• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 6890
  • يکشنبه 1382/4/8
  • تاريخ :

علامه امینی

" عبدالحسین " ، پسر احمد در خاندانی همه  عالم  ،  فقیه ، عابد  ،  زاهد و ادیب  ، در سال 1320 ه. ق در تبریز متولد گشت و در خانه ای كه كانون ایمان ، علم ، عمل و اخلاق بود ، رشد نمود. آموزش های نخستین را نزد پدر بزگوارش مرحوم میرزا محمد كه عالم و فقیه بود آموخت. سپس در مدرسه طالبیه تبریز كه برجسته ترین كانون دانش و فرهنگ اسلامی شیعی آن روزگار بود، به تحصیل پرداخت. ادبیات، فقه و اصول فقه را نزد فقیهان و عالمان و عارفان تبریز ، چون : آیة الله سید محمد بن عبدالكریم موسوی مشهور به مولانا، آیة الله سید مرتضی بن احمد بن محمد حسینی خسرو شاهی آموخت.

وی با استعداد و نبوغ عجیبی  كه داشت مراكز علمی آذربایجان را جهت تكمیل تحصیلات كافی ندانست  و عاقبت برای ادامه ی تحصیلات عالیه ی اسلامی ، راهی نجف اشرف برجسته ترین كانون علمی شیعه امامیه آن روزگار شد  و نزد برجسته ترین مراجع و مشایخ علمی و فقهی شیعه ، به تحصیل پرداخت.

علامه امینی پس از گذراندن مرحله نخست تحصیلات ، به  زادگاهش تبریز بازگشت و به تبلیغ ،  تدریس و تألیف پرداخت. تفسیر فاتحة الكتاب ، نخستین اثرعلمی قرآنی وی ، محصول همین دوران است .

هجرت علمی دوم به نجف اشرف

علامه امینی برای كسب بیشتر دانش ، مجدداً راهی نجف اشرف شد و به تحصیل و تحقیق پرداخت و سرانجام به درجه عالی اجتهاد رسید. پس ازكسب درجه اجتهاد ، به تدریس وتألیف روی آورد تا آنجا كه دردانش اسلامی ، علامه شد و در فقه ، اصول ، حدیث ، تفسیر، كلام، تاریخ و رجال، مرجع عام و خاص گردید.

 خصوصیات اخلاقی

علامه امینی روحانی كاملی بود كه نور عقل شرعی به وجه احسن  در وی  تجلی كرد . این مرد بزرگ ، از جهات عدیده مانند علو طبع ، استغنای روح ، بی اعتنایی به ریاست ، صراحت لهجه، زبان صدق گویا، قلم و بیان شیوا و رسا، چهره جذاب و سیمای دلنشین و آراستگی به صفات كریمه از قبیل توكل ، ادب ، شجاعت، ابراز شخصیت در برابر مخالف و در مقام دفاع از حقیقت و امثال اینها كم نظیر بود. وی عابد و زاهد و بس فروتن بود و پارسایانه می زیست. از مظاهر مادی دنیا به دور بود، همواره در نماز و نیایش و راز و نیاز بود و به راستی كه علی گونه می زیست. عشق و ایمان او به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، وی را بی قرار ساخته بود تا آنجا كه برای زیارت حرم امام حسین (ع) از نجف تا كربلا پیاده می رفت . هرگز از مردم و نیازمندان غافل نبود و آنچه داشت می بخشید.

سفرهای علمی علامه امینی

علامه برای خلق الغدیر یا دایرة المعارف جاودانه امامت و ولایت علوی به پژوهشی بسیار گسترده و بی مانند دست زد. آن مرحوم نخست همه كتاب های خطی و چاپی كتابخانه های عمومی و خصوصی نجف اشرف را مطالعه كرد ، از جمله همه كتاب های خطی و چاپی كتابخانه مرحوم سید محمد باقربحرالعلوم، كتابخانه مرحوم آیة الله شیخ محمد حسین كاشف الغطاء، كتابخانه شیخ فرج الله نجفی  و كتابخانه حسینیه شوشتری ها. كه برای مطالعه در این كتابخانه ی اخیر مرحوم علامه امینی سر شب وارد آن می شد و مدیر كتابخانه در ر ا به روی آن مرحوم قفل می نمود و صبح روز بعد در را می گشود.

مرحوم امینی سپس به مطالعه كتابخانه های كربلا پرداخت. و پس از آن به كتابخانه های  كاظمیه، بغداد، سامرا، حلّه و بصره پرداخت و همه كتب خطی و چاپی كتابخانه های آن اماكن را مطالعه نمود.

مرحوم علامه سپس برای مطالعه به ایران آمد و به مطالعه كتب خطی و چاپی كتابخانه های آستان قدس رضوی، مجلس شورای ملی در تهران ، مدرسه سپهسالار در تهران، ملك در تهران، كتابخانه ملی در تهران، كتابخانه آیةالله بروجردی در بروجرد و كتابخانه سردار كابلی در كرمانشاه پرداخت. مرحوم علامه در سال 1380 قمری به هند رفت و به مطالعه كتب خطی و چاپی در كتابخانه های آن دیار پرداخت. در سال 1384 قمری علامه به سوریه رفت و به مطالعه كتابخانه های دمشق و حلب پرداخت و پس از آن در سال 1387 قمری راهی تركیه شد تا به مطالعه كتاب های آن دیار بپردازد. علامه در این سیر پژوهش و مطالعه از نسخه های خطی نفیس و منحصر به فرد این كتابخانه ها نسخه برداری كرده است.

مرحوم علامه ، شرح این سفرهای علمی و فهرست كتب خطی و چاپی را كه مطالعه و نسخه برداری كرده در دو جلد بزرگ كه به صد صفحه می رسد نوشته و نام آن را ثمرات الاسفار الی الامطار نهاده است.

میراث علمی علامه امینی

تفسیر فاتحة الكتاب، " شهداء الفضیلة " ، تحقیق و تصحیح " كامل الزیارات "  ، " ادب الزائر لمن یممّ الحائر" ( آداب زیات حرم امام حسین (ع) ، " سیرتنا و سنتنا " ( پاسخ به پرسشهای یكی از علمای حلب)، " پیوست هایی در فقه بر كتاب مكاسب شیخ انصاری " ( خطی)، " پیوست هایی در اصول فقه و كتاب رسائل شیخ انصاری " ( خطی)، " المقاصد العلیه فی المطالب السنیه " ( در تحلیل و تفسیر برخی آیات قرآن . خطی) ، " ریاض الانس " ( در ادبیات، تاریخ، تفسیر، حدیث، به عربی و فارسی. خطی) ، " رجال آذربایجان " ( شرح حال 234 نفر از علما ، ادبا و شعرای آذربایجان . خطی)، " ثمرات الاسفار" ( شرح سفرهای علمی به ایران ، هند، سوریه، تركیه و ... خطی) ، " العترت الطاهره فی الكتاب العزیز" ( خطی)، " الغدیر فی الكتاب و السنة والادب " .

علامه امینی در زمانی به نگارش اثر جاودانه خویش" الغدیر" همت گمارد كه مردم را از آب به سراب هدایت می كردند و هزار گل داودی را در پای مناره ها به دار می كشیدند ، عصری كه در آن نخلها سوخته و سروها از سرما یخ زده بودند . اما علامه با قامتی بلند و استوار پا به میدان نبرد نهاد با پیراهنی از استقامت، قرآن به دست ازكوچه های تنگ و تاریك تاریخ عبور كرد و در بلندای قله جای گرفت و با كلامی آكنده از ایمان خویش ، مرزهای سرخ و خونین "غدیر" را ترسیم نمود.

وفات

سرانجام این مجاهد نستوه  و اسوه علم و ایمان و عمل و اعجوبه روزگار كه همه عمر پر بارش را در خدمت ایمانش سپری نمود و در عرصه عقیده و علم و عمل جهادی ، بی مانند كرد، در بامداد روز جمعه 28 ربیع الثانی سال 1390 قمری در حالی كه كام به تربت امام حسین (ع) تبرك نمود و زبان به نیایش های امام سجاد (ع) گشود، در تهران جان به جان آفرین سپرد و به دیدار حق شتافت. اندكی بعد پیكر مطهرش را به نجف اشرف منتقل نموده و در كتابخانه عمومی كه خود تأسیس نموده بود ،  واقع درحرم مولایش امیرالمومنین (ع) به خاك سپردند .

برگرفته از مقدمه ی رضا امینی ، فرزند مرحوم علامه امینی بر كتاب " الغدیر"

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
زندگینامه صاحب الغدیر علامه امینى

زندگینامه صاحب الغدیر علامه امینى

زندگینامه صاحب الغدیر علامه امینى
نامه های امام زمان(عج) به شیخ مفید

نامه های امام زمان(عج) به شیخ مفید

نامه های امام زمان(عج) به شیخ مفید
جلوه هایی از سیره و روش شهید بهشتی(ره)

جلوه هایی از سیره و روش شهید...

جلوه هایی از سیره و روش شهید بهشتی(ره)
پاسدار ولایت

پاسدار ولایت

پاسدار ولایت
UserName
عضویت در خبرنامه