• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 515
  • چهارشنبه 1385/6/29
  • تاريخ :

پایان عصر فوق ستاره‌ها: تام كروز یا هالیوود؟

  

تام كروز فوق‌ستاره معروف سینما كه با حضور در هفت فیلم از صد فیلم پرفروش تاریخ سینما، میلیاردها دلار به جیب صنعت فیلمسازی آمریكا سرازیر كرده با پارامونت به آخر خط رسید.

اما آیا پایان گرفتن این همكاری آن هم به شكلی عجیب و جنجالی، نشانه ظهور عصری جدید در صنعت سینماست؟ عصری كه در آن سینما بدون اتكا به ستاره‌ها و فوق‌ستاره‌ها، به دنبال جذب مخاطب است.

اینكه تام كروز به همكاری‌اش با پارامونت پایان داده تا به قول مدیر برنامه‌هایش، هر پروژه‌ای که دلش می‌خواهد کار کند و دستش برای انتخاب فیلم‌های غیرمتعارف باز باشد، یا از سوی سامنر رداستون رئیس 83 ساله ویاكام كه علاوه بر CBS و MTV ، حرف اول و آخر را در پارامونت می‌زند، به واسطه رفتار غیر قابل قبول اخیرش اخراج شده، چیزی را در صورت مسئله عوض نمی‌كند.

صورت مسئله ساده‌است: این هالیوود است كه به شهرت فوق‌ستاره‌ها كمك می كند، در حالی كه بازیگران هرگز به تنهایی در موفقیت یك فیلم مؤثر نیستند.

و یك تئوری جدید در حال شكل‌گیری‌است: هالیوود عصری را كه با آرنولد و جولیا رابرتز آغاز شد به پایان می‌برد.

به زبان دیگر ستاره‌های بزرگ دیگر نمی‌توانند تضمین‌كننده فروش بیشتر باشند.

پشت سر این تئوری بسیاری از دست‌اندركاران امروز سینما صف كشیده‌اند.

آنها می‌گویند: هالیوود مثلاً برای ساخت بازگشت سوپرمن به 600 میلیون دلار نیاز دارد، درحالی كه ممكن است این فیلم تنها 700 میلیون دلار برگرداند و هیچكس انكار نمی‌كند كه این اصلاً تجارت خوبی نیست.

مشكل بر سر دستمزد بالای یك فوق‌ستاره نیست. دستمزدی كه حتی می‌تواند تا 20 میلیون دلار هم بالا برود. مشكل از جایی شروع می‌شود كه پای تقسیم اولین دلار توافق مشترك در میان است. و تام كروز قهرمان این اولین دلارهاست.

  

در مأموریت غیرممكن 2، كروز علاوه بر دستمزدی 70 میلیون دلاری‌اش، بیست درصد فروش گیشه را هم طلب كرد و این به این معنی‌است كه كروز چنین ثروتی را از فیلمی به جیب زد كه در واقع برای خود پارامونت درآمدی نداشت.

نظریه‌پردازان این تئوری روی نكته دیگری هم دست می‌گذارند. حضور یك فوق ستاره الزاماً به معنی فروش بیشتر نیست.

مثلاً حضور تام هنكس در رمز داوینچی گرچه به فیلم جنبه تجاری می‌دهد، اما الزاماً به این معنی نیست كه تماشاگر بیشتری را به سالن سینما می‌كشد.

آن هم در شرایطی كه فیلم‌های موفق و پرفروشی چون ارباب حلقه‌ها كه بیشتر با تكیه بر جلوه‌های ویژه و گرافیك كامپیوتری ساخته می‌شوند تا بازی فوق ستاره‌ها.

ظاهراً با ماجرای جنجالی فسخ قرارداد تام كروز عصر فوق ستاره‌ها به پایان خود نزدیك می‌شود. و اگر ماجرای تام كروز پایان‌بخش این عصر باشد، باید از رداستون و پارامونت ممنون بود.

لینک :

 سینما جهان در سالی كه گذشت 

 هالیوود، ستاره‌ها و مشکلات سر راه 

 بازیگر یا مدل تبلیغاتى؟ 

 گران ترین هنرپیشه دنیای كیست؟ 

UserName