• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1540
  • يکشنبه 1387/10/29
  • تاريخ :

مصاحبه ای منتشر نشده از آیت الله معرفت

 

(2)

آیت الله معرفت

بخش ابتدایی این گفتگو در شماره نخست این نوشتار از نظر و محضرتان گذشت اینک بخش دوم این مصاحبه فراروی روی شماست. 

 

... مبلغ اسلامی از چه شرایط و ویژگیهایی باید برخوردار باشد و بویژه در این زمان به چه ابزاری می‌بایست مسلح شود؟

اولین شرط مبلغ این است كه به آنچه می‌گوید ایمان داشته باشد. ما بسیاری از پیام رسانه‌ها را داریم كه به اصل پیام خود ایمان ندارند و لذا در رساندن پیام كوتاهی می‌كنند و نمی‌توانند آن را درست و صحیح تشریح كنند و یا اگر ابهامی در پیام باشد برطرف نمایند، چون به محتوای پیام ایمان ندارند. شرط دوم این است كه: علاوه بر ایمان، نسبت به پیام شناخت داشته باشند. یعنی به تمام ابعاد، جوانب، جزئیات، خصوصیات و آنچه كه مربوط به پیام است احاطه كامل داشته باشند و برای هر ابهامی جواب داشته باشند و اساساً یك مبلغ باید در راستای پیام مورد نظر تعلیم داده شود و حتی مجالس مناظره تشكیل و گروهی را در مقابل گروه دیگر، به عنوان مخالف‌ قرار بدهند تا مبلغ ورزیدگی كافی پیدا كند.

لذا هرگونه اقدامی كه در تبلیغ انجام می شود و اینكه چه كسی را كجا بفرستند، باید یكسری آزمایشها انجام گیرد تا مبلغ به رخنه‌هایی كه ممكن است توسط دشمنان صورت گیرد آگاهی كامل داشته باشد، شرط سوم، دانستن زبان آن ملت یا گروهی است كه می‌خواهیم برای آنها پیام بفرستیم و باید طرز تفكر ملتهای مختلف را بدانیم تا بتوانیم پیام خود را به گوش آنها برسانیم؛ زیرا مردم كشورهای مختلف دارای طرز تفكرهای متفاوتی هستند كه ما باید نسبت به آداب و رسوم و زبان و اندیشه آنها آگاهی داشته باشیم. یك مبلغ باید بداند كه طرز تفكر یك آمریكایی با یك فرانسوی كاملاً متفاوت است و ما باید در بالا بردن سطح علمی و عمق بینش افرادی كه برای رساندن پیام به خارج از كشور انتخاب می‌شوند كوشا باشیم. مثلاً باید این نكته در نظر گرفته شود گروهی كه به یك روستای آفریقایی فرستاده می‌شوند، فرق دارد با گروهی كه برای تبلیغ در میان گروه دانشجویان فرانسه فرستاده می‌شوند. زیرا شرایط در كشورهای مختلف با هم متفاوت است. پس انتخاب افراد باید متناسب با مناطقی باشد كه بدانجا اعزام می‌‌شوند و مقصود من از شناخت زبان همین است و باید توجه داشته باشیم كه اگر هویت كسی، ساختار و شخصیت كسی علمی است، زبانش نیز علمی است و اگر هویت و شخصیت كسی در سطح پایین است، زبان او نیز در سطح پایین می‌باشد و لذا "انا معاشر الانبیا امرنا ان نكلم الناس علی قدر عقولهم" یعنی ما پیامبران كه می‌خواهیم پیام الهی را به مردم برسانیم، دستور داریم كه به همان اندازه بینش گروهها با آنها سخن بگوییم. زیرا بینش مخاطب تعیین‌كننده نحوه سخن یك متكلم است. لذا سخنران نمی‌تواند هر سخنی را هر جایی بگوید.

"و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه" . (ما هر پیامبری را كه فرستاده‌ایم به گونه‌ای فرستاده‌ایم كه طبق زبان قومش بتواند با آنها سخن بگوید) لذا شناختن زبان كه تعیین‌كننده هویت افراد و گروهها است بر مبلغ واجب است.

با توجه به پیشرفت و گسترش وسایل تبلیغی و شیوه‌های مختلفی كه از آن استفاده می‌شود، آیا تبلیغ سنتی حوزه را در ابلاغ معارف و ارزشهای والای اسلامی به نسل امروز كافی می‌دانید؟ اگرنه، چه نواقصی دارد كه باید رفع شود؟

مبارزه تبلیغاتی مانند مبارزه نظامی است. امروز كه دنیا بر علیه ما بسیج شده و از تمام وسایل تبلیغی مانند رادیو، تلویزیون، كتاب، روزنامه، اینترنت و ماهواره و ... استفاده می‌كند تا موقعیت اسلام و ایران را به خطر اندازد، لذا همانطور كه لازم است در میدان رزم از سلاحهای پیشرفته استفاده كنیم تا بتوانیم در مقابل دشمن مقاومت كنیم، در تبلیغ نیز باید از وسایل پیشرفته كه جوابگوی دنیای امروز باشد استفاده نماییم تا بدین‌وسیله بتوانیم پیام تبلیغی خود را به گوش جهانیان برسانیم. آیه "واعدوا لهم مااستطعتم من قوه" بیانگر این نكته است كه از تمام وسایل تبلیغی كه دشمن علیه ما به كار گرفته است، ما نیز عمل مشابه او را انجام داده و از وسایل پیشرفته تبلیغاتی استفاده نماییم. زیرا وسایل تبلیغی سنتی در جهان مدرن امروز كاربرد چندانی ندارد.

راز موفقیت مبلغان دینی را در چه می‌بینید؟

راز موفقیت مبلغان دینی در این است كه دانشمند باشند. آدم بی‌سواد نه تنها نمی‌تواند موثر باشد، بلكه بیشتر اشكالتراشی می‌كند و باعث سوء تفاهم، مخصوصاً از ناحیه دشمنان اسلام می‌گردد. پس لازم است معلمان، باسواد و دارای دانش كافی باشند و به ابعاد مختلف مسائل سیاسی اسلامی مثلاً كتابهای شهید مطهری و نیز ادبیات فارسی و عربی، فلسفه وتاریخ آشنایی كامل داشته باشند. لذا رمز اول موفقیت مبلغ، دانشمند بودن اوست. شرط دوم موفقیت مبلغ، اخلاص در عمل است و اینكه واقعاً كار را به خاطر خدا انجام دهد و حمایت از شریعت و مستضعفان در مقابل مستكبران را در نظر داشته باشد.

در زمینه‌های تبلیغاتی مانند محرم، صفر،‌رمضان،اعیاد، نماز جمعه و جماعت چه پیشنهادهایی دارید؟

مساله ماه مبارك رمضان و محرم و اعیاد و تمامی زمینه‌های تبلیغاتی نوعی وسیله هستند برای رساندن پیام دین و آگاهی دادن به مردم و كسانی كه در ماه محرم برای تبلیغ فرستاده می‌شوند نباید به عنوان یك تاریخ‌نویس، سرگذشت حركت امام حسین را كه مثلاً از كجا آمده، به كجا می رود؟ یا چه ساعتی خیمه زد و كی شهید شد را برای مردم تعریف كنند، بلكه باید مردم را از هدف امام حسین(ع) از قیام آگاه سازند. امام حسین(ع) برای تمام حركات و فعالیتهای خود هدف داشت. یعنی حركت امام حسین(ع) یك حركتی بود كه به خاطر هدفی انجام می‌گرفت و لذا مبلغ باید مردم را متوجه آن اهداف عالی گرداند، نه اینكه مانند یك تاریخ‌نویس به سرگذشت زندگی ایشان بپردازد و همچنین در ماه رمضان تنها نباید به مبطلات روزه و ... اشاره كرد بلكه باید هدف و رسالت اصلی روزه‌دار را به مردم آموخت و بهره‌های معنوی را از روزه می‌توان برد برای مرم تبیین كرد.

حضرتعالی كه بیشتر عمر شریفتان را در مسیر بسط علوم قرآنی گذرانده‌اید چه صحبتی با نسل جوان و ارتباطشان با قرآن دارید؟

قرآن باید در زندگی افراد حضور داشته باشد و این موضوع رفته رفته تحقق پیدا نماید. در حال حاضر جوانان نسبت به قرآن اقبال خوبی نشان داده‌اند و این مقدار امیدواركننده است. اگر قرآن در زندگی انسانها وارد شود زندگی متعادل می‌شود و باید برنامه‌ریزی شود تا قرآن به نحو مطلوبی وارد زندگی افراد شود. قرآن باید در زندگی مسلمانان همه جا حضوری پررنگ داشته باشد، در خانه، بازار، كوچه و خیابان، اداره و در خلوت و جلوت این حضور نمایان باشد و مقصود و منظور از حضور قرآن یعنی حاكمیت قرآن در همه این مكانها و اینكه احكام قرآن به درستی به اجرا گذاشته شود و بنده نسبت به آینده این روند امیدوار هستم.

استاد در ایام جبهه و جنگ روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت بسیار زیاد بود برای حفظ و تداوم این روحیه چه باید كرد؟

هر فرهنگی اگر اساسش بر اساس برهان باشد و دلایل قطعی دین باشد و به نیكی عرضه گردد، استوار مانده و موجب تداوم می شود اگر بر روی هوا و هوس باشد زود محو شده و از بین می رود چون جوانان بسیجی ما با بینش وارد این عرصه شده و می‌شوند این فرهنگ روز به روز تقویت شده و استحكام می‌یابد.

رسانه بخصوص صدا وسیما چه نقش بسیار اساسی دارند و این رسانه عظیم و تاثیرگذار از لحاظ ارائه جوانب علمی و صنعتی كشور موفق بوده ولی از لحاظ ارائه جوانب دینی و فرهنگی بسیار ضعیف عمل كرده است. به عنوان مثال در سریالها زن ایرانی را به عنوان یك فرد جسور، جری و نافرمان و مرد را به عنوان یك فرد ذلیل و حقیر نشان می‌دهد در صورتی كه در اروپا كه بنده بارها سفر نموده‌ام در سریالها زنها را مطیع، دلسوز نسبت به شوهر و فرزندان و مردها را باوقار و شایسته نشان می‌دهند در صورتی كه در فرهنگ ایرانی زن شخصیتی موقر، مهربان، دلسوز و عاطفی است ولی رسانه‌ تصویری از وی فردی پرخاشگر و نافرمان به نمایش گذاشته و می‌گذارد و بنده بارها به مسوولین این رسانه این موضوع را گوشزد كرده‌ام و نیز ترویج بدحجابی در این رسانه به چشم می‌خورد. چون حجاب تنها پیدا بودن موی سر نیست. وقتی در سریالها بخصوص سریالهای طنز دختری با عشوه و ناز و كرشمه حرف می‌زند و راه می‌رود این نوعی بدحجابی است چون كه كرشمه از زینت‌های زن محسوب می‌شود و وقتی نسل نوجوان و جوان به این نوع كرشمه نظر می‌افكنند تهییج می‌شوند و صدا و سیما در مورد این موضوع نیز غفلت كرده است.

شاید برخی از نسل جوان كه بخش اعظمی از جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند به عنوان افرادی دین‌گریز یاد كنند. شما چه برداشتی از نسل جوان و دین دارید؟

نسل جوان ما عاشق دین، قرآن و اسلامند و كسانی كه درصددند اینها را منحرف كنند به انحای مختلف تلاش می‌كنند ولی در عصر تاسوعا و ظهر عاشورا ما می‌بینیم كه جوانان چه حضور پررنگی دارند. من به جوانان تبریك می‌گویم به خاطر عشقی كه به دین و قرآن دارند. جوانان عزیز باید سعی كنند برای دستیابی به خواسته‌های خود راه صواب را انتخاب كنند و به طور كلی نسل جوان و ملت ایران ملتی خوب، مومن و معتقد است. ولی متاسفانه كسانی كه بتوانند قشر عظیم جوان را به نیكی راهنمایی نمایند اندك هستند و اگر این نسل راهنمایان خوبی داشت بیش از اینها می‌توانستند موثر باشند. با جوانان باید متناسب با روحیه خود و فطرتشان سخن گفت. زبان نسل جوان با زبان دیگر نسل‌ها فرق می‌كند و شناخت این زبان می‌تواند مبلغ را در ایجاد ارتباط با این نسل بسیار موفق نماید.

سطح تحصیلات خانواده‌ها چه نقشی در ارتقای فرهنگ و دین‌پذیری می‌تواند داشته باشد؟

سطح علمی خانواده هرچه بالاتر باشد به اسلامی بودن نزدیك‌تر خواهند بود. خانواده‌های بی‌سواد از اسلام دورند، چون مسلمان تقلیدی هستند و ازاسلام واقعی بی‌خبرند ولی خانواده‌های باسواد اسلامشان تحقیقی است و با تدبر و تحقیق و مطالعه اسلام را شناخته‌اند و لذا می‌توان گفت مسلمان‌تر هستند و باید خانواده‌ها سعی‌شان بر این باشد كه سطح خود را روز به روز ارتقا دهند. كسانی كه اسلامشان تقلیدی است مسلماً خرافات در زندگی‌شان زیاد وجود دارد ولی خانواده‌های باسواد كه اسلامشان تحقیقی است خرافات بسیار اندك است و این خانواده‌ها در تربیت فرزند نیز موفق‌تر از خانواده‌های تقلیدی هستند.

اسلام باید تحقیقی به دست آید تا ماندگار و مستحكم در دلها و اندیشه‌ها رسوخ كند و اسلامی كه تقلیدی و بی‌هیچ كوششی به كف آید كف روی آب خواهد بود و زود از میان می‌رود و یا اسلامی بی‌مغز و تنها پوسته‌ای خواهد بود.

شما پدر شهید هستید و یكی از فرزندانتان در جبهه به فیض شهادت نایل شده‌اند. درباره این شهید سعید قدری برایمان صحبت بفرمایید؟

بله، پسرم شهید علی در سن 21 سالگی در كربلای پنج به شهادت رسید. ایشان در آزمون دانشگاه نیز پذیرفته شده بود ولی حوزه را انتخاب كرد و تا پایه چهار و پنج حوزه تحصیل نمود و وقتی در جبهه كمبود نیرو احساس شد و فراخوان نمودند ایشان به همراه تعدادی طلبه دیگر عازم جبهه شدند. واقعاً علی عاشق شهادت بود و این شهادت برازنده ایشان بود.

وقتی خبر شهادت فرزندتان را شنیدید چه احساسی داشتید؟

افتخار كردم چون با علم و آگاهی كامل قدم به این میدان گذاشته بود و براساس هوی و هوس نبود،به یقین رسیده بود.

در خصوص وصیت‌نامه فرزند شهیدتان اگر مطلبی به یاد دارید برای ما و خوانندگان بیان بفرمایید؟

وصیت‌نامه بسیار زیبا و پرمغزی داشتند و چون بنده جلدچهارم "التمهید" را به ایشان هدیه كرده‌ام در مقدمه این جلد وصیت نامه به طور كامل آورده شده است.

استاد، هیات رزمندگان اسلام پس از جنگ در تمام استانها به طور وسیع فعالیت مذهبی- فرهنگی آغاز كرد. شما این هیات را چگونه دیده‌اید و چه نكاتی را مایل هستید در خصوص فعالیتهایشان متذكر شوید؟

هیات رزمندگان در گسترش ادعیه‌های ندبه و كمیل بسیار نقش اساسی داشته‌اند، ادعیه و زیارت مدرسه سیار است كه ائمه برای تعلیم و تربیت شیعه آنها را در جامعه پیاده می‌كنند و كار اساسی است. این هیات در برپایی دعاهای ندبه و كمیل سعی نمایند روی معانی دقت بیشتر شود و الفاظ تنها موثر واقع نمی‌شود و البته نكته‌ای كه لازم است بگویم این است كه در قرائت دعا نباید هیچگونه مطالبی اضافه بر آن گفته شود. به فرض زیارت عاشورا، دعای ندبه و كمیل و توسل و ... وقتی توسط مداحان قرائت می‌شود در لابه‌لای ادعیه مصیبت خوانده می‌شود و یا نكاتی گوشزد می‌شود كه این ارزش واقعی دعا را خنثی می‌نماید.

چون ادعیه از اهل بیت(ع) رسیده باید بدون واسطه به طور كامل قرائت گردد در غیر این صورت خنثی می‌شود و ادعیه‌ها همانند نماز است نباید هیچگونه موضوعی اضافه شود.

وقتی كسی از ما سوال كرد كه من در سجده نماز، خدا را به امام حسین(ع) جهت ظهور و تعجیل در آن قسم می‌دهم، به او گفتم این نماز صحیح نیست و باطل است و هر قسمی داری یا باید پس از نماز و یا قبل از آن باشد.

هیات رزمندگان با برپایی دعای ندبه در استانها و شهرستانهای مختلف تلاش خوبی در اشاعه این امر صورت داده‌اند و جای تقدیر و سپاس است ولی كار را نباید ابتر بگذارند و باید با خواندن كامل دعا و عدم قطع آن و قرائت مصیبت این فرهنگ را نیز در جامعه اشاعه بخشند.

از اینكه حوصله فرمودید و وقتی در اختیار ما قرار دادید تا این گفتگو صورت پذیرد بسیار سپاسگذاریم.

من هم از شما تشكر می‌كنم و ان‌شاءالله در اشاعه فرهنگ اسلام ناب بیش از پیش موفق باشد.

منبع: سایت هیات رزمندگان اسلام

پدر از زبان پسر

پدر از زبان پسر

«آخرين سخنرانی ايشان 27 ساعت قبل از وفاتشان ضبط شده است كه در آن پدر با وجود كسالت، نشاط و جديت فوق العادی داشتند ولی متأسفانه اجل مانع از آن شد كه شخصيت برجسته ايشان بيشتر به جامعه معرفی شود.»
فقیهی که خود را وقف قرآن کرد

فقیهی که خود را وقف قرآن کرد

با وجود آن‌كه آيت‌الله معرفت در زمينه فقه و اصول در سطح بالايي قرار داشت اما به خاطر غربتي كه براي قرآن احساس مي‌كرد، تمام هم و غم خود را معطوف به علوم قرآني كرده بود.
مصاحبه ای منتشر نشده با آیت الله معرفت

مصاحبه ای منتشر نشده با آیت الله معرفت

آنچه در ذيل مي‌آيد حاصل گفتگويي منتشر نشده است که مدتی قبل از ارتحال ملکوتی با مرحوم ‌آيت‌الله محمدهادي معرفت از مدرسان و مفسران برجسته قرآن كريم كه در خصوص زندگي، نقش روحانيت در جامعه امروز، وضع تبليغ و ويژگي مبلغ، نقش و وضعيت رسانه تصويري و جايگاه هيات
UserName
عضویت در خبرنامه