• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2042
  • شنبه 1389/11/23
  • تاريخ :

"آقا يوسف"؛ قصه پررنج آقاي بازنشسته

آقا يوسف


فيلم سينمايي "آقا يوسف" به کارگرداني علي رفيعي در قالب قصه‌اي پرتعليق تصويري تاثيرگذار و دردناک از تنهايي انسان ارائه مي‌دهد.

 فيلم سينمايي "آقا يوسف" به کارگرداني علي رفيعي قصه‌اي درباره تنهايي آدم‌ها دارد، درباره ترس از تنهايي و درک نشدن، موضوعي که کاملا متفاوت با فيلم نخست علي رفيعي است، اما ساختار بصري و رنگ‌آميزي فيلم همان سليقه و نگاهي را نشان مي‌دهد که از رفيعي در تئاتر و سينما ديده‌ايم.

فيلم داستاني جذاب دارد، پيرمردي محترم و بازنشسته که معقول و موجه به نظر مي‌رسد شغلي دارد که قرار است از طريق آن روزهاي سخت بازنشستگي را بگذراند، اما اين شغل بزرگترين گره زندگي او را به وجود مي‌آورد و رازي را برايش فاش مي‌کند که زندگي آرام و ملال‌آور پيرمرد را برهم مي‌ريزد.

فيلم داستاني جذاب دارد، پيرمردي محترم و بازنشسته که معقول و موجه به نظر مي‌رسد شغلي دارد که قرار است از طريق آن روزهاي سخت بازنشستگي را بگذراند، اما اين شغل بزرگترين گره زندگي او را به وجود مي‌آورد و رازي را برايش فاش مي‌کند که زندگي آرام و ملال‌آور پيرمرد را برهم مي‌ريزد.

نکته جالب اين است که اگرچه رفيعي با آقا يوسف به عنوان شخصيت اصلي فيلم همراهي مي‌کند، اما او را کاملا مثبت نمي‌بيند، در سکانسي رعنا (هانيه توسلي) با پدرش صحبت مي‌کند و فاش مي‌شود که او هم درگير تنهايي است و اتفاقا اين آقا يوسف است که فکر مي‌کند همه چيز را براي رعنا تمام کرده، در حالي که دختر هم راضي از اين تنهايي و درک نشدن نيست.

آقا يوسف

اما در بخش‌هايي فيلم به دام زياده‌گويي و شيرفهم کردن تماشاگر مي‌افتد، پس از فاش شدن رابطه دکتر و رعنا براي آقا يوسف او در خانه خانواده ارمني ديالوگ‌‌هايي مي‌شنود که درباره تصوير غلطي است که آدم‌ها از رابطه او و دخترش دارند و فکر مي‌کنند آقا يوسف خوشبخت است. اين ماجرا در خانه ديگري هم تکرار مي‌شود و مادر پسر جوان تاکيد مي‌کند که آقا يوسف دخترش را خوب تربيت کرده و... اين تاکيدهاي گل درشت روي وضعيت تراژيک آقا يوسف چندان خوب از کار درنيامده است.

 

فيلم البته تعليق دارد و مي‌تواند تماشاگر را تا انتها با خود همراه کند، برزخي که آقا يوسف در آن گرفتار است و بازي با باور تماشاگر در يک سوم نهايي فيلم از امتيازهاي دومين ساخته رفيعي است. تمهيد نشان ندادن چهره دکتر مهران هم خوب است و چقدر عالي است که رفيعي وسوسه نمي‌شود چهره دکتر را به ما نشان بدهد.

 

فيلم اين قابليت را دارد که باورهاي ذهني تماشاگرش را به چالش بکشد و ما را در تصميم‌گيري درباره شخصيت رعنا و دکتر دچار ترديد کند، نماي پاياني فيلم، جايي که آقا يوسف نااميد از اين که بتواند تاثيري در رابطه دکتر و رعنا بگذارد آهسته قدم به خيابان مي‌گذرد و از رعنايي دور مي‌شود که در خانه دکتر مهران است، تماشاگر مي‌تواند به اين باور برسد که آقا يوسف در کنار درک تنهايي و رها شدگي به اين باور رسيده است تا علاقه مهران و رعنا را به رسميت بشناسد.

آقا يوسف

 

برخلاف عده‌اي از تماشاگران فيلم، رنگ‌آميزي لباس‌ها و وسايل صحنه و اصرار دکتر رفيعي به استفاده هوشمندانه و هنرمندانه از رنگ‌ها برايم آزاردهنده يا غيرواقعي نيست. رفيعي قادر است سليقه خود را با نشانه‌هاي زندگي و سليقه ايراني  ترکيب کند و اين اتفاق خوبي است.

 

بخش عمده‌اي از گرماي فيلم دوم رفيعي به بازي مهدي هاشمي برمي‌گردد که دور از انتظار نيست و طبيعي است که او در قالب نقشي که خوب نوشته شده و جاي کار دارد، اين اندازه باورپذير و دوست داشتني باشد، هاشمي به خوبي از چهره‌اش استفاده کرده و رنج و شکنندگي آقا يوسف را با مهارت و بدون تصنع در بازي‌اش منتقل کرده است.

 

"آقا يوسف" مثل "ماهي‌ها عاشق مي‌شوند" درباره شور عشق و زندگي نيست، اما از معدود فيلم‌هاي سينماي ايران است که در نمايش تنهايي انسان‌ها و اندوهي که از دست دادن باورهايشان برايشان به ارمغان مي‌آورد موفق است و اين‌ها را در قالب قصه‌اي پرتعليق و جذاب روايت مي‌کند.

سينما و تلويزيون تبيان


محدثه واعظي‌پور/ مهر

 

قصه «آقا يوسف» قصه تنهايي آدم‌هاست

قصه «آقا يوسف» قصه تنهايي آدم‌هاست

علي رفيعي، کارگردان آقا یوسف همراه با بازیگران و عوامل فیلمش در جلسه مطبوعاتی فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد حاضر شد و به سوالات اهالی رسانه جواب داد. وی درباره فیلم گفت: داستان «آقايوسف» قصه تنهايي آدم‌ها در كلانشهري به نام تهران است.اين كارگردان تئات
آقا یوسف؛ مردی شبیه به شما

آقا یوسف؛ مردی شبیه به شما

طبق برنامه قبلی جشنواره، خودمان را برای دیدن فیلم مذهبی سیب و سلما آماده کرده بودیم. در سالن انتظار نشسته بودیم.
UserName
عضویت در خبرنامه