رسانهها از "محمد علی کلی" بیاموزند!
به علت آن که ماههای قمری نسبت به ماههای شمسی هر سال در حدود 11 روز تغییر مییابد، گاهی نوروز با ماه محرم و صفر و گاهی با ایام فاطمیه مصادف میشود كه در این صورت نوروز در محاق قرار میگیرد. از آن جا که نوروز سال 1393 در میان دو دهه فاطمیه است؛ بر ماست تا حرمت این ایام را نگه داریم. رعایت حرمت فاطمی، رعایت حرمت خدا و رسول خدا و آیین خدا میباشد.
نوروز در محاق فاطمیه
«محق» در لغت به معنای نقصان است. (1) چیزی كه خیر و بركتش از بین برود، به آن محاق میگویند. (2)
دو سه شب آخر ماه قمری، كه ماه دیده نمیشود، محاق نامیده میشود.(3) شب اول ماه قمری كه ماه به صورت هلال دیده میشود، آن را هلال گویند، به تدریج بر حجم آن افزوده میشود، به صورت نیم دایره در میآید و تربیع نامیده میشود، چون به صورت دایره كامل دیده میشود، به آن بدر گویند.
پس از شب چهارده به تدریج نقصان پیدا میكند و به صورت نیم دایره در آمده، باز هم تربیع (تربیع دوم) نامیده میشود، سپس رو به نقصان میرود، دو یا سه شب ماه دیده نمیشود، گویند كه ماه در محاق است، یعنی كاملا محو و ناپدید شده است. در شبهای محاق، ماه در میان زمین و خورشید قرار میگیرد، نیمی از آن كه به سوی زمین است، نمیتواند از خورشید نور اخذ كند، در نتیجه تاریك و غیر قابل رویت میباشد.(4)
فاطمیه
دهه میانی جمادی الاول و دهه اول جمادی الثانی را دهه فاطمیه گویند. مشهور در تاریخ شهادت حضرت فاطمه علیْهاالسلام آن است كه پس از شهادت پیامبر اكرم صلی الله علیْه و آله و سلم 75 روز در این دنیا ماند و آن گاه به شهادت رسید. (5)
بر اساس این روایت تاریخ شهادت حضرت فاطمه علیْهاالسلام روز سیزدهم جمادی الاولی خواهد بود.
ما نمیدانیم كه در سال یازدهم هجری – سال شهادت پیامبر اكرم – آیا ماه صفر، ماه ربیع الاول و ماه ربیع الثانی آیا هر سه سی روز تمام بود، یا هر سه 29 روز بود، یا برخی سی تمام و برخی دیگر 29 روز بود؟ از این رهگذر دو روز پیش از سیزدهم جمادی الاولی و دو روز بعد از سیزدهم را به سوگ مینشینیم و عملا ایام شهادت آن حضرت از یازدهم تا پانزدهم جمادی الاولی محسوب میشود.
قول دیگر آن است كه حضرت فاطمه 95 روز بعد از پیامبر به شهادت رسید.(6) بر این اساس شهادت آن حضرت روز سوم جمادی الثانیه خواهد بود. (7) در این فرض نیز نمیدانیم كه آیا ماه صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی و جمادی الاولی در آن سال سی تمام، یا 29 روز و یا برخی 30 و برخی دیگر 29 روز بوده است؟ از این رهگذر ایام شهادت آن حضرت از اول تا پنجم جمادی الثانیه خواهد بود. شیعیان شیفته و عاشقان دلباخته اهلبیت علیْهم السلام یك دهه در فاطمیه اول و یك دهه در فاطمیه دوم به عزاداری میپردازند.
یک درس آموزنده
غالب شیعیان با نام بوكس زن معروف آمریكایی «محمد علی كلی» آشنا هستند. او پس از تشرف به اسلام و آیین تشیع نام «محمد علی» را برای خود برگزید. در آن روزگاری كه مسابقات او در صدر اخبار بین المللی جای داشت یكی از شركتها از ایشان برای انجام مسابقهای برای شش ماه بعد دعوت میكند، قرارداد امضاء میشود، مهمانها دعوت میشوند، سالن برگزاری مسابقه اجاره میشود، دو ماه از این قرارداد میگذرد، وی برای تنظیم برنامهای به سررسید خود مراجعه میكند و متوجه میشود كه روز مسابقه با روز عاشورا مصادف است. به شركت برگزار كننده مسابقه تلفن میكند و میگوید:
من در آن روز از مسابقه معذور هستم، باید چند روز جلوتر یا عقبتر انجام شود. طرف قرارداد میگوید به هیچ وجه امكان پذیر نیست، ما سالن كرایه كردیم، هتل رزرو كردیم، بلیط هواپیما برای مدعوین گرفتیم و هرگز نمیتوانیم آن را تغییر بدهیم.
«كلی» میگوید: آن روز مصادف با روزیست كه هم كیشان من در آن روز مراسم عزاداری دارند، اگر من آن روز مسابقه بدهم شماری از شیعیان به جای عزاداری در خانه نشسته، مسابقه مرا تماشا خواهند كرد و من در محضر سالار شهیدان شرمنده خواهم بود. سرانجام میزان خسارت آن شركت را برآورد میكنند، آقای «كلی» دو میلیون دلار به عنوان خسارت به آن شركت میپردازد و تاریخ مسابقه را تغییر میدهند.
«كلی» مسلمان جغرافیایی نبود، او پس از تحقیق به حقانیت اسلام و تشیع پی برده بود، از آیین اجدادی خود دست كشیده، به شرف اسلام و تشیع مشرف شده بود، از این رهگذر برای مراسم عزاداری سالار شهیدان چنین بها میداد و برای این كه شماری از شیعیان را با تماشای بازی خود، از شركت در عزاداری مانع نشود، مبلغ دو میلیون دلار خسارت پرداخت.
امیدواریم ارباب رسانه از این تازه مسلمان آمریكایی پند بگیرند، همراه و همگام با امت شریف ایران در ایام نوروز امسال، به احترام حضرت صدیقه طاهره از پخش برنامههای شاد خودداری نموده، در سوگ شفیعه امت به سوگ بنشینند و موجبات رضایت و خشنودی یوسف زهرا را فراهم نمایند.
پی نوشت ها:
1. ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج 5، ص 301.
2. خلیل، ترتیب كتاب العین، ص 755.
3. ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 38.
4. محمد شفیق غربال، الموسوعه العربیه المیسره، ص 1349.
5. كلینی، اصول كافی، ج 1، ص 458.
6.خزاز، كفایه الاثر،ص65؛ دولابی، الذریه الطاهره، ص 152،ح 199؛ طبری، اعْلام الْوری،ج 1،ص 300.
7. شیخ طوسی، مصْباح الْمتهجد، ص 793؛ طبری، دلایل الامامه، ص 134، ح 43؛ سید ابن طاووس، اقبال الاعمال، ج 3، ص 161.
فاطمه سرفرازی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع: کتاب نوروز در محاق فاطمیه نگاشته حجة الاسلام استاد علی اکبر مهدی پور
مطالب مرتبط:
راهكارهای مبارزاتی بانوی دو عالم