• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2374
  • يکشنبه 1385/2/10
  • تاريخ :

نشست سریال « و خداوند عشق را آفرید» (2)


كارگردان و نویسنده: طرح مبحث«عشق» با وجود تمام ممیزی‌ها

تهیه كننده: بعضی از قسمت‌ها با فقدان عشق تعریف می‌شد

مسعود شامحمدی درباره نحوه شكل‌گیری سریال « و خداوند عشق را آفرید» گفت: چهار سال قبل طرحی به نام « جادوی عشق» داشتم. از آن جا كه نام «‌عشق» با مشكل روبه‌روست. روزها و روزها گذشت تا این طرح تحت عنوان «‌و خداوند عشق را آفرید» ساخته شد.

در سریال « جادوی عشق» همان‌طور كه از نامش پیداست تاثیر جادوی عشق مطرح بود. اما در آن چه ساخته شد بیشتر به مباحث اجتماعی پرداختیم.

كارگردان «و خداوند عشق را آفرید» در ادامه خاطرنشان كرد: سال‌ها بود كه دوست داشتم درباره‌ی روابط انسانی و عاشقانه زن و مرد و فیلمی بسازم و چندین سال بود كه در این ارتباط كار كرده بودم. بنابراین احساس كردم طرح مبحث « عشق» در یك سریال با وجود تمام ممیزی‌های موجود می‌تواند تا حدودی به روابطمان در اجتماع سر و سامان دهد و به ما كمك كند.

اسماعیل عفیفه، تهیه‌كننده، نیز درباره‌ی نحوه‌ی پرداختن به موضوع تاثیر عشق بر زندگی در سریال « و خداوند عشق را آفرید» اظهار كرد: وجه مشترك تمام قسمت‌ها «عشق» میان انسان‌ها بود كه در بعضی از قسمت‌ها با فقدان عشق تعریف می‌شد.

ضمن این كه با خواندن 10 قسمت از این سریال متوجه شدم كه نویسنده فیلمنامه چشمش را به مسائل مبتلا به جامعه امروز ما باز كرده و آن‌ها را به روشنی مطرح می‌كرد.

به اعتقاد وی واقع‌گرایی در سریال « و خداوند عشق را آفرید» به وضوح دیده شد كه نقطه قوت این مجموعه محسوب می‌شود.

شامحمدی در ادامه نشست اظهار كرد: در یك جامعه آرمانگرا كه شعار و آرمان‌ها جای واقعیت‌ را می‌گیرد همواره وجوه واقعی و انسانی نادیده گرفته می‌شود و جامعه از عشق خالی می‌شود. مانند اتفاقی كه در كشور ما افتاده است.

این كارگردان گفت: وقتی از تلویزیون تلقی آموزش و دانشگاه داریم و در عین حال نمی‌توانیم از مسائلی واقعی چون «‌عشق» صحبت كنیم خطر به وجود می‌آید.

به اعتقاد وی هر قصه‌ای كه درباره روابط زن و مرد در ایران ساخته می‌شود، باید برخلاف سه دهه گذشته، واقعی با این موضوع برخورد كند.

در ادامه این نشست، اسماعیل عفیفه با اشاره به محدودیت‌هایی كه شامل حال برنامه‌سازان ایرانی می‌شود، تصریح كرد: متوجه هستیم كه برای تلویزیون ایران برنامه می‌سازیم و ما هم آدم‌هایی با توانایی‌های محدود خودمان هستیم. بنابراین معیار و قالبی كه انتخاب می‌كنیم و می‌خواهیم درباره‌ی آن صحبت كنیم را چندان بزرگ تصور نمی‌كنیم و نسخه‌های خیلی عظیمی نمی‌پیچیم. به همین دلیل است كه عشق در این سطح در سریال « و خداوند عشق را آفرید» مطرح می‌شود.

كارگردان «‌و خداوند عشق را آفرید» درباره خلق شخصیت‌ها در این سریال و خصوصا شخصیت اصلی، خاطرنشان كرد: در طبقه‌ای متوسط متولد و در آن بزرگ شده‌ام. بنابراین با مشكل عشق و مشكلات معنوی این طبقه بیشتر آشنا بودم و شخصیت‌های سریال را متعلق به این طبقه اجتماعی فرض كردم.

تهیه‌كننده مجموعه «و خداوند عشق را آفرید» نیز درباره شخصیت اصلی این سریال گفت: وقتی یك وكیل را به عنوان شخصیت اصلی را انتخاب می‌كنید، این شخصیت خیلی با مسائل اجتماعی درگیر است و می‌توانید به راحتی برایش قصه درست كنید وكیل شخصیت جذابی برای كارهای اجتماعی محسوب می‌شود. از طرفی از آن جا كه به دلیل طرح معضلات اجتماعی، قصه‌های این سریال غالبا تلخ بودند، شخصیت « خورشید» (با بازی مهتاب نصیرپور) باید در خانواده‌ای گرم و صمیمی فرض می‌شد تا قصه تلطیف پیدا كند.

مسعود شامحمدی، كاربرد آیینه در سریال «و خداوند عشق را آفرید» را به مثابه یك كاتالیزور دانست و افزود: حجم قصه بسیار گسترده بود و باید به طریقی وارد قصه می‌شدیم. برای ورود غیرخطی می‌توان به سبك برشتی عمل كرد كه باید از زیرنویس یا راوی استفاده كرد.

آیینه نیز چنین عملكردی برای ما داشته و ابزاری در دست ما بوده است كه به ناگاه وارد قصه شویم و نیازی به مقدمات نباشد. از طرفی آیینه تعاریف معنوی بسیاری در فرهنگ و ادبیات ما دارد.

این كارگردان درباره غیر واقعی نمودن برخی از موضوعات به واسطه‌ی مطرح شدن در آیینه و در كنار داستان‌هایی رئال گفت: مسلما هر ابزاری در درام گاه می‌تواند خوب عمل كند و بعضی وقت‌ها هم نمی‌تواند.

عفیفه هم اظهار كرد: آقای شا محمدی آیینه را به گونه‌ای تعریف كرد كه عنصر اتفاق درآن گم شد. در این سریال آیینه این گونه تعریف شد كه می‌توانند همه چیز را به مخاطب نشان دهد.

این تهیه‌كننده با بیان این كه تمام اجزای سینما فانتزی و تخیل است، افزود: ما همین که می‌نشینیم و به پرده بی‌معنی سینما چشم می‌دوزیم اولین قدم فانتزی را برداشته‌ایم. بنابراین «سینما حقیقت» شعاری بیش نیست.

اگر فانتزی در یك فیلم به گونه‌ای تعریف شود كه بیننده با آن مشكل نداشته باشد، كارگردان كارش رادرست انجام داده است و منافاتی با دیگر بخش‌های رئالیستی كار ایجاد نمی‌كند.

شامحمدی نیز در بخشی از صحبت‌های خود فعالان حوزه هنر به عنوان شهیدان زنده یاد كرد و افزود: همه این افراد با خون دل كار می‌كنند.

به گزارش ایسنا در پاسخ به این پرسش كه چقدر از آثار ادبی و سینمایی در نگارش فیلمنامه‌های سریال « و خداوند عشق را آفرید» الهام گرفته شده است، عفیفه گفت: یكی از قصه‌های این سریال بر اساس داستان «‌عاشق مترسك» ساخته شده كه چندین بار هم از آن فیلم سینمایی ساخته‌اند. اما در هیچ قصه‌ای به طور مستقیم از داستان یا فیلمی اقتباس نشده است.

  

این كارگردان همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا سبك كاری خود در « دیروز، امروز، فردا» و « و خداوند عشق را آفرید» را ادامه خواهد داد،‌ اظهار كرد: مسلما این سبك ادامه خواهد داشت. چرا كه بینش فردی هر كارگردان نگاهی كه به مقوله تلویزیون و نوع قصه‌گویی دارد، در همه كارهایش دیده می شود. من هنوز مرحوم نشده‌ام و اگر كار دیگری را هم بسازم. بینش فلسفی، مسعود شامحمدی در آن دیده می‌شود.

وی در عین حال گفت: نگاه « دیروز، امروز، فردا» به دنیا اومانیستی بود. ضمن این كه قصه‌های این سریال چندان اجتماعی محسوب نمی‌شدند. این در حالیست كه قصه‌های « و خداوند عشق را آفرید» كاملا اجتماعی بودند چرا كه به طور مشخص درباره عشق صحبت می‌كردند.

اسماعیل عفیفه درباره تفاوت سبك كاری خود و مسعود شامحمدی و تركیب آن درسریال « و خداوند عشق را آفرید» اظهار كرد: تعریف ژانر و سبك كاری درادبیات سینمایی و تلویزیونی ما آزار دهنده به نظر می‌رسد. تلویزیون در برخورد با من بیشتر در پی سا خت سریال‌های تاریخی است. اما خود من چندان این تقسیم‌بندی را قبول ندارم. برخی از برنامه‌هایی كه به آنها علاقمند بودم وجه اجتماعی پر رنگی داشتند. « و خداوند عشق را آفرید» یكی از اجتماعی‌ترین كارهایی بود كه تهیه كردم. و آن چه در وهله نخست مرا جذب كرد، همین امر بود.

این تهیه‌كننده با اشاره به هزینه هنگفت طراحی صحنه سریال « و خداوند عشق را آفرید» در مقایسه با سریال‌های درجه « ب» ادامه داد: بخش‌هایی از فیلمنامه مسلم است كه باید انجام شود و گر نه آن كار را نباید ساخت. با این حال هزینه ساخت این سریال به هیج وجه از كارهای متعارف تلویزیون گران‌تر تمام نشده است. اما اگر آن خانه خورشید را به شكلی كه دیده نشد، نمی‌ساختیم باید بخش‌هایی از فیلمنامه را حذف می‌كردیم.

مسعود شامحمدی هم درباره استفاده از كاهگل در ساخت برخی قسمت‌های خانه شخصیت اصلی در سریال

« و خداوند عشق را آفرید» گفت: كاهگل، نمادی زیبا از گذشته‌هاست. همواره به طراحی صحنه احترام گذاشته و به آن فكر می‌كنم.

  

به گفته اسماعیل عفیفه، بخش‌هایی از صحنه‌های بارانی سریال « و خداوند عشق را آفرید » به دلیل كمبود بودجه حذف شده است. این اتفاق دردیگر سریالی كه توسط وی تهیه شده است با نام « خانه‌ای در تاریكی» نیز به وقوع پیوسته است.

مسعود شامحمدی در بخش دیگری یادآور شد: در هر قسمت علاوه بر لوكیشن‌ اصلی ( خانه خورشید) 4-5 لوكیشن داشتیم. در این وضعیت بر اساس تعریف سازمان صدا و سیما باید روزی 7 دقیقه فیلم می‌گرفتیم و هر قسمت طی 8 روز ساخته می‌شد. این در حالیست كه ساخت اغلب قسمتها بیش از این زمان برد.

اسماعیل عفیفه، نیز گفت: عواملی كه با من همكاری می‌كنند، سختی بسیاری را در كار متحمل می‌شوند. با تنوع لوكیشنی كه در ساخت سریال « و خداوند عشق را آفرید» رو به رو بودیم، هر ماه سه قسمت را فیلمبرداری كردیم كه به دلیل كمبود بودجه و زمان به عوامل فشار بیشتری وارد می شد.

تهیه‌كننده سریالهای « پس از باران»،‌« فردا دیر است» و « خانه‌ای درتاریكی»‌در پایان ابراز امیدواری كرد كه مدیران تلویزیون بین برنامه‌هایی با كیفیت‌های مختلف درجه‌بندی قائل شوند و افزود: تلویزیون رسانه‌ای‌است كه برنامه‌های متفاوتی را طلب می‌كند. وجود گزارشها و مجریان بی‌نمك تا برنامه‌های عمیق در این رسانه ضروری است.

باید جایگاهی را برای كسانی كه برنامه های با كیفیت‌تر ارائه می‌دهند، در نظر گرفت. در حال حاضر برنامه‌های تلویزیون روزبه روز به لحاظ كیفی در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرند، چرا كه كارها به دقت ارزیابی نمی‌شوند.

لینکها:

 گفتگو با عوامل «... و خداوند عشق را آفرید» 

 نشست خبری سریال «و خداوند عشق را آفرید» (1) 

 قسمتی از سریال « و خداوند عشق را آفرید» 

UserName