• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 3530
  • سه شنبه 1383/5/13
  • تاريخ :

نقد فیلم میهمان مامان

.عوامل فیلم

.خلاصه داستان

.گالری عکس

سینماهای نمایش دهنده

1 - وقتی داریوش مهرجویی پس از ساخت فیلم كوتاه دیوانه وار « دختردایی گمشده » (1377) یه جورایی شده بود و این تغییر شكل در « بمانی »(1380) نمود عینی تری یافت، گمان می رفت كه نكند داریوش مهرجویی مثل همتای قدیمی خود مسعود كیمیایی، از دست رفته است. و وقتی كه اثر واپسین استاد! مسعود كیمیایی - « سربازهای جمعه » اینچنین مایه آبروریزی می شود، با ترس و واهمه به دیدن « مهمان مامان » می رویم. اما ...

پس از 4 سال سردرگمی، مهرجویی با « مهمان مامان » بار دیگر به جاده اصلی بازگشته است. « مهمان مامان » كه در شكل ظاهری اش فیلمی ساده و جمع و جور و حتی به زعم بعضی ها تلویزیونی است، فیلمی به شدت سهل و ممتنع است. حضور تعداد بسیار زیادی پرسوناژ در محیطی نسبتا كوچك و تردد و رفت و آمد آنها با توجه به ریتم تند و پر حس و حال و با توجه به اینكه داستان در یك شب اتفاق می افتد و حفظ زمان و یكدستی صحنه و كنترل فضا، كار بسیار سخت و پیچیده ای بوده كه داریوش مهرجویی با توجه به سابقه اش در فیلم « اجاره نشینها » (1365) سربلند از ساخت آن بیرون آمده است.

شكل فیلمبرداری به طریقه دوربین روی دست بر خلاف « بمانی » كه گیج كننده و عذاب آور بود در اینجا اصلاً به چشم نمی آید. میزانسن در « ‌مهمان مامان » به شكلی باورنكردنی و به طرز كاملا ماهرانه ای و بدون اینكه یك لحظه بیننده متوجه آن شود، اجرا شده است. و این اجرا با وسواسی كه در مهرجویی سراغ داریم، به راحتی به دست نیامده.

« مهمان مامان » مجموعه بی نظیری از بازیهای بیادماندنی است. گلاب آدینه تمام سعی اش را كرده تا كمتر از طوبی در « زیر پوست شهر » ظاهر نشود. حسن پورشیرازی كه در مجموعه « بانكی ها » چهره بسیار بدی از خود به جای گذاشته بود، ثابت می كند كه توانایی هایش در اوج میانسالی می تواند به چشم بیاید. پارسا پیروزفر، بهترین بازی كارنامه هنری اش را كرده است. سیمرغ حق او بود. نسرین مقانلو پس از بازی در انواع و اقسام فیلمهای اكشن درجه دو و سه، در « مهمان مامان » عالی ظاهر می شود. بازی فریده سپاه منصور، آفرین عبیسی، ملیكا شریفی نیا، بازیگر نقش امیر و ... همه جای تحسین دارد.

بهر حال « مهمان مامان » نوید بازگشت دوباره ای است به اصل. مهرجویی آمده تا ثابت كند همچنان یكی از معدود كارگردانان فهیم و آگاه سینمای ایران است. حضورش در سینمای فعلی غنیمت است.

2 - وقتی فیلم تمام شد یكی از دوستان گفت: « نمی دونم چرا گشنه ام شد! » ... در اكثر فیلمهای بعد از انقلاب داریوش مهرجویی، فصل یا فصلهایی است كه در آنها نماهای درشتی از انواع و اقسام غذاها دیده می شود.    « مهمان مامان » برآیند همه آن فصلها و فیلمی است در ستایش از غذا. فیلم را ببینید و دلی از عذا در آورید.

UserName