تبیان، دستیار زندگی
آیا برای عهد بستن با خدا خواندن صیغه عهد باید با عبارت عربی باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عهد بستن با خدا

نذر

سوال: آیا برای عهد بستن با خدا خواندن صیغه عهد باید با عبارت عربی باشد؟

امام خمینی(ره):

ج) خیر.

(توضیح المسائل، دفتر انتشارات اسلامی، 1383، دهم، ص 373 م 2669)

آیة الله اراکی(ره):

ج) خیر. اگر به فارسی بگوید «با خدای خود عهد می بندم که فلان کار را انجام دهم.» کافی است.

(توضیح المسائل دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، ص 500 م 1372)

آیة الله بهجت(ره):

ج) اگر کسی عربی نمی داند ترجمه صیغه عهد را به هر زبانی بگوید کافی است.

(توضیح المسائل، دفتر معظم له 1384، پنجاه و دوم، ص 428 م 2132 و م 2145)

آیة الله تبریزی(ره):

ج) باید بگوید عاهات... و یا علی عهد...

(المسائل المنتخبه، دارالصدیقه الشهیده، 1382، الرابعه ص 362، م 1239)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

سوال: آیا عبارت صیغه باید عربی باشد؟ آیا در صیغه غیر عربی ترجمه لفظ به لفظ لازم است؟

«بسمه تعالی» باید به عربی یا معادل آن در زبان دیگر باشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

در عهد هم مثل نذر باید صیغه خوانده شود مثلاً بگوید با خدا عهد کردم چنین کنم. کافی است از کاری که عهد می کند انجام دهد. شرعاً نهی نشده باشد یا برای آن شخص مصلحتی در برداشته باشد.

(توضیح المسائل، دفتر آیت الله سیستانی، 1425 هـ. ق، بیست و سوم، ص 543 ، م 2626)

(منهاج الصالحین، مدین، 1426هـ.ق، دهم، ج 3 ص 240، م 741)

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

ج) خیر. به هر زبانی باشد هر چند عربی نباشد اشکال ندارد.

(توضیح المسائل دفتر معظم له 1383 ، اول، ج 2، ص 279 م 2677)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

ج) ترجمه فارسی آن را به زبان فارسی بگوید «با خدا عهد می بندم که فلان کار را انجام دهم.»

اگر عرفاً ترجمه آن باشد مانعی ندارد و صحیح است.   (توضیح المسائل، 1383، صدر دوم، مهر قم ، ص 486 م 2802

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

نحوه رها نمودن ذمه از عهد

سوال: شخصی بدین صورت با خدا عهد کرده است که: خدایا با تو عهد می بندم تا سیر نشده ام، دست از خوردن بردارم. الف) آیا این عهد صحیح است؟ ب) در صورت صحت عهد، آیا راهی برای خالی شدن ذمّه از این عهد وجود دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

الف و ب): در فرض مذکور عهد منعقد شده و مخالفت با آن پس از انعقاد موجب کفاره است و با یک بار مخالفت، عهد حنث شده و پس از آن وفای به آن لازم نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

بسمه تعالی. ج الف- صحیح است.

ج ب- اگر پدر یا مادر جداً او را از این عمل نهی کنند در این صورت می تواند مخالفت کند و دیگر ملزم نیست به عهد خود وفا کند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.