• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1126
  • يکشنبه 1385/4/4
  • تاريخ :

استقبال گسترده مخاطبان

از نمایشگاه آثار هنری دوره زندیه و قاجار


نمایشگاه آثار هنری دوره زندیه و قاجار عصر دیروز با حضور رییس موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه تجسمی در محل مرکز فرهنگی - هنری صبا افتتاح شد .

سه نمایشگاه مهم درمرکز فرهنگی - هنری صبا به معرض نمایش عموم گذاشته شد . طیف انبوه مخاطبانی که برای بازدید ازاین نمایشگاه آمده بودند به قدری گسترده بود که با افتتاح نمایشگاه تمام سالن ها مملو از جمعیت شد . درنمایشگاه اول ، درسالن های " ممیز"، آثار معماری دوران قاجار وزند وافشار به نمایش گذاشته شده بود . درکنار بیشتر این آثار این عنوان به چشم می خورد : ارسالی از موزه نیاوران . می توان گفت تقریبا تمام آثاری که دراین بخش ازسالن " ممیز" به چشم می خورد با تکنیک رنگ روغن کارشده بود و دربیشتر آنها نام هنرمند مشخص نبود .

مکتب خانه قدیم که شاهزاده خانم درحال درس گرفتن از پیرفرزانه بود ، یک اثرمنسوب به اسماعیل جلایر، نادربانو درحال تفکر ، زن جقه به دست زمان فتحعلی شاه از درونمایه های این آثار بودند . درسالن بعدی تصاویر معماری وشهرسازی دوره زند وقاجار به چشم می خورد . نمایی از عمارت کلاه فرنگی وبرج وباروی اطراف آن، تصویرجنگ کرنال ما بین شاه اسماعیل صفوی و دولت عثمانی ، یک اثرزیبا از محمد خان نقاش باشی نیز عناوین تابلوهای این سالن را تشکیل داده بودند . آثاری که تماما ازموزه کاخ گلستان جمع آوری وبرای نمایش دراین نمایشگاه به معرض تماشای مخاطبان گذاشته شده بودند .

دروسط سالن دوم نمایشگاه ویترین کوچکی قرارداشت . دراین ویترین سه تابلوی قاب گرفته درقطع کوچک مربوط به نقاشی های دوران زند وافشار جلوه می فروختند . درگوشه ای ازیکی ازسالن های نمایشگاه ، اثرزیبایی از صورت شعاع سلطنته پسرفتحعلی شاه چشم را نوازش می داد . درکنار آن نیز اثری که هنرمند آن ناشناخته ولی از دوران فتحعلی شاه بود با تکنیک رنگ روغن به تصویرکشیده شده بود . این اثر" سماع " نام داشت . چهره " فریدون " اثر "حاجی آقا جان " که بازمانده از قرن هجده ونوزده بود نیز با تکنیک رنگ روغن به نمایش درآمده بود .

چهره شاه از دوران " محمد شاه " ، "چهره عباس میرزا" ، " لیلی ومجنون " بازمانده از دوره ناصرالدین شاه ، یک زن وطوطی ازدوره فتحعلی شاه نیز عناوین دیگرتابلوهای سالن های بعدی را تشکیل داده بودند. هنرمندان این تابلوها تماما ناشناس بودند ومثل سایرهنرمندان این عصربا تکنیک رنگ روغن کار کرده بودند . درراه پله نیز سه اثر با عناوین " مرد سیاه پوش"، " بانووخدمتکار" و" مادروفرزند " به معرض نمایش گذاشته شده بود . این سه اثر از موزه گرجستان برای نمایش دراین نمایشگاه به امانت گرفته شده بود . نرسیده به سالن های طبقه دوم اثری با عنوان " بهار" از " ابوالقاسم اصفهانی " درسال 1902 نصب شده بود . این اثرنیز ارسالی موزه ملی گرجستان بود که با رنگ روغن تصویرشده بود .

مجموع کردن آثار زیبا وجاودان دوران زند وقاجار وافشاریکی ازبهترین نقاط قوت این نمایشگاه به شمار می آمد . در کنار این محاسن عنوان نداشتن بسیاری از کارهای حاضردرسالن ها نیز معایب برگزاری نمایشگاه را تشکیل داده بود . درسالن های طبقه دوم مرکزفرهنگی -هنری صبا اثر جاودانه " تکیه ملت " از کمال الملک به نمایش گذاشته شده بود . اما این اثر عنوان نداشت وحتی نام کوچکی از کمال الملک درکنار اثر قرارنگرفته بود . مخاطبان وهنرمندانی که ازدیرباز این اثر را مشاهده کرده بودند ازروی اطلاعات شخصی خود درمی یافتند که این اثرباید " تکیه ملت " اثرکمال الملک باشد.

درطبقه دوم مرکز فرهنگی - هنری صبا چیزی درحدود بیست اثربا موضوع " آستان مقدس حضرت عبدالعظیم " ارائه شده بود. نام " حسین مجرد " درزیربرخی از این آثار به عنوان هنرمند به چشم می خورد و هنرمندان آثاردیگر مشخص نبودند . همچنین تصویری از میرزا حسین شریفی مورخ و وقایع نگاردوره قاجار ازموزه پارس به امانت گرفته شده و در این نمایشگاه به نمایش درآمده بود. درنگارخانه آینه "صبا " نیز تعدادی از چاپ سنگی های زمان قاجاربه نمایش گذاشته شده بود که دیدنش خالی ازلطف نبود. این آثار تماما برگرفته ازمجموعه خصوصی دکتر " کازرونی " وهمسرش " فریال سلحشور" بود . چاپ سنگی یا لیتوگرافی درسال 1799 میلادی دراروپا برای نخستین بار توسط " آلوئیس سننفلد " اختراع شد . دراین روش ، از سنگ های آهکی به عنوان صفحه چاپ یا پلیت برای تکثیر و تقریر کتاب ها استفاده می شد.

از سالن چاپ سنگی ها که گذشتیم ، پنجاه قطعه عکس از آثار " ابوالفضل شاهی " را به نمایش گذاشته بودند . خانه بروجنی ها، بازار، بقعه شاهزاده هادی، سرای شریف خان، بقعه تاج الدین ، تکیه عباس آباد ،ِِ حمام سلطان امیراحمد، خانه حکیم ، تیمچه صباغ ، گذر باباولی ، روستای یزلان از درونمایه عکس های " ابوالفضل شاهی " به شمار می آمدند .

سه نمایشگاه عصردیروز دردل تالارها و نگارخانه های تودرتوی مرکز فرهنگی - هنری صبا به معرض نمایش مخاطبان گذاشته شد . نمایشگاه نقاشان نوگرای کردستان که 137 اثررا از 54 نقاش به نمایش گذاشته بود . آثارمعماری دوره قاجار وزند وافشاربا 270 اثر با همکاری " صبا " و دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه شهید بهشتی ونقاشی های پشت شیشه از مجموعه خصوصی دکتر کازرونی و فریال سلحشورکه درمجموع 120 اثر را تشکیل داده بودند .

متولی برگزاری این سه نمایشگاه مرکز فرهنگی - هنری صبا بود . درنمایشگاه یاد شده که عصردیروز درمحل فرهنگی - هنری صبا افتتاح شد هنرمندانی چون" محمود جوادی پور"، " احمد اسفندیاری "، " حبیب الله صادقی "، " عبدالمجید حسینی راد "، " فرشید ملکی "، " رضا بانگیز"، " حسین خزینه "، " غلامحسین امیرخانی " و جمعی ازهنرمندان بنام وپیشکسوت حضور داشتند . علاوه برهنرمندان طیف گسترده ای ازدانشجویان رشته های هنر واستادان هنرهای تجسمی دراین نمایشگاه حضور داشتند.

لینک:

 گزارش تصویری نمایشگاه آثار هنری دوره زندیه و قاجار 

راهنمای سریال های ماه رمضان

راهنمای سریال های ماه رمضان

راهنمای سریال های ماه رمضان
دنیای جدید یاغی سرخ ها

دنیای جدید یاغی سرخ ها

دنیای جدید یاغی سرخ ها
حل معمای شاه

حل معمای شاه

حل معمای شاه
 «معمای شاه» برگی دیگر از تاریخ

«معمای شاه» برگی دیگر از تاریخ

«معمای شاه» برگی دیگر از تاریخ
UserName
عضویت در خبرنامه