• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
مطالب مرتبط
  • علل صدور حکم حکومتی مقام معظم رهبری درباره قمه زنی
    علل صدور حکم حکومتی مقام معظم...
    اینجانب می‌بینم که چگونه اخلاص و محبت مردم به سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله ‌الحسین علیه‌السلام مورد جفا در قضاوت‌های جهانی واقع می‌شود، چگونه درک روشن‌بینانه‌ی آنان در اعتقاد به مقام والای اهل‎بیت‌ علیهم‌السلام، به خاطر بعضی اعمال جاهلانه، حمل بر اموری م
  • فتوای مراجع عظام در مورد قمه زنی
    فتوای مراجع عظام در مورد قمه زنی
    قمه زنى علاوه بر اينكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه «عليهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شكل خاص يا عام از معصوم «عليه السلام» در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود
  • جستجو پیشرفته تبیان
    جستجو پیشرفته تبیان
عضویت در خبرنامه
  • تعداد بازديد :
  • 2663
  • چهارشنبه 16/9/1390
  • تاريخ :

فتوای مراجع قدیم و جدید درباره شیوه عزاداری

عزاداری

به گزارش شیعه آنلاین، از مرجع عالیقدرجهان تشیع، حضرت آیت الله مرحوم نایینی فتوایی جامع درباره شیوه سنتی عزاداری امام حسین (ع) صادر گردیده که جمعی ازعلمای اعلام، مراجع و فقها آن را تایید و امضاء نموده و موافقت خود را با آن اعلام داشته اند. متن فتوای به شرح ذیل است:

 

به نام خداوند بخشنده مهربان

به سوی اهالی بصره و اطراف آن پس از تقدیم سلام به برادران و صاحبان مجد و بزرگی اهل بصره و نواحی ..

بدیهی است که بیرون آوردن هیات و دسته جات در دهه عاشورا مانند آن در کوچه ها و خیابان ها بدون هیچ شبهه ای جایز و رجحان دارد و از آشکارترین مصادیق عزای سالار شهیدان و شهدای کربلا و نیکوترین وسیله ای است برای تبلیغ هدف عالی حسین ابن علی، ترویج قرآن و دین مبین اسلام برای هر دور و نزدیک لکن باید این شعار بزرگ از هرگونه محرمات مانند آوازه خوانی و استعمال آلات لهو و لعب و نزاع و کشمکش خالی باشد و چنانچه گاهی چنین محرماتی در بعضی از هیات ها ی عزا باشد، حرمت آنها به عزاداری امام حسین سرایت نمی کند.

طبل و سنج و شیپور که در دسته جات و حسینیه ها استفاده می شود و در سوگواری ها مرسوم است حقیقتش تا به حال برای ما کشف نشده است و اگر مورد استعمالش اقامه عزای امام حسین و اعلام به اجتماع عزاداری است و شبیه برسوگواری که در برخی از هیات و روضه های عربی مرسوم است پس ظاهرا جواز استعمال آن است کما اینکه در نجف اشرف هم نزد ما معروف است

هیچ اشکالی نیست در جایز بودن سینه زدن یا با دست به صورت زدن حتی به حدی برسد که سینه و صورت سرخ و سیاه شود .. خدا ثابت بدارد ایشان را به قول ثابت در دنیا و آخرت. ظاهرا جایزاست شبیه شدن و ممثل گردیدن ولی باید مواظب باشند و در شبیه خوانی و عزاداری محرمات شرعی انجام نشود و اگراتفاقا واقع گردد سرایت به اصل عزاداری نمی کند چنانچه قبلا گفته شد، طبل و سنج و شیپور که در دسته جات و حسینیه ها استفاده می شود و در سوگواری ها مرسوم است حقیقتش تا به حال برای ما کشف نشده است و اگر مورد استعمالش اقامه عزای امام حسین و اعلام به اجتماع عزاداری است و شبیه برسوگواری که در برخی از هیات و روضه های عربی مرسوم است پس ظاهرا جواز استعمال آن است کما اینکه در نجف اشرف هم نزد ما معروف است، والله اعلم.

 

متن فتاوای فقها و مراجع بزرگوار تقلید در تعقیب فتوای مرحوم حضرت آیت الله نایینی:

فتوای حضرت آیت الله خویی: بسمه تعالی - آنچه که شیخ ما استاد حضرت آیت الله نایینی در جواب اهالی بصره فرمودند صحیح است و عمل به آن اشکال ندارد از خداوند تبارک و تعالی می خواهم که برادران مومن را در بزرگداشت شعائر دین و دوری از حرام ها موفق بدارد.

 

فتوای حضرت آیت الله سید عبدالله شیرازی: بلی وقتی در نجف اشرف مشرف بودیم رساله ای از معظم له در پاسخ اهالی بصره منتشر شد و علمای اعلام همه تصریح و تایید آن نمودند در نظرحقیر هم موید و مصحح است، والله اعلم.

فتوای حضرت آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی: بسممه تعالی - مکتوب حضرت آیه الله العظمی نایینی در مورد شعائر حسینی مورد تایید اینجانب هست.

 

فتوای حضرت آیت الله سید علی یسیستانی: بسمه تعالی آنچه مصداق عزاداری برای حضرت أباعبدالله الحسین باشد مورد اجر و به آن ترغیب اکید شده است، در ضمن تخلف از روییه ای که ازسلف صالح درمورد عزاداری اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده سزاوار نیست.

 

فتوای حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی: بسم الله الرحمن الرحیم - جوابی را که ایشان طابثراه (حضرت آیت الله نائینی) مرقوم داشتند به نظر اینجانب رسیده دقیق و عمل به آن مانعی ندارد.

 

فتوای حضرت آیت الله شیخ محمدعلی اراکی: بسم الله الرحمن الرحیم - جناب آقای شیخ حسین کاشانی، خطیب مجترم دامت برکاته سوالاتی که درباره ی اقامه شعائر حسین و مراکب اهل بیت عصمت و طهارت خاصه حضرت سید الشهدا نموده اید و جواب های که مراجع عالی قدر تقلید در این زمینه مرقوم فرموده اند اجمالا ملاحظه گردید چون جواب تفصیلی در مورد یک یک سوالات موجب تفصیل است اجمالا معروض می دارد که آنچه را که حضرات رجال دین و فقها و مراجع عالیقدر مسلمین از گذشته و حال مخصوص آیه الله العظمی میرزا خحسین نایینی قدس سره در این زمینه مرقوم فرموده اند مورد تایید اینجانب است و نظر اینجانب با آنچه که آنها مرقوم فرموده اند مطابقت دارد.

 

فتوای حضرت آیه الله نجفی مرعشی: آنچه مرحوم مغفور استاد اعظم نایینی که از اعاظم علمای شیعه بودند مرقوم فرمودند صحیح و مطابق واقع می باشد.

 

فتوای حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری: بسمه تعالی - اطاعت آنچه عالم جلیل استاد الفقها و المجتهدین مرحوم نایینی مرقوم فرمودند و مورد تایید علمای معاصار ایشان و طبقه بعد می باشد مورد تایید اینجانب نیز می باشد. بطور اختصار برای اینکه توده مسلمانان و برادران دین مقدار کمی از دلایل این فتوا واقف شوند معروض می دارم مرحوم علامه مجلسی در جلد دهم بحار فقط در باب ثواب بکاء و گریه برای ابی عبدالله الخسین و سایر ائمه علیهم السلام نزدیک پنجاه روایت نقل فرموده اند که از آنها مستفاد می شود در سننن موکد است و البته هر چه از مقدمات این سنت باشد از روضه خوانی و مواکب عزا و غیره ذلک از مستحبات شرعیه است.

 

فتوای حضرت آیت الله شیخ هاشم آملی: فتوای شیخنا الاستاد مرحوم حضرت آیه الله العظمی آقای میرزا حسین نایینی مورد تایید اینجانب است.

 

فتوای حضرت آیت الله سید رضا صدر: بسمه تعالی - نوشته این عالم بزرگ بالاتر از آن است که نیاز بر تایید داشته باشد و مورد قبول علمای اعلام و آیات عظام قرار گیرد.

 

فتوای حضرت آیت الله سید صادق روحانی: آنچه مرحوم استاد فقها و مجتهدین نایینی مرقوم داشتند در نهایت متانت و وضوح می باشد و احتیاجی به امضا ندارد ولی برای رفع شبهه می نویسم آنچه آن مرحوم نوشته اند قابل قبول و موافق شرع است.

 

فتوای حضرت آیت الله سید محمد شیرازی: بسمه تعالی - فتوای ایشان رحم الله صحیح و مورد تایید علمای اعلام می باشد.

 

فتوای حضرت آیت الله سید صادق شیرازی: بسمه تعالی - مرقوم استاد نایینی قدس سره صحیح و عاملین به آن مأجور و مصابند انشاءالله.

 

فتوای حضرت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی: بسمه تعالی - آنچه که استاد فقها آیه الله نایینی مرقوم داشتند فوق آن است که احتیاج به تایید داشته باشد.

 

فتوای حضرت آیت الله سید علی طباطبایی قمی: بسمه تعالی - آنچه مرحوم شیخ مشایخ ما در جواب مسائل بصره مرقوم داشتند صحیح است.

 

فتوای حضرت آیت الله شیخ یحیی نوری تهرانی: بسمه تعالی - در پاسخ به مسأله مربوط به تعظیم به شعائر حسین علیه السلام و کیفیت عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت خاصه حامس آل عبابه عرض می رسانم آنچه که در این باب مرقوم استاد فقها آیه الله العظمی نایینی در جواب مردم بصره مرقوم داشتند مورد تایید می باشد.

 

فتوای حضرت آیت الله سید حسن طباطبایی قمی: آنچه استاد فقها نایینی فتوا دادند صحیح و عمل به آن جایز است. از خداوند می خواهم برای اقامه شعائر و عمل به آنچه او دوست و رضایت دارد و دوری از حرام ها به ما توفیق دهد به برکت ولی الله الاعظم عج الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا له الفداء.

 

فتوای حضرت آیت الله شیخ رضا مدنی کاشانی: بسمه تعالی - اما عزای أبی عبدالله الحسین ارواحنا له الفداء از شعائر مذهبی بلکه اهم فرایض است خصوصا در این زمان که مخالفت با شعائر مذهب تشیع زیاد شده و عزاداریی آن بزرگوار به هر نحو باشد از قبیل سینه زدن یا زنجیر زدن ... مانعی ندارد. چنانچه استاد اعظم مرحوم استاد نایینی اعلی الله مقامه الشریف مرقوم فرمودند.

فرآوری:زهره غفوری

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: شیعه آنلاین

UserName