• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1155
  • يکشنبه 1382/5/12
  • تاريخ :

دنبال مخاطب نسل سومی هستیم!

در ایام سوگواری هر كس به طریقی عزاداری می كند؛ یكی هیئت می رود، یكی پارچه سیاه بر سردر ِ خانه اش می زند، یكی پیراهن سیاه می پوشد و... اما دراین میان قالب نمایش برای عزاداری و ذكر مصیبت ریشه ای كهن دارد. هم اكنون گروه هایی در ایام عزاداری نمایشی با درونمایه های مذهبی اجرا می كنند كه گروه فرهنگی «اعراف نور» نیز از آن جمله است. این گروه از سال 78 با هدف فعالیت در زمینه های گوناگون مذهبی به شیوه ای نو، از گروهی جوان تشكیل شده است كه فعالیت هایشان به صورت كاملاً غیرانتفاعی، از تهیه و پخش نوارهای صوتی و تصویری و چاپ پوستر، تا اجرای تئاترهای مذهبی را شامل می شود؛ اما یكی از مهمترین فعالیت های آنها اجرای تئاترهای مذهبی است، البته در مناسبت های خاص مثل نیمه شعبان، عید غدیر و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها . برنامه امسال این گروه با نام «سر بر سریر صبح» از چهارم تا سیزدهم مردادماه در سالن كوثر صدا و سیما درحال اجراست.

تردیدهایی از جنس انسان

ابوعبید از بزرگان قبایل عرب است كه در صلابت و استواری ِ قدم ،او را مثال می زنند. اما وقتی علی از او یاری می خواهد، تردید می كند. تردیدی حاصل كشاكش وسوسه های آشكار و نهان، بلاتكلیفی میان انتخاب یكی از دو راهی كه هر كدام سر به دنیایی متفاوت می گذارند. حتی زمانی كه در این پرسش ها غوطه ور است و علی به در خانه اش می آید تا جوابش را بشنود، هنوز دلش آرام و قرار نیافته.

روز بعد فرا می رسد، اما علی تنهاست. علی، این تنهاترین مرد تاریخ، بار دیگر از آنان كه پشت به سعادت خود می كردند، ضربه خورد.

«سر  بر سریر صبح» نمایشی است  از این تردیدها، تردیدهایی نه مختص به 1400 سال پیش. تردیدهایی كه هر زمان به رنگی زنده اند و به آوایی، رهروان را از طریق خود گمراه نموده اند و آنها را كه سست تر و بی رمق تر بوده اند، به یك باره فرو برده اند. تردیدهایی نه از جنس تاریخ و زمان، كه ازجنس بشریت، ازجنس انسان.

مقایسه میان دیروز و امروز

محمد قائمی یكی از مسئولان اجرایی این نمایش درباره «سر بر سریر صبح» می گوید:

«در این تئاتر سعی كرده ایم از سوگنامه دور شویم تا به جنبه های فكری نزدیكتر شویم. بیشتر خواسته ایم مخاطبمان را به فكر واداریم، نه این كه فقط برایش روایتی تاریخی بگوییم.»

او در مورد تفاوت كار تحلیلی و سوگواره ای اشاره كرد: «اقتضای كار تحلیلی بسترسازی فكری است، یعنی به ریشه های یك اتفاق تاریخی می پردازد. شرایطی كه در آن اتفاق تاریخی شكل گرفته است را بازگو می كند تا در نهایت مخاطب به فكر فرو رود كه چه شد مردم در آن زمان چنین رفتاری پیش گرفتند؛ اما در كار سوگواره ای با یك نوع روضه مصور مواجهیم. هر چند كه آن هم جایگاه خود را دارد.»

قائمی هدف نهایی از اجرای تئاترهای مذهبی را برقراری ارتباط با مخاطب برای مقایسه میان رویدادهای تاریخی و شرایط معاصر و در نهایت تصمیم گیری با بینش وسیع تر در جامعه دانست.

همه مخاطب ما هستند

محمد حسن كوثر مدار، دستیار كارگردان و یكی دیگر از مسئولان اجرایی تئاتر «سر بر سریر صبح» درباره مخاطبان این تئاتر گفت: «این كارها مخاطب خاصی ندارند و همه می توانند با آنها ارتباط برقرار كنند. به همین خاطر ما تبلیغات این تئاتر را در همه جا نصب كردیم، از تئاتر شهر گرفته تا مساجد و پایگاه های مذهبی. دوست داریم مردم بدانند در میان این همه تئاتر و فعالیت هنری، كارهایی هم با چنین نیت و هدفی برگزار می شود.»

محمد قائمی درباره مخاطب تئاتر «سر بر سریر صبح» افزود: « قصدمان از برپایی چنین كاری، فرهنگ سازی در جامعه است و نیت اصلی مان هم از تبلیغات وسیع همین است . به همین خاطر همه قشر مخاطبی داشته ایم؛ حتی در انتخاب سالن هایی كه برای اجرای تئاتر انتخاب كرده ایم، جاهایی را در اولویت قرار می دهیم كه هیچ محدودیتی برای نوع مخاطب نداشته باشد. یعنی ظاهر كسانی كه به سالن می آیند مانع شركت آنها در مراسم نشود.»

حرفه ای یا غیر حرفه ای ؟!

برپایی این گونه برنامه ها با وجود تصوری كه می شود، مقدمات زیادی می طلبد. از گردآوری نیروی انسانی تا تأمین منابع مالی كه اصلاً كار ساده ای نیست. گروه تئاتر «اعراف نور» از بهمن ماه سال گذشته شروع به آماده سازی اجرای تئاتر برای تابستان امسال كرده است. آنها در جلسات هفتگی راجع به متن تصمیم گرفته اند، در فروردین كارگردان انتخاب كرده اند و بعد از انتخاب بازیگران در خرداد ماه از سوی كارگردان، تمرین های گروه از ابتدای تیرماه آغاز شده است. متن نمایشنامه های این گروه هم بر اساس روایات و مستندات تاریخی تنظیم می شود، اما متن نهایی را سه نفر از صاحب نظران مورد اعتماد گروه تأیید می كند. (یك متخصص تاریخ اسلام و دو متخصص مفاهیم مذهبی و حدیث شناس) . محمد قائمی درباره صرف این مقدار انرژی برای یك تئاتر گفت: « ما غیر از این كه می خواهیم برای مخاطبان حرف داشته باشیم، دوست داریم خودمان  را هم بسازیم و كاری برای اهل بیت علیهم السلام انجام دهیم.»

كوثر مدار هم درباره انتخاب زبان نمایش گفت: «از میان مدیوم های تصویری، تئاتر خیلی جذاب تر و تاثیر گذارتر است. شاید به همین خاطر است كه اخیراً به مجموعه های مذهبی اهمیت زیادی می دهند و قاعدتأ مخاطب خود را هم پیدا می كند. به خصوص كار ما كه عده ای جوان با میانگین سنی حداكثر 22 سال آن را انجام می دهند. ما به دنبال مخاطب جوان هستیم، مخاطب نسل سومی و چنین مخاطبی زبان تصویر و نمایش را بیشتر دوست دارد.»

قائمی درباره حرفه ای بودن گروه تئاتر«سر بر سریر صبح» اشاره كرد: «كسانی كه برای این برنامه زحمت می كشند حرفه ای تئاترنیستند. همه ما فعالیت اصلی مان در جایی دیگر است، جز كارگردان كه در زمینه تئاتر، حرفه ای محسوب می شود. در نهایت توان، دوست داشتیم از حرفه ای ها استفاده كنیم ولی مهم برای ما آن است كه كسانی در كار دیده شوند كه غیر از حرفه ای بودن به كار اعتقاد داشته باشند.»

با صدای حسام الدین سراج

در پوستر تئاتر «سر بر سریر صبح» یك نامهی آشنا خیلی جلب توجه می كند: «حسام الدین سراج». سراج خوانندهی آواز این تئاتر است. وقتی گروه پیشنهاد خواندن آواز تئاتر را به سراج می دهند با كمال رغبت می پذیرد. سراج پس از مطالعه متن در جلساتی مشترك با كارگردان، شعر تصنیف ها را پیشنهاد می دهد كه بیشتر آنها كار می شوند. گروه نوازندگان حرفه ای از سوی سراج گردآوری می شوند و كار به لطف و پیگیری استاد، و با صدای خود او در یك استودیو ضبط می شود تا در تئاتر مورد استفاده قرار گیرد.

تا كی؟

بیرون از سالن كوثر، زندگی در جریان است، رفت و آمد ماشین ها و ... و تو می مانی و یك پرسش ابدی كه علی تا كی تنها می ماند؟! و تو كجای این داستان ایستاده ای ، رو در روی او ،یا با او؟

باید فكر كرد. به خودت و به كسانی دیگر. كسانی كه معتقدند عرق ریختن برای این جور كارها از اشك ریختن برای مصیبت اهل بیت دست كمی ندارد.

این نمایش به همت موسسه فرهنگی «اعراف نور»، در مجتمع اداری جام جم – سالن كوثر ،تا تاریخ 14/5/ 82 ، برگزار می گردد.

تلفن رزرو: 2208022

UserName