• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 4406
  • يکشنبه 1389/11/24
  • تاريخ :

مبتذل ترين فيلم جشنواره

عبدالرضا کاهاني

اسب حيوان نجيبي است» يکي از مبتذل‌ترين آثار جشنواره؛

هرز‌ه نگاري به سبک کاهاني!


به غير از توهين به ماموران نيروي انتظامي، ديالوگ‌هاي غيراخلاقي فراواني در فيلم جديد کاهاني گنجانده شده؛ ديالوگ‌هايي که به عنوان راهي براي رهايي از تکراري که از سي دقيقه ابتدايي به بعد گريبان فيلم را مي‌گيرد، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.


عبدالرضا کاهاني که در ابتداي فعاليت خود به عنوان فيلمساز کوشيد با دستمايه قرار دادن مضاميني نو و ساختن فيلمي مثل «آدم» خود را در رده هنرمندان دگرانديش جاي زده و پس از آن و با ساخت درام «بيست» به سيمرغ جشنواره فيلم فجر هم برسد، سال گذشته فيلمي با عنوان «هيچ» را کارگرداني کرد که به لحاظ محتوايي اثري دوپاره بود که بخش دوم آن به شدت ضعيف ترسيم شد و پايان‌بندي فيلم هم اصلا ملموس نبود.

«هيچ» به علت ضعف‌هاي عمده‌اش، در بخش مسابقه جشنواره پارسال پذيرفته نشد و همين امر موجب آن گرديد کاهاني بدون توجه به اينکه روزگاري به واسطه حضور در همين جشنواره بوده که شهرت بسياري کسب کرده با ژست‌هايي شبه روشنفکرانه خود را در موضع اپوزيسيون جا زده و از اين مساله سخن بگويد که ديگر هيچ‌گاه در جشنواره فجر شرکت نخواهد کرد اما به مانند تمام ژست‌هايي که طي سي سال اخير از آدم‌هاي روشنفکرنما ديده‌ايم، کاهاني فقط در لفظ بود که به حرف خود وفادار مانده و فيلم جديدش يعني «اسب حيوان نجيبي است» را نيز در جشنواره شرکت داد.

به غير از توهين به ماموران نيروي انتظامي که از سوي مسئولان برگزاري جشنواره هم به عنوان مهمترين معضل اين فيلم ياد شده، ديالوگ‌هاي غيراخلاقي فراواني در فيلم گنجانده شده؛ ديالوگ‌هايي که به عنوان راهي براي رهايي از تکراري که از سي دقيقه ابتدايي به بعد گريبان فيلم را مي‌گيرد، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

فيلمي که به ادعاي خود کارگردان يکي از بهترين آثارش و نقطه تکامل فيلم‌هايي است که تاکنون ساخته اما مسئولان بازبيني آثار حاضر در جشنواره اين فيلم را در بخش مسابقه شرکت ندادند تا بار ديگر نامه‌نگاري‌هاي کاهاني آغاز شده و او از هر تريبوني که مي‌تواند به تبيين اين مساله بپردازد که حق فيلم او را خورده‌اند و او در صورت حضور در بخش مسابقه حتما يکي از جوايز ويژه را به خود اختصاص مي‌داد!

اصرار کاهاني بر کيفيت بالاي فيلم خود فقط تا روز پنجم جشنواره امتداد يافت چراکه در سانس 12 شب اين روز «اسب حيوان نجيبي است» در سالن رسانه‌هاي جشنواره به نمايش درآمده و انتقاد شديد مخاطبان را موجب شد. اصلي‌ترين بخش اين انتقادات هم مرتبط مي‌شد با روش ديالوگ‌نويسي کاهاني براي اين فيلم که سعي کرده بود هر آنچه در طول عمرش درباره شوخي‌هاي اروتيک فراگرفته را وارد فضاي فيلمش کند.

اسب حيوان نجيبي است

 پارسا پيروزفر، کارن همايونفر، حبيب رضايي و رضا عطاران در نمايي از «اسب حيوان نجيبي است»

«اسب حيوان نجيبي است» داستان يک سابقه‌دار را بيان مي‌کند که با پوشيدن لباس ماموران نيروي انتظامي، به اخاذي از آدم‌هاي مساله‌دار مي‌پردازد. اين شخص که ايفاي نقش آن برعهده رضا عطاران است، شب‌هنگام به پرسه در کوچه‌هاي شهر پرداخته و مثلا با شنيدن صداي بلند موسيقي يا سروصداي موجود در يک خانه، زنگ خانه را به صدا درآورده و با معرفي خود به عنوان مامور نيروي انتظامي، به باج‌گيري از صاحبخانه مي‌پردازد.

در اين بين يکي از کساني که به پست اين مامور قلابي مي‌خورد، مرد جواني است که به علت نوشيدن مشروبات الکلي، وضعيت روحي نابساماني دارد و همين مساله عاملي است براي اينکه مامور قلابي از وي بخواهد يا با او به اداره پليس بيايد يا آن که مقداري وجه نقد در اختيار او گذارد. اما وجه نقدي در اختيار اين مرد نيست و همين مساله موجب مي‌شود که وي از مامور قلابي بخواهد به چند تن از دوستانش سر زند تا پولي جور کند. از اينجا به بعد اين دو نفر همراه شده و سفري درون شهري را براي يافتن پول آغاز مي‌کنند و حين همين سفر است که با شخصيت‌هاي ديگر فيلم که اغلب آدم‌هايي مساله‌دار هستند روبه رو مي‌شويم.

به غير از توهين به ماموران نيروي انتظامي که از سوي مسئولان برگزاري جشنواره هم به عنوان مهمترين معضل اين فيلم ياد شده، ديالوگ‌هاي غيراخلاقي فراواني در فيلم گنجانده شده؛ ديالوگ‌هايي که به عنوان راهي براي رهايي از تکراري که از سي دقيقه ابتدايي به بعد گريبان فيلم را مي‌گيرد، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شايد اگر کاهاني هم کارگرداني بود مانند قدرت ا.. صلح ميرزايي و جهانگير و جانگيري که تنها هدفش از ساخت يک فيلم فروش بالاي آن بود استفاده از شوخي‌هاي جلف غيراخلاقي در فيلم آن قدرها عجيب به نظر نمي‌رسيد اما کارگرداني که ادعاي روشنفکري داشته و مکررا از اين مساله سخن گفته که يکي از استعدادهاي درک نشده سينماي ايران است(!) وقتي به استفاده از الفاظ و تعابير اروتيک روي مي‌آورد يعني آن که قدرت جوشش دروني‌اش براي نگارش يک فيلمنامه پرموقعيت تمام شده و مي‌خواهد با مدد گرفتن از شوخي‌هاي سبک فقط و فقط خود را از بن بست برهاند.

عبدالرضا کاهاني کارگرداني است که همين اعتبار نصفه و نيمه‌اش هم به واسطه توجه جشنواره فيلم فجر به «بيست» ايجاد شده که تازه همان «بيست» هم در اکران عمومي اوضاع چندان مساعدي نداشت. کارگرداني که شهرت خود را مديون مهمترين فستيوال يک جامعه اسلامي است حق ندارد در فيلمي که مي‌سازد اعتقادات اخلاقي مخاطبانش را زير سوال برده و حتي براي لحظه‌اي در فاز غيراخلاقي بيفتد.

با اين حساب اينکه فيلم جديد کاهاني را به بخش مسابقه راه نداده‌اند، اقدامي است صددرصد منطقي و از سر دلسوزي دست‌اندرکاران جشنواره. تازه کمترين انتظار از دست‌اندرکاران شوراي اعطاي پروانه نمايش هم اين است که به «اسب حيوان نجيبي» در فرمت فعلي اجازه اکران نداده و حتما به تعديل ديالوگ‌هاي زشت و زننده آن بپردازند.

ختم کلام اينکه کاهاني با ادامه شيوه‌اي که براي فيلمسازي درنظر گرفته، نخواهد توانست فعاليت فيلمسازي خود را در ايران ادامه دهد؛ او بايد روش کار خود را تغيير داده و اصول اخلاقي مردمان مسلمان ايران را به رسميت بشناسد.

شبکه ايران

داستان دنباله‌دار کاهانی و ارشاد!

داستان دنباله‌دار کاهانی و ارشاد!

داستان دنباله‌دار کاهانی و ارشاد!
صندلی تان را محکم تر بچسبید!

صندلی تان را محکم تر بچسبید!

صندلی تان را محکم تر بچسبید!
ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا در بن بست

ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا در بن بست

ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا در بن بست
حاشیه؟ نه!

حاشیه؟ نه!

حاشیه؟ نه!
UserName
عضویت در خبرنامه