• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
مطالب مرتبط
  • آیا مجسمه سازی جایز است؟
    آیا مجسمه سازی جایز است؟
    ساختن مجسمه ذی روح(مجسمه موجود زنده) و آموزش و نصب آن در میادین و مراکز عمومی چه صورت دارد؟
  • صورتگري‌ در روايات‌
    صورتگري‌ در روايات‌
    بررسی و کنکاشی در خصوص حکم مجسمه و نقاشی از منظر روایات
  • اقل و اکثر ارتباطی
    اقل و اکثر ارتباطی
    طی اقل و اکثر ارتباطی: اقل و اکثر ارتباطی به این معنی است که اگر موظف به انجام دادن اکثر باشیم با انجام دادن اقل هیچ طاعتی صورت نگرفته است ( در مورد تکلیف واجب ) و یا هیچ معصیتی رخ نداده است ( در مورد حرام) . اقل و اکثر ار...
عضویت در خبرنامه
  • تعداد بازديد :
  • 3516
  • چهارشنبه 20/2/1391
  • تاريخ :

حکم ساختن مجسمه و عروسک

مجسمه


امام زمان علیه السلام

«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: ساختن مجسمه تام ذی روح(دارای روح) حرام است، آیا این حکم، عروسک سازی به وسیله پارچه یا مواد پلاستیک یا مجسمه هایی که به وسیله خمیر مخصوص ساخته می شود را نیز شامل می شود؟

حضرت امام خمینی(ره):

ساختن مجسمه ذی روح جایز نیست.(استفتائات2/19)

 

حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی(ره):

ساختن مجسمه و خضوع درمقابل آن حرام است و نیایش و احترام در برابر مجسمه ها و نصب آنها در معابر و میادین حرام است.(مجمع المسائل)

 

حضرت آیة الله خامنه ای(مدظله):

به نظر شریف حضرت امام(قدس سره) ساختن مجسمه تام ذی روح جایز نیست ولی خرید و فروش و نگهداری آن اشکال ندارد و ساختن عروسک تام اگر مجسمه بر آن صدق کند نیز همین حکم را دارد.

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

بلی شامل می شود.

 

حضرت آیة الله سیستانی(مدظله):

شامل می شود و حکم مبنی بر احتیاط است.

 

حضرت آیة الله بهجت(ره):

حرام است.

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

جایز نیست.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی(مدظله):

اشکال دارد ولی ساختن بازیچه بچه ها مانعی ندارد.

 

حضرت آیة الله تبریزی(ره):

ساختن مجسمه کامل اگر از ذوی الارواح باشد بنابر مشهور حرام مطابق با احتیاط است و ساختن عروسک اگر عرفا اسباب بازی به حساب آید مانعی ندارد.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

 

UserName