تبیان، دستیار زندگی
هرکس که از خدا پروا کند، خداوند برای او راه بیرون شدن و رهایی (از هر گونه مشکل) را قرار می دهد؛ و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک راهِ عالی برای بیرون رفتن از مشکلات


هرکس که از خدا پروا کند، خداوند برای او راه بیرون شدن و رهایی (از هر گونه مشکل) را قرار می‌دهد؛ و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافی است.


قرآن حکیم

سوره طلاق آیه 2 و 3:

وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً (2) وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ وَمَن یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِ‌ّشَی‌ءٍ قَدْراً (3)

این گونه پند داده می‌شود و هرکس که از خدا پروا کند، خداوند برای او راه بیرون شدن و رهایی (از هر گونه مشکل) را قرار می‌دهد. (2) و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافی است. همانا خداوند کار خود را محقق می‌سازد. همانا خداوند برای هر چیز، اندازه‌ای قرار داده است.

* در مدیریت بحران‌ها و فتنه‌ها، دو چیز راه نجات است:

الف) تقوا. «و من یتّق اللّه یجعل له مخرجاً»

ب) تمسک به قرآن. «اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن» (کافی، ج 2، ص 598)

* کسانی که با گناه، زندگی خود را تأمین می‌کنند، راه دریافت روزی‌های پیش‌بینی نشده را به روی خود می‌بندند. «و من یتق اللّه... یرزقه من حیث لایحتسب»

* اراده خدا در چارچوب محاسبات انسان نیست. «یرزقه من حیث لایحتسب»

* رعایت امور معنوی، در زندگی مادی، اثرگذار است. (امدادهای غیبی، در زندگی انسان نقش موثری دارند.) «من حیث لایحتسب»

* انسان متقی، خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار می‌دهد و چون اراده الهی، بن‌بست ندارد، انسان متقی نیز به بن‌بست نخواهد رسید. «و من یتق اللّه یجعل له مخرجاً»

انسان متقی، خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار می‌دهد و چون اراده الهی، بن‌بست ندارد، انسان متقی نیز به بن‌بست نخواهد رسید.

* همیشه رزق زیاد، وابسته به کار زیاد نیست. «و من یتق اللّه... یرزقه» (همان‌گونه که همیشه مقدار و کمیت آن مهم نیست. امام صادق‌ (علیه‌‌السلام) در تفسیر «یرزقه من حیث لایحتسب» فرمود: خداوند در آنچه به او داده، برکت می‌دهد. (تفسیر نور الثقلین)

* تقوا و توکل، دو اهرم برای خروج از بن‌بست است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل علی اللّه...»

* برای تأمین زندگی امروز، تقوا «و من یتق اللّه... یرزقه» و برای آینده، توکل لازم است. «و من یتوکل علی اللّه فهو حسبه»

* تقوا، مقدّم بر توکل است. «و من یتق اللّه... و من یتوکل علی اللّه»

* بدون لطف خداوند، هیچ عامل دیگری، کارآمد و کافی نیست. «فهو حسبه»

کسانی که با گناه، زندگی خود را تأمین می‌کنند، راه دریافت روزی‌های پیش‌بینی نشده را به روی خود می‌بندند.

* در اراده و خواست تمام افراد و حکومت‌ها، احتمال شکست و ناکارآمدی و بن‌بست وجود دارد. تنها امری که شکست در آن راه ندارد، خواست و اراده خداوند است. «انّ اللّه بالغ امره»

* دلیل توکل ما، قدرت بی نهایت الهی است. «و من یتوکل ... انّ اللّه بالغ امره»

* معنای توکل ما و قدرت خداوند، آن نیست که انسان به همه خواسته‌های خود می‌رسد، زیرا تمام امور هستی، قانونمند است و حساب و کتاب دارد. «و من یتوکل علی اللّه فهو حسبه ان اللّه بالغ امره قد جعل اللّه لکل شی‌ءٍ قدراً»

باشگاه خبرنگاران


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: قرآن

مطالب مرتبط:

«تنها آرام کننده‌ی دل‌ها»

اگر اهل مسابقه هستید بخوانید

معامله با خدا

عامل محرومیّت‌ها و مشکلات چیست؟

آرزوی شیطان چیست؟

شیوه‌ی تربیتی اسلام: تشویق ده برابر تنبیه

دین‌داری، همیشه آسان نیست!

سرچشمه همه کمالات چیست؟

آموزش اصول نامه‌نگاری در قرآن

هنگام وسوسه‌ی شیطان، چه کار کنیم؟

دنیا، مزرعه‌ی آخرت است

ملاک انسانیت چیست؟

تنها راه هدایت، اینجاست!

رابطه مۆمنان با یکدیگر چگونه است؟

خداوند چه چیزی را وسیله‌ی فریب می‌داند؟

چند مصداق از مهجور کردن قرآن

راهِ رهایی از تمام بن‌بست‌ها در زندگی مشترک

از ترس آینده، امروز را سخت نگیرید!

عوامل بازدارنده از یاد خدا را بشناسید

بزرگ‌ترین ذکر الهی چیست؟