• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1899
  • سه شنبه 1381/10/3
  • تاريخ :

"دیدار از آثار نقاشی 3 هنرمند جوان انگلیسی در نگارخانه سیحون"

(جهان اسلام در نقاشی های 3 جوان اروپایی)

اشاره :

29 تابلوی نقاشی رنگ روغن از 3 هنرمند انگلیسی، از دنیای مدرن اسلامی در نمایشگاهی با عنوان "نگاهی به جهان اسلام" در گالری سیحون برپا شد.

این مجموعه که حاصل تلاش هنری همینگ، آلبرت ویت و استفان استپلتون است، گاهی برای فراهم آمدن دیدگاهی بدیع از هنرمندان اروپایی در جوامع اسلامی و بیان حس زندگی محسوب می شود. در واقع این نمایشگاه، یک تابلوی کوچک حسی است با رنگهای مفهومی، که حال و هوای هنرمند را در زمان و مکان خاصی انعکاس داده است. این سه هنرمند با سفر به شهرهای ایران، دید و آگاهی خود را با رنگهای ساده و بی آلایش به تصویر کشیده اند. شاید نماد "ابیانه"، "دزفول"، "اصفهان"، "تهران" و سایر شهرها در تابلوهایی در ابعاد کمتراز 50×50، آن هم با حرکت ساده قلم مو و تاشهای رنگ، جالب توجه باشد. شناسنامه هر اثر، نوشته ای کوتاه است که تابلو را وصف می کند. «ابیانه: احساس نرمی فرش زیر پایم، خنکای نسیم صبحگاهی، در حالی که خورشید از پشت کوه ها بیرون می آید تا روزی تازه را در ابیانه شروع کند.»

«دزفول: حس تابیدن آفتاب بر صورتم، بر بالای رودخانه ای در دزفول، در حالی که با چند هنرمند صحبت می کردم». در این مجموعه آثاری به چشم می خورد که به راحتی می توان نمادها و سمبلهای ایرانی و اسلامی را در آنها یافت.

به بهانه برپایی نمایشگاه «نگاهی به جهان اسلام»، گفتگویی با این 3 هنرمند جوان یعنی "هنری همینگ" فارغ التحصیل رشته تاریخ از دانشگاه نیوکاسل، "آلبرت ویت" فارغ التحصیل رشته جغرافی از دانشگاه آکسفورد و "استفان استپلتون" فارغ التحصیل هنر و فلسفه از دانشگاه ومیلتون انگلستان صورت داده ایم که با هم می خوانیم.

انگیزه شما از برپایی چنین نمایشگاهی چه بوده و چه مطلبی را می خواستید عنوان کنید ؟

هنری همینگ: در برگزاری این نمایشگاه، دو دلیل عمده وجود داشت؛ اول اینکه با وجود یک میلیون مسلمان در انگلستان، اطلاعات درست و دقیقی راجع به زندگی و فرهنگ آنها وجود ندارد، که البته باید این نوع نگرش تغییر یابد. به همین دلیل خواستیم از بهترین راه وارد شویم، بنابراین خودمان درصدد برآمدیم تا برای آشنایی با کشورهای مسلمان به آنجا سفر کنیم، به نقاشی بپردازیم و از طریق هنر با دنیا ارتباط برقرار کنیم.

آلبرت ویت:این نمایشگاه، انتقادهای وارد بر سنت طولانی اروپایی است که از اندیشه دنیای شرق تصویر نادرستی ارائه کرده، به همین دلیل از مجموعه های قدرت سالار و سیاستمدارانه دوری گزیدیم، چون همواره عنصر حاکم بر هنر، آزادی احساسات است.

تاثیرات هنر اروپایی بر هنر شرق به خصوص ایران چه بوده است؟ عکس این قضیه تا چه اندازه ای صادق است؟

هنری همینگ:بهترین راه برای تحلیل این است که بگویم: به هر حال ما از کشورهای غربی هستیم و دید و نگاهمان مربوط به آنجاست. همانند ترجمه کتاب که دربردارنده سبک و سیاق هر شخصی است، این مجموعه آثار هم، تابلوهایی از آن سوی دنیا است؛ اما از دید یک هنرمند اروپایی.

استفان استپلتون:در رشته فلسفه، انواع گوناگون نگاه به دنیا و سبکهای مختلف وجود دارد و دانشجویان با چنین روندی آشنا هستند، اما زمانی که به اصفهان سفر کردم و با هنرجویان یک دانشگاه به صحبت پرداختم، متوجه شدم که آنها با چنین فلسفه ای آشنا نیستند و سیستم آنها در کل نوع دیگری است. البته در زمینه نقوشی که در مساجد استفاده می شود، حرفهای ژئومتریک و حتی نقوشی که در قالی و فرش به کار می رود، این موضوع را نیز باید بگویم که ما از آنها مطلع هستیم ولی نسبت به آنها شناختی نداریم، می توانیم از آنها یاد بگیریم و این روند می تواند به صورت متقابل باشد.

ارزیابی شما از نقاشی ایرانی چگونه است؟ آیا آن را امروزی و مدرن می دانید یا سنتی و قدیمی؟

هنری همینگ: به هر حال هنر نقاشی هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است و نمی توان گفت کدام مدرن است یا کدامیک  در سطح بالاتر یا پایین تری قرار دارد؛ چرا که هر کشور برای خود فرهنگی خاص دارد. تفاوت آثار هنری نیز از تفاوت ایده های مردم نشأت می گیرد و در نتیجه نمی توان برای آن طبقه خاصی قائل شد.

استفان استپلتون: در خصوص نکته ای که اشاره کردید، برای مثال می توانم از دریافت های خودم از سفر اصفهان برایتان بگویم؛ آنجا هنرجویان خیلی به دنبال این نبودند که فراتر از آنچه دارند بیابند، و همه خود را بر روی تکنیک خاصی متمرکز کرده بودند.

در حالی که برای بنده بسیار جالب است، زمانی که درک درستی از مقوله هنرهای اسلامی ندارم، سوال می کنم و با ارائه توضیحاتی متوجه می شوم. البته باید بگویم بسیاری از آثار نقاشی مرا بهت زده نکرد؛ اما هنرهای مفهومی و کانسپچوال آرت و ویدئو آرت که در تهران به نمایش گذاشته شد، حرفهایی برای گفتن داشت.

از نقاشان معروف ایرانی چه کسانی را می شناسید؟

هنری همینگ: آشنایی چندانی ندارم، اما برخی از کارگردانان فیلم، مانند شیرین نشاط و سمیرا مخملباف (به خصوص در فیلم سفر قندهار) را می شناسم.

استفان استپلتون: چند کاراز کمال الملک را دیده ام که بسیار هیجان آور بود. همچنین آثار یک مینیاتوریست که اثرش را در یکی از موزه ها دیدم، خیلی برایم جالب بود.

با توجه به این عدم شناخت، دین اسلام چه جذابیتی برای شما داشته است که به آن روی آورید؟

هنری همینگ: این مساله بسیار جای تاسف دارد که در انگلستان، از مسلمانان و دنیای اسلام هیچ شناختی وجود ندارد.

اطلاعات ما تنها در حد فیلم، عکس و برخی کتابها خلاصه می شود که به رویا نزدیک تر است. چیزی که شنیده و دیده بودیم نیز حالت رویایی داشت، به خصوص از جنبه سیاسی و نمایش این کشورها درتلویزیون و اخبار.

اقدام ما نیز به همین منظور بود تا از طریق سفر با مردم و فرهنگها بیشتر آشنا شویم. با چشم خود ببینیم و اصل داستان را از طریق نزدیکی با فرهنگ اسلامی درک کنیم.

حمایت دولت از هنرمندان در انگلستان به چه شکل و در چه زمینه هایی است؟

هنری همینگ: در انگلستان از هنرمندان، با در اختیار قرار دادن محل، حتی با دادن بودجه حمایت هایی صورت می گیرد، ما در اجرای این پروژه نیز، از جانب شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا کمکهای مالی دریافت کرده ایم.

از نظر شما، آیا می توان مرزی میان هنر اسلامی و غیر اسلامی قائل شد؟

هنری همینگ: گمان می کنم این مطلب اصلا درست نیست. مقوله هنر فراتر از این مساله است، چرا که هر کشور دارای هنری است که مسلماً با سایر کشورها متفاوت می باشد. این تفاوت تنها خاص کشورهای اسلامی یا اروپایی نیست، بلکه  حتی در دو کشور اسلامی نیز هنرها یکسان نمی باشد؛ اما هرگزنمی توان دیواری کشید و هنر اسلامی را از هنر غرب جدا کرد.

استفان استپلتون: بنده نیز با صحبتهای دوستم موافق هستم. فردی مانند شیرین نشاط یک ایرانی است که در نیویورک زندگی می کند و در همان جا نمایشگاه برپا می کند. از این قبیل هنرمندان، بسیار می توان یافت. در نهایت نمی توان گفت که هنرمندی صرفاً متعلق به گوشه ای از جهان اسلام است.

با توجه به این مطالب، نظر شما راجع به دوسالانه نقاشی جهان اسلام که در تهران برپا شده و این تمایز را قائل شده است، چیست؟

هنری همینگ:اصلاً فکر نمی کنم این رویه درست باشد، یعنی اگر به این تقسیم بندی اعتقاد داشته باشیم، باید میان آثار یک انگلیسی مسیحی با یک انگلیسی مسلمان قضاوت و آثار آنها را با دید دیگری نگاه کنیم. در حالی که این دو شخص انگلیسی هستند، اما با دیدگاه های متفاوت.

درباره ادامه فعالیتتان ونحوه برگزاری سایر نمایشگاه ها چه طرح هایی دارید؟

هنری همینگ:پس از ترکیه و ایران درصدد هستیم از کشورهایی مانند کویت، عربستان، سوریه و لبنان دیدن کنیم و در آنجا نیز نمایشگاه هایی به پا نماییم.

در انگلستان هم ره آورد سفرمان راهمراه با تابلوهای تهیه شده، عرضه خواهیم کرد تا از این طریق، مردم خود را با این فرهنگ و سنت بیشتر آشنا کنیم.

UserName