• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2533
  • پنج شنبه 1389/11/14
  • تاريخ :

به دوبله فيلم "جرم" معترض هستم

بهاره رهنما

گفت‌وگو با بهاره رهنما درباره حضور در جشنواره فجر


بهاره رهنما که با دو فيلم در جشنواره فجر شرکت مي‌کند با اشاره به دغدغه‌اش براي بازي در نقش‌هاي متفاوت تاکيد کرد به دريافت سيمرغ بلورين جشنواره فکر نمي‌کند.


 بهاره رهنما که در بيست و نهمين جشنواره موسيقي فجر با بازي در سه فيلم "جرم"، "ورود آقايان ممنوع" و"ما سه نفر" حضور دارد، به اين نکته اشاره کرد که بضي از فيلمنامه‌ها هستند که در نگاه اول خوب به نظر مي‌آيند اما زماني که بازيگر وارد ساخت پروژه مي‌شود با واقعيت تلخ مواجه مي‌شود و متاسفانه متوجه مي‌شود آنچه از فيلمنامه تصور مي‌کرده است با آنچه در حال ساخت است بسيار متفاوت است او در ادامه صحبت‌هاي خود با ذکر مثالي چنين عنوان کرد:

"بسياري از فيلم‌هايي که در حوزه سينماي طنز بازي کردم را کم و يا زياد دوست دارم اما فيلمي مثل "چارچنگولي" از آن دسته از فيلم‌ها بود که فيلمنامه قابل قبولي داشت اما دراجرا بسيار بود و من به عنوان بازيگر اين فيلم حاضر نيستم حتي يک فريم از اين فيلم را ببينم."

بهاره رهنما بازيگري که بيشتر فعاليت‌هاي او در حوزه سينماي طنز شکل گرفته است، معتقد است فيلمنامه‌هايي که در ژانر سينماي طنز نوشته و به اجرا درمي‌آيند اثر قابل‌داري براي تعارف به مخاطب نيست و ضعف عمده اين نوع سينما را در نبود فيلمنامه درخشان مي‌داند. ادامه گفتگو با بهاره رهنما را در زير مي‌خوانيد.

در دو سال گذشته بسيار پرکار بوديد، گاهي با قدرت و گاهي هم ضعيف ظاهر مي‌شديد از روند فعاليت خود بگوييد.

همان‌طور که اشاره کرديد من در طول دوسال گذشته بنا بر دلايل شخصي بازي‌هاي مختلف در فيلم‌هاي متعدد داشتم که حضور در فيلم‌هاي مختلف به هيچ عنوان از سر اتفاق و باري به هرجهت نبوده است، اما از يک دوره‌اي به بعد تصميم گرفتم در هر فيلم و يا سريالي بازي نکنم و به سوي بازي در فيلم‌هايي با رنگ و بوي هنري و فيلم‌هايي که به نوعي امضاي افراد خاص پاي اثر است سوق پيدا کردم و درست به همين دليل است که با يک توقف کوتاه اين‌بار درجشنواره فيلم فجر با سه فيلم "جرم" به کارگرداني مسعود کيميايي، "ورود آقايان ممنوع" ساخته رامبد جوان و "ما سه نفر" با کارگرداني مهرداد فريد ايفاي نقش کرده‌ام، فيلم‌هايي که هريک از آنها به در جاي خود حرف براي گفتن دارند.

بازي در آثار کيميايي معمولا براي بازيگران جذاب است، کيميايي با تعريف مشخص از بازيگر خود بازي مي‌گيرد. از کار با مسعود کيميايي و جذابيت‌هاي حضور در فيلم "جرم" بگوييد.

کار کردن با مسعود کيميايي هميشه و براي هر بازيگري جذاب است و تجربه‌هاي تازه به همراه دارد، چرا که فضاي ذهني که اين کارگردان در آن سير مي‌کند متعلق به زماني است که شايد امروز زيبا و تا اندازه‌اي دست نيافتني به نظر مي‌رسد و اغلب کساني که درآن دوره زندگي مي‌کردند با حس عجيب و دوست داشتني نوستالژيک به آثار اين کارگردان نگاه مي‌کنند.

با اين اوصاف کارکردن در دنياي ذهن و انديشه کيميايي خيلي جذاب و شگفت انگيز است و زماني که وارد کار با ايشان شدم علاوه بر اين جذابيت تجربه‌هاي تازه کسب کردم، در واقع ياد گرفتن از کيميايي همواره مهمتر از خود فيلم است. براي من به عنوان کسي که بيست سال از عمر خود را براي هنر بازيگري خرج کرده ديگر لازم و البته مهم بود که در يکي از آثار ايشان ايفاي نقش کنم.

پيش از اين قرار بود که در فيلم "اعتراض" بازي کنم اما به دليل شرايط خاصي که در آن زمان داشتم نتوانستم با اين کارگردان خوشنام سينماي ايران همکاري کنم، به همين دليل از فيلم "اعتراض" عشق و علاقه کارکردن با کيميايي در دلم مانده بود که خوشبختانه طعم خوب بازي در يکي از فيلم‌هاي مسعود کيميايي را چشيدم.

کيميايي از کارگردان‌هاي مطرح سينماي ايران است که محبوبيت ويژه‌اي در نسل گذشته به خصوص در دهه 50 و اوايل دهه 70 دارد. به نظر مي‌رسد ارتباط اين کارگردان با نسل جوان به نوعي قطع شده است.

اما اين ارتباط با فيلم‌هاي "اعتراض"، "سربازهاي جمعه" ، "حکم"، "رئيس" و يا "محاکمه در خيابان " به نوعي برقرار شده است.

تا اندازه‌اي شايد، اما سئوال من اين است که به عنوان بازيگري که در فيلم کيميايي بازي کرده‌ايد، شخصيت‌پردازي در آثار کيميايي و به خصوص فيلم "جرم" تا چه اندازه به شما به عنوان بازيگر در خوب ديده شدن و برقراري آن ارتباط کمک کرد.

در پاسخ به اين سئوال بايد اين نکته را بيان کنم که کارکردن با مسعود کيميايي از اين جهت جذاب است که او در هرلحظه در نگاه خود از بازيگر قدرداني مي‌کند و براساس فيلمنامه‌اي که نوشته شده آگاه است که چه بازيگري بايد براي چه نقشي انتخاب شود تا به جواب مشخص برسد، بنابراين هيچ‌گاه درانتخاب بازيگر اشتباه نمي‌کند که اين مسئله هم به شناخت او از بازيگر و پاسخ به سئوال شما يعني خوب از آب درآوردن شخصيت‌ها و پرداخت لازم و اندازه‌اي به کاراکترها برمي‌گردد.

تا چه اندازه دست بازيگر براي ارائه ايده‌هاي شخصي باز است؟

يکي از نکات مثبت کار با کيميايي اين است که مي‌داند نقاط قوت و يا ضعف احتمالي يک بازيگر چيست و شناخت کافي نسبت به توانايي‌هاي بازيگر دارد و به همان ميزان از او بازي مي‌گيرد تا به جواب روشني برسد، در نتيجه دست بازيگر را براي ارائه ايده‌هاي او باز مي‌گذارد و کارکردن با اين کارگردان نوعي امنيت خاطر و احساس آرامش در بازيگر ايجاد مي‌کند.

تعريف نقش‌هاي کوتاه در فيلم‌هاي کيميايي به يک شاخصه تبديل شده است. حضور شما در اين فيلم به چه شکل بود؟

من نقش زني را بازي مي‌کنم که درخارج از کشور زندگي مي‌کند و نقش مقابل من هم مسعود رايگان است که ارتباط دوستي خوبي با او دارد و جدا از اين ارتباط ، اين زن تاجر مسلک و زرنگ است و آقاي کيميايي قبل از هرصحبتي گفت که اين زن بسيار باهوش است و من همين نکته را گرفتم و تا انتها پيش رفتم، اما آنچه لازم مي‌دانم در اين گفتگو مطرح شود دل نگراني من از کم و کيف و چگونگي ديده شدن اين فيلم است به اين معنا که من در طول سال‌ها فعاليت خود در عرصه سينما روي جنس صداي خود بسيار کار کرده‌ام و تا اندازه‌اي هم روي اين مسئله ادعا دارم و سال‌ها نزد اساتيد بزرگ سينما و تئاتر دوره صدا سازي ديده‌ام و مي‌دانم کارکرد صداي من در لحظه به لحظه يک فيلم سينمايي چگونه بايد باشد اما در کمال تاسف تمام صداهاي کاراکترهاي اين فيلم دوبله شده است و البته دليل آن را نيز مي‌دانم، مسعود کيميايي با دوبله قصد فضاسازي دوران قبل از انقلاب را داشته است، اما من به عنوان بازيگر نسبت به اين تصميم معترض هستم و به نوعي دلخور.

بازي در فيلم "ورود آقايان ممنوع" چگونه شکل گرفت؟

فيلمنامه "ورود آقايان ممنوع" را پيمان قاسم‌خاني نوشته است و برخلاف تصور همه اين‌بار پيمان براي من نقشي ننوشته بود چرا که به عنوان پيشنهاد معتقد است که من نبايد نقش کوتاه بازي کنم، ولي واقعيت اين است که بيش از فيلمنامه خوب کار کردن با رامبد جوان براي من جذاب بود.

رامبد جوان کارگرداني صميمي است و همبازي شدن با رضا عطاران در يک فيلم با داستاني از پيمان قاسم‌خاني و کارگرداني آن توسط رامبد جوان به عنوان کارگردان خوش سابقه طنز در سينما و تلويزيون پديده جذابي براي هربازيگري است. البته جدا از همه اين عوامل به دليل تعلق خاطرم به دوران دبيرستان و تاثيرگذاري عجيبي که معلمان درآن دوره روي من داشته‌اند دوست داشتم که دراين نقش بازي کنم و نوعي نوستالژي شخصي براي من به همراه داشت. من در اين فيلم نقش يک معلم ادبيات عاشق‌پيشه را بازي مي‌کنم، معلم با اين روحيه در مواجه با دختران دبيرستاني فضاي طنز زيبايي را به کار مي‌بخشد و خوشبختانه اين نقش از فضاي ذهني من به هيچ عنوان دور نبوده است.

فيلم "ما سه نفر" به کارگرداني مهرداد فريد چطور بود و چه تعريفي از هنر بازيگري در اين فيلم داريد؟

مهمترين امتياز بازي در فيلم "ماسه نفر" اين است که با يکي از با اخلاق‌ترين و شايد با مطالعه ترين کارگردان‌هاي سينماي ايران بازي کردم، کار کردن با ايشان احساس آرامش خوبي در حرفه بازيگري مي‌دهد. پس از چند سال کار در اين حرفه به تجربه دريافته‌ام که خود کارگردان در ايجاد محيط آرام و امن براي عوامل کار بسيار تاثيرگذاراست و من به اين نتيجه رسيدم که فيلم‌هايي که درسينماي ايران کار مي‌شود به لحاظ فيلمنامه و کيفيت اجرا تفاوت‌هاي چشمگير با يکديگر ندارند و بر ديگري برتر نيستند.

به همين دليل ترجيح مي‌دهم با کساني کار کنم که از انديشه‌هاي خاص برخوردار هستند، جدا از اين مسائل من بازي در نقش خانم دکتر ناهيد که يک زن دوست داشتني و محجبه است را دوست داشتم. اين فيلم شايد در ژانر سينماي کمدي ساخته شده باشد اما کاراکتر دکتر ناهيد به هيچ عنوان طنز نيست. البته من براي بازي در نقش‌هاي کمدي خيلي ارزش قائل هستم اما اين کاراکتر بسيار آرام، صبور و دوست‌داشتني است که شايد با روحيه ماجراجو و تا اندازه‌اي ناآرام من همخواني نداشته باشد.

يکي از ويژگي‌هاي بازي شما خوب از کار درآمدن اصالت نقش است. به عنوان مثال نقشي که در فيلم "دايره زنگي" بازي کرديد به نوعي از خصوصيات فردي شما دور بود، اما به شدت اصول يک زن که تا اندازه‌اي بي‌غم و بي‌درد است و وقت خود را با ديدن برنامه‌هاي ماهواره پر مي‌کند و البته نگران هم نوع خود نيز هست را به خوبي بازي کرديد و به نظر مي‌رسد اصالت کاراکتر دکتر ناهيد در فيلم "ما سه نفر" را به خوبي از آب درآورديد کمي درباره کاراکتر دکتر ناهيد توضيح دهيد؟

دکتر ناهيد يک خانم دکتر محجبه و داراي ويژگي‌هاي خاص خودش است و به شدت پايبند اصول و اعتقادات و کليت داستان مانند فيلم‌هايي که در چند سال اخير ديده شده درباره مردهايي است که دو و يا چند زن دارند و حالا اين خانم دکتر به نوعي در اين فضا قرار مي‌گيرد و ماجراهايي پيش مي‌آيد که بهتر است بقيه داستان را نگوييم و تماشاگر ببيند.

خانم رهنما کار کردن با کارگردان‌هايي چون کيميايي، جوان و فريد به اين معنا است که شما با سه کارگردان از سه نسل متفاوت با دنياهاي ذهني غيرمرتبط با يکديگر کارکرديد. تجربه همزمان بازي در سه فيلم مختلف يکي از نکات جذاب است به عنوان بازيگري که در سه فيلم حضور داشتيد کداميک از فيلم‌ها جذاب تر بود و چه تجربه‌هايي را در کار با اين سه ديدگاه مختلف کسب کرديد؟

براي من فيلم "ورود آقايان ممنوع" به دليل فيلمنامه فوق العاده خوبي که داشت بسيار جذاب بود و کارکردن با شخصيتي مثل رامبد جوان خيلي را دوست داشتم، اين کارگردان به لحاظ شخصيتي شبيه به خود من است و هيچ چيزي براي پنهان کردن ندارد و احساسش را به بازيگر به راحتي منتقل مي‌کند و اينگونه نيست که اگر بازيگر در صحنه‌اي خوب ظاهر شد اين درخشش را پنهان کند چرا که من به عنوان بازيگر نمي‌توانم با حرفه خود به شکل کارمندي برخورد کنم و در تک تک صحنه‌هاي يک فيلم حتي اگر نقش کوتاه داشته باشم خودم را سهيم مي‌دانم و ارتباط عاطفي عجيبي با حرفه خود برقرار کرده‌ام.

معتقدم احترام گذاشتن به ارزش‌هاي انساني و هنري خيلي مهم است و معتقدم اگر کار هنري در حال انجام شدن است براي حفظ همين ارزش‌ها است، به همين دليل يک هنرمند بايد بدون خست احساس خوب خود را به همنوع و يا همکار خود بگويد و خوشبختانه رامبد جوان از اين ويژگي برخوردار است.

عنوان آخرين سئوال به سيمرغ فکر مي‌کنيد؟

در تمام سال‌هايي که براي فيلم‌هايي مثل "عاشقانه" و يا "نان ،عشق، موتور 1000" منتظر سيمرغ بودم اتفاقي نيفتاد؛ الان ديگر نه تنها به سيمرغ بلکه به هيچ نوع تشويق و هورا کشيدن ديگر اهميت نمي‌دهم و فقط سعي در بالا بردن سطح کيفي بازي خود در فيلم‌هاي مختلف را دارم.

 

سينما و تلويزيون تبيان


منبع : مهر

13 سال با خندوانه

13 سال با خندوانه

13 سال با خندوانه
«همسایه ها» کمدی جذابی است

«همسایه ها» کمدی جذابی است

«همسایه ها» کمدی جذابی است
غیر علنی و انتخابات مجلس

غیر علنی و انتخابات مجلس

غیر علنی و انتخابات مجلس
قتل های آشنا در یك نمایش نو‌آر

قتل های آشنا در یك نمایش نو‌آر

قتل های آشنا در یك نمایش نو‌آر
UserName
عضویت در خبرنامه