایز دیگرى همچون سكه بهار آزادى، حواله خودرو و از سال گذشته خودروى پراید و سمند به بسته جوایز افزوده شد.

-- و اما ركوردداران

درباره چهره هاى موفق و ركوردداران دریافت عناوین برگزیده ذكر این نكته ضرورى است كه از نخستین دوره رقابتى شدن جشنواره تا امروز در فهرست رشته هاى موردنظر هیأت داوران فراز و نشیب هاى فراوانى به وجود آمده و گاهى برخى رشته ها حذف یا برخى رشته ها به جدول برگزیدگان اضافه شده است. اما در رشته هاى اصلى همچون كارگردانى، فیلمنامه، بازیگرى و فیلم برگزیده تغییرى صورت نگرفته است.

به هر حال، در این بررسى، برندگان در هر رشته به صورت مجزا در نظر گرفته شده اند و برگزیدگان بخش مسابقه بین المللى ـ بخشى كه از دوره شانزدهم به جشنواره افزوده شده و معمولاً سه فیلم از ایران در آن شركت دارند ـ در نظر گرفته نشده اند.

نگاهى به رشته هاى مختلف از صدابردارى و چهره پردازى گرفته تا فیلمنامه و كارگردانى نشان مى دهد كه حسین زندباف با 4 بار برنده شدن در رشته بهترین تدوین، پرویز پرستویى و فاطمه معتمدآریا با 5 و 4 بار انتخاب به عنوان بهترین بازیگر، امیر اثباتى با 4 مرتبه برگزیده شدن به عنوان بهترین طراح صحنه، جهانگیر میرشكارى و یدالله نجفى با 4 بار انتخاب به عنوان بهترین صدابردار، محمدرضا دلپاك با 5 بار دریافت سیمرغ به عنوان بهترین صداگذار و محمدرضا شرف الدین با 6 بار پیروزى در رشته بهترین جلوه هاى ویژه ركورددار دریافت سیمرغ هستند.

همچنین مجید مجیدى با برنده شدن 8 جایزه در طول سال هاى برگزارى جشنواره (3 بار به عنوان بهترین كارگردان، یك بار بهترین فیلم اول، یك بار بهترین فیلمنامه و 3 بار به عنوان بهترین فیلم جشنواره)، ابراهیم حاتمى كیا (یك بار كارگردانى، 2 بار فیلمنامه، یك بار بهترین فیلم كوتاه و 4 بار بهترین فیلم) و در نهایت داریوش مهرجویى با 5 بار برنده شدن (2 بار بهترین فیلمنامه، 2 بار بهترین كارگردان و یك بار بهترین فیلم) در صدر جدول برگزیدگان 24 دوره گذشته قرار دارند.

در بخش هاى بعدى، به تفضیل درباره هر رشته مى خوانید.

-- سیمرغ براى تدوین كنندگان

رشته بهترین تدوین از نخستین دوره جشنواره در جدول آراى هیأت داوران قرار داشته است. در این رشته، حسین زندباف 4 بار به عنوان بهترین تدوین كننده انتخاب شده است. مرگ سفید (دوره دوم)، اتوبوس (دوره چهارم)، چشم شیطان (دوره دوازدهم) و حمله به اچ3 (دوره سیزدهم) اسامى فیلم هایى است كه زندباف به خاطر آن ها به روى صحنه دعوت شده و جایزه خود را از هیأت داوران دریافت كرده است. پس از زندباف، هایده صفى یارى قرار دارد كه تا امروز 3 بار جایزه بهترین تدوین را دریافت كرده است. او در دوره شانزدهم، هفدهم و بیست وچهارم به ترتیب براى فیلم هاى آژانس شیشه اى، روبان قرمز و چهارشنبه سورى سیمرغ بلورین گرفته است.

مرحوم روح الله امامى براى فیلم هاى كانى مانگا و بلوغ، حسن حسندوست براى هامون و بچه هاى آسمان و محمدرضا مویینى براى عروس و پارتى هركدام یك سیمرغ به خانه برده اند.

-- موسیقى؛ انتظامى و علیقلى

در رشته بهترین سازنده موسیقى متن مجید انتظامى و محمدرضا علیقلى هر یك با 3 فیلم ركورددار دریافت سیمرغ بلورین هستند. انتظامى براى فیلم هاى باى سیكل ران (دوره هفتم)، روز واقعه (دوره سیزدهم) و آژانس شیشه اى (دوره شانزدهم) و همچنین محمدرضا علیقلى براى آثارى همچون نرگس (دوره دهم)، قدمگاه (دوره بیست ودوم) و خیلى دور خیلى نزدیك (دوره بیست وسوم) به عنوان بهترین سازنده موسیقى متن فیلم دست یافتند.

فرهاد فخرالدینى (براى گزارش یك قتل و پرستار شب)، مرحوم بابك بیات (عروس به همراه سرزمین خورشید و مردى شبیه باران)، ناصر چشم آذر (بلندى هاى صفر و چشم شیطان به همراه قارچ سمى)، حسین علیزاده (گبه و زشت و زیبا) و احمد پژمان (بوى كافور عطر یاس و باران) نیز هر كدام با دریافت 2 سیمرغ در جدول چهره هاى موفق جشنواره هاى قبل قرار دارند.

-- سیمرغ بر شانه فیلمبرداران

در حوزه مدیر فیلمبردارى، اصغر رفیعى جم و محمد آلادپوش و محمود كلارى هر یك با 3 بار انتخاب در صدر ركوردداران قرار دارند. در این رشته رفیعى جم به خاطر فیلمبردارى شاید وقتى دیگر (دوره ششم)، پرده آخر (دوره نهم) و سگ كشى (دوره نوزدهم) همچنین آلادپوش براى فیلمبردارى گزارش یك قتل (دوره پنجم)، سرزمین خورشید (دوره پانزدهم) و ایستگاه متروك (دوره بیستم) جایزه سیمرغ را به دست آورده اند. محمود كلارى نیز براى فیلم هاى سرب (دوره هفتم)، گبه (دوره چهاردهم) و بوى كافور عطر یاس (دوره هجدهم) حائز دریافت جایزه بهترین فیلمبردارى شده است.

همچنین تورج منصورى (با فیلم هاى جاده هاى سرد و هامون)، بهرام بدخشانى (هیوا و دوئل)، محمد داوودى (تولد یك پروانه و زمستان است) و حمید خضوئى ابیانه (اینجا چراغى روشن است و خیلى دور خیلى نزدیك) 2 سیمرغ دریافت كرده اند.

-- پرویز پرستویى، بازیگرى براى تمام فصول

در بخش بهترین بازیگران جشنواره پرویز پرستویى با 5 بار انتخاب به عنوان بهترین بازیگر نقش اول و دوم در صدر چهره هاى موفق بازیگرى قرار دارد. این بازیگر توانا و موفق نخستین بار براى فیلم دیار عاشقان در دوره دوم به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد انتخاب شد. او پس از چند سال بار دیگر در حوزه بازیگرى سینما فعال شد و جوایز زیادى را در جشنواره فجر و جشن سینما به دست آورد. پرویز پرستویى تا امروز 3 بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول (آژانس شیشه اى در دوره شانزدهم، بید مجنون در دوره بیست وسوم و به نام پدر در دوره بیست وچهارم) انتخاب شده و در دوره هجدهم نیز جایزه ویژه هیأت داوران را به خاطر بازى در فیلمى به دست آورده است.

فرامرز قریبیان با 3 بار دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (ترن در دوره ششم، بندر مه آلود در دوره یازدهم و مرد بارانى در دوره هجدهم) ركورددار است. سعید پورصمیمى هم تا امروز 3 بار عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد را (به خاطر فیلم هاى ناخدا خورشید در دوره پنجم، تحفه ها در دوره ششم و پرده آخر در دوره نهم) كسب كرده است. همچنین عزت الله انتظامى 2 بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد (گراندسینما در دوره هفتم و روز فرشته در دوره دوازدهم) و یك بار به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد (خانه اى روى آب) برگزیده شده است. خسرو شكیبایى نیز یك بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد (هامون در دوره هشتم و كیمیا در دوره سیزدهم) و یك بار به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد (سالاد فصل) انتخاب شده است.

در ردیف هاى بعدى ركوردداران جایزه سیمرغ بلورین، رضا كیانیان با 2 جایزه (بهترین بازیگر نقش اول براى فیلم خانه اى روى آب در دوره بیستم و بازیگر نقش دوم به خاطر فیلم آژانس شیشه اى در دوره شانزدهم)، همچنین داریوش ارجمند با 2 جایزه (بهترین بازیگر نقش اول براى فیلم ناخدا خورشید در دوره پنجم و بازیگر نقش دوم در سگ كشى دوره نوزدهم) قرار دارند.

-- فاطمه معتمدآریا و 4 سیمرغ بازیگرى

رشته بهترین بازیگر نقش اول و دوم زن از دوره سوم جشنواره فیلم فجر در جدول جوایز قرار گرفت. نگاهى به بیست و دو دوره پیشین نشان مى دهد كه ركورددار دریافت جایزه بهترین بازیگر زن با قاطعیت فاطمه معتمدآریا است. این بازیگر كه 2 هفته پیش براى بازى در فیلم «گیلانه» عنوان ماندگارترین بازیگر زن را كسب كرد، تا امروز 4 بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است. معتمدآریا 2 بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن (براى فیلم یكبار براى همیشه در دوره یازدهم و همسر در دوره دوازدهم) و 2 بار به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن (به خاطر فیلم هاى مسافران در دوره دهم و برهوت در دوره هفتم) شده است.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن پروانه معصومى با 2 بار (گل هاى داوودى در دوره سوم و شكوه زندگى به همراه جهیزیه براى رباب در دوره ششم) و همچنین هدیه تهرانى با 2 بار (قرمز در دوره هفدهم و چهارشنبه سورى در دوره بیست وچهارم) ركورددار دریافت سیمرغ هستند. همچنین رؤیا نونهالى یك بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن (عروسى خوبان در دوره هفتم) و بار دیگر به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن (خانه اى روى آب در دوره هجدهم) این جایزه را به دست آورده است. مرحوم جمیله شیخى نیز دو بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن (مسافران) و بار دیگر به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن (لیلا) انتخاب شد. نیكو خردمند هم تا امروز 2 بار به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن (براى فیلم هاى پرده آخر دوره نهم) و بازیچه (دوره دوازدهم) معرفى شده است.

-- سیمرغ چهره پردازان

در حوزه چهره پردازى، پیش از هر نكته اى باید گفت، این جایزه از دوره نهم به جمع جوایز اضافه شده است. نخستین جایزه این بخش نیز به مسعود ولدبیگى و مژده شمسایى براى فیلم «پرده آخر» تعلق گرفت.

در این 15 دوره، بیشترین تعداد سیمرغ به عبدالله اسكندرى با 3 فیلم ناصرالدین شاه آكتور سینما (دوره دهم)، آخرین بندر و روز واقعه (دوره سیزدهم) و ساحره (دوره پانزدهم) همچنین مسعود ولدبیگى با 3 فیلم پرده آخر (دوره نهم)، از كرخه تا راین (دوره یازدهم) و زشت و زیبا (دوره هفدهم) تعلق گرفته است. در همین بخش، جلال معیریان با 2 سیمرغ (غزال در دوره چهاردهم و توفان در دوره پانزدهم) همچنین مهرداد میركیانى با 2 سیمرغ (روایت سه گانه در دوره بیست ودوم و به نام پدر در دوره بیست وچهارم) در ردیف هاى بعدى قرار دارند.

-- امیر اثباتى ركورد دار جایزه طراح صحنه

جایزه بهترین طراح صحنه و لباس براى نخستین بار در دوره هفتم جشنواره فیلم فجر پیش بینى شد. این جایزه كه عنوان بهترین «صحنه آرایى» را داشت، در نخستین سال به محسن مخملباف به خاطر فیلم «باى سیكل ران» اختصاص یافت.

اما برنده بیشترین سیمرغ در بخش طراحى صحنه و لباس امیر اثباتى است كه تاكنون 4 بار این جایزه را به دست آورده است. او براى فیلم هاى سرزمین خورشید (دوره پانزدهم)، بانوى اردیبهشت (دوره شانزدهم)، دوئل (دوره بیست ودوم) و خیلى دور خیلى نزدیك (دوره بیست وسوم) این جایزه را گرفته است.

همچنین مجید میرفخرایى 2 بار براى آخرین پرواز و روز واقعه، حسن فارسى 2 بار براى پرده آخر و ناصرالدین شاه آكتور سینما و ژیلا مهرجویى 2 بار به خاطر فیلم هاى بوى كافور عطر یاس و خانه اى روى آب جایزه سیمرغ را دریافت كرده اند.

-- برندگان همیشگى!

به دلیل آن كه مقوله صدابردارى در سینماى ایران چندان جدى نبود و به تدریج در سال هاى پس از انقلاب به جایگاه مناسب خود دست پیدا كرد، از همین رو، صدابرداران محدودى در سینماى ایران فعال بودند و برندگان جوایز این بخش نیز معمولاً افراد شناخته شده اى به نظر مى آمدند. این بخش البته در سال هاى اخیر شاهد ظهور علاقه مندان و صدابرداران جوانى بوده است. در حوزه برندگان جایزه بهترین صدابردارى، ذكر این نكته ضرورى است كه در سال هاى نخست صاحبان این تخصص به صورت دو یا سه نفره فعالیت مى كردند كه امروزه به صورت گروه (مشابه گروه فیلمبردارى) و با سرپرستى و مدیریت یك نفر كار مى كنند.

به هر حال، در این بخش جهانگیر میرشكارى تاكنون 5 بار جایزه سیمرغ را به دست آورده است كه در 3 فیلم به صورت مشاركتى حضور داشته است. این فیلم ها عبارت اند از: خانه دوست كجاست، زیر بام هاى شهر، هنرپیشه، سرزمین خورشید و متولد ماه مهر به ترتیب در دوره هاى پنجم، هشتم، یازدهم، پانزدهم و هجدهم. همچنین یدالله نجفى با 4 بار دریافت جایزه سیمرغ در ردیف بعدى ركوردداران صدابردارى قرار دارد. نجفى به خاطر فیلم هاى باران، امتحان، بید مجنون و زمستان است در دوره هاى نوزدهم، بیستم، بیست وسوم و بیست وچهارم این جایزه را دریافت كرده است.

بهروز معاونیان نیز 3 بار براى فیلم هاى خانه دوست كجاست و اجاره نشین ها، نارونى، كیمیا، همچنین حسن زاهدى با فیلم هاى زیربام هاى شهر و شهر زیبا و پرویز آبنار با آنسوى آتش و پرده آخر در ردیف هاى بعدى چهره هاى موفق قرار دارند.

-- صداگذارى و جوایز دلپاك

كسانى كه پیگیر جوایز جشنواره فیلم فجر هستند، به طور قطع نام محمدرضا دلپاك را به خاطر دارند. دلپاك كه در دوره شانزدهم براى فیلم تولد یك پروانه روى صحنه رفت و جایزه صداگذارى را گرفت تا سال گذشته یعنى 8 سال، 4 بار دیگر سیمرغ این بخش را دریافت كرده است. او براى رنگ خدا (دوره هفدهم)، باران (دوره نوزدهم)، سفر به فردا (دوره بیستم) و زمان مى ایستد (دوره بیست وچهارم) این جایزه را گرفته است.

اسحق خانزادى با 3 فیلم (شیر سنگى، در مسیر تندباد و اعتراض)، محسن روشن با 3 فیلم (مهاجر، چشم شیشه اى و بر بال فرشتگان)، بهروز شهامت با 3 فیلم (حماسه مجنون، ساز ستاره و گبه) و در نهایت مسعود بهنام با 2 جایزه (براده هاى خورشید و دوئل) دیگر برگزیدگان این بخش هستند.

-- جلوه هاى ویژه محمدرضا شرف الدین

محمدرضا شرف الدین را شاید بتوان سرآمد ركوردداران سیمرغ بلورین جشنواره دانست. این متخصص جلوه هاى ویژه میدانى از دور پنجم ـ كه این رشته به جوایز اضافه شده ـ تا دوره گذشته 6 بار به سیمرغ دست پیدا كرده است. شرف الدین براى فیلم هاى كانى مانگا (دوره ششم)، انسان و اسلحه (دوره هفتم)، هور در آتش (دوره دهم)، كیمیا (دوره سیزدهم)، پرواز خاموش (دوره هفدهم) و قارچ سمى (دوره بیستم) جایزه بهترین جلوه هاى ویژه را به دست آورده است.

محسن روزبهانى با 3 جایزه براى فیلم هاى سجاده آتش، سرزمین خورشید و دوئل همچنین جواد شریفى راد با 2 جایزه سیمرغ براى دایره سرخ و متولد ماه مهر دیگر ركوردداران این بخش به شمار مى آیند.

-- جایزه ویژه هیأت داوران

جایزه ویژه هیأت داوران از جوایزى است كه تعریف دقیق و مشخصى براى آن نمى توان متصور شد، اما قراین نشان مى دهد این جایزه به افراد یا آثارى تعلق مى گیرد كه در یك شماى كلى واجد ارزش هاى ویژه اى هستند و البته در بخش هاى مختلف جایزه اى به آنها تعلق نگرفته است. در این بخش، معمولاً به كارگردان و گاهى نیز به بازیگران جایزه ویژه هیأت داوران اهدا شده است.

نگاهى به برگزیدگان این بخش نشان مى دهد كه كمال تبریزى با 2 بار دریافت این جایزه (در دوره بیست ویكم به خاطر فیلم فرش باد و در دوره بیست وسوم براى یك تكه نان) تنها سینماگرى است كه نام او را مى توان به یاد آورد.

-- مهرجویى و حاتمى كیا در بخش فیلمنامه

از آنجا كه در سینماى ایران فیلمنامه نویسى منحصر به فیلمنامه نویسان نبوده است و عمده كارگردانان ترجیح مى دهند از نوشته هاى خودشان در ساختن فیلم استفاده كنند، معمولاً برندگان جایزه سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز كارگردانان بوده اند. با این حال، ركوردار بیشترین جایزه بخش فیلمنامه نویسى داریوش مهرجویى و ابراهیم حاتمى كیا هستند كه هر یك 2 بار این جایزه را دریافت كرده اند.

مهرجویى براى فیلمنامه هامون (در دوره هشتم) و سارا (در دوره یازدهم) و حاتمى كیا به خاطر فیلمنامه آژانس شیشه اى (دوره شانزدهم) و به نام پدر (دوره بیست وچهارم) سیمرغ را به خانه برده اند.

-- سیمرغ كارگردانى

جایزه بهترین كارگردانى از دوره اول تا امروز از جوایز اصلى به شمار رفته است. در این رشته، مجید مجیدى با 3 جایزه و داریوش مهرجویى و كیانوش عیارى موفق تر از سایر فیلمسازان بوده اند.

مجیدى 3 بار به خاطر فیلم هاى بچه هاى آسمان، باران و بید مجنون در دوره هاى پانزدهم، نوزدهم و بیست وسوم جایزه بهترین كارگردانى را دریافت كرده است. مهرجویى نیز براى فیلم هاى هامون و پرى و عیارى به خاطر تنوره دیو و آنسوى آتش جایزه سیمرغ را دریافت كرده اند.

-- جایزه بهترین فیلم براى حاتمى كیا و مجیدى

مهمترین جایزه هر دوره از جشنواره فیلم فجر را باید بهترین فیلم بلند جشنواره دانست. در این بخش كه معمولاً با اهداف و نگاه ویژه اى فیلم برگزیده معرفى مى شود، بحث ها و چالش هاى زیادى در هر دوره وجود داشته است. به هر حال، از میان 23 دوره جشنواره ـ جدا از یك دوره كه 6 فیلم به عنوان برتر دست یافتند ـ تا امروز 4 بار آثار ابراهیم حاتمى كیا عنوان بهترین فیلم را دریافت كرده اند. این فیلم ها عبارت اند از: مهاجر (دوره هشتم)، از كرخه تا راین (دوره یازدهم)، آژانس شیشه اى (دوره شانزدهم) و به نام پدر (دوره بیست وچهارم).

همچنین 3 بار نیز فیلم هاى مجید مجیدى عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص داده اند. این فیلم ها پدر (در دوره چهاردهم)، بچه هاى آسمان (دوره پانزدهم) و باران (دوره نوزدهم) بوده اند.

-- و در نهایت؛ فیلم اول و دوم

جایزه بهترین فیلم اول و دوم با فراز و نشیب هاى فراوانى همراه بود كه در گزارش دیگرى به آن پرداخته ایم. این جایزه از دوره هشتم در جدول جوایز قرار گرفت و از دوره شانزدهم حذف شد و از دوره بیست وسوم بار دیگر در جشنواره پیش بینى شد.

در این بخش، كارگردانانى همچون احمدرضا درویش، تهمینه میلانى، مجید مجیدى، ابراهیم فروزش، محمد بزرگ نیا، جعفر پناهى، عبدالحسین برزیده، پرویز شهبازى، حمید نعمت الله و رضا اعظمیان جایزه گرفته اند، اما در همین بخش نیز محمدمهدى عسگرپور به خاطر فیلم «قدمگاه» در سال 1382 جدا از جایزه بهترین فیلم دوم، جایزه «هنر و تجربه» را نیز دریافت كرد.

نوشته : بهمن عبداللهى

لینک :

ویژه نامه بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

UserName