• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1928
  • يکشنبه 1385/8/7
  • تاريخ :

همزمان با روز جهانی انیمیشن:

گفتگو بانورالدین زرین کلک پدر انیمیشن ایران

  

همزمان با روز جهانی "انیمیشن" نشستی با حضور رییس و هیات مدیره انجمن فیلم سازان انیمیشن‌ ایران (آسیفا) در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نورالدین زرین كلك پدر انیمشن ایران در ابتدای این نشست، از دغدغه‌هایش به عنوان یك ایرانی و دغدغه‌هایش در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینمای انیمیشن سخن گفت.


زرین كلك و نگرانی از نسل گمشده

زرین كلك از نسل گمشده‌ای در جامعه‌ی ایران یاد كرد و گفت: دغدغه اصولی و فرهنگی من در شرایط سنی و اجتماعی كه در آن زندگی می‌كنم، این است كه بنده متعلق به یك نسل هستم و بچه‌های این دوره متعلق به نسل دیگری هستند. این دو نسل با هیچ وسیله‌ای با یكدیگر ارتباط ندارند و یك حفره پرنشدنی فرهنگی بین آنها بوجود آمده است.

وی افزود: نسل من و ماقبل من خوب یا بد، با روش‌هایی كه می‌شناخته زندگی كرده و دنیا را به نسل جدید كه در شرف اداره كشور است سپرده است، نسلی كه به پشت سرش نگاه نمی‌كند و چشمش رو به جلو است.

زرین كلك معتقد است : مقابل نسل جدید مسائلی وجود دارد، كه نسل من و ماقبل من نمی‌توانسته درك كند و درعین حال هم نسل من وظیفه بسیار سنگینی برعهده دارند، آنها می‌توانند به مثابه پلی عمل كنند كه گذشته را به آینده وصل كند و یا اینكه خاموش باشند و برای نسل‌های آینده میراثی باقی نگذارند.

زرین كلك در عین حال معتقد است: اگر نسل‌های بعدی ما از میراث فرهنگی برخوردار نباشد، شاهد فاجعه تاریخی خواهیم بود. نسل‌ بعدی بدون پشتوانه تاریخی می‌شود و دیگر نمی‌تواند زبان سعدی، قصه‌های مولانا، اشعار صائب را درك كند، به دلیل اینكه انقطاع فرهنگی بوجود آمده است.

به اعتقاد زرین كلك،‌ در جامعه سالم، بطور طبیعی نسل‌ها برای یكدیگر میراث فرهنگی باقی می‌گذارند.

وی در ادامه با تاكید بر اینكه طی سالهای اخیر بخش فرهنگی ملی بسیار فقیرانه عمل كرده است و حتی می‌توان مدعی شد كاری انجام نداده است.

زرین‌كلك نگرانی خود را اینگونه مطرح كرد: نگران هستم آنچه از دست رفته است، بازیافتنی نباشد. مثلا نوه‌ام پس از اینكه به سن درك برسد، دیگر سراغ كتاب ملانصرالدین نرود. به دلیل اینكه آنچه كه باید به او منتقل می‌شده،‌ منتقل نشده است.


انیمیشن ابزاری مسلح برای بیان هنری

به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، زرین كلك، فیلمسازی انیمیشن را برترین هنر جهان امروز دانست و افزود: تك تك فریم‌های یك فیلم انیمیشن از مجموعه‌ای از هنرها تركیب شده است كه در هیچ هنر دیگری این تركیب موجود نیست.

وی با بیان اینكه انیمیشن از نقاشی، طراحی، علائم، شعر، موسیقی، هنرهای حجمی نمایشی استفاده می‌كند در ادامه تصریح كرد: در فیلم انیمیشن هفت هنر به یاری یكدیگر می‌آیند و در ساختاری مشترك به بیان مطالبی می‌پردازند كه از عهده‌ی تك تك آن هنرها بر نمی‌آید.

رییس انجمن آسیفا تاكید كرد: زبان انیمیشن متشكل از هفت هنر است كه قادر است به 7 زبان تكلم نماید و قطعا این زبان، نافذ خواهد بود. چون قادر است هر حرف ناگفته و حس غیرقابل بیان را مطرح كند یا اینكه هراندیشه مكتوم پیچیده‌ای را باز كند.

زرین كلك، درباره‌ی دغدغه اصلی‌اش در حوزه انیمیشن گفت: ما مسلح به ابزارهایی هستیم كه می‌تواند بهترین بیان هنری را داشته باشند، اما شرایط فرهنگی و كشور ما اجازه رشد این هنر را نمی‌دهد.

وی با بیان اینكه رشد انیمیشن در كشور ما در اختیار دولتمردان فرهنگی كشور است، ابراز امیدواری كرد: نه فقط در یك روز بلكه در طول سال به هنر انیمیشن پرداخته شود، بگونه‌ای كه به مقامی كه شایسته آن است برسد.

این پیشكسوت رشته انیمیشن كشور تاكید كرد: ما دچار فقر غذای فرهنگی هستیم و مدیریت فرهنگی در ایران باعث شده است كه امروزه ما در صف مقدم فیلمسازان انیمیشن قرار نگیریم.


سابقه‌ی پنجاه ساله‌ی انیمیشن در ایران

  

كامیاب درویشی، اسماعیل شرعی و مهدی خرمیان از اعضا هیات مدیره انجمن انیمیشن‌سازان از دیگر افراد حاضر در این نشست بودند كه در ادامه به بیان دیدگاهایشان پرداختند.

كامیاب درویشی (عضو هیات مدیره انجمن آسیفا) در ادامه این نشست با اشاره به سابقه 50 ساله انیمیشن در ایران گفت: سالهای 49 تا 57 دوران شكوفایی انیمیشن در تاریخ سینمای ایران است و قبل از اینكه سینمای ایران بتواند در خارج از كشور حضور جهانی موفقی داشته باشد، انیمیشن‌های ایرانی جایزه جهانی را كسب كردند و فیلم‌های قابل تامل بسیاری در این زمینه ساخته شد.

وی گفت: انیمیشن ایران در مقطعی به دلیل مسائل خاص پیشرفت نكرد. البته پس از آن مجددا با پی‌گرفتن انیمیشن در بعضی بخش‌های دولتی، از جمله تلویزیونی انیمیشن تكانی خورد و همچنین در سطح بین‌المللی با ورود كامپیوتر متحول شد كه در ایران هم نمود پیدا كرد.

درویشی با اشاره به بنیان گذاری انجمن آسیفا در ایران در سال 56 توسط زرین كلك و چند تن دیگر گفت: پس از شكل گیری خانه سینما، انجمن فیلمسازی انیمیشن (آسیفا)، زیرمجموعه خانه سینما قرار گرفت.

عضو هیات مدیره آسیفا، اعتلا سینمای انیمیشن در ایران را از اهداف مهم این انجمن دانست و افزود: این انجمن سه سال است كه دنبال مطرح كردن انیمیشن بوده است و اعلام روز جهانی انیمیشن یكی از مواردی است كه همواره بنا داشته روی آن كار كند.


مشكل نمایش فیلم‌های انیمیشن

نورالدین زرین كلك، در ادامه این نشست درباره‌ی مكان نمایش فیلم انیمیشن در ایران معتقد است: بسیاری از فیلم‌های انیمیشن در هیچ جای دنیا مكانی برای نمایش عمومی خود ندارند و این واقعیت تلخی است.

وی درعین حال متذكر شد: فیلم‌های كوتاه انیمیشن مكانی مناسب برای نمایش ندارند، چون مكانی همانند سالن سینما مكان مناسبی برای نمایش این نوع فیلمها نیست و از سوی دیگر تلویزیون نیز مناسب نیست به دلیل اینكه تماشاچیان تلویزیون به نوعی معتاد هستند و نوع اعتیاد آنها را تلویزیون تعیین می‌كند. مثلا سریال‌های عاطفی، پلیسی، اكشن در حالیكه فیلم‌های انیمیشن در این طبقه بندی جای نمی‌گیرد.

زرین كلك تصریح كرد: فیلم‌های انیمیشن در عین اهمیت و كارایی، مصرف كننده واقعی و جدی، محدود دارند و حتی نوع نگاه كردن به فیلم‌های انیمیشن متفاوت است.

این پیشكسوت رشته انیمیشن تاكید كرد: اختصاص سینماهای خاص به نمایش فیلم‌هایی از این دست برای بسیاری از افراد علاقمند فرصت و شانسی را فراهم می‌آورد تا بسیاری از آثار باشكوه تولید شده در زمینه انیمیشن در دنیا را به تماشا بنشینند.


راه‌اندازی سالن‌های برای نمایش فیلم انیمیشن

به گزارش ایسنا، رییس انجمن آسیفا راه‌اندازی سالن‌های كوچك نمایش برای نمایش فیلم‌های انیمیشن كوتاه را در نقاط مختلف كشور ضروری دانست و گفت: بهترین فیلم‌های انیمیشن دنیا می‌توانند به صورت زنجیره‌ای و منظم و به‌آسانی در این سالنها به نمایش درآیند و بدین ترتیب ما به طور گسترده و موثر خواهیم توانست، قشری را كه استعدادهای خفته‌ای در زمینه انیمیشن دارند را جذب و آنها را آماده بازار كار كنیم.

زرین كلك با بیان این مطلب كه كشور"چین" در دوره‌ای از نظر تولید فیلم‌های انیمیشن از سایر كشورهای رقیب عقب مانده بود اظهار كرد: چین به تناسب پیشرفت در بخش صنایع در بخش انیمیشن پیشرفت نداشت، اما طی شش سال گذشته كه متوجه این عقب ماندگی شده در صدد جبران برآمده است.

وی تصریح كرد: در طول یكسال گذشته از كشور چین برای شركت انیمیشن‌های ایرانی دعوت‌نامه‌های مختلفی رسیده است كه ما اصلا نمی‌توانیم از عهده آن بربیاییم و همین امر نشان دهنده توجه چین به مقوله انیمیشن برای رسیدن به صف اول است كه قطعا به تولید بیشتر و بهتر می‌انجامد.


انیمیشن را دریابید، همان‌طور كه چین دریافت

  

اسماعیل شرعی (مدیر تولید مركز صبا) كه نخستین فارغ التحصیل آكادمیك انیمیشن از دانشكده صدا و سیما است، در ادامه این نشست با تاكید بر فرهنگی بودن سلاح انیمیشن گفت: انیمیشن ابزاری است كه از طریق آن می‌توان آینده یك مملكت را ساخت و عمیقا تاثیرگذار بود.

وی با ابراز تاسف از عدم شناخت مسوولین فرهنگی از ابزار انیمیشن اظهار كرد: ژاپن به اندازه تولیدات انیمیشن ارز وارد می‌كند، حتی بیش از نفتی كه ما صادر می‌كنیم و فرانسه، یك پنجم بودجه كشور را براساس انیمیشن می‌بندد.

مدیر تولید مركز صبا، با بیان این مطلب كه در تدارك ایجاد فضایی برای رشد انیمیشن هستند گفت: متاسفانه فرهنگ و داستانهای ما استخراج می‌شود و پس از آن فراورده‌هایش به اسم چینی و ژاپنی با خواستگاه‌ها و فرهنگ آنها به ذهن بچه‌های ما وارد می‌شود و ما همچنان غافل هستیم.

شرعی تاكید كرد: این امر بحثی است كه برنامه ریزی نشدن بها ندادن و حمایت نكردن از آن باید مورد بررسی قرار گیرد.


روز جهانی انیمیشن فرصتی برای بیان دغدغه‌های هنرمندان آن

وی با بیان اینكه روز جهانی انیمیشن برای طرح مسائل و مشكلات این حوزه برگزار می‌شود گفت: اگر مسوول فرهنگی ما از حوزه مدیریتی خود شناخت داشته باشد، قطعا برنامه ریزی او تاثیرگذار خواهد بود و انیمیشن می‌تواند رسانه‌ای برای بیان كردن فرهنگ ما باشد و تاثیر خود را بر مخاطبان گسترده بگذارد.

زرین كلك، درباره‌ی انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (ایسنا) توضیح داد: آسیفا در اساسنامه‌اش باشگاه هنری و تجمعی است كه به افراد عضو در آن به هنر انیمیشن علاقه دارند و معمولا سرمایه این افراد سرمایه‌ی معنوی است.

وی با بیان این مطلب كه تعدادی كه تشكیلات ما با حق عضویت آنها اداره می‌شود، بنابراین این رقم بسیار محدود است كه قادر نیست حتی یك میز و اتاق را اداره كند.

به گزارش ایسنا، زرین‌كلك تصریح كرد: انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران مورد حمایت هیچ یك از وزرای ارشاد، روسای سینمایی كشور، ارگان فرهنگی و سینمایی نظیر حوزه‌ی هنری، كانون پرورش فكری كه ادعای فرهنگ‌سازی دارند قرار نگرفته است. البته كمك‌های دوستانه آنها را نادیده نمی‌گیریم اماهیچ گاه كمك هایشان سازمان یافته و منظم نبوده است.

رییس انجمن آسیفا، با بیان این مطلب كه انیمیشن یكی از ستون‌ها و پایه‌های هنر كشوراست اظهار كرد: ما حق داریم سهمی از بودجه‌های ملی و دولتی برای فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

وی حمایت‌های مادی و معنوی دولت از صنعت انیمیشن را ضروری دانست و ابراز امیدواری كرد: با پشتوانه‌ی فرهنگی كه داریم بتوانیم بسیاری از پیام‌های اساسی را به مخاطبان برسانیم.

"رییس انجمن آسیفا" با بیان اینكه سینمای سرگرم كننده بخش اعظمی از اوقات فراغت مردم را پر كرده است، در این میان نقش انیمیشن را لازم دانست و افزود: تاكنون با همه‌ی معاونین سینمایی وزارت ارشاد در خصوص اهمیت انیمیشن صحبت كرده‌ام حتی از این فرصت تاریخی كه در اختیار دارند و می‌توانند كار بكنند، یاد كردم اما هیچ كدام كاری نكردند. البته فعالیت معاون سینمایی آقای جعفری‌جلوه را پس از پایان ماموریتشان داوری خواهیم كرد.


لینک :

 تجلیل از پدر انیمیشن ایران 

UserName