• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
  • به آغاز گنج است و فرجام رنج
  • در بخش دوم داستان پادشاهی فریدون، فریدون جهان را به سه بخش تقسیم و به سه پسرخود بخشید. روم و خاور را به سلم، توران و چین و به تور و بهترین بخش پادشاهی خود یعنی ایران و دشت نیزه وران را به ایرج بخشید. حال به ادامه داستان می پردازیم.
  • سی‌مرغ، مرغی مقدس
  • با جستجو در آثار ادب پارسی متوجه این نکته می شویم که پرنده و مرغان بسیاری به شکل های مختلف در داستان های ادبی آمده اند و در برخی از داستانها نیز نقش های اصلی به عهدۀ همین مرغان است.
  • گشتاسپ نامه
  • در بخش اول مجموعه مقالات حماسه های ملی ایران در مورد شاهنامه مسعودی مروزی صحبت شد، در ادامه این مقاله با دومین حماسه ملی ایرانی آشنا می شویم.
  • ماسلنیتسا در روسیه و شباهت های آن با نوروز ایرانی
  • هر چند عید نوروز به نشانه آغاز سال جدید ریشه در تاریخ باستانی ایران زمین دارد، اما كشورهای پیرامونی آن نیز به دلیل پیوند های فرهنگی و آیینی صورت گرفته در طول سده های گذشته سنت های نزدیك به این جشن را دارند كه برگزاری ماسلنیتسا در روسیه یكی از آن ها است.
  • نشستند هر سه به آرام و شاد
  • در بخش اول داستان تا به آنجا رفتیم که جندل از طرف فریدون مامور یافتن سه دختر نجیب زاده برای سه پسرش می شود. جندل خبر می یابد که پادشاه یمن سه دختر دارد به سراغ او می رود و درخواست فریدون را مطرح می کند. پادشاه یمن که جدایی از دختران برایش بسیار سخت است، ق
  • حماسه های ملی ایران
  • برآنیم که در کنار مجموعه مقالات مروری بر شاهنامه که به تحلیل و بررسی داستان های شاهنامه می پردازد، شما را با حماسه های ملی ایرانی نیز آشنا سازیم.
  • جشن مهرگان
  • پس از داستان پر فراز و نشیب ضحاک که به دست فریدون به البرز کوه تبعید شد، فریدون به پادشاهی نشست.
  • حمله به کاخ ضحاک
  • در بخش دوم داستان ضحاک، فریدون با ناراحتی از قصر ضحاک بیرون می آید و کسانی که گواهی ضحاک را امضاء کرده بودند ، لعن و نفرین می کند.
  • نه آرام بودش نه خواب و نه خورد
  • در بخش اول داستان، ضحاک توسط موبدان و منجمان باخبر می شود که مرگ او به دست جوانی ایرانی با نام فریدون است. ضحاک از آنها می پرسد که دلیل کینه این جوان نسبت به من چیست؟ موبدان پاسخ می دهند مه پدر این فرزند به دست تو کشته و مغز سرش خوراک ماران
  • ضحاک ماردوش
  • در آخرین مقاله از سری مقاله های مروری بر شاهنامه، در مورد پادشاهی جمشید، صحبت شد. پس از اینکه جمشید فرار کرد، تخت و تاج به ضحاک رسید و پس از صد سال جمشید توسط او کشته شد.
  • حماسه در ادبیات
  • با نگاه به تاریخ ملل مختلف درخواهیم یافت که هیچ ملتی بوجود نیامده مگر اینکه خطرهای بسیاری را از سر گذرانده و به اعمال پهلوانی دست زده و بزرگان و پهلوانانی دلیر پرورش داده باشد. این اتفاق ها و این پهلوانی ها سینه به سینه نقل شد....
  • در اسطوره دروغ معنایی ندارد
  • وقتی صحبت از منابع کهن زبان و ادب فارسی و همچنین تاریخ ایران به میان می‌آید ناخودآگاه بسیاری از مردم به شاهنامه فردوسی و داستان‌های حکیم نظامی و گلستان و بوستان سعدی و دیگر آثار برجسته ادبی، تعلیمی، عرفانی و حماسی خود می‌بالند.
  • سوی تخت جمشید بنهاد روی
  • در بخش دوم پادشاهی جمشید ضحاک توسط ابلیس به پادشاهی اعراب رسید؛ اما این انتهای ماجرای ابلیس و ضحاک نبود چرا که ابلیس همچنان برای او برنامه داشت. در این بخش به ادامه داستان پادشاهی جمشید و ضحاک ماردوش می پردازیم.
  • پادشاهی جمشید
  • در بخش اول مطلبپادشاهی جمشید، داستان تا به آنجا پیش رفت که مردم به چهار گروه تقسیم شدند. در این نوشتار به ادامه داستان می پردازیم.
  • پادشاهی جمشید
  • جمشید یکی از خاص ترین شاهان شاهنامه است که نه تنها در شاهنامه، بلکه در تمام ادبیات فارسی جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان یکی از بزرگترین پادشاهان نام برده می شود.
  • شوالیه‌های غربی و پهلوانان شاهنامه
  • کاملیا کُرد درباره «مقایسه شاهنامه با کتاب‌های حماسی مغرب زمین» سخن گفت. این سخنرانی در قالب نشست «شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی» که از سوی انجمن صنفی راهنمایان استان تهران در خانه سلامت عباس‌آباد برگزار شده بود، انجام شد.
  • چون بخواهد، عین غم، شادی شود
  • در بخش اول این داستان گفته شد که پادشاه یهودی به دلیل نفرت از عیسویان بت و آتشی را آماده کرد و هر کس که به بت سجده نمی کرد را در آتش می انداخت.
  • مادر بت‌ها، بتِ نفسِ شماست
  • چهارمین حکایت از دفتر اول مثنوی معنوی، داستان پادشاه یهودی دیگری است که سعی در از بین بردن دین عیسی را داشت. در این نوشتار بر این داستان زیبا و جالب مروری خواهیم داشت.
  • جهان از بدیها بشویم به رای
  • پس از هوشنگ، پسر او با نام طهمورث به پادشاهی می رسد. او وارث به حق پدر بود، پسری هوشمند که تصمیم گرفت جهان را از بدیها پاک کرده و آرامش و آسایش را در همه جا فراگیر کند.
  • وجه کمدی سیاوش
  • داستان سیاوش یکی از چهار داستان تراژیک اصلی شاهنامه است. منظورم داستان رستم و سهراب، داستان سیاوش، داستان فرود پسر سیاوش و داستان رستم و اسفندیار است. چرا می‌گویم اصلی؟
  • پیروزی جاودان
  • رستم وقتی در حال کشتی با دیو سپید است حرف جالبی می‌زند: «به دل گفت رستم‌گر امروز جان/ بماند به من، زنده‌ام جاودان» البته رستم اشتباه می‌کرد و عمرش به این دنیا نبود اما این حرف او وجه مخالفی هم دارد.
  • شاه دیوانه شاهنامه
  • در شاهنامه پادشاه زیاد است، جمشید که دم از خدایی زد و ضحاک که ایرانیان را به ذلت کشاند. فریدون که دادگر بود و کیخسرو که در برف ناپدید شد، اما لقب «شاه دیوانه» تنها نصیب یک‌نفر است؛ کیکاووس.
  • کیومرث شد بر جهان کدخدای
  • فردوسی از زبان دهقان و پژوهنده باستان اینگونه روایت می کند که کیومرث نخستین کسی بود که رسم فرمانروایی و تاج و تخت آورد. آن زمان که فروردین آغاز شد و فصل بهار آمد کیومرث هم فرمانروایی خود را آغاز کرد.
  • حماسه‌های معروف جهان
  • داستان های حماسی به جا مانده از قرون گذشته، آثار گرانبها و ارزشمندی هستند که برخی از نکات فراموش شده درباره فرهنگ، ملیت و هویت مان را به ما یادآوری می کنند.
  • همی خون ز جوشن فرو ریختند
  • با نگاه به تاریخ ملل مختلف درخواهیم یافت که هیچ ملتی بوجود نیامده مگر اینکه خطرهای بسیاری را از سر گذرانده و به اعمال پهلوانی دست زده و بزرگان و پهلوانانی دلیر پرورش داده باشد. این اتفاق ها و این پهلوانی ها سینه به سینه نقل شد تا در قالب داستان و حماسه به
  • ادبیات حماسه
  • داستان پهلوان ها، وصف مردانگی، افتخارات و بزرگی های آنها تنها بوسیله حماسه امکان پذیر است.
  • عمو نوروز و ننه سرما
  • شخصیت‌های عمو نوروز و ننه سرما در روایت‌های کهن و ادبیات شفاهی، نمادی از تغییر و تحول در طبیعت و احوال آدمیان است که طی آن، ننه سرما به عنوان نماد سکون و انجماد می‌رود و عمو نوروز به عنوان نماد رویش و تازگی از راه می‌رسد.
  • اشخاص چندبعدی شاهنامه با مخاطب جهانی
  • نام، اولین و مهمترین بخش هویت هر شیء است که در انسان به دلایل مختلفی اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. شاهنامه لبریز نام‌های مختلف است و مثل هر داستان دیگری کاراکترهایی دارد که برای تفکیک آنها ذکر نامشان غیر قابل اجتناب است. فروغ حکمت حکیم فردوسی آنجا جلوه‌گر می
  • داستان کوراوغلو
  • داستان‌ حماسی کوراغلو، نا پیدا کرانه‌ای به سوی نور و روشنی است و ترنم گر ستیزی جاودانه با ظلمت و تاریکی در افق‌های گلرنگ غروب کوهساران دنیایی که افسانه‌هایش نیز- صبور و پروقار- چون خاک تشنه، خواب سبز نم- نم‌های بهاری را چشم انتظارند.
  • ستیز کهنه و نو در داستان زال
  • زال نمونه خرد مجسم حماسه است . وجود او در قسمت اسطوره یی و حرکت به بخش پهلوانی به همراه تعدیل جامعه است . اگر چه در ابتدا و انتهای این سمبل خرد نوعی تضاد با جامعه دیده می شود که اولی ناشی از نگرش سنتی جامعه و دیگری ناشی از دوری از خرد و سبکسری گردندگان قد
  • فریدون و خونخواهی ایرج
  • از جمله شاهان آرمانی در زمان کیانیان و قسمت اساطیری شاهنامه فریدون است . وی از جمله کسانی است که دارای فر ایزدی و دینی است . او نماینده مبارزه با اهریمن و آورنده ی نیکی است
  • پادشاهی فریدون(1)
  • فریدون چون بر ضحاك تازی چیره شد و فرمانروا گشت در آغاز ماه مهر به رسم كیان تاج برسرنهاد و جشن مهرگان را مرسوم ساخت و مردم را به جشن و سرور دعوت كرد.پادشاهی وی پانصد سال به طول انجامید.در این روزگار ایرانیان روی سختی را ندیدند و بر كسی ستمی نرفت.
  • کیومرث
  • آن چه در داستان کیومرث می بینیم اسطوره های زیبایی است که خواننده را به تفکر وا می دارد. او نخستین شاه است اما در شاهنامه سخنی از این که وی نخستین انسان است به میان نیامده است . مدت پادشاهی کیومرث سی سال به طول انجامید.
  • اسطوره‌های دوران خود را دریابیم
  • ارتباط میان اسطوره و شهر در محمل ادبی، موضوع و بهانه ای برای مصاحبه با دکتر جلال ستاری، اسطوره‌شناس، نویسنده، مترجم و محقق برجسته ایرانی، بود.
  • آشنایی با خدایان باستانی
  • تنوع بسیار در تصورات مربوط به شخصیت خدایان ایران باستان نشان دهنده ی طرز تلقی و تفکر مردمان، پیرامون خدایان و هم چنین تأثیرپذیری سایر ملل بر عقاید آن هاست. بعضی از آن ها در عقاید سایر اقوام به گونه یی دیگر به چشم می خورد . این خدایان هر کدام دارای نما
  • قهرمانان ایزدی
  • وجود قهرمانان ایزدی که مدافع منافع مردمان بوده اند ، بر این امر دلالت دارد که همیشه پهلوانانی بوده اند که در مقابل ظلم و ستم به مبارزه می پرداختند.
  • طبیعت وجودی اسطوره
  • اسطوره ها آیینه هایی هستند که تصویرهایی را از ورای هزاره ها منعکس می کنند و آن جا که تاریخ و باستان شناسی خاموش می ماند اسطوره به سخن در می آید و فرهنگ آدمیان را از دور دست به زمان ما می آورند و افکار بلند و منطق گسترده مردمانی ناشناخته ولی اندیشمند را در
  • در کشف حقیقت نوروز
  • هر که روز نوروز جشن کند و به خرمی پیوندد تا نوروز دیگر عمر در شادی و خرمی گذارد و این تجربت حکما از برای پادشاهان کرده‌اند.
  • اساطیر و نمادهای نوروز
  • ایرانیان در قدیم، به عنوان شگون، هفت «سینی» از دانه هایی که برکت به سفره ها می آورد، می رویاندند و بر خوان نوروزی خود می نهادند.
  • اسطوره ی آفرینش در ایران باستان
  • اسطوره نه به معنای داستانی واقعی با ابعادی غیر واقعی و فوق بشری، ‌ونه به معنای کوششی ابتدایی برای تبیین جهان آفرینش؛ بلکه به معنای تجلّی‌گاه اندیشه‌ی بشر و نوع شناخت وی از جهان، در دوره‌ای خاص از تاریخ اندیشه‌ی او به مثابه ارابه‌ی عظیم، ارجمند و گرانقدری
  • موی بریدن در سوگواری
  • به نظر انسان شناسان، آیین تراشیدن مو نمودار تمایز میان خویشاوندان متوفا، که مویشان را نمی تراشند، و خویشاوندان بیوه است که مویشان را می تراشند. از این رهگذر، گویی تمامی آیین سوگواری در سیمای بیوه متوفا جلوه گر می شود که باید رنج عزلت را متحمل شود که نوعی
  • اژدها در شاه‌نامه‌ی فردوسی
  • اژدها موجودی ست اهریمنی؛ همین، سبب شده است تا فردوسی گاه در شاه نامه، شاهان بد‌‌کردار و بد ذات و دیوان و نیروهای اهریمنی را اژدها بنامد.
  • اژدها کشان و به بند کشان اژدها
  • در اساطیر هند و ایرانی، اژدها با دیو مظهر آشفتگی و پدید آورنده ی خشکی ست و خیر و برکت و حاصل خیزی را از زمین می گیرد؛ پهلوانان برای این که این آشفتگی را از بین ببرند و سعادت و برکت را به وجود آورند، به نبرد با اژدها و سرانجام از بین بردن آن همت می گمارند.
  • چهره رستم در متون میانه
  • رستمی که در نگاشته‌های دوره میانه آمده، رستم اسطوره‌ای ایران است. چهره و شخصیت رستم شاهنامه با آنچه در متون دوره‌ میانه آمده، همانندی‌های بسیاری دارد و البته تفاوت‌هایی هم دارد.
  • نگاه کزازی درباره جشن نوروز
  • دکتر ميرجلال‌الدين کزازي در مجموعه مقالاتش به نام «در آسمان جان»1، جشن نوروز را از ديدگاه اسطوره‌شناختي بررسي مي‌کند و به بخش‌بندي جشن‌ها و آيين‌هاي ايراني مي‌پردازد.
  • نوروز در اساطیر
  • نوروز واژه ای است مرکب از دو جزء که روی هم به معنای روز نوین است و بر نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی آنگاه از آفتاب به برج حمل انتقال مییابد گذارده میشود. واصل پهلوی این واژه نوک روچ یا نوک روز بوده است. ....
  • جشن ملی نوروز در شاهنامه فردوسی بزرگ
  • جشن نوروز از مهمترین مراسمی است که از سالیانی دور در بین ایرانیان فلات ایران رایج بوده و به یادگار مانده است . امروزه همه اقوام ایرانی نوروز را بر تمامی جشنهای برتری می دهند . ولی متاسفانه آنها از خانه خود توسط بیگانگان جدا شده اند و مرزهایی غیر واقعی ...
  • اساطیر و نمادهای نوروز
  • آنان که بر این باورند، روز نوروز از خانه بیرون نمی روند، چون نمی خواهند که فروهرها صاحبخانه را در خانه نیابند و ناخشنود گردند. چراغ خانه ها در این شب ها باید روشن باشد و برای این که راه را بر فروهرها بهتر بنمایانند، در آغاز پنج روز آخرین گاهانبار و به ...