• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1654
  • چهارشنبه 1385/8/17
  • تاريخ :

سینمای دفاع مقدس پشت خاكریز (2)

  

دست اندركاران سینما از سینمای دفاع مقدس می‌گویند ...


محمد مهدی حیدریان :حساسیت‌های فیلمسازی در سینمای دفاع مقدس

«محمد مهدی حیدریان» معاون فرهنگستان هنر گفت: حساسیت‌هایی در حوزه دفاع مقدس وجود دارد كه فیلمسازی حول محور آن را سخت می‌كند.در بحث فیلمسازی عوامل مختلفی مؤثر است،خصوصا وقتی نگاه به ژانر و موضوع خاصی در سینما داشته باشیم كه این خود وجوهی را به مسائل معمول سینما اضافه می‌كند.در سینمای دفاع مقدس این وجه ماهیت جنگ ماست. ماهیت جنگ ما كه به طبع شكل ویژه خودش را تعریف كرده اولین ویژگی كار است كه كمی مسئله را سخت می‌كند.این ماهیت متفاوت در حضور و بروز یك روحیه عرفانی و معناگرایانه قوی در بین رزمنده‌های ما تعریف می‌شود.این وجه تفاوت، ممیزه جنگ ماست كه بسیاری از معادلات را به هم زد و تعریف جدیدی ارائه كرد.

وی اضافه كرد: متناسب با این ویژگی‌ها ساخت فیلم دفاع مقدس قاعدتا ویژگی‌هایی را ایجاب می‌كند كه برخی از فیلمسازان از عهده ساخت فیلمی راجع به جنگ و دفاع مقدس برنیایند.البته فیلمسازانی كه توانایی ساخت آن را دارند تلاش می‌‌كنند كه حق مطلب با این وجه و برد ادا كنند.این فیلمسازان در تلاش هستند فضای آن‌ روزها،اعتقادات،ارزش‌ها،عوامل محركه رزمنده‌ها و فرمانده‌های را بتوانند درك كنند و راهی پیدا كنند كه این حس را هم قابل انتقال به مخاطب و بیننده باشد.

«حیدریان» به حساسیت‌های موجود در حوزه دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: حساسیت‌هایی در بین فرماندهان و رزمندگان هست كه وظیفه خودشان می‌دانند از ارزش‌ها مراقبت كنند و با سخت‌گیری و وسواس نسبت به كسانی كه در حوزه سینما می‌خواهند به دفاع مقدس بپردازند برخورد می‌كنند، كه بخش قابل توجهی از آن طبیعی است.

اما در سالیان گذشته برخی از این وسواس‌ها مانع امكان بروز خلاقیت شده است. این حساسیت‌ها در مواردی مانع بررسی جنگ و تبعات آن گردید. هر چند تجربیات متنوعی در این باره شده،ولی با عكس‌العمل‌های متفاوت مواجه شده است.

وی گفت: فیلمسازی جنگی؛ ابزار،وسایل و تداركات صحنه‌ای نیاز دارد كه آن را بسیار متفاوت از دیگر موضوعات قرار می‌دهد. برای نشان دادن عظمت دفاع مقدس حتی به لحاظ مادی و فیزیكی مستلزم تشكیلاتی است كه در بیشتر به طور عمومی برای فیلمسازان ما فراهم شده نیست و در معدود مواردی كه فراهم شده فیلم‌های ارزنده‌ای خلق گردیده است. سرمایه‌ای كه این سینما نیاز دارد، سرمایه نقدی بالایی است كه در كنار تجهیزات وسیع فیلم‌های جنگی نیاز است.


احمدمیرعلایی :سینمای دفاع مقدس و شعارزدگی

«احمدمیرعلایی» تهیه كننده سینما گفت: بحث سینمای دفاع مقدس به شعار تبدیل شده است.تا كی قرار است با شعار پیش برویم؟ما برای سینمای دفاع مقدس هیچ كاری نكردیم همان طور كه برای نماز و حجاب كاری نكردیم.ما نیازی مبرم به بازنگری و رویكرد دوباره به دفاع مقدس داریم.ما در آن دوران ثابت كردیم كه جنگ طلب نیستیم.اما حالا چرا برای جوان امروزی كه جنگ را ندیده،واژه جنگ باید تداعی كننده پوتین و اسلحه باشد؟وظیفه ما در قبال فرهنگ دفاع مقدس چیست؟ چرا مسئولین یك دانشگاه در این كشور نمی‌پذیرند كه من تهیه‌كننده برای فیلم ارزشی خود ماكت قبر شهید گمنام را در محوطه دانشگاهش بگذارم؟با جنگ طوری برخورد كرده‌ایم كه گویی فقط جنگ و خونریزی است.با این اوصاف باید هم به ما بگویند سینمای دفاع مقدس سینمای فاخری نیست و نمی ‌فروشد!

وی در خصوص عدم فروش فیلم‌های سینمای دفاع مقدس گفت:ما از كدام مسئله فرهنگی و اخلاقی مورد نیازمان در این كشور پول درمی‌‌آوریم؟ پس فرهنگ سازی چه می‌شود؟آیا اساسا تمام آثاری كه در سراسر دنیا راجع به مقدسات و ارزش‌های فرهنگی ساخته می‌شود با دیدگاه منفعت طلبانه و اقتصادی به آن نگریسته می‌شود؟ آیا در این كشور همه چیز با پول درآوردن درست می‌شود؟هرگز چنین نیست و باید تحقیق نمود كه این حجم مشكلات را چه كسی باعث شده است؟ متاسفانه مسئولین فرهنگی نتوانستند خط‌ مشی انقلاب را تحكیم كنند.

«میرعلایی» متذكر شد: مسئولین فرهنگی ما سرجایشان قرار نگرفته‌اند و آن عده هم كه در جایگاه خود هستند از ظن خود یار فرهنگ ما هستند.فرهنگ ما فرهنگ قرآنی است اما هر كس از جایگاه سیاسی، سلیقه‌ای و اجتماعی خودش برایمان فرهنگ ترسیم می‌كند.به یقین آخرتی هست و همه ما باید جواب این بی‌توجهی‌ها را بدهیم.حتما با برخوردی كه ما با دفاع مقدس كرده‌ایم تاریخ این مملكت ما را مورد سؤال قرار خواهد داد.

وی به معضلات ساخت فیلم دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: وقتی می‌خواهیم فیلم دفاع مقدس بسازیم برای گرفتن فشنگ‌ باید التماس كنیم.بعد از 25 سال فعالیت در عرصه سینمای دفاع مقدس باید فیلمنامه‌ فیلم من خوانده شود تا تصمیم بگیرند كه به من چند فشنگ بدهند.

وی در پایان گفت:اگر مسئولین فرهنگی به این نتیجه برسند سینمای دفاع مقدس پاسخ همه مشكلات را خواهد داد همه چیز حل خواهد شد.


جمال شورجه : ضرورت حمایت مسئولان از سینمای دفاع مقدس

«جمال شورجه»كارگردان سینمای دفاع مقدس گفت: مسئولین باید فیلمسازان را به ساخت فیلم دفاع مقدس ترغیب كنند اما حساسیتشان نسبت به سلحشوری ها و رخدادهای این دوران كم شده است.سینمای دفاع مقدس از تك و تاب افتاده به این جهت كه فیلمسازانی كه در زمینه دفاع مقدس كار می‌كردند،دلسرد شده‌اند و در این ژانر به لحاظ كارگردان و نویسنده ریزش شده است.ظاهر امر نشان می‌دهد كه علی‌رغم این كه در جشنواره فیلم دفاع مقدس سعی می‌شود،تعدادی فیلم حضور یابد و سینمای دفاع مقدس و انجمن سعی می‌كند خودش را همچنان حی و زنده نشان دهد.ولی آن‌ طور كه باید و شاید كه شایسته مقطع حساس و بسیار درخشان تاریخ انقلاب ما است، متاسفانه به آن بهاء و پرداخته نمی‌شود.

وی به راه حل رفع این معضلات اشاره كرد و گفت:واقعیت امر این است كه مسئولین فرهنگی ما و نهادهای مثل سپاه،ارتش، بنیاد امور ایثارگران و جانبازان كه به نوعی متولیان امر هستند باید فكری اساسی در این زمینه بكنند.این نهادها می‌توانند در برنامه هایشان مبنایی قرار دهند كه سالیانه 2 یا 3 كار در خصوص دفاع مقدس تولید كنند.كما این كه دیدیم در دهه‌های 60 و 70 این اتفاق می‌افتاد.

«شورجه» به همكاری نهادها در احیای سینمای دفاع مقدس تاكید كرد و گفت: مسئولین،خصوصا نهادهای نظامی با توجه به مسئولیتی كه دارند و اینكه در حقیقت باید خاطرات این دوران را برای نسل‌های بعدی زنده نگه‌ دارند می‌بایست فكر و حركت جدی‌تری در این زمینه اعمال كنند.این سازمان‌ها با نهادینه كردن تولید فیلم دفاع مقدس آن را حی و زنده نگه می‌دارند.دلیل جدی گرفته نشدن این سینما كم شدن حساسیت‌های مسئولین، فیلمسازان، نویسنده‌ها و تهیه‌كننده‌های ماست.

وی اضافه كرد:اصل موضوع اینجاست كه وقتی مسئولین پا به عرصه بگذارند فیلمسازان را هم ترغیب و شایق برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس می‌كنند. صدا و سیما،‌فارابی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد جانبازان، ارتش، سپاه و بسیج هر كدام بودجه‌های مخصوص فرهنگی دارند و بخش اعظم این بودجه‌ها را باید به امر تصویرسازی از مقطع روشن و طلایی دوران جنگ اختصاص دهند.


حسن برزیده : سینمای دفاع مقدس نیازمند بازنگری

«حسن برزیده» كارگردان سینمای دفاع مقدس گفت:نیازمندیم كه مدیریت فرهنگی ما نه تنها در سینمای دفاع مقدس بلكه در همه حوزه‌های سینمایی بازنگری دائم نسبت به شرایط سینما و جامعه داشته باشند و طرح‌های جدیدی برای آینده بدهند. مرتب و مكرر نیاز به بازبینی در مباحث فرهنگی داریم.ما سینمای دفاع مقدس موفقی داشتیم اما اگر همان فیلم‌های موفق سال‌های طلایی را الآن اكران كنیم،موفق نخواهند بود.چون شرایط اجتماعی و مخاطب تغییر كرده و تكرار آن نوع آثار هم باعث شده كه جایی برای ساخت دوباره‌اش نباشد.

وی افزود: مسائل و مشكلات اجتماعی و حوصله مردم متفاوت شده است.به همین دلیل حتی فیلمسازانی كه دفاع مقدس كار می‌كردند،حالا جور دیگری فیلم می‌سازند.اینكه ما مثل گذشته عمل كنیم،هنر نكرده‌ایم.بازنگری شرایط فعلی و تعریف جدید از اوضاع فعلی و از مخاطب باید در دستور كار ما باشد.ما نه تنها مجبور به برگشت و تكرار گذشته نیستیم بلكه اكنون سرمایه‌هایی داریم كه آن روز نداشتیم.ما اكنون فیلمسازانی داریم كه در ابتدای كارشان موفق نبودند ولی امروز در عرصه دفاع مقدس می‌توانند آثار خوب بسازند.در این عرصه با توجه و حمایت شود اتفاقات مثبتی می‌افتد.

وی به اهمیت حمایت دولت اشاره كرد: با دلایلی كه وجود دارد طبیعی است كه بخش خصوصی نمی‌تواند روی این سینما سرمایه‌گذاری كند و بخش دولتی باید حمایت كند.من خیلی قائل به این نیستم كه اگر سینمای دفاع مقدس حمایت مالی شود،سینمای حتما رشد می‌كند.این خیلی روشن است كه اگر مدیریت،برنامه‌ریزی و پیگیری درستی در این زمینه صورت گیرد می‌تواند كارساز باشد و تبدیل به راهكار و فیلمنامه خوب و فیلم خوب و تربیت نیروهای خوب و كارهای تحقیقی شود.

«برزیده»تاكید كرد:اگر به این بهانه كه سینما صنعت پرخرجی است و ژانر دفاع مقدس نیز پرهزینه است بخواهیم سینمای دفاع مقدس را تعطیل كنیم منافقانه برخورد كردیم.اگر بدانیم احیای سینمای دفاع مقدس چقدر اهمیت دارد و این سینما دارای چه ظرفیت‌هایی است و ما فیلمسازانی در این ژانر داریم كه می‌توانند سینما را رشد دهند زودتر از اینها دست به حمایت سینمای دفاع مقدس می زدیم.كمك مالی و مدیریت صحیح و درست، امكانات و پیش‌فرض‌ها را به یك اتفاق واقعی و ملموس تبدیل می‌كند.

مدیر اسبق انجمن سینمای دفاع مقدس پیرامون رو آوردن به پروژه‌های عظیم در سینمای دفاع مقدس گفت:این صحبت جدیدی نیست و در همه دوره‌ها مدیران از این حرف‌ها زدند.به نظرم باید یك موضوع و فیلمنامه خوب داشته باشیم،بعد فكر كنیم برای اینكه آن را بسازیم سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن انجام بدهیم.در این صورت است كه یك كار فاخر و عظیم شكل می‌گیرد.اتفاقی كه برای فیلم دوئل افتاد و نتیجه‌اش این است كه یك اثر نسبتا فاخر باقی می‌ماند. این راه حل نیست كه فكر كنیم،می‌توانیم از این طریق سینمای دفاع مقدس را متحول كنیم.به نظر من سینمای كوتاه و سینمای كم خرج و مستند راه حل‌هایی است كه مسئولان باید به آن فكر كنند.چه كسی گفته در فیلم كوتاه نمی‌شود حرف خوب و جذاب زد.اگر درست مدیریت صورت بگیرد هر فیلمی می‌تواند در جایگاه خود جذاب و مؤثر باشد.

«برزیده» پیرامون فعالیت‌های خود در زمان مدیریت انجمن سینمای دفاع مقدس گفت:ما فكر كردیم از حوزه فیلمنامه‌نویسی حمایت كنیم.چون نویسنده‌ها شاید خیلی رغبت به تولید نداشته باشند.مسئولین همیشه منتظر تولید فیلمنامه می‌مانند تا رد شود یا به مرحله تولید برسد و سراغ فیلمنامه نویسی نمی‌روند.

ما مجموعه‌ای از آدم‌های متخصص و كارشناس این حرفه دور هم جمع شدند و یكسری فیلمنامه هم تولید شد كه به نظر من قابلیت تبدیل شدن به فیلم مناسب را دارد.ما حدود 8 فیلمنامه هنوز در انجمن داریم كه می تواند ساخته شود.ادامه این روند نیازمند حمایت مالی است و اگر حمایت تولید شود می‌تواند،مشوق خوبی برای فیلمسازان و فیلمنامه نویسان باشد.

وی به راه حل معضلات سینمای دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: در انجمن یك اتاق فكر وجود دارد كه صاحب نظران و متخصصین این عرصه به آسیب‌شناسی سینمای جنگ می پردازند و از دل این آسیب شناسی تعاریف و وضعیت جدید را با شناخت مخاطب و توانایی‌های موجود و در كنارش تولید فیلمنامه می سنجند.این اقدامات كار فكری و تحقیقی و پژوهشی و زمان نیاز دارد.در جاهای دیگر هم این اتفاق می‌افتد كه از وضعیت موجود و مطلوب در آینده تحلیل شود.این اتفاقات در چند جمع دلسوز روی می‌دهد و به نظر می‌رسد مدیران ارشد سینمایی خیلی در آن نقش ندارند.امیدواریم این راه حل‌ها متمركزتر و با حمایت مسئولین انجام شود.


لینک :

 سینمای جنگ در یک نگاه 

 مشكلات سینمای جنگ ایران از نگاه عبدالحسین برزیده 

 احمد رضا درویش: دفاع مقدس منبع نورانی انقلاب اسلامی است 

 درویش: دفاع مقدس اساسی‌ترین ژانر سینمای كشور است 

 سینمای دفاع مقدس شعار است 

 بزرگ‌ترین برنامه هنری دفاع مقدس 

 سینمای دفاع مقدس پشت خاکریز(1) 

UserName