• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 930
  • سه شنبه 1384/11/18
  • تاريخ :

"سینما : سفیر تهران در برلین"


فرشته طائرپور نیز درباره حضورسینمای ایران درجشنواره برلین، ابتدا به بحث حضور بین‌المللی سینمای ایران اشاره می‌كند ومی‌گوید:در طول این سالها ازآنجاییكه سینمای ایران، نسبت به سایر جریانات از همه به روزتر بوده و به شیوه موثری در عرصه مدرن و دارای مخاطب وسیع جهانی حضورداشته است ، دو اتفاق معمولا برایش افتاده است یكی آنكه عده‌ای از این حضور موفق برداشت توطئه‌های سیاسی كردند و دوم آنكه برخی از سینماگران ایرانی بخصوص جوانان فیلم ساز ( كه ایرادی هم بر آنها وارد نیست ) با شیفتگی بی مورد و بیش از حد همه امیدشان را به سكوهای بین‌المللی بسته‌اند.

وی در ادامه می‌گوید: این دو گروه هیچ وقت ذهن خودشان را ازتعصب و پیش داوری یا شیفتگی و خود باختگی آنقدر پاك نكردند تا واقع‌بینانه فكركنند ، این حضورها نه غنیمت و نه توطئه است،بلكه صرفا یك فرصت است كه به دست آمده و مانند هر فرصت دیگری باید از آن درست استفاده شود.هر جریان عاقل و هوشمندی این فرصتها را تنها محملی می‌شمارد كه می‌توان بوسیله آن به اهداف بزرگ‌تری رسید و چیزهای بسیاری را نیز با آنها ساخت نه آنكه خود فرصت و توابع آن را سوزاند. این جریانها در تمام این سالها، نسبت به سینمای ملی ایران آزار و آثار خود را وارد كرده است و اینجاست كه باید سینمای ایران را تحسین كرد كه به دلیل بلوغ ، قدرت و اصالت در نفس خود توانسته در برابر این جریان ها مقاومت كند وهمچنان حیات خود را با سربلندی ادامه دهد.

طائرپور تاكید می‌كند: بدون تردید جشنواره برلین با توجه به درجه و مراجعانی كه دارد، جزو سه جشنواره برتر دنیا است ، شاید نسبت به خیلی از موقعیتهای مشابه دیگر، یكی از فرصتهای طلایی برای سینمای ایران باشد.

وی گفت: فرصت طلایی را آدمهای هوشمند با تحریم و سطحی‌نگری از دست نمی‌دهند بلكه برای آن تدبیر می‌كنند.

این تدبیرهم از كسانی توقع می‌رود كه قرار است درایران حامی و پشتوانه چنین حضورهای باشند و هم لازمه كسانی است كه به این دوره از جشنواره برلین كه معركه پرخطر و حساسی خواهد بود ، می‌روند.

این تهیه كننده سینمای ایران در عین حال معتقد است : اتفاقا در بسیاری از تجربیات گذشته سینماگرانی ایرانی به خوبی این امتحان را پس داده‌اند ، ما شاهد بوده‌ایم كه بسیاری از حرفهای پخته كه جهان پسندید را سینماگران ایرانی در مصاحبه‌هایشان مطرح كرده‌اند. زمانیكه یك فیلمساز مستقل مثل عباس كیارستمی جمله‌ای را راجع ‌به اصالت سینمای ایران وسیاست سینمای آمریكا، مطرح می‌كند، یقینا شنیدنی‌تر ازسخنانی است كه چندین مقام رسمی كشور و كارشناسان سیاسی ما در سفارتها در این رابطه بخواهند بزنند.

بنابراین از چنین فرصتی كه نه تنها برای سینما ، بلكه برای كل فرهنگ و هنر و هویت ملی ایران پیش آمده است باید به درستی استفاده شود و اگرپیش از این قرار بوده است كه هیات ایرانی با 70 درصد از توان ممكن به این جشنواره بروند اتفاقا در این شرایط هر كسی كه می‌تواند و در این قضیه دخیل است باید به حضور صددرصد سینماگران در این فرصت فرهنگی كمك كند تا جائیكه این گروه تواناتر، سربلند‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر در آنجا حاضرشوند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است در شرایطی كه بحرانهای مختلفی همچون بحث انرژی هسته‌ای و كاریكاتور توهین آمیز دانماركی ایجاد شده این حضور باید بتواند یك حضوركارساز و موثر باشد و اگر فكر كنیم با منزوی شدن و قهر كردن و كشیدن خطوط فاصله بین خودمان و دنیا، بحران را به سلامت پشت سر گذاشته‌ایم اشتباه محض است .چون ما در دنیای رسانه‌ها و ارتباطات زندگی می‌كنیم و هر نوع غیبت ما می‌تواند به حساب

هراس و انزواجویی ما و نشناختن روابط بین المللی گذاشته می‌شود.

طائرپور می‌گوید: این ویترین،(جشنواره فیلم برلین ) ویترینی است كه هر كسی در آن قرار بگیرد، بدون تردید دیده می‌شود و این موقعیت جشنواره برای سینمای ایران یك امتیاز است.

وی گفت: ما در یك دنیای سیاست زده‌ای، زندگی می‌كنیم، یك كاریكاتوركه 4 ماه قبل در یك نشریه محلی دانماركی چاپ شده، امروز هم ارزبحثهای انرژی هسته‌ای مطرح می‌شود ویك جو جهانی بوجود می‌آورد تا بار دیگر چهره نادرستی ازملتهای مسلمان به جهان ارائه كند. دراین معركه‌ هر چه ما آداب بازی را به سمت تفرقه و تعصب پیش ببریم ،قطعا تاثیردرستی بر روی اقشار فهیم دنیا، نخواهیم گذاشت. بنابراین بهتر است با تدبیر سنجیده این فرصت تبدیل به جریانی شود تا در داخل به نفع سینمای ملی ایران باشد ودر خارج به سربلندی سینمای ایران در عرصه جهانی بی انجامد.

محمد مهدی دادگو درباره این موضوع كه با شرایط توصیف شده ، حضور سینمای ایران در برلین اهمیت بیشتری پیدا كرده است و شرایط را بگونه‌ای برای سینماگران سخت تر كرده است به ایسنا گفت: بین حرف سیاسی سیاستمدار و حرف فرهنگی اهل فرهنگ و هنر تفاوت خیلی زیاد است .یعنی انتظار اینكه یك آدم فرهنگی در مقابل سئوالات پیچیده سیاسی پاسخهای سیاسی بدهد، انتظار بیهوده‌ای است . بنابراین بطور طبیعی نباید از اهل سینما انتظار داشته باشیم كه در پاسخ به سئوالات پیچیده و بسیار سخت سیاسی جوابهای محكمی بدهند. اما مسلم این است كه در تاریخ 25 سال حضور بین المللی سینمای ایران در مجامع مختلف جهانی ثابت شده است كه علی رغم اختلاف سلیقه ،عقیده و نوع بینش بین همه دست اندركاران سینما - كه امر طبیعی نیز هست- وقتی مورد هجوم مشترك یا مورد سئوال مشترك قرار گرفته ایم و آن سئوال قصد داشته است هویت همه ما را زیر ضربه ببرد ، واكنش متحد و هماهنگ صورت گرفته و هرگز در مقابل دیگرانی كه می‌خواستند از شكاف عقیده‌ای یا سلیقه‌ای سو استفاده كنند، خودباخته نبوده ایم.

وی در ادامه متذكر می‌شود: اگراز حضور بچه‌های سینمای ایران در برلین انتظار فرهنگی داریم ، همین اتفاق خواهد افتاد، اما اگر انتظار داریم بچه‌های سینما در مقابل سئوالات پیچیده و با هدف مثل یك آدم سیاسی پخته حرف بزنند ، این انتظار عاقلانه‌ نیست.

فرشته طائرپور در ادامه گفت: كشور ما با حضور سینمای اش در برلین در هر حالتی برنده است چون این موضوع از دو حالت خارج نیست، یا فضای برخوردها و پرسشها ، مواضع صحیح ، حق گرایانه ، فرهنگی و منطقی ما را به دنیا نشان خواهد داد كه این برد همه ما خواهد بود و یا در بدترین شرایط حتی اگر به قول آقای دادگو سینماگران ما پاسخهای پخته سیاسی به سئوالات ندهند با همان جوابهای توام با غیرت ملی و مذهبی شان تصوری از آزاد اندیشی هنرمندان در ایران خواهند داد كه این خود ، نكته مهم دیگری را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد كه سیاستمداران ما ، عرصه هنر را از دعواهای سیاسی مصون نگه می‌دارند.

وی در ادامه می‌گوید : اتفاقا مسئولین باید هوشمندی داشته باشند و از این حركت حمایت كنند . چون همیشه مطرح شده است كه فرهنگ یك جریان مشترك بین ملتها است و دولت ما نیزكه با ملتهای دیگر مشكلی ندارد طبیعی است برای تماشاگران بین المللی و جشنواره‌ای خود آنقدر ارزش قائل باشد كه اجازه بدهد آثار فرهنگی ما را به تماشا بنشینند.


تهیه کنندگان سینمای ایران، از این "فرصت" گفتند

چند روز قبل، شش سینماگر ایرانی كه در جشنواره ی فیلم برلین حضور خواهند داشت ، طی نشستی در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره ی این "حضور" سخن گفتند و امروز دو تن از تهیه كنندگان سینمای ایران نیز از این "فرصت" پیش روی سینمای ایران می گویند.

محمد مهدی دادگو كه به عنوان تهیه‌كننده ی فیلم "زمستان است" ساخته رفیع پیتز در جشنواره برلین حضورخواهد داشت به خبرنگار هنری ایسنا گفت: هر تربیون بین‌المللی، محمل مساعدی برای سینمای ایران است، به دلیل كه اساسا ما ملتی با پیشینه فرهنگی قوی و غنی هستیم كه همواره روش تبادل افكار و گفتگو را پیش می‌گیریم. بنابراین حیف است كه در تریبون‌های بین‌المللی محصولات ما و سازندگان آنها حضور پیدا نكنند واز این فرصتها درجهت آنچه مربوط به پیشینه دیرینه فرهنگی ایران - كه بخشی از آن سینما است - استفاده نشود.

دادگو افزود : از چندی قبل گمان شده بود كه سینمای ایران در حضور بین‌المللی، دیگر حرفی برای گفتن ندارد و دیگرفیلمهای سینمایی متفاوت عرضه نمی‌شود اما انتخاب جشنواره فیلم برلین امسال ثابت می‌كند كه چنین مساله‌ای صحت ندارد و نسل سازنده فیلم ایرانی با روایت فرهنگ خودی هنوز حضور دارد و به تازگی نسل جدید نیز متولد شده است ،كه در كنارآنها حرفهای تازه خود رامطرح می‌كند.

وی به تنوع فیلم های حاضر در جشنواره ی برلین اشاره كرد و افزود: در جشنواره ی برلین تنوع فیلم های پذیرفته شده از نظر ساختاری بسیار جالب است ،البته هیچ كدام از ما معتقد نیستیم كه این،مجموعه همه بضاعت و بهترین فیلمهای سینمای ایران است ولی ما معتقدیم ازاین موقعیت و فرصت طلایی كه بوجودآمده است باید استفاده كنیم برای اینكه بگوییم سینمای ایران زنده است و زنده‌تر هم ادامه خواهد داد.

وی از بخش بازار جشنواره ی برلین به عنوان یكی از بخش های مهم این جشنواره نام برد و گفت : یك بخش مربوط به بازار است كه از لحاظ اقتصادی برای سینما ایران اهمیت دارد و از قبل اندیشیده شده بود كه در این بازار غرفه ایران جایگاه خودش را داشته باشد و یك چتر سینمای ایران با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما شكل بگیرد ، اما همان طور كه فیلم سازان گفتند برای این شش فیلم كاری انجام نشده بود و ما نیز قبول داریم به دلیل اینكه این شش فیلم حتی تا شروع جشنواره فجر امسال نیز حضورشان در جشنواره برلین قطعی نشده بود و مشخص نبود كه چه فیلمهای پذیرفته شده‌اند، ( روند طبیعی جشنواره برای گرم كردن جشنواره‌ها) بنابراین فرصت خیلی كمی بود ، كه برای این شش فیلم برنامه خاصی در نظر گرفته شود، به هر حال هم اكنون اقداماتی در حال انجام است كه سینمای ایران، با بضاعت خودش از این تریبون استفاده بكند.

محمد مهدی دادگو تاكید می‌كند : جشنواره فیلم برلین موقعیت و فرصت مناسبی است ( فارغ از اینكه این فیلمها، كارگردانانش و...چه كسانی هستند ) برای آنكه سینمای ایران حضور موثری داشته باشد بخصوص در شرایط فعلی ، فرهنگی و سیاسی ایران . فكر می‌كنم هیچ ایرانی علی‌الخصوص هنرمند و دست اندركار سینما نیست كه از شرایط روز غافل باشد و بصورت فعال و فاعلی در حضور سینمای ایران، شركت نكند.

وی در ادامه تصریح كرد: این روزها اتفاقات مختلفی برای كشور ما می‌افتد، كه این اتفاقات تازگی هم ندارد.

توهین به هویت ملی ایرانی دراین مدت در محمل های مختلف رسانه‌ای، فرهنگی، هنری، سیاسی، توسط بیگانگان و كسانی كه با ایران و ایرانی مشكل دارند، زیاد رخ داده است . چندی پیش به یاد داریم زمانیكه نشنال جغرافیا نام خلیج‌فارس را با نام جعل شده‌ای نشر داد.

واكنشی كه ایرانیان در سراسر جهان نسبت به این جعل تاریخی نشان دادند، به نظر من یك كار تاریخی بود.

دادگو گفت:ایرانی همیشه اینگونه است،زمانیكه هویت مستقل ، ملی، فرهنگی و تاریخی‌اش مورد هجوم قرار بگیرد، فارغ از اینكه در كجای جهان زندگی می‌كند و فارغ از اینكه با چه كسانی اختلاف دارد ، هم داستان در مقابل جعلی كه در حال اتفاق است مقاومت می‌كند.

وی با اشاره به اهانت به مقدسات كه طی چند روز اخیر مطرح شده می‌گوید: اهانت به اعتقادات و مبانی اعتقادی ما مسلمانان متاسفانه ، كم كم قضیه رایجی شده است. اگرهویت ملی ما صاحبش 80 ، 70 میلیون ایرانی هستند، هویت اعتقادی ما ، مخاطب یك میلیارد نفری دارد و دردناك این است، ازافرادی كه ظاهرا هنرمند هستند و كار شبه هنری می‌كنند، در این زمینه به عنوان وسیله استفاده می‌شود و همین اخیرا بوسیله این كاریكاتوركه به ساحت مقدسات یك میلیارد مسلمان، اهانت می‌شود، استفاده می‌كنند و مسلما آنهایی كه معتقد به هویت ملی هستند و به مبانی اعتقادی احترام می‌گذارند، می‌دانند كه هنرمند ایرانی،هرگز در هیچ جایی به مبانی اعتقادی و مقدسات هیچ كسی اهانت نكرده و نمی‌كند.

دادگو معتقد است: این جزو ذات ما است كه در تاریخ هرگز به مبانی اعتقادی هیچ دینی اهانت نكردیم به دلیل اینكه در دین ما گفته شده، ما پیام‌آوران صلح هستیم و همه ادیان الهی را قبول داریم و اجازه نمی‌دهیم كه در واقع به ساحت آنها توهین شود، بدیهی است كه نسبت به توهین هم واكنش نشان می‌دهیم.

وی در ادامه متذكر می‌شود: مسلما واكنش هنرمند با واكنش اهل سیاست تفاوتهایی دارد و این تفاوتها از آنجایی شروع می‌شود كه باید در حضور هنری و فرهنگی‌اش این نظر را ارائه كند، فكر نمی‌كنم هیچ كدام از

دست اندركاران سینمای ایران نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند،علی‌الخصوص اینكه ظاهر این امر از بخش هنر می‌آید بنابراین همكاران ما در سطح سینمای كشورعلی‌الخصوص با این تریبونی كه به عنوان تریبون حضور گسترده سینمای ایران در جشنواره برلین فراهم شده است، باید این فرض را پیش‌روی خود بگذارند كه از این موقعیت استفاده كنند و به عنوان پیام‌آوران صلح ، دوستی وهنر توضیح بدهد كه ما ایرانیها در واقع معتقد هستیم كه توهین به هویت ملی واعتقادی مذهبی، كار هنری نیست . این ابزاری سیاسی است كه در دست كسان قرار می‌گیرد كه مقاصد دیگری را جستجو می‌كنند و ارزیابی هنری این موارد اساسا صحت ندارد واینها محصولات هنری قلمداد نمی‌شوند.

وی اظهار امیدواری كرد : با حضور بالنده سینمای ایران در جشنواره ی برلین كه مقدمه سایر حضورهای آتی سینمای ایران خواهد بود ، ما نه به عنوان آدمهای عصبانی ، نه با چهره خشن بلكه به عنوان آدمهایی كه همواره در گفتگو، منطق و سخن كافی برای گفتن دارند ، ظاهر می‌شویم و آنچه حقیقت است برای مخاطب و مستمعین در آن مكان فرهنگی می‌گوییم.

UserName