• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 306
  • سه شنبه 1385/3/30
  • تاريخ :

آهنگساز ایرانی باید ذات موسیقی ایرانی را درک کرده باشد


کیخسرو پور ناظری - آهنگساز گفت : موسیقی ایرانی به واقع گنجینه ای است که تا سال های سال می تواند منشا خلق آثاری زیبا و به یادماندنی باشد .

این نوازنده تنبور و آهنگساز با بیان این مطلب افزود : موسیقی ایرانی گنجینه ای است که تا سال ها می تواند برای ساخت آثار موسیقایی زیبا و جاودان منشا اثر باشد . منتها چگونگی استفاده از آن مهم است . من فکر می کنم که افراد صاحبنظر و آگاه به ذات موسیقی ایرانی می توانند از آن به خوبی استفاده کنند .

او درباره استفاده آهنگسازها از موسیقی نواحی گفت : موسیقی محلی از عمق و ویژگی های بارزی برخوردار است که استفاده صحیح از آن به شناخت استفاده کننده بستگی دارد . اگرچه برداشت و الهام از موسیقی محلی سلیقه ای است ، اما این اسفاده باید موجب غنای آن شود ، نه سبک شدنش .

این نوازنده تار به نقش وسایل ارتباط جمعی اشاره کرد و اظهارداشت : تربیت شنیداری شنوندگان به عهده وسایل ارتباط جمعی است . آن ها باید سطح سلیقه مخاطبان را ارتقا بدهند تا علاوه بر این که صاحب ذوق و سلیقه می شوند ، حسن انتخاب نیز پیدا کنند.اما متاسفانه رسانه ها به ذائقه شنونده های آسان پسند روی آورده اند .

پور ناظری در پاسخ به این پرسش که گرایش بیش از حد به سنت چه عواقبی دارد؟ تصریح کرد : به نظر من این یکسو نگری ها و گرایش های افراطی به سنت در بعضی از اهالی موسیقی سنتی حاصل بی ذوقی و ناتوانی شان است . آقا حسینقلی و میرزاعبدالله دو برادر بودند اما هرکدام ردیف خاص خودشان را داشتند. متاسفانه در دوسه دهه اخیر موسیقی در بسیاری از حوزه ها به تکرار رسیده است . این مساله در آهنگسازی هم صدق می کند . هنوز داریم چهارمضراب های درویش خان و صبا را تدریس می کنیم .

وی نقش تقلید و سپری کردن دوره های مختلف در موسیقی ایرانی را مساله ای اساسی دانست و افزود : تسلط به شیوه های مختلف به علاوه بیان حال و احساس شخصی می تواند به یک نتیجه مثبت در زمینه موسیقی منجر شود .

آهنگساز «حیرانی» در ادامه گفت : یکی از مشکلات موسیقی ما این است که هنرمندان از مرحله آموزش بلافاصله به مرحله تولید می رسند. چنین اتفاقی باعث می شود موسیقی ما به تکرار در تولید برسد .

وی درخصوص کمبود آهنگ و آهنگساز به نبود حال و هوای معنوی اشاره کرد و گفت : آهنگسازی به ذوق ظریف و حال و هوای معنوی نیاز دارد . در این روزها، ماشین ، ترافیک و دود و.. ذوق آدمها را می کشد‎.

کیخسرو پورناظری در پایان درباره نقش دانشگاه ها در تربیت آهنگسازخاطر نشان کرد : با چهارسال دانشگاه رفتن کسی نوازنده و آهنگساز نمی شود . حداقل باید 15 ،20 سال زحمت کشید . اگر دقت کرده باشید می بینید کسانی که در خانواده ای موزیسین پرورش یافت اند، در عرصه موسیقی از سایرین موفق ترند.

UserName