تبیان، دستیار زندگی
داریوش فرهنگ پس از پخش موفقیت آمیز مجموعه تلویزیونی سلطان و شبان براساس طرحی، به نگارش فیلمنامه ای به نام كفش های میرزا نوروز اقدام كرد كه شوخی های بسیاری در آن گنجانده شده بود..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفش های میرزا نوروز وصله نمی خورد


'داریوش فرهنگ' پس از پخش موفقیت آمیز مجموعه تلویزیونی 'سلطان و شبان' براساس طرحی، به نگارش فیلمنامه ای به نام 'كفش های میرزا نوروز' اقدام كرد كه شوخی های بسیاری در آن گنجانده شده بود..


کفش های میرزا نوروز

داریوش فرهنگ كه دستی قوی در كمدی نویسی دارد، روی كمدی موقعیت مانور بیشتری داد و سكانس های بسیار جذابی را با تكیه بر این نوع كمدی در این اثر سینمایی خلق كرد.

در عین حال نباید از شخصیت پردازی ها نیز غفلت كرد، زیرا بخش عمده ای موفقیت چند جانبه فیلم از آن نشات گرفته است.

شخصیت 'میرزا نوروز' نمونه كلاسیكی از خسیس های تاریخ سینماست كه نمونه های بی شماری در سینمای جهان دارد.

اما 'میرزا نوروز' با نیم نگاهی به نمونه های وطنی متاخرش، رنگ و بویی كاملا ایرانی داشته و در خلق آن از نشانه های شرقی بهره گرفته شده است.

برای مثال به كشمكش های او با خانواده اش بر سر تعویض كفش های كذایی نگاه كنید كه تا چه حد او به فرهنگ كهن ایران نزدیك است.

سلسله ماجراهایی كه برای 'میرزا نوروز' هنگام دور انداختن كفش ها رخ می دهد داستان را پیش برده و تماشاگران را می خنداند كه در بخش های پایانی، فیلم را با مشكل روبرو كرده و از جذابیت های اولیه كاسته است.

شخصیت 'حاكم' نیز به عمد براساس كلیشه ها خلق شده كه كاركرد مناسبی در بافت داستان داشته و در آخر نیز بر سرنوشت 'میرزا نوروز' تاثیر می گذارد.

البته ضعف هایی نیز در فیلمنامه به چشم می خورد كه مهمترین آن تكرار شوخی های مرتبط با كفش های كذایی 'میرزا نوروز' است كه گاه خسته كننده و تكراری جلوه می كند.

با این همه فیلمنامه این اثر سینمایی به گونه ای نوشته شد كه برای سینمای كمدی این روزهای كشورمان آرزویی دست نیافتنی جلوه می كند!

'محمد متوسلانی' یكی از بازیگران قدیمی سینمای ایران است كه در فیلم های كمدی بسیاری ایفای نقش كرده و اغلب سینما دوستان قدیمی نیز وی را با نقش های فوق به یاد می آورند.

وی پس از انقلاب فعالیت خود را منحصر به فیلمسازی كرد كه 'كفش های میرزا نوروز' بهترین ساخته سینمایی او تا كنون محسوب می شود.

كفش های میرزا نوروز' به علت شخصیت محور بودن فیلمنامه، به شدت به بازیگر اصلی خود وابسته بود. 'علی نصیریان' با پشتوانه ای درخشان در تئاتر و سینما، اساسا انتخاب درجه یكی برای نقش 'میرزا نوروز' بود و به خوبی با خصوصیات نقش مطابقت دارد

متوسلانی به خوبی توانست فیلمنامه شخصیت محور و پر از شوخی داریوش فرهنگ را به تصویر كشیده و از لودگی بپرهیزد.

از نقطه نظر تكنیكی نیز فیلم سروشكل شسته رفته ای داشته و با توجه به كمبود امكانات فنی در آن سالها، نمره قبولی می گیرد.

وی در دكوپاژ فیلمنامه به گونه ای عمل كرد كه زمان نسبتا طولانی فیلم به چشم نیامده و ضرباهنگ نسبتا تندی بر آن حاكم شود.

'كفش های میرزا نوروز' به علت شخصیت محور بودن فیلمنامه، به شدت به بازیگر اصلی خود وابسته بو.

'علی نصیریان' با پشتوانه ای درخشان در تئاتر و سینما، اساسا انتخاب درجه یكی برای نقش 'میرزا نوروز' بود و به خوبی با خصوصیات نقش مطابقت دارد.

ساده دلی موجود در شكل بازی نصیریان در كنار اندكی رندی كه چاشنی آن شده، به خلق نقشی به یادماندنی منجر شده است.

در كنار این بازی درخشان باید به حضور دلنشین 'محمدعلی كشاورز' در نقش 'حاكم' اشاره كرد كه در سكانس های رودررو با نصیریان فوق العاده كار كرده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: ایرنا