• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
مطالب مرتبط
  • وضو با ناخن مصنوعی
    وضو با ناخن مصنوعی
    آیا استفاده از ناخنهای مصنوعی که برای زیبایی استفاده می شود ضرری به صحت وضو وارد می کند یا نه؟
  • حکم کاشت ناخن!
    حکم کاشت ناخن!
    و به تعبیر دیگر كاشتن ناخن به صورتی كه برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشكال دارد ولی چنانچه شخصی مرتكب این عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل
  • کاشتن مو و حکم وضو و غسل
    کاشتن مو و حکم وضو و غسل
    بوسیله کاشتن مو، موهای سر یا ابرو ترمیم میگردد، آیا وضو یا غسل با موی کاشته شده چه صورت دارد؟
عضویت در خبرنامه
  • تعداد بازديد :
  • 2207
  • شنبه 2/2/1391
  • تاريخ :

مسح بر موهای ژل زده

مسح

سوال: حکم مسح سر افرادی که به موهای سر خود ژل می زنند، چیست؟

امام خمینی(ره):

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل دفتر انتشارات اسلامی، 1381، دهم، ص 37، با استفاده از شرط سیزدهم)

 

آیت الله اراکی(ره):          

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1372، ص 53، با استفاده از شرط سیزدهم)

 

آیت الله بهجت(ره):          

اگر مانع رسیدن آب به پوست است باید بر طرف شود.           

(استفتائات جدید ج1، ص 178، س 621)

 

آیت الله تبریزی(ره):         

چنانچه مانع رسیدن طوبت به جلوی سر یا بیخ موی جلوی سر باشد مسح بر آن صحیح نیست و باید مانع را بر طرف کند.      

(استفتائات جدید سرور، 1385، اول، ج 2، ص 38، س 153)

 

آیت الله خویی(ره):          

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل  موسسه احیاء آثار الامام الخویی، 1422 هـ ق، دهم، ص 50، با استفاده از شرط سیزدهم)

 

آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):         

در صورتی که مانع رسیدن آب به پوست سر یا بن موها باشد، وضو صحیح نیست.          

(اجوبة الاستفتائات امیرکبیر، 1382، ششم، ص 127، با استفاده از س 140 و 141)

 

آیت الله سیستانی(دام ظلّه):       

بسمه تعالی.  اگر احتمال مانع بودن داده می شود باید بر طرف سازند. 

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیت الله شبیری زنجانی(دام ظلّه): 

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل دفتر معظم له، 1384، نهم، ص 70، با استفاده از شرط سیزدهم )

 

آیت الله گلپایگانی(ره):     

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل دارالقرآن الکریم، 1374، ص 50، با استفاده از شرط سیزدهم)

 

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید برطرف شود.

(توضیح المسائل نیلوفرانه، 1385، اول، ص 60، با استفاده از شرط سیزدهم)

 

آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

باسمه تعالی. چنانچه دارای جرمی باشد که مانع رسیدن آب باشد قبلاً باید آن را بر طرف کرد والا وضو اشکال دارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):   

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل مدرسة الامام علی بن ابی طالب، 1383، چهل و یکم، ص 66، با استفاده از شرط دوازدهم)

 

آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه):   

اگر مانع از مسح موی سر باشد یا باید آن را بر طرف نمود و یا آن را کنار زد. (و در صورت نبودن مانع بر روی پوست زیر آن را مسح نمود.)

(هزار و یک مساله فقهی دفتر تبلیغات اسلامی 1380، اول، ج 2، ص 21، س 56.)

 

آیت الله وحید خراسانی(دام ظلّه):  

اگر مانع رسیدن آب به مو یا پوست سر باشد باید بر طرف شود.           

(توضیح المسائل مدرسه باقرالعلوم، 1379، ص 242، با استفاده از شرط سیزدهم)

بخش احکام اسلامی تبیان

 

5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
UserName