تبیان، دستیار زندگی
الف) آیا اذن شوهر در اعتکاف همسر لازم است؟ ب) آیا اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اذن ولی یا همسر در اعتکاف

اعتكاف

سۆال: الف) آیا اذن شوهر در اعتکاف همسر لازم است؟

ب) آیا اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم است؟

امام خمینی(ره):

الف) بنابراحتیاط واجب اذن شوهر در صحت اعتکاف زن، در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد لازم است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود، لازم است و اگر سبب اذیت پدر و مادر نشود بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.

(تحریر الوسیله، ج1، ص306، السادس)

آیة الله اراکی(ره):

الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در دو روز اول در صورتی که منافات با حق شوهر نداشته باشد لازم است و با عدم منافات اگر در دو روز اول روزه مستحبی بگیرد بنابراحتیاط واجب اذن شوهر شرط است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود لازم است و اگر موجب اذیت آنان نشود ولی فرزند بخواهد در دو روز اول روزه مستحبی بگیرد باز هم باید از پدر و مادر کسب اذن کند.

(عروة الوثقی، ج2، ص78، السابع)

آیة الله بهجت(ره):

الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد لازم است و در صورتی که منافات با حق شوهر ندارد احتیاط واجب آن است که اجازه بگیرد.

ب) اذن پدر در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء پدر و مادر شود لازم است.

(وسیلة النجاة، ج1، ص332، السادس)

آیة الله تبریزی(دام ظله):

الف) اگر خروج از منزل برای زن جایز باشد اعتکاف او مشروط با اذن نیست لکن باید منافی با حق شوهر نباشد.

ب) در اعتکاف فرزند اجازه ی والدین لازم نیست.

(استفتائات جدید، 1383، ج1، ص154،س745)

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

الف) اعتکاف زن به احتیاط واجب منوط به اذن شوهر است مگر آنکه منافی با هیچگونه حق از حقوق شوهر نباشد.

ب) اعتکاف فرزند اگر موجب اذیت والدین باشد، منوط به اذن والدین است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله خویی(ره):

الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد لازم است و با عدم منافات چون روزه در اعتکاف شرط است اگر زن بخواهد روزه مستحبی بگیرد بنابر احتیاط واجب اذن شوهر شرط است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود لازم است، و با عدم ایذاء بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.

(عروة الوثقی، ج2، ص78، السابع)

آیة الله سیستانی(دام ظله):

الف) اگر توقف زن در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد اعتکاف او نیز باطل است.

ب) هرگاه اعتکاف فرزند از ناحیه شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب ایذاء آنها شود اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است. و با عدم ایذاء بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.

(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425ه.ق، ج2،ص482،السابع)

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظله):

الف) اذن شوهر در اعتکاف همسر شرط نیست مگر این که اعتکاف منافی حقوق دیگر شوهر باشد.

ب) اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم نیست بلکه با نهی آنها نیز اعتکاف صحیح است مگر این که نهی به جهت شفقت به فرزند باشد و به اعتکاف اطلاع کرده و موجب اذیت آنها گردد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

الف) اذن شوهر در اعتکاف زن شرط نیست مگر این که منافی با حق شوهر باشد و در صورتی که منافی با حق وی نباشد زن باید برای اصل خروج از منزل و مکث در مسجد از شوهر اذن بگیرد و اگر بدون اذن معتکف شود اعتکاف او باطل است.

ب) هرگاه اعتکاف فرزند از ناحیه شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب اذیت آنها شود، اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است اما اگر یکی از آن دو فرزند را نهی کند و مخالف فرزند سبب اذیت وی شود بنابر اقوی(احتیاط واجب) اعتکاف فرزند باطل است.

(هدایة العباده، 1416 ه.ق، ج1، ص237، السادس)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) چون اعتکاف مستلزم خروج از منزل است بر زن جایز نیست بدون اجازه شوهر اعتکاف برود که در این صورت اعتکاف اشکال دارد.

ب) خیز اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سۆالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله گلپایگانی(ره):

الف) اذن شوهر در اعتکاف زن شرط نیست مگر این که منافی با حق شوهر باشد و در صورتی که منافی با حق وی نباشد زن باید برای اصل خروج از منزل و مکث در مسجد از شوهر اذن بگیرد و اگر بدون اذن معتکف شود اعتکاف او باطل است.

ب) هرگاه اعتکاف فرزند از ناحیه شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب اذیت آنها شود، اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است اما اگر یکی از آن دو فرزند را نهی کند و مخالف فرزند سبب اذیت وی شود بنابر اقوی اعتکاف فرزند باطل است.

(هدایة العباده، ج1، ص279، السادس)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

الف) زن بنابر احتیاط واجب از همسرش اجازه بگیرد، در صورتی که شوهر در روز سوم از اجازه منصرف شد زن اعتکاف را تا آخرادامه دهد.

ب) فرزندان بالغ احتیاجی به اجازه ولی ندارند.

(استفتائات جدید، 1386، ج2، ص161و160، س471)

(استفتائات جدید، 1386، ج3، ص106، س308)

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد لازم است و با عدم منافات اگر زن بخواهد روزه مستحبی بگیرد بنابر احتیاط واجب اذن شوهر شرط است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود لازم است و اگر موجب اذیت آنان نشود بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.

(تعلیقات علی کتاب عروة الوثقی، ص198، السابع)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظله):

الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد لازم است.

ب) هر گاه اعتکاف فرزند از ناحیه ی شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب اذیت آنها شود اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است.

(منهاج الصالحین، ج2، ص322، الخامس)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.