• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 560
  • چهارشنبه 1385/9/1
  • تاريخ :

گرافیك بخش‌های خبری ، باید در جهت تسهیل ارتباط خبر با مخاطب باشد

یك طراح گرافیك، «گرافیك بخش‌های خبری» را در جهت تسهیل ارتباط خبر با مخاطب خود دانست.

مهدی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: بخشی از بار مفهومی خبر برعهده تصویر است و گرافیك بخشی از تصویرهای خبری است كه فقط نقش و نگار تزیینی را در برنمی‌گیرد.

وی با اشاره به بخش‌های خبری شبكه‌های مختلف تلویزیون گفت: به جرات می‌توان گفت كه تنها در یك یا دو بخش خبری از گرافیك به درستی استفاده می‌شود كه آن هم در حد ایده‌آل نیست.

این طراح گرافیك تصریح كرد: هنوز در بخش‌های خبری تلویزیون داخلی ما جا نیفتاده است كه گرافیك می‌تواند محملی برای انتقال خبر باشد.

صادقی، علت این امر را در این دانست كه سردبیرهای مشغول به كار در بخش‌های خبری تلویزیون پیشتر سردبیر بخش‌های خبری رادیو بوده‌اند و با تصویر آشنا نیستند و به همین خاطر به تصویر به عنوان یك چیز تزیینی نگاه می‌كنند.

وی در ادامه، به اهمیت گرافیك در شبكه‌های خبری بین‌المللی BBC و CNN اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال تصاویر گرافیك در مواقع حساسی نظیر جنگ عراق نمود بیشتری داشت و در این شبكه‌ها از تصاویر گرافیكی برای زودتر منتقل كردن خبرها به مخاطب استفاده می‌شد.

صادقی، از این كه بسیاری از تصاویر گرافیكی اخبار داخلی مفهومی نیستند ابراز تاسف كرد و افزود:‌ تصاویر گرافیك خبری كه شاهد آن هستیم به زودتر درك كردن خبر، توسط مخاطب كمك نمی‌كند و یا برعكس خبر را دیرفهم می‌كند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر انتخاب تصاویر برای خبرها گفت: متاسفانه بعضا در بخش‌های خبری، متن خبر خوانده می‌شود و تصویر متن خبر را تكرار می‌كند و تصویر تكمیل كننده خبر نیست.

این طراح گرافیك، با تاكید بر این كه تصویر باید تقویت‌كننده خبر باشد اظهار كرد: استفاده از تصویر برای سندیت خبر، استفاده‌ای سطحی و ابتدایی است.

وی آشنایی سردبیران و تصمیم‌گیران بخش‌های خبری را با تصویر و امكانات آن ضروری دانست و گفت: البته آشنایی دست‌اندركاران این حوزه با تصویر نیازمند گذشت زمان است.

صادقی با بیان این مطلب كه در گزارش‌های خبری تلویزیون، كمتر خبرنگار صحبت می‌كند اظهار كرد: البته استفاده از تصویر در گزارش‌های خبری هنوز به حد ایده‌آل نرسیده است. چرا كه در بسیاری از مواقع بین نریشنی كه خوانده می‌شود و تصویری كه پخش می‌شود داد و مستند خوبی وجود ندارد.

این طراح گرافیك، با بیان این مطلب كه بعضا دكور بخش‌های خبری ما تفاوت خاصی با دكور برنامه‌های زنده با مضمون اجتماعی ندارد اظهار كرد: به نظر می‌رسد دكورها بیشتر دكور یك برنامه تلویزیونی است تا این كه یك گفتمان خبری داشته باشد در حالی كه فضای دكور شبكه خبری BBC كاملا خبری است.

صادقی تغییر یك مرتبه فضای دكور بخش‌های خبری را كه مخاطب به آن‌ها عادت كرده است را غلط خواند و افزود: تغییر در فضای دكور بخش‌های خبری باید به تدریج صورت بگیرد.

وی نخستین نتیجه تغییر یكدفعه دكور بخشهای خبری را در بی‌اعتمادی مخاطب خبر نسبت به آن بخش خبری دانست و گفت: در این حالت مخاطب حس نمی‌كند با مجموعه‌ای فهیم و خط و جهت‌دار طرف است.

وی درباره تغییر گویش و بیان خشك خبری اظهار كرد: به عنوان مثال یك مرتبه از این حالت خارج می‌شود مانند بخش خبری 20 و 30 یكدفعه شود و یكدفعه بی‌نمك می‌شود و دیگر تعادل در آن نیست.

صادقی، درباره ضرورت ارائه شیوه‌های غیررسمی خبر گفت: این مطلب به نوع خبر بستگی دارد همه نوع خبری را نمی‌توان به زبان‌ خودمانی مطرح كرد و یا اینكه خیلی جدی به آن پرداخت .

وی درباره توجه به حوصله و روان مخاطب در بخشهای خبری توضیح داد: به نظر من اصلا به این مقوله توجه نمی شود و همواره سردبیر خبر باید خودش را جای مخاطب قرار دهد.

صادقی در پاسخی به پرسش ایسنا، مبنی بر ضرورت تغییر چیده‌مان اخبارگفت: در چیده‌مان اخبار بیشتر بر ارزش نزدیكی تاكید می‌شود و همه اخبارداخلی در ابتدای خبر گفته می‌شود و پس از آن اخبار خارجی حتی اگر تاپ باشد گفته می‌شود.

این طراح گرافیك درباره تعریف شدن كارگردان در بخش‌های خبری گفت:‌این كارگردان به معنای سوییچر تعریف شده است و بیشتر متمركز بر روی كارهای فنی است.

صادقی تصریح كرد: همانطور كه به لحاظ مفهومی سردبیر خبر تصمیم گیرنده خبر است یك نفر هم باید به لحاظ آرایش تصویر و بافت تصویری خبر تصمیم بگیرد.

به اعتقاد این طراح گرافیك، بخش خبری صدا و سیما بیشتر كار اداری انجام می‌دهد تا كار رسانه‌ای.

صادقی، در پایان تعریف شدن اخبار در حوزه معاونت سیاسی را به صدا و سیما ضربه زننده دانست و افزود: همه اخبار ما سیاسی نیست و به چهره‌ای كه از این مجموعه بیرون ارائه می‌شود ضربه می‌زند.

منبع: ایسنا

UserName