• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 634
  • سه شنبه 1389/11/19
  • تاريخ :

چه فيلم‌هايي داوري مي‌شوند؟

جشنواره فيلم فجر

نگاهي به شرايط ارزيابي فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر 29


 وضعيت داوري فيلم‌ها در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر و ترکيب هيئت انتخاب و داوري يکي از حواشي جدي اين دوره را رقم زده است.

 ترکيب هيئت داوري بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر از مرحله گزينش اين افراد تا شروع به کار آنان و داور آثار همراه با خبرهايي حاشيه‌اي بود تا اينکه بالاخره با استعفاي يکي از اعضاي اين هيئت بالاخره روشن شد همه آنچه به عنوان شايعات منتشر شده بود چندان هم بي‌ارتباط با واقعيت نبود.

گرد هم آمدن ابوالقاسم طالبي کارگردان سينما، علي معلم تهيه‌کننده سينما، جهانگير الماسي بازيگر سينما، جابر قاسمعلي فيلمنامه‌‌نويس، مجيد انتظامي آهنگساز، دکترحسن عباسي منتقد و کارشناس استراتژيک رسانه و اسدالله نيک‌نژاد کارگردان سينما براي داوري فيلم‌‌هاي سينمايي اين دوره از جشنواره به وضوح نشان داد رويکرد مديران چيست و کدام بخش از آثار قرار است بيشتر مورد توجه باشد.

اما هنوز کار هيئت داوري به پيش نرفته بود و مدت زيادي از انتشار نام آنان نمي‌گذشت که اسدلله نيک‌نژاد با انتشار نامه‌اي درخواست کناره‌گيري از ترکيب هيئت داد، خواسته او پذيرفته شد و تعداد داوران جشنواره به شش نفر رسيد و دبير جشنواره هم اعلام کرد نيازي به اضافه شدن چهره ديگري به هيئت داوران نيست.

سينماگراني هستند که با اتکا به پيشينه و سابقه کاري خود در سينماي ايراني، فارغ از اينکه احتمالاً مضمون بيش از ساختار فيلمشان اهميت پيدا خواهد کرد،‌ آثاري ساختند و به جشنواره ارائه دادند.در مرحله اول تعدادي از اين فيلم از فهرست آثار مسابقه خط خوردند و به بخش تازه تاسيس و بي‌تعريف نوعي نگاه راه پيدا کردند.

در اين دوره از جشنواره فيلم فجر ترکيب هيئت انتخاب تقريباً همزمان با اعلام بخش اول آثار پذيرفته شده در مسابقه معرفي شدند و شنيده مي‌شد اعضاي هيئت چندان تمايلي به علني شدن اسامي خود ندارند. ترکيب هيئت داوري نيز علاوه بر استعفاي نيک‌نژاد با خبرهايي متفاوت در مورد حضور پوران درخشنده در گروه داوران روبرو شد که در نهايت درخشنده براي داوري بخش مسابقه بين‌الملل گزينش شد و شهريار بحراني که نام او به عنوان داور بخش بين‌الملل اعلام شده بود، گفت از ابتدا در مورد داوري با او صحبتي نشده است.

سخنان جهانگير الماسي در گفت‌و‌گو با خبرآنلاين که توجه ويژه به مضمون فيلم‌هاي سينمايي را مسئله‌اي پراهميت براي هيئت داوري و انتخاب دانست در کنار حضور حسن عباسي به عنوان کارشناس استراتژيک رسانه در ترکيب داوران بيش از پيش روشن کرد امسال قرار است مضمون‌ها مهمتر از ساختار تلقي شوند.

ردپاي اين نوع نگاه در دفترچه برنامه يکساله معاونت امور سينمايي نيز قابل مشاهده بود. بيان اولويت‌هاي موضوعي و تاکيد چندين و چند باره جواد شمقدري در مقام معاون امور سينمايي به لزوم گسترش سينماي سياسي و فرهنگ‌سازي به واسطه سينما در ميان مردم همگي نشان مي‌دهد توجه ويژه به مضمون فيلم‌هاي سينمايي در داوري‌هاي اين دوره از جشنواره به چه دليل است.

اين يک سوي ماجراست و سوي ديگر سينماگراني هستند که با اتکا به پيشينه و سابقه کاري خود در سينماي ايراني، فارغ از اينکه احتمالاً مضمون بيش از ساختار فيلمشان اهميت پيدا خواهد کرد،‌ آثاري ساختند و به جشنواره ارائه دادند.

در مرحله اول تعدادي از اين فيلم از فهرست آثار مسابقه خط خوردند و به بخش تازه تاسيس و بي‌تعريف نوعي نگاه راه پيدا کردند. برزخ نوعي‌نگاه براي آثار کارگرداناني چون عليرضا داودنژاد که به موضوع اعتياد دختري جوان پرداخته و فيلم تهمينه ميلاني که اختلاف نظر ميان دو آرشيتکت موضوع اصلي آن است و اثر فريدون جيراني و تعدادي فيلم ديگر نشان داد، تکليف هيئت انتخاب با فيلم‌هايي که احتمالاً مضمون آن‌ها براي داوري در جشنواره مناسب نبوده چندان روشن نيست.

نه وجهه سيروس الوند و داودنژاد و ميلاني و جيراني و عبدالرضا کاهاني اجازه مي‌دهد فيلمشان به بخش خارج از مسابقه معرفي شود و نه رويکرد اصلي جشنواره مي‌تواند شرايط داوري براي اين فيلم‌ها فراهم کند؛ بر اين اساس است که چنين فيلم‌هايي به بخشي با عنواني متفاوت از خارج از مسابقه و در اصل به بخش خارج از مسابقه جشنواره هدايت مي‌شوند.

بعد از غربال اوليه که از سوي هيئت انتخاب صورت گرفت و مشخص شد چه فيلم‌هايي داوري خواهند شد و چه فيلم‌هايي نه؛ اين بار نوبت سينماگران بود که پس از مواجهه با هيئت داوري بگويند مايلند فيلمشان مورد قضاوت قرار بگيرد يا خير.

فريدون جيراني با بيرون کشيدن فيلم خود از بخش نوعي نگاه حضور اثرش را در جشنواره منتفي کرد و محمدعلي طالبي دو بار نامه نوشت و مصاحبه کرد و گفت مايل نيست «باد و مه» در اين جشنواره مورد داوري قرار گيرد،‌ هرچند پاسخ نامه او از سوي مديران جشنواره چنين بود که وضعيت اثر اين کارگردان در جشنواره تغيير نخواهد کرد.

از سوي ديگر شنيده‌ها حاکي است علاوه بر دو فيلمي که به صورت رسمي اخباري در مورد حضور آنان در جشنواره و داوري آنان منتشر شد، تعدادي از فيلم‌هاي سينمايي و سينماگران حاضر در بخش مسابقه درخواست داوري نشدن اثرشان را ارائه کرده‌اند؛ مسئله‌اي که شفاف نشدن آن ابهامات را در مورد تکليف داوري فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره بيشتر مي‌کند.

چنين تصور مي‌شود که نتيجه داوري اين دوره از جشنواره و وضعيت حضور و تمايل سينماگران به ارزيابي اثرشان در اين رويداد سينمايي در پايان کار جشنواره تصويري از سينماي ايده‌آل مديران سينمايي را به نمايش بگذارد؛ سينمايي که قرار است به قول جواد شمقدري عرصه‌هاي فراموش شده آن همچون سينماي مقاومت اسلامي، مباحث بين‌المللي و اسلامي و سينماي سياسي احيا شود.

سينما و تلويزيون تبيان


خبرآنلاين

 

رونمایی از لوگو «کمدی انسانی»

رونمایی از لوگو «کمدی انسانی»

رونمایی از لوگو «کمدی انسانی»
آخرین اخبار از جشنواره فیلم فجر

آخرین اخبار از جشنواره فیلم فجر

آخرین اخبار از جشنواره فیلم فجر
چند فیلم  سهم انقلاب و دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر است؟

چند فیلم سهم انقلاب و دفاع مقدس از...

چند فیلم سهم انقلاب و دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر است؟
«سرگشته»؛ روایتی از دیروزِ دفاع مقدس و امروزِ مدافعان حرم

«سرگشته»؛ روایتی از دیروزِ دفاع مقدس و...

«سرگشته»؛ روایتی از دیروزِ دفاع مقدس و امروزِ مدافعان حرم
UserName
عضویت در خبرنامه