• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 5300
  • دوشنبه 1385/9/13
  • تاريخ :

سلطه صهیونیسم در دنیای کودکان

تحقیقات نشان می‌دهند که تماشا کردن مداوم تلویزیون  باعث رکود تمرکز فکری دانش‌آموزان در کلاس درس می‌شود.

طبق مطالعات روانشناسی تماشای فیلم‌های خشن و غیرواقعی، نوعی روحیه خشونت طلبی و توهم را در کودکان ایجاد می‌کند. به گزارش یک خبرگزاری معتبر تماشای زیاد تلویزیون نوعی اعتیاد و ضعف حافظه را در کودکان ایجاد می‌کند.

آنچه مشخص است همه روزه جملاتی از این نوع را در رسانه‌ها می‌شنویم و در روزنامه‌ها می‌خوانیم. اما نتیجه ارائه این آمار نه تنها کمکی به ما نکرده است بلکه هر روز جوامع را با مشکلات تازه‌تری آشنا می سازد و نگرانی بیشتری را ایجاد می کند.

واقعاً با این هجوم بی‌امان چه باید کرد و چه می‌توان کرد؟

آنچه مشخص است از گذشته‌ای نه چندان دور تا به امروز لابی صهیونیسم درهالیوود، در عرصه تولید فیلم‌های کودکان، بسیار موثر و فعال عمل کرده است به ‌طوریکه امروزه در سرتاسر دنیا «والت دیزنی» نامی آشناست و اکثر کودکان شخصیت‌های کارتونی والت دیزنی را به ‌خوبی می‌شناسند و به آنها عشق می‌ورزند.

شاید بتوان گفت‌ ساده‌ترین راه حل دادن آگاهی باشد. چه بسیارند افرادی که همچون ما دوران کودکی را با کارتون‌ها و برنامه‌های تلویزیونی گذرانده ایم که اکنون نیز بعد از سال‌ها ،اگر مجددا آن تصاویر را ببینیم،دنیای کودکی با همه خاطراتش در کنار آن شخصیت های داستانی تصور میکنیم ، به گونه ای که انگار با آن شخصیتها زندگی می کرده ایم .این بدان معناست که همه ما خیلی خوب به خاطر داریم همه آنچه را که دیده بودیم. چرا که ذهن فعال و دست نخورده کودکی آمادگی پذیرش هر مطلبی را دارد و این مطلب نشان می‌دهد که وقتی کودک را توسط تلویزیون سرگرم می‌کنیم او را در معرض یادگیری‌هایی قرار داده‌ایم که شاید تا پایان عمر از ذهن او پاک نشوند.

آنچه مشخص است از گذشته‌ای نه چندان دور تا به امروز لابی صهیونیسم درهالیوود، در عرصه تولید فیلم‌های کودکان، بسیار موثر و فعال عمل کرده است به ‌طوریکه امروزه در سرتاسر دنیا «والت دیزنی» نامی آشناست و اکثر کودکان شخصیت‌های کارتونی والت دیزنی را به ‌خوبی می‌شناسند و به آنها عشق می‌ورزند،تا حدی که علاقه‌مند به داشتن تصاویر متعدد از آنها هستند و یا در انتظارند تا اسباب‌بازی شخصیت‌های مورد علاقه‌شان به بازار آید تا آن‌را داشته باشند و سایر لحظات خود را با آنها سپری کنند.

در حالیکه شاید نه تنها کودکان معصوم بلکه پدر و مادرهایشان نیز نمی‌دانند در پشت چهره و حرف‌ها و اعمال این شخصیت‌ها چه نوع جهان‌بینی خاص و خارق‌العاده‌ای نهفته است و چه اهداف بلند مدتی برای فرهنگ‌سازی  و تغییر چهره فرهنگ‌های مختلف به فرهنگی خاص، وجود دارد.

یهودیت از همان آغاز به این اهداف بلند مدت اندیشید و با استفاده از قدرت نفوذ و قدرت متفکرانه‌ای که در این راستا به کار برد، توانست در این عرصه بسیار مهم و تاثیر‌گذار ، گوی سبقت را از سایرین برباید و آن‌را هم‌چون حربه‌ای منحصر به فرد در دستان خود داشته باشد تا بتواند روز به روز بر قدرت خود بیفزاید.

یهودیت از همان آغاز به این اهداف بلند مدت اندیشید و با استفاده از قدرت نفوذ و قدرت متفکرانه‌ای که در این راستا به کار برد، توانست در این عرصه بسیار مهم و تاثیر‌گذار ، گوی سبقت را از سایرین برباید و آن‌را هم‌چون حربه‌ای منحصر به فرد در دستان خود داشته باشد تا بتواند روز به روز بر قدرت خود بیفزاید.

خوب است بدانیم اولین شخصیت مشهور آثار والت دیزنی آن موش دوست داشتنی و قشنگ بود که نامش «میکی موس» بود. او نمادی از همان یهودی سرگردان و بی‌کس است که مدام از سوی رقیبان قوی‌تر تهدید می‌شود و صرفاً با اتکا به زیرکی خویش بر همه دشمنانش پیروز می‌شود.

و اما امروز نیز تداوم این شخصیت کارتونی را در انیمیشن «تام و جری» به وضوح می‌توان مشاهده کرد. اینکه موشی بدجنس و زبل، با تکیه بر شیطنت‌ها و ناجوان‌مردی‌هایش به طرز بسیار عجیبی همیشه بر گربه‌ای نادان و احمق پیروز می‌شود.

مسلماً آثاری از این قبیل در دادن حس اعتماد به نفس به مخاطبان یهودی و ارائه الگویی دغل و حقه باز که همیشه پیروز است، به کودکان و نوجوانان در سراسر جهان، تاثیر بسزایی دارد.

بدیهی است که دیدن این تصاویر همیشه یک سوال را در ذهن کودکان معصوم ، و در برخی موارد برای بزرگترهای آنها ایجاد می‌کند و آن اینکه: «چرا بر خلاف عالم واقع در این کارتون همیشه موش برنده می‌شود؟»

در پاسخ این سوال می‌توان این‌طور بیان کرد که آنچه واضح است اینکه از گذشته سمبل یهودیان  «موش» بوده است و با استفاده از این تعبیر صفت ترسو بودن و منزوی بودن را به این قوم داده‌اند.

این انزوای شدید در طول تاریخ منجر به این شد که یهودیان برای دستیابی به اهداف خود از طریق تفکر وارد عمل شوند و طبیعتا عرصه ای مناسبتر و تاثیر گذار تر از تبلیغات برای این قوم ،وجود نداشت.

بدیهی است جمعیتی مثل یهود که هنوز دارای سرزمینی حقیقی نیستند، در صورتی می‌توانند یک ملت به حساب آیند که پیوسته با هم در رابطه باشند و برای موجودیت دروغین خود کسب مشروعیت کنند.این انزوای شدید در طول تاریخ منجر به این شد که یهودیان برای دستیابی به اهداف خود از طریق تفکر وارد عمل شوند و طبیعتا عرصه ای مناسبتر و تاثیر گذار تر از تبلیغات برای این قوم ،وجود نداشت.از آنجا که این مشروعیت نیازمند تبلیغات مداوم است، یهودیان پیوسته کوشیده‌اند تا وسایل خبری و ابزار رسانه‌ای را در تسلط داشته باشند و چه عرصه‌ای مناسب‌تر و بهتر از تأثیر‌گذاری بر اذهان پاک کودکان معصوم و البته بزگسالان . هر چند در این میان عدم آگاهی دقیق از مسائل و اطلاعات مربوط به این رژیم ،مانع بزرگی در برخورد مناسب و کارآمد با آن می گردد.

موردی جالب در این میان دیدن شخصیت‌های کارتونی مطرود و گوشه‌گیری است که به دلیل زشت‌رویی توسط دیگران تحقیر می‌شوند ولی در نهایت این ناتوانی و زشتی با توانایی و زیبایی جایگزین می‌گردد و آنها بر تمامی مشکلات غلبه می‌کنند و غبطه رقبا را برمی‌انگیزند.

- نمونه این مسئله را در کارتون «دامبو، فیل پرنده» خوب به یاد می‌آوریم. در این فیلم شاهد آن بودیم که مادر دامبو برخلاف سایر فیلم‌ها که کلاهی زنگوله‌دار بر سر دارند، کلاه عرقچین مانند مخصوص یهودیان را بر سر دارد و به جرم دفاع از فرزندش در اسارت به سر می‌برد و دامبو هم طی عملیاتی در سیرک پرچمی شبیه به پرچم صهیونیست‌ها را به اهتزار در می‌آورد.

"عبارت رفتن به سمت خورشید در تورات آمده و در میان یهودیان رایج است که منظور از آن بازگشت به سرزمین موعود است."

در کارتون لوک «خوش شانس» گانگستری سفید پوست که نماد کلانتر و قانون اوما نیستی آمریکایی  است و همیشه از تنهایی و آوارگی و غربت خودش حرف می‌زند، با چهره و اخلاقی خوب، همیشه در جستجوی مجرمان است و هرگز شکست نمی‌‌خورد. در برخی از قسمت‌ها کودک متمدن و مهربان، فرشته نجات سرخ‌پوستان ساده لوح می‌شود به‌طوری‌که اگر او نبود جنگ قبیله‌ای همه جا را فرا می‌گرفت و نکته جالب اینجاست که بالاخره این سوال باقیست که خانه لوک کجاست و چرا همیشه در پایان پیروزی‌های غرورانگیزش به سمت غروبی زیبا می‌رود و این شاید نماد یهودی تنها و مطرود است که هویت خویش را بر ملا نمی‌کند و به سمت سرزمیین موعودش می‌رود تا به سعادت رسد.

"عبارت رفتن به سمت خورشید در تورات آمده و در میان یهودیان رایج است که منظور از آن بازگشت به سرزمین موعود است."

نگرش صهیونیسمی حاکم بر آثار والت دیزنی، بعضا به تولید اینمیشن‌ها و فیلم‌های تاریخی در خصوص زندگی انبیای الهی منجر شده که در این زمینه کارتون‌هایی براساس زندگانی پیامبران در آنها ارائه شده است.

در تمامی این آثار براساس قصص تورات، روایات تحریف شده‌ای از زندگی  انبیای اولوالعزم  ارائه شده است که شان وعصمت این بزرگ مردان را در ذهن مخاطب پایین می‌آورد و رواج مادی‌گرایی را تسریع می‌کند.

علاوه بر انیمیشن در عرصه فیلم کودک ، هالیوود نیز از تعدی صهیونیست‌ها مصون نمانده و کلیشه‌های خاص در قالب فیلم کودکان، طی چند دهه اخیر مدام تکرار شده‌اند. مثلاً کلیشه کودک محروم مانده از میراث اجدادی یا جدا افتاده از آغوش گرم مادر که هر یک به نوعی تداعی‌گر یهودی مظلوم و به دور مانده از سرزمین ‌مادری خویش‌اند.

در این قبیل داستان‌ها از پیام‌هایی استفاده می شود که در کتب مقدس یهودیان آمده است و مخاطب یهودی و بسیاری از غیریهودیان به راحتی می فهمند که منظور از آن چیست. یهودیان، اسرائیل را مادر قوم خویش می‌دانند و اینکه شهر یا منطقه‌ای به انسان تشبیه شود، در جای جای تورات آمده است. «داستان سیندرلا» مثال خوبی برای این کلیشه نخ‌نما و تکراری است.

مجموعه طنز «تنها در خانه» براساس همین کلیشه پدیده آمده و با نگاهی ساده به مضامین آن، ردپای چهار جنگ اعراب و اسراییلی و شکست اعراب در هر چهار جنگ را می‌توان دید.

داستان «هاچ زنبور عسل» هم به کودک یهودی می‌فهماند که باید به دنبال مادر زیبا ونورانی خویش باشی و همه غیر یهودیان موجوداتی مخوف، بدجنس و حتی بدبو هستند که می‌خواهند او را از بین ببرند. این داستان به بچه‌های غیریهودی هم این پیام را القاء می‌کند که دیگران دشمنان و موانع رسیدن او به هدفش هستند و در مجموع حسن اعتماد به دیگران را در کودک از بین می‌برد.

کلیشه کودک شیطانی که با زیرکی بر دشمنانی که قصد تجاوز به خانه و کاشانه او را دارند، فایق می‌آید و آنها را به سختی مجازات می‌کند هم شبیه مورد قبلی است.مجموعه طنز «تنها در خانه» براساس همین کلیشه پدیده آمده و با نگاهی ساده به مضامین آن، ردپای چهار جنگ اعراب و اسراییلی و شکست اعراب در هر چهار جنگ را می‌توان دید.

برخی از آثار انیمیشن نیز محملی برای پیام‌های سیاسی  هستند. مثلاً در کارتون «شیرشاه» رد پای ن-زاع دو ابرقدرت طی سال‌های جنگ سرد و آشتی مجدد نسل‌های آتی بعد از فروپاشی نظام کمونیستی در شوروی سابق به وضوح مشهود است. توضیح اینکه شیرنماد سلطه جهانی یهود است و در تورات آمده است: «و بقیه یعقوب، در میان امت‌ها و قوم‌های بسیار مثل شیر در میان جانوران جنگل و مانند شیردرنده در میان گله‌های گوسفند خواهند بود که هنگام عبور پایمال می‌کند و می‌درد و کسی نمی‌تواند مانع او شود. قوم اسرائیل در برابر دشمنانش خواهد ایستاد و آنها را نابود خواهد کرد.»طبق گفته برخی از صاحبنظران متخصص در علوم ارتباطات،امروزه جهان در دست کسانی است که رسانه ها را در اختیار دارند ،چرا که با رسانه میتوان جامعه و بلکه جامعه جهانی را جهت بخشید.


فاطمه ناظم زاده- موسسه تبیان


منابع:

یهودیت،کتاب،عبد الرحیم اردستانی،انجمن معارف اسلامی ایران،بهار1382

نقش صیونیسم در رسانه های جمعی (1)،مقاله،سید جواد میرخلیلی،باشگاه اندیشه 7/8/1384

هالیوود در تسخیر یهودیان،خبرگزاری آفتاب،صفحه سینما و موسیقی،دوشنبه 16خرداد 1384

UserName