• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1597
  • چهارشنبه 1382/12/13
  • تاريخ :

من نماز رادوست دارم ولی نمازم را نمی خوانم مرا راهنمایی كنید كه چه كار كنم تا آن را ترك نكنم وآن رابخوانم ؟ متشكرم.

نماز

پاسخ:

با سلام و تحیت.

دوست گرامی!

انجام و به خصوص استمرار در هر عملی مستلزم ایجاد شوق و رغبت به آن است. خوشبختانه عبادات به گونه ای است كه خود عمل به آن به تدریج ایجاد اشتیاق می كند.

شیرینی

عبادت به مفهوم عام كلمه ـ به خصوص نماز ـ به طور قطع اگر در دل مؤمنی نشست، دیگر ترك آن محال است. هر كس توانسته نماز را ترك كند حتما نمازهایش بی روح بوده است. این حقیقتی است كه تجربه های شخصی بسیاری شاهد آن است.

درك لذت های معنوی مثل درك لذتهای مادی، ابزار سالم می خواهد. و ابزار درك لذتهای معنوی دل ـ و فقط دل ـ است. همه دل دارند، اما دل هم، به مانند حس، آباد و ویران، مریض و صحیح، زنده و مرده دارد! پس باید مراقب بود و از آنچه دل را می میراند یا مریض می كند و آسیب می رساند، بر حذر بود.

رسول خدا(ص) فرمود: «لولا تمزغ قلوبكم و تزیدكم فی الحدیث لسمعتم ما اسمع» یعنی اگر پراكندگی قلوب شما و پرگوئی های شما نبود، هر آینه می شنیدید هر آنچه من می شنوم. (میزان الحكمة، ج8)

بطور كلی، گناه موجب سنگدلی، و در نتیجه درك نكردن لذایذ معنوی می شود، حال چه گناهان فقهی و چه گناهان اخلاقی.

امام علی(ع) فرمود: «ما قست القلوب الا لكثرة الذنوب» یعنی سخت نمی شود قلبها، مگر به علت زیادی گناهان.(علل الشرایع، ص81)

روایات عواملی مثل پرخوری، پرگویی، شنیدن لهویات و موسیقی های غنایی و…. به طور خاص مورد تأكیدند.

دوری از اینها دل را سالم و آباد نگه می دارد، و موجب می شود تا بتواند لطائف معنوی را درك كند.

اما در باره معنویت

نماز، باید گفت كه برای تحصیل آن دو گام اصلی لازم است: اول باید بتوان مفاهیم نماز را فهمید و قلب را در كلاس نماز حاضر كرد؛ و سپس باید كاری كرد تا قلب از درك این مفاهیم اثر بپذیرد و خاشع شود. از اولیاء خدا در باره لذت این درك عجائب بسیاری نقل شده است.

اما در گام اول: چنانچه برای لذتهای مادی نوعاً مقدماتی می چینیم و گاهی سالها زحمت می كشیم تا به لذتی برسیم، باید برای درك حضور قلب و توجه به

نماز نیز باید تلاش كرد.

اولین گام آن كه انسان پیش از

نماز لحظاتی را به تفكر مشغول گردد و توجه خود را به خدا معطوف سازد. برای چند دقیقه در مصلا و جایگاه نماز خود را از غیر خدا فارغ كند و دل را از افكار و خیالات واهی خالی سازد، و با متمركز ساختن حواس خود و به فراموشی سپردن گرایشهای دنیوی، سعی كند حضور قلب پیدا كند.(ر.ك. به كتاب "با راهیان كوی دوست"، استاد مصباح یزدی، درس ششم)

عارف ربانی حضرت آیه الله العظمی بهجت به عنوان نقطه شروع می فرمایند: «هر آنی كه متوجه شدید، اختیاراً منصرف نشوید.» (رساله "بسوی محبوب"، آیه الله بهجت، ص57) یعنی وقتی در حین

نماز متوجه معانی و معنویت آن شدید، خود را اختیاراً از این توجه منصرف نكنید. این كار به مرور باعث می شود كه حالت توجه شما بیشتر از انصراف شما باشد.

اما گام دوم(خشوع قلب): واقع امر این است كه اگر قلب انسان حاضر شد و مفاهیم را درك كرد و فهمید در محضر خداست، قلب او خاشع خواهد شد. اما توجه به برخی نكات به این امر كمك می كند.

امام سجاد(ع) فرمود: «اذا صلیت، فصل صلوة مودّع» یعنی وقتی

نماز می خوانی فرض كن در آستانه مرگ هستی و آخرین نمازت را می خوانی. ("بحارالانوار"، ج69، ص408) این به خشوع قلب ما كمك می كند.

باز از حضرت آیه الله بهجت در باره راه خشوع قلب در

نماز سئوال شد، فرمودند: در اول نماز توسل حقیقی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه كردن كه عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید. ("بسوی محبوب"، ص52، س4) توسل واقعی به ولی مطلق خدا كمك می كند، چرا كه آنان امكان ایجاد انقلاب در قلوب آدمیان دارند و می توانند قلبها را به حالت نیكو بگردانند و انسان می بایست با توسل خود را در معرض لطف خداوند قرار دهد.

مطالعه كتب مفیدی، مثل "صلوة الخاشعین" از شهید آیت الله دستغیب، و "با راهیان كوی دوست" آیه الله مصباح یزدی را توصیه می كنیم.

با التماس دعا.

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
پرسشهایی در مورد عبادت و نماز

پرسشهایی در مورد عبادت و نماز

پرسشهایی در مورد عبادت و نماز
پرسش هایی درباره عبادت و نماز

پرسش هایی درباره عبادت و نماز

پرسش هایی درباره عبادت و نماز
نقش تربیتی عبادت چیست ؟

نقش تربیتی عبادت چیست ؟

نقش تربیتی عبادت چیست ؟
پرسشهایی در مورد عبادت و نماز

پرسشهایی در مورد عبادت و نماز

پرسشهایی در مورد عبادت و نماز
UserName
عضویت در خبرنامه