• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 347
  • چهارشنبه 1385/7/26
  • تاريخ :

سومین نشست «آسیب‌شناسی مطبوعات دفاع مقدس» برگزار شد

  


درسومین نشست«آسیب‌شناسی مطبوعات دفاع مقدس» عنوان شد:

لزوم سوژه‌یابی و شناخت ذائقه مخاطب،تكیه بر مشتركات،توسعه فرهنگ دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌ها و...

***

لزوم سوژه‌یابی و شناخت ذائقه مخاطب،تكیه بر مشتركات،توسعه فرهنگ دفاع مقدس در مدارس و دانشگاه‌ها و...

***

در این نشست كه با حضور حدود 50 نفر از خبرنگاران،نویسندگان و محققان برگزار شد،مسائل و مشكلات مربوط به مطبوعات دفاع مقدس و راهكارهای حل آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست حجت‌الاسلام فخرزاده پژوهشگر دفاع مقدس در ابتدا اظهار داشت:امام حسن (ع) از رزمندگانی بودند كه در ركاب حضرت علی (ع) دلاوری‌های زیادی از خود نشان دادند.

وی همچنین به پذیرش قطعنامه 598 اشاره كرد و افزود:روزی كه امام راحل فرمان بر پذیرش قطعنامه دادند خیلی از رزمندگان گریه می‌كردند اما پا بر نفسشان گذاشتند و از امامشان تبعیت كردند و ما هم باید سعی كنیم خواسته‌هایمان را مطابق اسلام تطبیق دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مقاله‌نویسی تعدادی كه اكنون به نوعی حذف شده‌اند و افراد دیگری جای آنها را گرفته‌اند، گفت: این سوال مطرح می‌شود كه چرا عده‌ای دورانی دارند و بعد از پایان دوره‌شان كنار می‌روند؟. به زعم من ممكن است كاربرد قالب‌هایی برخی به پایان می‌رسد و یا جذابیت خود را از دست می‌دهد،حتی تلویزیون هم همین‌طور است. زمانی اخبار با مارش خاصی جذابیت داشت اما در حال حاضر با شیوه‌های جدید پخش می‌شود. سوال دیگر این است گه آیا تغییر در قالب بیان حوادث جنگ صورت گرفته یا نه؟ و اگر تغییر كرده توانسته جایگاهش را به دست بیاورد؟

حجت‌الاسلام فخر ادامه داد: مطبوعات چه نیازی از مخاطبان را برطرف می‌كنند كه بر اساس آن نیاز مطالب مطبوعات را بنویسیم؟ مردم دنبال چه چیزهایی می‌گردند؟چرا صفحات حوادث در بین خانواده‌ها طرفداران زیادی دارد؟ آیا ما بر اساس تغییر ذائقه مردم سرمایه‌گذاری كرده‌ایم؟ آیا به نویسندگان، خبرنگاران و محققان دفاع مقدس یاد داده‌ایم كه باید بر اساس ذائقه عمل كنند؟ آیا مخاطب‌شناسی انجام داده‌ایم و می‌دانیم در حال حاضر چه چیزی از جنگ به دردش می‌خورد كه نیازش را برطرف كند؟

وی اظهار داشت: در جنگ آوارگانی داشتیم كه با وجود همه‌ مشكلاتشان لب به اعتراض نگشودند و از میان همین افراد هم خانوده شهید داشتیم و این یعنی مقاومت. یا خلبانی كه هزار سورتی پرواز انجام داده، پروازی كه معلوم نبود آیا بازگشتی در كار هست یا نه؟ خانواده این خلبان هر روز منتظر بودند زنگ بزنند و سقوط وی را خبر دهند. این كار هشت سال طول كشید و اصلا كسی این نوع مقاومت خانواده را ندیده است.

حجت‌الاسلام فخر گفت:باید قهرمانی‌هایمان را هم تعریف كنیم.هنوز نگفته‌ایم رزمندگان اسلام چگونه با شهامت خود تنگه چزابه را حفظ كردند؟. حفاظت از تنگه چزابه دو برابر عملیات طریق‌القدس شهید داد اما یك وجب از خاك ما جابه‌جا نشد. صدام به خبرنگاران گفته بود من بستان را از دست نداده‌ام. شما به من 48 ساعت فرصت بدهید شما را به آن‌جا ببرم و بر این اساس تمام نیروهای مسلح عراق برای تصرف تنگه چزابه وارد عمل شدند اما بچه‌ها با مقاومت جانانه اجازه‌ اشغال تنگه را ندادند در حالی كه ما فقط می‌گوییم فلانی فلان جا شهید شد. پس مقاومت چه می‌شود؟

مشكل كجاست؟ اگر مشكل قالب‌هاست این قالب‌ها چگونه باید تغییر كند و اگر بحث گستردگی موضوع است از كجا باید شروع كنیم؟

سرهنگ عبدالله رفیعی، نویسنده و محقق در زمینه دفاع مقدس در پاسخ به برخی از این سوالات گفت: مردم و مخاطبین باید بدانند ایران در یك منطقه‌ نزاع‌خیز قرار دارد. نباید فكر كنیم صدام رفت و همه چیز تمام شد. این جنگ مدام با ما است. سرزمین ایران به عنوان كمربند حساس جهانی محسوب می‌شود. اما وقتی دفاع مقدس مولفه‌های ژئوپلتیك را تغییر داد باید برای مردم روشن شود در یك آتش‌بس موقت قرار داریم. باید در كار مدرسه‌ای خود به این نتیجه برسیم كه آیا رسانه به عنوان مولفه‌های غیرمحسوس بنیه دفاعی هست یا خیر؟ كه هست. یعنی ما یك سلاح گرم داریم و یك سلاح غیرمحسوس.

وی ادامه داد: در مولفه‌های جنگ روانی، رسانه اهمیت بسیاری دارد.لشكركشی‌های روانی امروز توسط همین نرم‌افزار‌های رسانه‌ای انجام می‌شود.

سرهنگ رفیعی اظهار داشت:ما هنوز در رابطه با رسانه و دفاع مقدس در ابتدای راه هستیم. شاید گفته شود كتاب و امثال آن زیاد نوشته شده است اما این دلیل نمی‌شود كه بگوییم موفق بوده‌ایم.

وی تصریح كرد:رسانه، بنیه دفاعی ما را بالا می‌برد.جوهر خودكار از گوگرد فشنگ بیشتر اثر دارد و اگر بتوانیم جامعه را نسل به نسل برای دفاع مقدس آماده كنیم، امنیت ما تضمین شده است. برای قرار گرفتن در صلح و امنیت باید قوی باشیم و یكی از راه‌های قوی بودن در راه‌های غیرفیزیكی، همین مطبوعات هستند. اما زمانی، تبلیغات ما ضدتبلیغات می‌شود. هر تبلیغی شرایط خاص خود را دارد.

سرهنگ رفیعی یكی از نیروهای رزمی همین جنگ را مطبوعات دانست و افزود:باید در مطبوعات به صورت تبلیغات غیرمستقیم وارد شویم. اطلاع‌رسانی به صورت‌های مختلف انجام دهیم و این نوشته‌ها در نهایت بنیه دفاعی ما را تقویت می‌كنند.

وی گفت: تا زمانی كه مردم به این نتیجه برسند دوران دفاع مقدس تمام نشده است به این سمت حركت می‌كنند. كار خوبی در رسانه‌ها انجام نشده است. هرچند بعضی به صورت كلیشه‌ای مطالبی می‌نویسند در حالی كه این امر باید در مدارس، دانشگاه‌ها و كلا مكان‌های عمومی توسعه یابد.

  

سعید علامیان سردبیر فصلنامه فرهنگ پایداری هم در این نشست گفت:یكی از موارد و تهدیدات پیش روی مطبوعات ما انتشار موضوعات مكرر است كه ملال‌آور شده است. البته منكر مناسبت‌نویسی نیستیم چون لازم است. اما باید قدم اول ما سوژه‌یابی باشد،منظور من فهرست سوژه‌ها نیست بلكه باید سوژه در ذهن پرورانده شود و چون كمتر در این زمینه فكر می‌كنیم، بهترین سوژه‌ها را مناسبت‌ها می‌دانیم و از آن‌ها استفاده می‌كنیم.

وی ادامه داد: وقتی بحث مطبوعات می‌شود نباید همه‌ موارد را جزو مطبوعات محسوب كنیم. مثلا فصلنامه. چون برخی مطالبی كه در فصلنامه گنجانده می‌شود در مطبوعات جایی ندارد.

علامیان هم‌چنین در مورد پاورقی‌نویسی گفت: پاورقی منسوخ شده هرچند عامه‌پسند است. باید به این سمت برویم كه موضوعات عام پیدا كنیم. باید دنبال فراونی بیشتر برویم.

دكتر عبدالحسین عظمائیان هم با این طرح این سوال كه آیا تبلیغات طرفدار دارد یا نه؟ گفت:اگر نداشت مثلا مردم فیلم به نام پدر را نمی‌دیدند.یا مثلا فیلم سرباز رایان. این فلیم سوژه خاصی ندارد و فقط در تعریف ارتش آمریكاست و چون اسپیلبرگ( سازنده فیلم سرباز رایان) دوام تبلیغ را بلد است از آن به درستی استفاده می‌كند.

وی اظهار داشت:هم باید زبان تبلیغ را به درستی بدانیم و هم باید سوژه‌هایمان كار شود و اگر زبان تبلیغ را اصلاح كنیم موثر واقع خواهد شد.بنابراین نباید نام تبلیغ را تغییر دهیم.

مصطفی رحیمی هم در این نشست، با طرح این سوال كه اگر ما سوژه‌های خوب به كار ببریم مخاطب ما زیاد می‌شود؟ گفت:صدا و سیما از طرف خود و مطبوعات از طرف خود و كتاب‌نویس هم همچنین هركدام یك حرف می‌زنیم اما نمود آن در جامعه نمود واحد است.بر این اساس دلیل اینكه اگر سوژه‌هایی هستند كه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد ناشی از همین است.

وی مدعی شد: كاری كه صدا و سیما در مورد جنگ انجام می‌دهد مطلوب نیست. اگر دست من بود می‌گفتم چند سال كار جنگ نكنید.

رحیمی همچنین اظهار داشت:در سوژه‌ها باید تكیه بر مشتركات باشد. وقتی از آسیب‌شناسی دفاع مقدس سخن به میان می‌آید، برخی می‌گویند آنها مثل همه بودند، برخی هم معتقدند در جبهه‌ها تنها عطر و نماز شب و مواردی از این قبیل بود. طرفداران هر دو عقیده ظلم می‌كنند. نه آنها از هر جهت مثل ما بودند و نه این‌كه اهورایی بودند، بلكه آنها به رشد معنوی صاف رسیدند.

وی گفت:به نظر من سوژه‌های هم‌زادپندار موثر هستند،یعنی كسانی كه تصوری از جنگ ندارند وقتی اثری را مطالعه كنند برایشان رویایی نشود شاید آن مطلب واقعیت داشته باشد، منظورم تكیه بر مشتركات است.تكیه بر شجاعت، ایمان و وطن‌دوستی همان مشتركات است. مثلا فیلم لیلی با من است طرفداران زیادی داشت. برای این‌كه مشتركاتی در آن وجود داشت.

وی به بحث حوزه‌های جدید دفاع مقدس و لزوم وارد شدن به آنها اشاره كرد و افزود: حدود 200 – 300 صفحه یادداشت شهیدی بود كه قرار بود چاپ شود و یكی از موضوعات این نوشته‌ها این بود كه این شهید نامزدی داشت. وقتی به نامزدش می‌رسد كلمه «او» را به كار می‌برد. مثلا ‌گفته است: «خوشبختانه عملیات نداشتیم من آمدم «او» را ببینم، وقتی می‌رسد می‌بیند رفته است و چون یك روز بیشتر مرخصی نداشته نتوانسته نامزدش را ببیند. بعد می‌گوید خیلی حالم گرفته شد. این از آن نوع مطالبی است كه وقتی می‌خواست چاپ شود گفتند باید حذف شود.

وی همچنین اظهار داشت: فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس كه مورد استقبال قرار می‌گیرند به خاطر انتقادی است كه در آنها وجود دارد.

رحیمی در مورد نوع نثر نوشتن در عرصه‌های دفاع مقدس نیز گفت:پرداختن به خلاصه هم مهم است. این نثر خود را تحمیل كرده است و همه آن را پذیرفته‌اند. استفاده از آرایه‌های ادبی هم به نوبه خود در جذب مخاطب مهم است مثلا خاطراتی به دست من روزنامه‌نگار می‌رسد مشكلی برای بازنویسی آنها نمی‌بینم، فقط باید متن را زیبا بنویسم.


لینک :

 هنر مردان خدا 

UserName