حکم نوحه خوانی و مرثیه سرایی زنان!
پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) مستحب است.
آیة الله بهجت(ره): مانعی ندارد بلکه راجع است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله تبریزی(ره): پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه (علیهم السلام) از تعظیم شعایر مذهب اهل البیت (علیهم السلام) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.
پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) مستحب است. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 20) (استفتائات جدید، ص 453 س1993)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل البیت خصوصاً سید الشهدا(علیهم السلام) برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثر مستحسن است. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 21)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه): هیچ گونه کراهتی ندارد بلکه مصداق تعظیم شعائر است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): به عنوان عزا و اظهار حزن در مصیبت اهل بیت(علیهم السلام) رجحان دارد. پوشیدن آن در عزای سیدالشهدا(سلام الله علیه) مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار است مخصوصاً می توان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است. (جامع الاحکام، ج 2، ص 130 س 1590) (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص 21)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره): چون از مصادیق تعظیم شعائر است واجد رجحان شرعی می باشد و عملاً بزرگان چون مرحوم آیت الله بروجردی(ره) در روز عاشورا از لباس سیاه استفاده می کردند. (جامع المسائل، ج1، ص621 س 2170)
آیة الله گلپایگانی(ره): سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان(علیه السلام) سیره مستمرّه شیعه در طول تاریخ بوده و امری مجاز و مستحسن است. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 19)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): با توجه به اینکه پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت(علیهم السلام) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد و مکروه نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): مانعی ندارد بلکه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین (علیه السلام) و سائر ائمه معصومین(علیهم السلام) رجحان هم دارد. (هزار و یک مساله فقهی، ج2 ص 180 س 602)
جواب: مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ كه افضل قربات است باید به نحو صحیح و مطابق موازین شرعی انجام گیرد و استفاده از آلات موسیقی, مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی كه از قدیم متداول بوده برگزار شود تا همگان بتوانند از بركات آن بهره مند گردند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, س1448 و 1449)
چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
پول را در برابر کارهاى مشروع آنها بدهند و نسبت به کارهاى خلاف نهى از منکر کند.
پاسخ آن روشن است، گریه بیانگر عواطف و عشق به بنیانگذار این مکتب است که درس شجاعت و ایمان و ظلم ستیزى به ما آموخت مگر مى شود رابطه عمیق عاطفى باشد و قطره هاى اشک در مصائب آنها جارى نشود.
باید از این کار جداً پرهیز کرد که اهداف مقدس امام حسین(علیه السلام) را به خطر مى اندازد به علاوه مردم بسیارى از اصول و فروع و تعلیمات اسلام و ارزش هاى والاى آن را در این مجالس از خطبا فرا مى گیرند و گاه در غیر این مجالس براى آنها ممکن نیست.
یک سوال از آیة الله سبحانی دام ظله:
هرگاه شنیدن نوحه خوانى زن، مفسده نداشته باشد، اشكالى ندارد. والله العالم
دو سوال از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:
جواب: در حد متعارف ایام عزاداری اشكال ندارد.
جواب: این مراسم را به نحوی برگزار كنند كه موجب زحمت عابرین و همسایگان نشود.
و یک حسن ختام:
امام صادق(علیه السلام ) فرمودند: کسی که روز عاشورا را تعطیل کند، یعنی عقب کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی امیه که روز عاشورا را متبرک می دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود. (امالی شیخ صدوق ص 129)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی دام ظله
استفتائات موجود در جزوات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم
سایت اندیشه قم
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سبحانی (دام ظله)
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله)