• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 5382
  • سه شنبه 1385/6/7
  • تاريخ :

گزارش پشت صحنه‌ی یك سریال تاریخی با مدیران سیما

  

سریالی بنام حضرت یوسف (ع)

نزدیك به دو سال است كه زندگی و شخصیت حضرت یوسف(ع) به عنوان یكی از قصه‌های قرآنی، دستمایه‌ی ساخت سریالی به همین نام شده است و گروه سازنده‌ی این مجموعه،‌ اكنون در حال كار در شهرك سینمایی دفاع مقدس هستند.

در این هفته به دعوت شهیدی، مدیر امور عمومی سیما به همراه جمعی از مدیران تلویزیون از پشت صحنه‌ی سریال حضرت یوسف (ع) بازدید كرد.

این جا شهر طبس است...

در بدو ورود به محل تصویربرداری با ساختمان‌های بلندی با معماری مصر باستان مواجه می‌شوی.سرستون‌ها و مجسمه‌هایی به شكل‌های مختلف از جمله قوچ در همه جا خود نمایی می‌كند.

به گفته‌ی فرج‌الله سلحشور ـ نویسنده، تهیه‌كننده و كارگردان سریال حضرت یوسف(ع)ـ این جا شهر طبس است كه در جنوب آن، مركز مذهبی مصریان بت‌پرست واقع شده است و در این مكان تمام بت‌خانه‌ها از جمله معبد آمون قراردارد.

وی می‌افزاید: پس از خارج كردن حضرت یوسف(ع)، از چاه ایشان را برای فروش به عنوان برده به این شهر می‌آورند.

به گفته‌ی این كارگردان زیربنای دكور این شهر 27 هزار متر است و كوشش شده است كه معماری آن به مستندات تاریخی نزدیك باشد.

صحنه‌ی تسخیر معبد و نقش‌آفرینان سربازان مهاجم

كمی جلوتر، گروه سازنده‌ی مجموعه‌ی حضرت یوسف (ع) در مقابل ساختمان بلندی (معبد آمون) در حال فعالیت هستند. دسته‌ای روی بام معبد هستند، علاوه بر آن دیگ بزرگی هم روی بام خودنمایی می‌كرد. روبه‌روی در بزرگ و چوبی معبد، تنه‌ی درختی روی زمین قرار دارد و عده‌ای كه لباس سربازان مصری را بر تن دارند،در اطراف آن دیده می‌شوند.

سلحشور در توضیح این سكانس می‌گوید: در این صحنه، تسخیر معبد آمون به تصویر كشیده می‌شود كه از دشوارترین سكانس‌های سریال است.

وی می‌افزاید: در این زمان، حضرت یوسف (ع) به عنوان عزیز مصر، فرمانده خود را برای تسخیر این مكان می‌فرستند تا بت بزرگ آمون پرستان را بشكند و دیگر بتها را از معبد خارج كند و در این مكان را ببندد.

وی در پاسخ به پرسش یكی از مدیران سیما درباره‌ی صحنه‌های جنگی این سریال كه معمولا جزو سكانس‌های دشوار یك اثر از نگاه سازندگان آن است،‌ اظهار می‌كند: در مجموعه‌ی حضرت یوسف (ع) صحنه‌های جنگی كمی وجود دارد. البته می‌توانستم چنین سكانس‌هایی در فیلمنامه بگنجانم، ولی می‌خواستم نشان دهم كه بدون جنگ، اكشن و آرتیست بازی هم می‌توان، اثر جذاب ساخت.

خبرنگار ایسنا گزارش‌ می‌دهد، گروه هم‌چنان در حال فعالیت برای تصویربرداری سكانس «تسخیر معبد» هستند. در این صحنه قرار بود، سربازان حضرت یوسف (ع) سعی كنند كه با استفاده از تنه‌ی درختی در معبد را بشكنند و اهالی معبد هم با ریختن مواد مذاب از بالای بام، تلاش می‌كردند كه مانع كار سربازان شوند.

یكی از دستیاران كارگردان به گروه اعلام كرد كه آماده‌ی تمرین این صحنه شوند و مرتب به افراد داخل معبد سفارش می‌كرد كه در چوبی را محكم نگه دارند تا براساس ضربات سربازان باز نشود.

از سوی دیگر به سربازان مهاجم می‌گفت كه به فرمان او هر یك از ضربات را به در وارد كنند...

ادامه‌ی تمرینات و چهره پردازی زنان مصری

پس از پایان تمرین، سلحشور كه در حال گفت‌وگو با مدیران، بر این صحنه نظارت می‌كرد، می‌خواهد كه سربازان عادی‌تر و جدی‌تر به در ضربه بزنند. در این حال چند خانم كه به صورت زنان مصری گریم شده‌اند، از جلوی بازدیدكنندگان رد می‌شوند.

در كنار دیدار از لوكیشن‌های سریال حضرت یوسف (ع) مدیران سیما از اتاق دكور و چهره‌پردازی این مجموعه دیدار كردند.

نجاریان ـ مدیر برنامه‌ریزی این سریال ـ، پس از صحبت درباره‌ی عكس‌های تست گریم كه بر دیوار نصب شده بود با اشاره به موهای بافته شده برای بازیگران زن سریال، می‌گوید: زنان مصری بر اساس باورهای مذهبی، موهایشان را می‌تراشیدند و از این موهای نخی به عنوان تزیین استفاده می‌كردند و اصراری نیز بر طبیعی جلوه كردن آن نداشتند.

ناله‌ها ‌و خنده‌های هنروران

تمرین دوم آغاز می‌شود، این بار برخلاف بار قبل، ماده‌ی سیاه رنگی روی سربازان مهاجم ریخته می‌شود، و آن‌ها در حالی كه روی زمین افتادن اظهار درد و ناراحتی می‌كنند. پس از پایان تمرین این هنروران از سر وضع خنده‌شان می‌گیرد. اما این صحنه پس از چند بار تمرین دیگر، تصویربرداری می‌شود.

دریاچه‌ای كه خشك شد...

به گزارش ایسنا، دریاچه‌ای كه به عنوان رود نیل از آن استفاده می‌شود، مكان دیگری بود كه مدیران سیما از آن بازدید كردند.

به گفته‌ی سلحشور، از این رودخانه، برای سكانس‌های مربوط به رفت و آمد كشتی‌ها و حمل و نقل جنازه‌ها استفاده می‌شود.

كمی‌ آن طرف‌تر، در ساحل دریاچه، كشتی‌هایی دیده می‌شوند كه كاسه‌ی آن‌ها از جنس فایبرگلاس در شمال كشور ساخته شده و گروه دكور تزیینات آن را انجام داده بود.

البته سكانس‌های مربوط به خشكسالی نیز در این مكان تصویربرداری شده بود. كارگردان مجموعه‌ی «‌حضرت یوسف (ع)»، درباره‌ی شرایط تصویربرداری این صحنه‌ها می‌گوید: زمانی در صحبت با عوامل فیلم، آرزو كردم كه این رودخانه خشك شود تا بتوانیم سكانهای خشكسالی را تصویربرداری كنیم. اما آن‌ها مرا خوش خیال می‌دانستند. ولی كمتر از یك ماه جلوی این دریاچه گرفته شد و به جز باریكه‌ای، اثری از آب در آن باقی نماند.

سلحشور می‌افزاید: مدتی پس از پایان تصویربرداری صحنه‌های مربوط به خشكسالی، بعد از رایزنی با سازمان‌های ذیربط، دوباره آب در دریاچه به جریان افتاد و در مدت كوتاهی این مكان مملو از آب شد.

به گفته‌ی سلحشور، اهرام ثلاثه‌ی مصر، در آن سوی دریاچه نیز به وسیله رایانه ساخته می‌شود.

نوبت دیدار خانه‌ی حضرت یوسف (ع)

پس از رود نیل، نوبت دیدار از داخل معبد آمون و خانه‌ی حضرت یوسف (ع) در مصر رسید. گودالی در معبد آمون دیده می‌شد كه برای مجسمه‌ی آمون استفاده می‌شود. خانه‌ی حضرت یوسف (ع) در مصر هم كه در جوار معبد ساخته شده است، بسیار ساده و خالی از مجسمه‌ها و دیگر وسایل تزیینی مكان‌های دیگر بود.

خانه‌ی زلیخا و كلبه‌ی احزان

به گفته‌ی سلحشور، قصر فرمانروا هم در جوار این مكان قرار دارد. این مكان ابتدا به عنوان خانه‌ی زلیخا استفاده شده است و پس پایان تصویربرداری این بخش، با اضافه كردن ستون‌ها و برخی وسایل دیگر به شكل قصر فرمانروا درآمده است. چند صد متر دورتر، بر فراز تپه‌ای بناهای گلی ساخته شده بود كه به گفته‌ی سلحشور، كنعان است و سكانس‌های مربوط به خانه‌ی حضرت یوسف(ع) در كنعان از جمله صحنه‌های تصویربرداری شده در این مكان است.

در راه برگشت از كنعان، كلبه‌ای كوچك توجه‌ی بازدیدكنندگان را جلب می‌كند، این مكان، كلبه‌ی احزان است كه حضرت یعقوب (ع) زمانی كه از خانواده‌اش قهر می‌كند، مدتی را در این مكان زندگی می‌كند و یادآور غزل معروف حافظ «یوسف گمگشته بازآید به كنعان غم مخور/ كلبه‌ی احزان شود روزی گلستان غم مخور» می‌شود.

لینک :

 بازیگر خارجی در مجموعه تلویزیونی حضرت یوسف(ع) 

 بازیگر نقش یوسف، پیدا شد 

 مجموعه حضرت یوسف(ع)، كلید می‍خورد 

 مجموعه "حضرت یوسف" به شهرک سینمایی دفاع مقدس رسید 

 یوسف به کنعان رسید 

 فیلمبرداری "حضرت یوسف (ع)" در رباط کریم ادامه دارد 

UserName