• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1473
  • يکشنبه 1385/5/29
  • تاريخ :

مصاحبه با مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان

آقای چینی فروشان ؛ با تشكر از اینكه دعوت گفتگو را پذیرفتید . شمامدتی پیش مسئولیت مدیریت موسسه همشهری را پذیرفتید و شنیدیم كه برای خودتان در كانون جانشین هم معرفی كردید.احساس كردیم دیگر بعداز 15 سال می خواهیدكانون را ترك كنید؟چطور شد برگشتید؟

این كه در كانون برای خود جانشین تعیین كرده‌ام ، درست نیست و اصلا رفتن بنده از كانون مطرح نبود بلكه به پیشنهاد آقای قالیباف به همشهری رفتم. آنها می‌خواستند در همشهری یك چهره شناخته شده تر حضور داشته باشد. پیش‌بینی حضورم در آنجا شش ماه تا یك سال بود. بعدها به دلیل بیماری، از همشهری بیرون آمدم.در این كه 15 سال مدیرهستم، دست من نیست. كانون پرورش فكری دارای یك مجمع عمومی است كه شش عضو دارد؛ وزیر آموزش و پرورش كه رئیس مجمع عمومی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش عالی، رئیس صدا و سیما، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد و دارایی كه از اعضا هستند و بنده نیز به رای آنها انتخاب شده‌ام و در سه دولت هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد افتخار حضور داشته ام.

چرا كم مصاحبه می‌كنید؟

سالی دو بار مصاحبه می‌كنم، اعتقاد دارم كه مشك خود باید ببوید نه آنكه عطار بگوید، آنچه محصولات و خدمات كانون است، شرایط كانون را نشان می‌دهد. احساس می‌كنم نیاز به مصاحبه نیست،یك خط مشی كلی داریم و یك سری برنامه‌های كوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت . مجموعه كانون در این سال‌ها سعی كرده فعالیتها را متمركز تولیدات و مخاطبان خود كند و از انجام كارهای جانبی دور شود. كانون در این سال‌ها وارد كارهای سیاسی نشده است و خط مشی اش این است كه درگیر مسائل سیاسی نشود. به همین دلیل كانون را از فعالیت های سیاسی دور نگاه داشتیم. در صورتیكه در گذشته برخی مواقع پیش می‌آمد. اما در تمام دوران كه مدیر بودم تاكیدم بر این بود كار سیاسی انجام ندهیم.

نگاه شما به مدیریت چگونه است ؟

به نظرم درباره مدیریت،دو نوع نگاه می‌توان به مدیریت داشت، یك نوع مدیریت به لحاظ تشكیلاتی و ساختاری است و یك نوع نگاه تخصصی‌تر در عرصه فرهنگ .در بخش فرهنگ و هنر ، مدیریت یك تخصص است و هنگامی كه این مدیریت به بخش كودك و نوجوان مرتبط می‌شود، تخصصی‌تر می‌شود.كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان از ابتدا تا كنون سه مدیر داشت، 13 سال در قبل از انقلاب خانم لیلی ارجمند بود كه حال ایران نیست . حدود هشت ماه آقای خرازی بودند كه شركتی بودن كانون را ایشان تصویب كرد.بعد آقای زرین 13 سال مدیر بودند و بعد من. مهم این است كه بودن مدیر ثابت، سكون را در فعالیت‌ها به وجود نیاورد.

با چه نگاهی وارد كانون شدید؟

قبل از آن كه كانون بیایم 10 سال مدیر دفتر كمك آموزشی بودم كه مجلات رشد را پس از انقلاب پایه گذاری و منتشر كرد ونیز انتشارات مدرسه تاسیس شد. سال 58 و 59 یك سال هم كانون بودم و شناختی نسبت به كانون داشتم . اعتقاد داشتم كه كانون می‌تواند كارهای خوبی كند .كانون دوره های مختلف داشت، در سال 44 رژیم فكر كرد این مجموعه را تاسیس كند تا نیروهای آینده را برحسب فكر و اندیشه‌ای كه دارد تربیت كند. با نوع برنامه‌هایی كه در كانون بود فضای روشنفكری را برای نویسندگان چپ به وجود آورد .بعد از انقلاب كانون دستخوش تغییراتی شد، دوره سختی را در دوران جنگ داشت. نبود بودجه ،مشكلاتی را به وجود آورد و نگاه دوستانی كه كانونی بودند متفاوت بود.تغییراتی در كانون به وجود آمد اما انتطار می‌رفت كه این تغییرات هم به لحاظ فكری و هم به لحاظ نیروی انسانی بیشتر باشد.

بعد از پذیرفتن مسئولیت ام، كانون را به سه دوره تقسیم می كنم، . مرحله اول تثبیت كانون بود ، مرحله دوم توسعه و مرحله سوم تحول كه هر سه به هم مرتبط هستند.در آن موقع كانون بسیار كوچك بود و بحث‌ها و قضاوت‌هایی درباره آن می‌شد و حتی نگرانی تعطیلی آن وجود داشت.

فكر می كنید در این مدت موفق بودید؟

كانون در سالهای 72 تا 76 توسعه خوبی داشت و ما را به اهداف خدمت رسانی نزدیك كرد. مراكز كانون در شهرستان‌ها زیاد شد. به طور مثال در سال 71 كانون دارای 240 مركز بود اما بعدها به 600 مركز رسید. البته هدفم حركت جدید در كارهای فرهنگی و هنری هم بود، از جمله حركت جدیدی كه در ساخت اسباب‌بازی به وجود آمد. در سال های گذشته اسباب‌بازی "باربی"و وسایل جانبی آن بسیار استفاده می‌شد اما در حال حاضر استفاده كمتر شده است و لوازم جانبی دارا و سارا است كه گسترش یافته است. در حال حاضر عروسك دارا و سارا 300 نوع وسایل جنبی دارد و ساخت این عروسك و فروش لوازم جانبی آن 20 میلیارد تومان گردش مالی دارد و همه كارها ی آن را بخش خصوصی انجام می‌دهد. در بخش بازی‌های رایانه‌ای نیز كه حدود چهار سال است كانون به آن پرداخته توانسته 32 عنوان تولید كند.

مجمع عمومی چه وظایفی دارد؟

مجمع عمومی دو بار در سال برگزار می‌شود، شش ماه اول درباره سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بحث می كند . شش ماه دوم بحث‌های مالی و حسابرسی را در بر دارد.مجمع عمومی برنامه‌های كه در طول سال اجرا می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد.آنچه مجمع درباره آن تصمیم می‌گیرد به هیات مدیره ابلاغ می‌شود.

انتخاب اعضای هیات مدیره چگونه است ؟

انتخاب اعضای هیات مدیره هر سه سال یكبار بوده و هیات مدیره متشكل از بنده ،سیدمهدی شجاعی و مهدی ارگانی است.

آیا آنان جلساتی دارند؟

تا كنون تمام جلسات مجمع و هیات مدیره به موقع تشكیل شده و صورتجلسات همه آنها موجود است.

مدیران خود را چگونه انتخاب می‌كنید؟

مدیران كلان كانون توسط مدیر عامل انتخاب می‌شوند اما یكسری مدیران هستند كه معاونان كانون آنها را انتخاب می‌كنندكه البته در این سال‌ها بنا به دلایل مختلف مدیرانی بركنار شدند و برخی نیز خود به دلخواه از كانون رفته‌اند. آخرین مدیر ی كه تغییر كرد، مدیركانون زبان بود كه خود استعفا داد.

چرا نام شركت بر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان گذاشته شده است؟

به دلیل تنوع كاری كه كانون دارد ، شركت بودن آن بهتر است. قوانین "شركتی بودن" به لحاظ تجاری راحت‌تر است. تجربه‌ای كه داشتیم این است كه شركتی بودن مزایای خوبی دارد و این كه تصمیم گرفته شود شركت باشد ، با رای و نظر مجمع عمومی است.

در دوره مدیریت 15 ساله شما، كانون در ساخت و تجهیز مراكز فرهنگی و كتابخانه‌ها تا چه اندازه فعالیت داشته است؟

بجز افزایش كتابخانه ها كه گفته شددر سال‌های 1370 چهار فروشگاه در كانون بود؛به نظرم توزیع كالای فرهنگی از مشكلات بزرگ فرهنگی كشور است . تصمیم گرفتیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای كانون زیاد شود. در حال حاضر 64 فروشگاه در سطح كشور و 118 نمایندگی در بخش خصوصی داریم.سه فروشگاه اصلی نیز در اختیار بخش خصوصی است.درآمد همه فروشگاه‌ها هم برای كانون است.

نوع هزینه و در آمد های كانون چگونه است ؟

كانون یك بخش هزینه‌ای دارد و یك بخش درآمد. بخشی كه محصولات فرهنگی و هنری تولید می‌شود، باید با درآمدهای خود ،خود را اداره كند اما بخش كتابخانه‌ها و مراكز باید بودجه بگیرند.فروشگاه‌های كانون در دو بخش محصولات را عرضه می كنند، یك بخش محصولات كانون و یك بخش برای سایر بخش‌ها است . توزیع محصولات فرهنگی و هنری فروشگاه‌های كانون بستگی به شرایط استان و شهرستان‌ها دارد.در مجموع فرمول عملیاتی واحد و ثابتی برای فروشگاه‌ها نداریم. با فروشگاه‌های كانون در بخش خصوصی به صورت پیمانی و مدیریتی رفتار می‌كنیم. البته با وجود تاسیس این فروشگاه‌ها و كتابخانه‌ها، این تعداد در كشور كم است اما بستگی به موقعیت‌ها و بودجه‌ها دارد. معتقدم توسعه كانون خوب بوده اما با نیازهافاصله دارد. در بخش فروشگاه‌ها انتظارها بیشتر است ، در بخش كتابخانه نیز كانون اهدای كتاب به كتابخانه‌ها را دارد كه البته نیازمند به بودجه است كه این بودجه را یا باید دولت بدهد یا آموزش و پرورش. امروز آن كتاب‌هایی را كه از طریق كتابخانه‌ها اهدا می‌كنیم از طریق صرفه‌جویی‌هاست!

رابطه شما با آقای سید مهدی شجاعی چگونه است . شنیدیم ایشان از دوستان نزدیك شماست و به همین دلیل و بخاطر حضور در هیات مدیره از تسهیلات خوبی استفاده می‌كنند؟

من رفاقت دیرینه ای با سیدمهدی شجاعی دارم كه به كانون مربوط نمی‌شود. با آقای ارگانی هم چنین است . لكن براساس وظیفه ای كه تعیین شده است بخشی از كارها بر عهده آقای مهدی ارگانی است و بحث شورای تصمیم‌گیری بر عهده آقای شجاعی است .اگر شنیده شده كه نقش آقای شجاعی در كانون زیاداست ؛ معتقدم كه اگر این طوربود خوب بود چرا كه ،ایشان به كار وارد هستند و علمدار عرصه فرهنگ و هنر هستند. وی هم هنرمند، نویسنده و فیلمنامه‌نویس است و هم از مدیران كانون است.ولی با توجه به تقسیم وظائف در هیات مدیره ، هر كس وظیفه خودش را انجام می دهد، نویسنده ها و تصویرگران زیادی در كانون هستند و یا با كانون كار می كنند،و در سال های گذشته بسیاری از نویسنده ها با كانون همكاری داشتند،اكثر شاعران كودك در كانون كتاب داشتند،بسیاری از نویسندگان و شاعران كار خود را از كانون شروع كردند.

انتخاب اعضای هیات مدیره كانون چگونه است؟

انتخابات هر سه سال یك بار برگزار می‌شودكه از طریق مجمع عمومی انتخاب می شوند .

چرا بسیاری از تولیدات كانون از جمله سرگرمی ها گران است؟

معتقدم اولا كیفیت تولیدات كانون بسیار خوب است ثانیا محصولات كانون 20 درصد ارزان‌تر از كالاهای مشابه در بازار است. در كانون ،به قیمت، فرهنگی نگاه می‌شود. اعتقاد دارم بچه‌ها باید بتوانند با پول تو جیبی كتاب بخرند.

بودجه كانون چگونه تامین می‌شود و به چه شكل است؟

بودجه كانون دو بخش است .یك بخش ، بودجه‌ای است كه دولت اختصاص می‌دهد و دیگری ، درآمدهای كانون است. سازمان مدیریت معتقد است كه بخش‌هایی چون كتابخانه كانون كه درآمدزا نیستند، دولت باید كمك ‌كند. بودجه‌ای كه از سوی دولت می‌رسد به حقوق مربیان و كارمندان نیز تعلق دارد. بخش درآمدزای كانون، تولیدات محصولات ، كانون زبان و شهریه‌های آن است. در برخی جاها نیز كمبود بودجه داریم كه از كمك های دولت استفاده می كنیم. در طول 5 سال گذشته افزایش كمك دولت در سال، میانگین 15 درصد بوده است.پیش‌بینی امسال برای درآمد در بخش كانون زبان حدود 10 میلیارد تومان است كه 75 تا 80 درصد این بودجه صرف هزینه‌های خود كانون زبان می شود. چون كانون زبان مجموعه فرهنگی است و مكانی برای درآمد زایی نیست.

هزینه استان‌ها و بودجه‌ای كه به آنها اختصاص داده می‌شود، چگونه است؟

بودجه بر اساس فعالیت‌ها و هزینه پرسنل داده می‌شود .مراكز كانون در استان‌ها بر اساس جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و كنگره‌ها بودجه جداگانه ای می‌گیرند. حدود 80 درصد بودجه اختصاصی به مراكز استان‌ها به بخش پرسنلی آن اختصاص دارد و به طور متوسط به استان‌ها برای برنامه‌ها یك میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

حقوق هر كارمند كانون بطور میانگین ماهانه چقدر است؟

به طور میانگین ماهی 270 هزار تومان

چرا سینمای كانون كه در دوره ای بسیار فعال بود هیچ نمودی ندارد؟

این حرف درست نیست .سینمای كانون از سال 50 با هدف تولید فیلم كودك تاسیس شد. قبل از انقلاب فیلم سینمایی با موضوع كودك و نوجوان نداشتیم.تنها، فیلم كوتاه و انیمیشن ساخته می‌شد. بحث فیلم‌ سینمایی كانون بعد از انقلاب مطرح شده است.بعد از انقلاب ،كانون، هر سال یك فیلم ساخته است. همه فیلم‌های كانون به لحاظ كیفیت شاخص بوده كانون توانسته جایزه‌های زیادی را در بخش بین‌الملل به دست آورد. حتی فیلم‌های كانون بسیاری از جایزه جشنواره‌های داخلی را كسب كرده است. پرافتخارترین فیلم سینمای كودك ایران "بچه‌های آسمان" است كه تولید آن از ابتدا در كانون و در سال 1375 بود. ضعف تولید فیلم كودك عاملش تنها كانون نیست .تا دو سال پیش با 100 میلیون تومان، می توانستیم، فیلم بسازیم اما در حال حاضر با 300 میلیون تومان فیلم ساخته می‌شود. امكانات و دستگاه‌های فیلم‌سازی در كانون موجود است اما دستمزدها بالاست.بحران سینمای كودك ، بحرانی نیست كه به راحتی درباره آن نظر داد. در حال حاضر ،مشكل ،اكران در سینمای كودك است. سینمای كودك در كل كشور به صورت نیمه تعطیل است .عموم كارگردانان كودك به دلایل مختلف به بخش بزرگسال رفته‌اند.

می گویند كانون در نیمه راه، تولید فیلم " بچه های آسمان " را رها كرد ؟

صحت ندارد.كانون از ابتدا با آقای مجیدی قرارداد ساخت فیلم را امضا كرد و این فیلم قرار بود در عرض 12 ماه ساخته شود اما بیشتر از 18 ماه تولید آن طول كشید.

انتخاب فیلم‌نامه‌ها در شورای فیلم كانون چگونه است؟

از ملاك‌های شورای فیلمنامه كیفیت و محتوای خوب و كارگردان قوی است.حتی فیلمنامه‌های انتخاب شده را برای خواندن به كارگردانان دیگر نیز می‌دهند.

اما علیرغم همه این نظرات به نظر می رسد كانون در فعالیت سینمایی موفق نبوده است؟

انتظار را باید متناسب با شرایط تعریف كرد . كانون با شرایط خوب كار كرده و كارنامه آن ركود نداشته است.

فكر میكنید به عنوان یك مدیر فرهنگی چقدر دراین مدت خلاق و مبتكر بودید؟

مجبورم مصداقی صحبت كنم.همین جوری نمی‌شود گفت كانون خیلی زیاد كار كرده است.كانون باید به اندازه خود كار كند، كارهایی هم كه انجام می‌شود، شعاری نیست. كارهای كانون عمیق و همراه با تفكر است . كانون می‌توانست مانند دیگرسازمان‌ها برای بسیاری از مسائل بیانیه بدهد و راهپیمایی كند تا اسمش سر زبان‌ها بیافتد، اما این كار را نكرد. به طور مثال در ساخت عروسك دارا و سارا هیچ كمكی به كانون نشد و كانون از هیچ، شروع به ساخت عروسك‌ها كرد یا تولید بازی‌های رایانه‌ای از كارهای خلاق است كه كانون آغازگر آن شد. در تهران چهار هزار گیم‌نت وجود دارد و بازی‌های رایانه‌ای وارداتی است. هر سال سه هزار گیم وارد و بخشی از آن كپی می‌شود . تولید بازی‌های رایانه‌ای یكی از كارهای كانون است.در حال حاضر بسیاری از كتاب‌های كانون را ناشران خارجی منتشر می‌كنند و تا كنون 20 كتاب كانون بدون هیچ حمایتی و به كمك كارشناسان كانون به زبان‌های دیگر منتشر شده است.

آیا عروسك‌های دارا و سارا توانسته اند طرفدار داشته باشد؟

این عروسك‌ها 30 نوع لباس های مختلف دارد . 80 درصد عروسك‌ها ولوازم جانبی آن به فروش رفته و مهمتر این كه عروسك‌ها، فرهنگی را میان مخاطبان آورده است؛ توانسته مخاطب را جذب كرده و وسایل جانبی آن نیز به فروش برسد . معتقدم این كیفیت با این قیمت مناسب است. قیمت عروسك‌های سارا و دارا ابتدا 17 هزار و 500 تومان بود و حال 12 هزار و 500 تومان است. این عروسك‌ها به لحاظ جنس متفاوت هستند و قیمت اش زیاد نیست. قرارشده طرح‌های مختلف این عروسك‌ها تا پایان سال زده شود و مدل‌های جدید ساخته می‌شود اما سفارش ساخت مواد اولیه از كشورهای دیگر خواهد بود. در داخل كشور تكنیك ساخت عروسك نداریم، پیشنهاداتی از دیگر كشورها برای ساخت مواد اولیه آن شده است .قرار شده از میان كشورهای چین و اسپانیا یكی را انتخاب كنیم.

نظارت بر واردات و صادرات اسباب‌بازی‌ها یكی از وظایف كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است، درباره چگونگی نظارت كانون بر اسباب‌بازی‌ها برایمان بگویید؟

وظیفه شورا ی نظارت بر اسباب‌بازی‌ها در چهارچوپ قوانین كشور است. وظیفه كانون این است كه اگر كسی بخواهد اسباب‌بازی صادر یا وارد كند به كانون رجوع كند، كانون با كالا و اسباب‌بازی قاچاق كاری ندارد . این وظیفه نیروی انتظامی و پلیس است.كانون به لحاظ بهداشتی و فرهنگی اسبا‌ب‌بازی‌ها را مورد ارزیابی برای وارد شدن به كشور قرار می‌دهد.در حال حاضر فضای مسلط اسباب‌بازی در ایران دست خارجیان نیست.عروسك‌های دارا و سارا بر كشورهای دیگر تاثیر گذاشته و باعث شده، كشورها ی دیگر، عروسك‌های ملی و بومی كشور خود را تولید ‌كنند.

بازتاب فعالیت‌های كانون دربخش بین‌الملل چگونه است؟

در بخش بین‌الملل، كانون چند فعالیت‌ را در بخش‌های «سینما»، «كتاب» و «فعالیت فرهنگی مشترك » انجام می‌دهد، در بخش «سینما» هدف حضور در بخش جشنواره‌های خارجی و بین‌المللی است. در بخش «كتاب» نیز حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است و در بخش «فعالیت‌های فرهنگی مشترك» نیز مشاركت با كشورهای خارجی در برگزاری هفته‌های فرهنگی است. كانون فیلم‌های تولیدی خود را به صورت مستقیم به جشنواره‌های خارجی می‌فرستد.البته اعتقاد ندارم كه ملاك ارسال فیلم و شركت در جشنواره‌های خارجی باید عمده فعالیت كانون باشد اما كانون توانسته رتبه‌های خوبی را در بخش‌های بین‌الملل بیاورد. در كتاب نیز كانون در پنج نمایشگاه اصلی شركت می‌كند كه می‌توان به نمایشگاه‌های ، هند، بولنیای ایتالیا، توكیو و سنگاپور اشاره كرد و كانون برای شركت در نمایشگاه‌های خارجی بیش از این،امكانات و بودجه نداشته است.متاسفانه بخش بین‌الملل به صورت رسمی در خارج از كانون تعریف نشده و این بخش را خودكانون به وجود آورده است .كانون برای فعالیت‌های بین‌المللی بودجه خاص نمی‌گیرد و این بخش بین‌الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات تعریف شده است .كانون خودجوش این كار را كرده است تا حضور بین‌المللی داشته باشد. در بخش بین‌الملل آنچه مد نظراست، یكی هزینه‌ها و دیگری اشتراك در فعالیت‌های فرهنگی است كه می‌توان به برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در دیگر كشورها اشاره كرد.به طور مثال برگزاری پروژه فرهنگی «هلند و ایران» یكی از كارهاست كه دو سال به طول انجامید.

سفرهای خارجی و شركت در جشنواره‌ها و نمایشگاه در كانون به چه شكل است؟

این كار تخصصی است و تنها كارشناسان هر بخش به این سفرها می‌روند .چرا كه این سفرها تشویقی نیستند و بیشتر كاری و تخصصی است. به طور مثال در بخش كتاب كارشناسانی كه در این كار ماهر هستندو نمایندگان و فعالیت‌های خارج از كشور را می‌شناسند به این سفرها می‌روند. سفرها را افراد توانا و كارشناس می‌روند، اما در جشنواره فیلم خود كارگردان می‌رود.

فعالیت‌های عمرانی كانون در چه موقعیتی قرار دارد ؟ درباره چاپخانه‌ی‌ كانون توضیح بدهید؟

چاپخانه كانون در سال 1372 تاسیس شده است و تا دو سال پیش اداره چاپ كانون به صورت مستقیم با خود كانون بود و حال چاپخانه را واگذار كرده‌ایم .چاپخانه كانون به صورت مدیریتی وپیمانی اداره می‌شود و هر ماه به كانون اجاره چاپخانه می‌دهند.در حال حاضر چاپ و چاپخانه، در اولویت كارها نیست و نمی‌توان گفت،درآمدزاست. ما طبق قانونی كه در برنامه و بودجه داریم با چاپخانه‌ها به صورت پیمانی كار میكنیم تا بتوانیم نظارت داشته باشیم.

پروژه شهرك قدس (غرب)كه قرار بود، ساخته شود به كجا رسید؟

این پروژه برای آشتی دادن و ارتباط بیشتر پدرها و مادرها با كودكان است.هدف از ساخت این پروژه این بود كه پدر و مادرها با فرزندان ،در یك فضا، بتوانند اوقات فراغتشان را بگذرانند، یكی از مسائل جدی جامعه امروز این است كه بچه‌ها كمتر با پدر و مادر خود صحبت می‌كنند. این فاصله‌ها عمیق ‌شده،در كانون سعی كردیم فضایی ایجاد كنیم كه پدر و مادرها به همراه فرزندانشان با هم به جایی بروند،از این فضای جمعی در كشور كم است، فضایی مستقل كه به بهانه بازی و سرگرمی به بچه‌ها آموزش داده شود. این طرح محل اجرایش در شهرك قدس است و پیش‌بینی هزینه عملیات ساخت این طرح بزرگ 15 تا 20 میلیارد تومان است. طرح آن نوشته و تصویب شده است . اعتبار سنگین می‌خواهد كه كانون ندارد و ترجیح این بود كه با شهرداری وارد كار شویم. اخیرا با شهرداری تهران صحبت‌هایی شده است .در كشورهای دیگر چنین مكان‌هایی زیر نظر آموزش و پروش و شهرداری است.

شنیده شده، این پروژه به خاطر اختلاس‌ها تعطیل شده و مدیر پروژه به دلیل اختلاس در كار بركنار شد؟

چه كسی گفته است ؟ واقعیت ندارد. مدیر این پروژه تغییر نیافته و تنها مدیر طرح‌های عمرانی دو سال پیش تغییر كرد. چون بودجه‌ای وجود ندارد كه اختلاس بشود. و مگر می شود اختلاسی بشود و دستگاههای نظارتی بی تفاوت باشند؟در این سال‌ها كانون با كمبود بودجه روبرو بوده است.

درباره كانون زبان و فعالیت‌های فرهنگی و نحوه آموزش در این كانون بگویید؟استادان زبان كانون چگونه انتخاب می‌شوند؟

مهمترین مساله در كانون زبان انتخاب استاد است اما انتخاب استاد هم بسیارمشكل است. اولین شرط انتخاب استاد «مهارت» و داشتن «لهجه» مناسب است. از بین هزار داوطلب، تنها 50 نفر انتخاب می‌شود .در حال حاضر 900 استاد در كانون زبان داریم.استادانی كه در كانون زبان تدریس مس‌كنند، باید شرط تسلط به زبان را داشته باشند و اگر این شرط را نداشته باشند و تنها آدم خوبی باشند برایمان مهم نیست. معتقدم كه كانون زبان مجموعه سالمی است و همه به آن اطمینان دارند.

رابطه شما با آموزش و پرورش و وزیر آن چگونه است؟

یك رابطه رسمی و یك رابطه غیر رسمی داریم. رابطه رسمی این است كه ما شركتی هستیم زیر نظر آموزش و پرورش كه با توجه به خط مشی كلی سرویس می‌دهیم. رابطه كلی، رابطه عملیاتی است. معتقدم رابطه باید بهتر از این باشد. چون كانون دارای یك تجربه‌ و دانشی است كه آموزش و پرورش می‌تواند از آن بیشتر استفاده كند به خصوص در دوره ابتدایی كه این رابطه بستگی به شرایط، نوسان پیدا كرده است. به طور مثال یكی دو سالی در زمان آقای مظفر طرحی به نام كانون مدرسه داشتیم كه دو هزار مدرسه ابتدایی با كانون ارتباط داشتند .آموزش‌هایی می‌دیدند كه بسیار مفید بود. این طرح دو سه سال اجرا و بعد متوقف شد. در بخش فیلم، بعضی سال‌ها آموزش و پرورش از فیلم‌های كانون بهتر استفاده كرد و بعضی سال‌ها كمتر . این ارتباط و استفاده‌ از آموزش و تولیدات كانون بستگی به مسوولان نه در سطح وزیر بلكه در سطوح دیگری مثل معاونت‌ها دارد.خوشبختانه تا به امروز با هیچ كدام از وزیران آموزش وپرورش مشكلی نداشتیم و در حال حاضر رابطه خوبی با آقای فرشیدی داریم، ‌ایشان هم نسبت به كانون محبت دارند.بحث كانون و اهمیت آن جدی گرفته می‌شود و ایشان در جلسه‌ای ،تحلیلی از كانون كرده بود كه برای من مهم بود .

بیرون شایعه است كه شما بواسطه ارتباطی كه با دفتر رهبری دارید 15 سال در كانون ماندید .این درست است؟

همه با رهبری رابطه دارند.رهبر معظم انقلاب از همان ابتدا كانون را می‌شناختند .ایشان از گذشته نسبت به كانون حساس بودند و هستند. ایشان همیشه در جلسات از ماگزارش كار می‌خواهند.وارد جزئیات كار هم می‌شدند و سئوالاتی درباره نویسندگان و هنرمندان می‌كردند. هیچ كس به اندازه ایشان شان و منزلت كانون را نمی‌شناسد و اگر همه این گونه بودند مشكلات كانون رفع می‌شد. افتخار من و وظیفه من این است كه همراه با رهبری هستم و در خدمت ایشان.

به عنوان مدیر عامل كانون ،در مقابل چه كسانی پاسخگو هستید؟

من در مقابل هیئت مدیره خیلی پاسخگو نیستم بلكه به طور مشاركتی مسئولیت اداره كانون را به عهده داریم ولی در مقابل مجمع عمومی و مراجع قانونی مثل بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت دارایی نیز باید پاسخگو باشم. همه این سازمان‌ها بر فعالیت و هزینه‌های كانون نظارت دارند. دیوان محاسبات حتی در كانون مستقر است و سازمان بازرسی به كانون می‌آید.

آیا در مجامع بین‌المللی و دیگر كشورها، مشابه كانون وجود دارد ؟

در بلوك شرق بعضا وجود دارد، مثلا در اوكراین و مسكو هست. اما در كشورها ی اروپای غربی فعالیت‌های ادبی و هنر ی جدا انجام می شود . دریك مركز تنها فیلم كودك تولید می‌شود. كانون كودك و نوجوان ایران دارای فعالیت‌های گسترده در تمام بخش‌های هنری و فرهنگی است. شاید این الگو از جایی گرفته شده باشد .

شنیدم شما یك مدیر آرام و صبوری هستید و در انتخاب افراد با تأمل اقدام می‌كنید

مگر بد است كه این گونه باشد.

از یك جهت خوب و از یك جهت بد است .

اگر احساس می كنیددر انتخاب مدیران صبورانه عمل كردم درست است چرا كه ، روحیه‌ام این گونه است. در جایی مانند كانون كه محیط فرهنگی است باید نوعی آرامش و ثبات وجود داشته باشد و این موضوع باكار در مطبوعات متفاوت است. جایی كه كار فرهنگی عمیق صورت می‌گیرد، شتاب‌زدگی فایده‌ ندارد. نباید كار فرهنگی فدای شتابزدگی بشود.

فكر می كنید كانون نسبت به دیگر سازمان‌ها و مراكز فرهنگی چگونه بوده است ؟

در دستگاه‌ها ی فرهنگی خیلی نوسانات وجود داشته است ، هم به دلیل تغییرات و هم به دلیل شرایط فرهنگی كشور و دولت‌هایی كه تغییر كردند. نگاه متفاوت فرهنگی كه میان دولت ها وجود دارد حقیقتا همه عوامل فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یك وظیفه مهمی كه در كشور مهجور واقع شده و باید به آن توجه بیشتری شود، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است .شاید فلسفه تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفته حضرت امام خمینی این بوده كه فضای فرهنگی كشور را كنترل و هماهنگی ایجاد كند و به مسائل كلان فرهنگی بپردازد .در صورتی كه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل جزئی فرهنگی كشور می‌پردازد كه پرداختن به این وظایف، از وظایف دستگاه‌های دیگر كشور است. منتهی در همین شورای عالی انقلاب فرهنگی بر سر مسائل جزئی اختلاف و مسائلی پیش می‌آید. اگر شأن این شورا را به خودش برگردانیم، اوضاع بهتر می‌شود. شان انقلاب ما فرهنگی است امابه آن نرسیدیم و در حد لازم هم كار نكردیم. مظلومیت بخش فرهنگ بیشتر از این حرف‌هاست. با توجه به درآمد كشور، چقدر ما درآمد ارزی در طول همه سال‌ها داشتیم؟ چقدر از این درآمد صرف بخش فرهنگی شده است؟ یارانه ما در كدام بخش استفاده می‌شود؟ شما ببینید یارانه‌های این كشور در كدام بخش اختصاص داده می‌شود. یارانه در خیلی جاها به جز فرهنگ استفاده می‌شود. این كه می‌گویند بخش فرهنگی خودكفا باشد، اشتباه است.نگاه ما در بحث فرهنگ باید عوض شود .

منبع : فارس نیوز

UserName