• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1097
  • پنج شنبه 1384/11/27
  • تاريخ :

برنده ی سیمرغ بلورین فیلم مستند جشنواره ی فجر

تفكیك "انجمن سینمای جوانان" و "سینمای مستند" برای هر دو حوزه بهتر است


سینمای مستند ، در حال قدم گذاشتن به عرصه‌های جدید و برداشتن گام های بلندتری است.

سودابه مجاوری برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر ضمن بیان این مطلب گفت: متاسفانه؛ توجه به حركت خوب مستند سازان اما حمایت كننده‌ای وجود ندارد . نه شبكه‌های تلویزیونی حامی ما هستند و نه سینمای تجربی كه یك گام به پیش دو گام به پس است.

وی افزود: بنابراین سینمای مستند بی‌یال و كوپال می‌شود و سعی می كند خود را با یكسری از خواست‌های آن طرف تطبیق دهد چیزی كه شاید خود فیلم‌ساز هم به آن علاقه‌ نداشته باشد.

مجاوری تاكید كرد:‌ موضوعات زیادی در ارتباط با انتقادهای اجتماعی در داخل كشورمان وجود دارد كه موضوعات فیلم‌های مستند می‌شود اما حق نداریم آن را در خارج از ایران نشان دهیم و در واقع این كار تحمیق ملی می‌شود اما وقتی اینجا حامی نداریم جز این چاره‌ای پیدا نمی‌كنیم.

كارگردان فیلم مستند "اینانا" با بیان اینكه باید عرصه‌های جدیدی برای مستند سازان و پخش فیلم‌هایشان فراهم شود اظهار داشت: نباید فكر كنیم سینمای داستانی ارجح‌تر از سینمای مستند است و بعد بیایم در جشنواره به آنهایی كه داستانی كار می‌كنند سمند و چهار میلیون تومان بدهیم و به بچه‌های مستند كه با این فلاكت كار می‌كنند دو میلیون و بگوییم برو خوش باش!

این مستند ساز تفكیك انجمن سینمای جوانان و مركز گسترش مستند و تجربی را فكر بسیار خوبی دانسته و گفت: انجمن سینمای جوانان به جوان ها تعلق دارد و محلی است برای تجربه كردن آنها كه خیلی هم خوب است اما مستند سازی كه مثلا 50 سال سن دارد و نباید به آنجا برود طرح و كار دهد.

وی تصریح كرد: مركز گسترش مستند و تجربی در ابتدا خیلی خوب حركت كرد و هدفش حمایت از سینمای مستند حرفه‌ای بود اگر دوباره به آن خط برگردد ما چشم‌انداز خوبی را خواهیم داشت .

UserName