• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1547
  • يکشنبه 1389/11/24
  • تاريخ :

آقاي افخمي چه بر سر «فرزند صبح» آوردي؟!

افخمي

کيفيت پايين «فرزند صبح» ناراحتي همه را موجب شد؛


ضعف در کارگرداني کار و عدم وجود يک لحن روايي مناسب در شرح چگونگي وقوع اتفاقاتي که امام خميني(ره) در برهه‌هاي زماني مختلف با آن روبه رو شد، موجب گرديد که بسياري از آنها که اين فيلم را ديده بودند به انتقاد از افخمي پرداخته و اين سوال را مطرح کنند که افخمي، بودجه‌اي ميلياردي که صرف توليد اين فيلم شده را چگونه و در چه راهي صرف کرده است؟!


 بسياري از مخاطبان ايراني که حتي در طول سال يک فيلم هم نمي بينند وقتي پاي توليد آثار تاريخي-مذهبي به ميان مي‌آيد به دليل خاستگاه مذهبي خود مي‌کوشند هر طور که شده اخبار مرتبط با اين پروژه‌ها را دنبال کرده و براي تماشاي آنها برنامه‌ريزي کنند. اينجاست که اگر کارگرداني باشد مثل شهريار بحراني و بتواند به زيبايي هرچه تمامتر اثري به مانند «ملک سليمان» را بسازد مخاطبان چنان استقبالي از آن مي‌کنند که اکران فيلم شش ماه ادامه مي‌يابد.

اولين و مهمترين ضعف «فرزند صبح» فيلمنامه آن است؛ فيلمنامه‌اي که با حداقلي از بار دراماتيک لازم براي ساخت يک اثر مهيج نوشته شده و همين فقدان داستان سبب‌ساز خطي شدن جريان فيلم و خسته‌کننده شدن آن شده است!

اما واي از آن روزي که کارگردان نتواند موضوع تاريخي-مذهبي عظيمي را که روي آن دست گذاشته، به گونه‌اي صحيح و متفاوت به مخاطب ارائه کند؛ اينجاست که مخاطبان نه فقط به خاطر پايين بودن کيفيت يک اثر هنري بلکه به خاطر مخدوش شدن خاطرات خوبي که از يک شخصيت تاريخي-مذهبي دارند نسبت به فيلم موضعي کاملا تدافعي از خود بروز مي‌دهند.

نمايش «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمي در جشنواره امسال هم بيش از هر چيز مصداق همين قضيه است؛ يعني ضعف در کارگرداني کار و عدم وجود يک لحن روايي مناسب در شرح چگونگي وقوع اتفاقاتي که امام خميني(ره) در برهه‌هاي زماني مختلف با آن روبه رو شد، موجب گرديد که بسياري از آنها که اين فيلم را ديده بودند به انتقاد از افخمي پرداخته و اين سوال را مطرح کنند که افخمي، بودجه‌اي ميلياردي که صرف توليد اين فيلم شده را چگونه و در چه راهي صرف کرده است؟!

فرزند صبح

اولين و مهمترين ضعف «فرزند صبح» فيلمنامه آن است؛ فيلمنامه‌اي که با حداقلي از بار دراماتيک لازم براي ساخت يک اثر مهيج نوشته شده و همين فقدان داستان سبب‌ساز خطي شدن جريان فيلم و خسته‌کننده شدن آن شده است! تمام آثار تاريخي-مذهبي دنياي سينما براساس فيلمنامه‌هايي يکدست و کاملا منسجم ساخته مي‌شوند يعني فيلمنامه‌هايي که بتوانند با خلق تعليق در تمام بخش‌هاي فيلم مخاطب را بر صندلي خود ميخکوب کرده و حتي براي لحظه‌اي هم اسباب خستگي او را موجب نشوند اما متاسفانه جناب افخمي هيچ تلاشي براي جذاب بودن وجه دراماتيک داستان خود نکرده و به جاي آن کوشيده با قاب‌بندي‌هايي زيبا و دلنواز از زادگاه امام خميني(ره) صرفا به لحاظ تصويري اثر خود را زيبا نشان دهد آن هم بدون توجه به اين نکته که سينما به اندازه تصوير به داستان هم نياز دارد و ايشان بنا بوده کارگرداني يک درام تصويري درباره زندگي حضرت امام(ره) را برعهده داشته باشند نه برپايي يک نمايشگاه عکس از طبيعتي که امام بخش عمده‌اي از دوران کودکي خود را در آن گذرانده است!

کندي بيش از حد فيلم آن هم براي فيلمي که زماني حدودا دو ساعته دارد، موضوع ديگري است که در تماشاي «فرزند صبح» رخ مي‌نمايد. کلوزآپ‌هاي فراواني که از اطرافيان امام و به خصوص دايه وي با بازي هديه تهراني گرفته شده، تنها اين مزيت را دارد که تصاويري بسازد براي روي جلد نشريات وگرنه در سينماي روز دنيا تاکيد بيش از حد و بدون دليل بر نماهاي درشت شخصيت‌ها فقط و فقط اسباب پايين آمدن اثرگذاري فيلم را موجب شده و در «فرزند صبح» هم اين معضل نه تنها کيفيت کار را کاهش داده بلکه به کشدار شدن بيش از حد فيلم هم منجر شده است.

به اين دو مورد بيفزاييد دوبله نامناسب فيلم را؛ که محلي از اعراب نداشته اما صرفا براي اينکه راهي براي توجيه مالي پرهزينه بودن اين فيلم وجود داشته باشد، از دوبلورهاي باتجربه‌اي مثل منوچهر اسماعيلي و زهره شکوفنده براي صحبت به جاي شخصيت‌هاي مختلف فيلم استفاده شده آن هم بدون توجه به اين نکته که بازيگراني همانند آتيلا پسياني، هديه تهراني و عبدالرضا اکبري به لحاظ فن بيان آن قدر توانا هستند که از صداي خودشان براي ساخت فيلم استفاده شود به خصوص پسياني که تجربه سال‌ها بازي در تئاتر را داشته و يکي از آنها است که در تمرين با بازيگران زيردستش به اندازه فن بازيگري براي فن بيان هم اهميت قائل است.

اينها تنها بخشي از ضعف‌هاي فراوان فيلمي هستند که توسط بهروز افخمي کارگرداني شده؛ يعني شخصيتي که با سياسي‌بازي سال‌هاي اخير خود نه تنها آب به آسياب دشمنان ايران ريخته بلکه با رها کردن پروژه «فرزند صبح» و مسافرت به کانادا، ضررهاي مالي فراواني را به بيت‌المال وارد نموده و حتي درصدي از انتظارات مخاطبان نسبت به فيلمي که درباره امام راحلشان است را هم برآورده نکرده است!

مسئول کيفيت پايين «فرزند صبح» شخص افخمي است و او هر چه زودتر مي‌بايست به خاطر ساخت چنين اثري از مخاطبان عذرخواهي کند!

سينما و تلويزيون تبيان


شبکه ايران

 
  چه خوب به حیف و میل بیت‌المال پرداختی!

چه خوب به حیف و میل بیت‌المال...

چه خوب به حیف و میل بیت‌المال پرداختی!
افخمی در واکنش به فراستی: لفظی به کار بردی که در شان منتقد نیست

افخمی در واکنش به فراستی: لفظی به...

افخمی در واکنش به فراستی: لفظی به کار بردی که در شان منتقد نیست
آیا تکلیف «فرزند صبح» پس از ۶ سال روشن می شود؟

آیا تکلیف «فرزند صبح» پس از ۶ سال...

آیا تکلیف «فرزند صبح» پس از ۶ سال روشن می شود؟
گزینه جانشینی افخمی مجری برنامه هفت تایید کرد: «صدا و سیما ماه رمضان با من تماس گرفت»!

گزینه جانشینی افخمی مجری برنامه هفت...

گزینه جانشینی افخمی مجری برنامه هفت تایید کرد: «صدا و سیما ماه رمضان با من تماس گرفت»!
UserName
عضویت در خبرنامه