• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2140
  • دوشنبه 1381/11/14
  • تاريخ :

"

حج ، عرصه وارستگی از وابستگی ها

"

" حج " ، نمایشی پر شکوه از اوج رهایی انسان موحد از همه جز ذات اقدس الهی  و عرصه پیکار و ستیز با نفس وجلوه ای بی نظیر از عشق و احساس مسؤولیت در حیطه حیات فردی و اجتماعی است.

حج ، یکی از بزرگترین و ارزنده ترین کلاسهای آموزنده و اجتماعی - انسانی است که در ساختن فرد و جامعه نقشی مؤثر و انکار ناپذیر داشته و دارد .

حج قصد است و آهنگ ؛ حرکت است از خود و دیار خود به مقصد خانه ای مقدس و به منظور تجدید پیمان با ذات اقدس .

حج سیر انسان به سوی خداست که با هجرت او  از خلق ، که خود بخشی از آن است آغاز می شود و آن که به زیارت حج می رود ، سفری به سوی خدا می کند .

" حج گزار" باید براین مطلب واقف باشد که " کعبه" ، برای "سعی " است نه " سکون " ، برای " قیام " است ،  نه " قعود " ، برای به طاق نسیان سپردن " خود " است در راه خدا و برای ذوب کردن " من ها " در " ما " است.

حج ، عرصه وارستگی از وابستگی ها و دلبستگی هاست . دریایی است که جز به جدایی ازغیرخدا نمی توان درآن وارد شد . شناگران عاشقی را می خواهد که همه  تعلقات و تجملات دنیایی را به قدر آب بینی بزغاله ای قدرندانند .

حج میدان نبرد با تمامی مظاهر شرک ،  طاغوت و نفاق ،  و صحنه با شکوه مبارزه با فاصله های عظیم طبقاتی و اجتماعی حاکم بر جهان امروز است ؛  تمرینی است برای همزیستی ، همراهی و همدردی امت اسلامی و حرکتی است در جهت پالایش از پلیدیهای اخلاقی و رفتاری و زدایش از تبعیضات و بی عدالتی های ناروای موجود .

حج تجدید میثاقهاست ، بارور کردن تعهدها و یادآوردن خاطرات در سرزمین خاطره ها . حج گزار باید حس خویشتنداری از اِعمال هوسها را در خود زنده سازد تا احساس نماید که او برتر از آن خلق شده است که در برابرامیال درونی ، خواهشهای نفسانی و شهوات ، تسلیم و خاضع گردد .

حج گزار باید با نیتی خالص و پاکیزه و عاری از هر گونه شائبه های دنیوی ، حج خود را آغاز نماید و با نیت احرام و بر تن کردن لباس تقوا ، جامه های گناه و همه نشانه هایی را که "خود " را نشان می دهد ، دور ریخته و با لباس ایمان ( احرام) گناهان را شستشو دهد و توبه نماید ، با احرام بستن ، با خدا تجدید پیمان نموده ، با سعی و طواف خود را خدایی سازد و بین خوف و رجاء باشد ،  با رمی جمرات ، شیطانهای نهان ،  آشکار ، باطنی و ظاهری را طرد کند و با گفتن شعار : « لبیک اللهم لبیک ،  لبیک لا شریک لک لبیک ، ان الحمد و النعمة لک و الملک ، لا شریک لک . » همه وجود انسان به استقبال خدا رود ؛ بدن رو به سوی « کعبه» و رویاروی آن ، زبان به یاد او ، و چشم و دل متوجه او باشد .

حج در یک نگرش کلی ، سیر وجودی انسان است به سوی خدا و نشانه رجعت انسان  به سوی معبود .

کعبه با توجه به این که کهنترین و با سابقه ترین جایگاه نیایش وعبادت مردمی است ، خانه ای عتیق و آزاد از قید مالکیت بشری بوده و سلطه هیچ انسانی برآن سایه نیانداخته است . خانه خدا، خانه ای است آزاد و رها و همین آزادی کعبه به هر مسلمانی که به طواف می پردازد ، درس آزادگی و حریت می هد و تنها کسانی به زیارت حقیقی نائل می گردند که نه برده هوسهای خود و نه بنده دیگران باشند ، چرا که بندگی و بردگی غیر خدا با طواف به دور کعبه ای که آزاد و عتیق است سازگاری ندارد .

حج ، یک خانه تکانی درونی است و « حاجی » باید خود را از زنگارهای دنیوی پاک ساخته ، ظرف وجودش را تطهیر نموده و با مظروفی مناسب و لازم که همان معارف الهی است انباشته سازد تا توفیق به کارگیری آن را در میدان عمل پیدا نماید .

خانه تکانی درون ، در کنار خانه خدا هر چند کاری است دشوار ، اما امکان پذیر است به شرط آن که در وهله نخست فرد « بخواهد » و در وهله دوم« بداند » .

در ره منزل لیلی که خطرهاست به جان شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

به امید روزی که از کنار کعبه ندای ملکوتی « بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» در جهان طنین انداز شود و قلمرو انسانیت با عدل و داد الهی آباد گردد.

چنین باد

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
مراتب و درجات تلبیه و لبیک گویان

مراتب و درجات تلبیه و لبیک گویان

مراتب و درجات تلبیه و لبیک گویان
احادیث حج

احادیث حج

احادیث حج
حج در كلام امام خمینی (ره)

حج در كلام امام خمینی (ره)

حج در كلام امام خمینی (ره)
راز نهفته در ذکر تلبيه

راز نهفته در ذکر تلبيه

راز نهفته در ذکر تلبيه
UserName
عضویت در خبرنامه