تبیان، دستیار زندگی
شیطان براى كسانى كه در راه تكامل هستند اسباب تكامل است، چون با او گلاویزشدن و دست و پنجه نرم كردن باعث تقویت ایمان است پس در خلقت شیطان حكمتى است، همچنان كه اگر هواى نفس نبود عارفان قوى نمى‏شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفات شیعه (3)

نردبان احساس


شیطان براى كسانى كه در راه تكامل هستند اسباب تكامل است، چون با او گلاویزشدن و دست و پنجه نرم كردن باعث تقویت ایمان است پس در خلقت شیطان حكمتى است، همچنان كه اگر هواى نفس نبود عارفان قوى نمى‏شدند.


شیعه بودن مفهومى است پرمحتوا و مسئولیّت‏هایى دارد كه تحت عنوان «صفات‏الشیعه» در بیانات معصومین علیهم السلام آمده است؛ در این مجال به شرح یکی دیگر از این روایات مى‏پردازیم.

صفات شیعه

«... عَنْ مُحَمَّدِ بنِ سُلَیْمَان، عَنْ أَبِیهِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِى عَبْدِاللَّهِ علیه السلام: إِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ أَبُوبَصِیرٍ ... فَقَالَ: یَا أَبَامُحَمَّدٍ لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اللَّهُ فِى كِتَابِهِ فَقَالَ: «انَّ عِبَادِى لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ» (سوره حجر آیه 42)

وَاللَّهِ مَا أرَادَ بِهَذَا إِلَّا الأَئِمَّةَ علیهم السلام وَشِیعَتَهُمْ، فَهَلْ سَرَرْتُكَ یَا أَبَامُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِى ...». (بحارالانوار ج 65 ص 51)

محمّد بن سلیمان از پدرش نقل مى‏كند كه گفت: نزد امام صادق علیه السلام بودم كه ابوبصیر وارد مجلس شد و در حالى كه نفس نفس مى‏زد نشست. امام رو به او كردند و فرمودند: ناراحتى؟ عرض كرد پیر و ناتوان شده‏ام و تنفّس براى من سخت شده و در آستانه رفتن هستم، ولى از همه بدتر نگران بعد از مرگ هستم و نمى‏دانم سرنوشت من چیست؟ امام فرمودند: چرا این حرف را مى‏زنى كه افتخار تشیّع هستى، سپس امام فضایل و افتخارات شیعه را بیان كردند و هر فصلى را كه امام بیان می کردند، به او مى‏فرمودند: آیا این مطلب تو را خوشحال كرد و ابوبصیر مى‏گفت: بله قربانت گردم بازهم برایم بگو .

حضرت فرمودند: اى ابوبصیر خداوند در قرآن به شما شیعیان اشاره كرده و فرموده شیطان نمى‏تواند سلطه‏اى بر بندگان من پیدا كند، به خدا قسم كه خداوند اراده نكرده از بندگان مگر ائمّه و شیعیان آنها را، آیا تو را خوشحال كرد اى ابا محمّد؟ ابوبصیر گفت: فدایت شوم بیشتر بفرما ....

قرآن مى‏فرماید شیطان بى‏اختیار در شما نفوذ نمى‏كند، دروازه قلب شما به روى او بسته است و شما دروازه را باز مى‏كنید؛ در واقع هیچ موجود خبیثى راهى به كشور تن و روح انسان ندارد «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ؛ تسلّط او تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزیده‏اند و آنها كه نسبت به او خدا شرك مى‏ورزند

شرح حدیث:

در مورد شیطان سۆالاتى است كه لازم است آنها را مورد بررسى قرار دهیم:

1 ـ چرا خداوند شیطان، این موجود خبیث و اغواگر را آفرید تا ما را وسوسه كند و از راه سعادت باز دارد، در حالى كه ما براى پیمودن راه سعادت آفریده شده‏ایم؟

جواب: خداوند شیطان را شیطان نیافرید، بلكه پاك آفرید و در صف ملائكه بود، عامل نفوذى نبود، بلكه موجود صالحى بود، جزء عابدان و زاهدان و مقرّبان درگاه خدا، ولى بعداً به سوء اختیار خودش‏ منحرف شد. تكبّر، خودبزرگ‏بینى، حسد، پیروى از هواى نفس، جاه و جلال طلبیدن، سبب شد تا سقوط كند و هواى نفس عامل اصلى است كه اگر نباشد نفوذ شیطان هم نیست. «أَبَى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ مِنَ الكَافِرِینَ؛ سر باز زد و تكبّر ورزید و (به خاطر تكبّر و نافرمانیش) از كافران شد» (سوره بقره آیه 34) و خداوند او را از آن مقام خلع كرد.

اشكال: ملائكه معصوم و همه تحت فرمان خداوند هستند، اگر شیطان جزءِ ملائكه بوده چرا از فرمان الهى تمرّد و سرپیچى كرد؟

جواب: شیطان از ملائكه نبود بلكه از جنّیان بود.

آرمگدون-اتش-شیطان

2ـ ما براى سعادت آفریده شده‏ایم «وَ مَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونَ؛من جنّ و انس را نیافریدم جز براى این كه عبادتم كنند (و از این راه تكامل یابند و به من نزدیك شوند)» (سوره ذاریات آیه 56) پس موجود مزاحم (شیطان) براى چیست، آن هم چیزى كه دیده نمى‏شود و قابل دفاع و پیشگیرى نیست، كه با هدف آفرینش سازگار نیست؟

جواب: قرآن مى‏فرماید شیطان بى‏اختیار در شما نفوذ نمى‏كند، دروازه قلب شما به روى او بسته است و شما دروازه را باز مى‏كنید؛ در واقع هیچ موجود خبیثى راهى به كشور تن و روح انسان ندارد «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ؛ تسلّط او تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزیده‏اند و آنها كه نسبت به او خدا شرك مى‏ورزند (و فرمان شیطان را به جاى فرمان خدا گردن مى‏نهند)». (سوره نحل آیه 100) كسانى كه او را شریك خداوند قرار مى‏دهند و از او اطاعت مى‏كنند، روز قیامت شیطان به آنها مى‏گوید: «وَ مَا كَانَ لِىَ عَلَیْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا انْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِى فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ؛ من بر شما تسلّطى نداشتم جز این كه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذیرفتید بنابراین مرا سرزنش نكنید خود را سرزنش كنید» (سوره ابراهیم آیه 22)

شیطان براى كسانى كه در راه تكامل هستند اسباب تكامل است، چون با او گلاویزشدن و دست و پنجه نرم كردن باعث تقویت ایمان است پس در خلقت شیطان حكمتى است، همچنان كه اگر هواى نفس نبود عارفان قوى نمى‏شدند

این نكته قابل ذكر است كه خودِ شیطان براى كسانى كه در راه تكامل هستند اسباب تكامل است، چون با او گلاویزشدن و دست و پنجه نرم كردن باعث تقویت ایمان است. یكى از مورّخان معروف غربى «تواین‏بى» در كتاب فلسفه تاریخ مى‏گوید:

من در تمام تمدّن‏هایى كه در دنیا به وجود آمده دقّت كردم، هیچ تمدّنى به وجود نیامد مگر مورد هجوم دشمن قوى خارجى قرار گرفت و براى دفاع، تمام قوایش را بسیج كرد و شكوفا شد.

پس در خلقت شیطان حكمتى است، همچنان كه اگر هواى نفس نبود عارفان قوى نمى‏شدند.

قرآن مى‏فرماید: «انَّ عِبَادِى لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطِانٌ» (سوره اسرا آیه 65)

لحن آیه این نیست كه شیطان با شیعیان گلاویز نمى‏شود، بلكه خداوند مى‏فرماید من حامى و یاورشان هستم، آنها به سوى من آمده و بنده من شده‏اند و من هم حامى آنها هستم، پس این مقام والایى است و از تحت نفوذ شیطان خارج بودن افتخار شیعه است، مفهوم آن این است كه كسانى كه سلطه شیطان بر آنها وارد شده، شیعیان واقعى نیستند، پس این جمله مسئولیّت ما را زیاد مى‏كند. شیعیان معصوم نیستند و ممكن است شیطان سراغ آنها هم بیاید، ولى قرآن مى‏فرماید:

«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ؛پرهیزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏هاى شیطان شوند به یاد (خدا و پاداش كیفر او) مى‏افتند و (در پرتو یاد او راه حق را مى‏بینند و) ناگهان بینا مى‏گردند» (سوره اعراف آیه 201). ممكن است شیطان بیاید ولى سلطه پیدا نكند. پس مسئولیّت بسیار سنگین است و باید در جامعه اسلامى سلطه شیطان بر فرد، اجتماع، مطبوعات، بازار و به طور كلّى در زندگى مادّى و معنوى حاكم نباشد كه اگر حاكم شد آن افراد شیعه واقعى نیستند.

فرآوری: اسفندیاری

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

1-      مشکات هدایت ـ آیت الله مکارم شیرازی

2-      بحارالانوار ج 65

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.