• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 16811
  • پنج شنبه 1385/6/9
  • تاريخ :

بازی های رایانه ای

(قسمت اول)


این پدیده ی جدید دانش بشری که تقریبا در همه شئون زندگی انسان راه یافته است، همچون دیگر ساخته های دست بشر، همان دو روی سکه را دارد که یک روی آن استفاده صحیح و مفید در جهت تسریع و دقت در کارها و کمک به رشد و سعادت بشر است و روی دیگر آن استفاده نادرست است که معمولاً ، جز در موارد علمی و شغلی، از آن استفاده می شود. در دنیای رایانه، آنچه بیشتر کودکان و نوجوانان را مجذوب و شیفته خود می کند، همان چیزی است که به آن بازی های رایانه ای می گویند.

فنّاوری و پیشرفت کیفی این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواجی گسترده یافتند. بازی های آتاری و میکرو از نمونه های ابتدایی بازی های رایانه ای است که بازار اسباب بازی و لوازم دیداری و شنیداری را به تسخیر خود در آورده اند. تصاویر یک بعدی و استفاده از گرافیک رایانه ای ویژگی مهم این بازی هاست.

بازی دیگری که در ادامه روند تکمیل فناوری این بازی ها وارد بازار شده، بازی "سگا" است. این بازی ها که دارای تصاویر دو بعدی است، تا50 درصد با تصاویر واقعی انطباق دارد. همچنین، این بازی ها دارای موسیقی متن متناسب با محتوای بازی ها هستند، ولی چیزی که به تازگی بر تعداد طرفداران این بازی ها افزوده، قیمت مناسب آنها برای مصرف کننده است.

جدیدترین بازی ها که به صورت لوح فشرده (دیسک) عرضه می شود، پلی استیشن (PLAY STATION) و سی دی (CD) است. بازی استیشن که به بازی سونی نیز معروف است، به تلویزیون وصل می شود، واقع نمایی تصاویر این بازی ها بین 85 تا95 درصد است. از این رو، این بازی ها جذبه سحر آمیزی دارند و چون کودک و نوجوان خود اجراکننده و در بطن بازی است و همراه با دیگر شخصیت های بازی درگیر حوادث و ماجراهایی می شود که طراح بازی برای او تدارک دیده است .

این بازی ها، با استفاده از تصاویر پر تحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این انسان های تشنه ی جنب و جوش ارزانی می کند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را برده وار مطیع خود می سازد و به عالمی از تخلیلاتی می برد که خود را قهرمان اصلی ماجرا می پندارند.این بازی ها، با ترفندهای مختلف، چنان تاثیری بر فکر و اعصاب فرد می گذارند که در واقع خود او نیز جزیی از این مجموعه ماشینی می شود.


رایانه ها مزایا و معایبی دارند که عبارت اند از:

الف- مزایای بازی های رایانه ای

- فرایند یادگیری بچه ها را تسهیل و توجه آنان را جلب می کند.

- با رایانه ، هر چند بار که بخواهد، می تواند موضوعی را ببیند، بخواند و مرور کند.

- برنامه های بسیار متنوعی نظیر "بچه وروجک" ساخته شرکت برو در باند، به کودکان امکان می دهد تا نقاشی ها یا داستان هایی را خلق کنند و یا بازی هایی را ارائه می دهند که کودکان را به تاریخ یا جغرافیا علاقه مند می سازند.

- برنامه آموزشی دیدررابیت به کودکان کمک می کند تا مهارت هایی از قبیل تشخیص کلمات را با خود تمرین کنند.

- کودک، بدون کثیف کردن خود، لباس ها و اطراف، می تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ ها را عوض کند. مثلاً، اگر کودک از رنگ سبز لباس نقاشی اش خوشش نیامد، به کامپیوتر فرمان می دهد رنگ قرمز کن، و اگر رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد، رنگ آبی و ...

- مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکلهای کودکانه به کودک آموزش می دهد.

- به نظر بعضی از پزشکان، بازی های رایانه ای به کودکان کمک می کند که زودتر سلامت خود را باز یابند و به داروهای مسکن کم تر نیاز پیدا کنند.

- بازی های رایانه ای همچنین به کودکان مبتلا به امراض، مثلا "فلج مغز" یا نارسایی مربوط به تشخیص کلمات کمک می کند.

- به عقیده یک دکتر روان شناس، بازی های رایانه ای بچه ها را وارد دنیایی می کند که اختیارش در دست آنهاست و به همین دلیل کودکان از این بازی ها لذت فراوانی می برند.

- باعث هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات ظریف کودک می شود.

- برای معلولان و پر کردن اوقات فراغت آنان وسیله کمک آموزشی مناسبی است.


ب- معایب بازی های رایانه ای

1) آسیب های جسمانی

2) آسیب های روانی – تربیتی


آسیب های جسمانی

- چشمان فرد، به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، به شدت تحت تاثیر نور قرار می گیرد و دچار عوارض می شود. تحقیقات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند به قدرت بینایی و ذهنی شان تا چه اندازه فشار می آورند.

- اعصاب نوجوان، به علت درگیر شدن شدید او در ماجرا، فشار زیادی را بر او وارد می آورد.

- به دلیل این که کودک تا ساعت ها در وضعیتی ثابت می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار اشکال و در نتیجه به آرتروز مبتلا می شود. همچینن، احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار به نسبت ثابت و طولانی مدت با رایانه است.

- هیجان دایم در حین بازی بر سازواره ی فرد اثر می گذارد و برای دستگاه گردش خون و گوارش او تاثیرهای منفی دارد. این هیجانات کاذب همچنین سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد.

- پوست فرد همواره در معرض بمباران پرتوهایی قرار می گیرد که از صفحه نمایشگر رایانه ساطع می شود.

- ایجاد تهوع و سرگیجه، به ویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض این بازی هاست.

- به نظر بعضی از متخصصان اعصاب و روان، بازی های پرهیجان رایانه ای که در طی آن صفحه نمایشگر رایانه، پی در پی از فلاش ها و شعاع های خیره کننده نوری پوشیده می شود، در نوجوانان که از نظر عصبی ضعیف اند و برای ابتلا به صرع آمادگی دارند، هیجانات شدید عصبی پدید می آورد. به گفته پزشکان، علت عمده ناراحتی مربوط به کسانی می شود که به نور حساسیت دارند و تحمل تغییر مداوم شدت و ضعف نور در بازی های رایانه ای برای آنان مشکل است.

به گفته انجمن بیماران صرع انگلیس، در حدود یک درصد از کودکان غیر مبتلا به بیماری صرع، به نور حساسیت دارند، در حالی که به نور حساسیت دارند و تحمل تغییر مداوم شدت و ضعف نور در بازی های رایانه ای برای آنان مشکل است.

به گفته انجمن بیماران صرع انگلیس، در حدود یک درصد از کودکان غیر مبتلا به بیماری صرع، به نور حساسیت دارند، در حالی که این رقم در میان بیماران مبتلا به این بیماری پنج درصد است. گزارش شده است که این حساسیت ها، در مواردی، حتی به مرگ انجامیده است.

در تحقیقی که روزنامه انگلیسی "سان" در این مورد انجام داد، مادر نوجوانی چهارده ساله گفت پسرم بر اثر بازی رایانه ای "نینتند و" جان سپرده است. وی افزود که پسرش پس از یک ساعت بازی دچار تشنج شد و به زمین افتاد و چند دقیقه بعد جان سپرد.

ادامه دارد ...

منبع: راهنمای انتخاب اسباب بازی - تألیف: محمدرضا مطهری


لینک :

 مقالات راجع به تاثیر بازی ها در رشد کودک 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
UserName