• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 11264
  • يکشنبه 12/7/1388
  • تاريخ :

 آینده تان در گرو امروز

چشم

مثلی قدیمی می‏گوید: «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود». غالب مردم کاربرد این مثل را در مورد ثروت می‏دانند و نتیجه‏ای که از آن می‏گیرند این است که ثروت، اندک اندک جمع می‏شود. درحالی‏که این مثل، اشاره به قاعده‏ای بزرگ و بسیار ساده دارد که بیشتر اوقات به دلیل سادگی آن به فراموشی سپرده می‏شود. قاعده این است که هر چیز کلی‏ای، به مرور شکل می‏گیرد و وقتی به دست می‏آید که اجزای تشکیل دهنده آن، گردآمده باشند ؛ مثلاً موفقیت در تحصیل در طول یک دوره تحصیلی و اندک‏اندک به دست می‏آید.

 

با این مقدمه، نگاهی تربیتی به مفهوم «آینده» ـ یا بهتر است بگوییم «ساختن آینده» ـ می‏افکنیم. آینده، افقی است که رسیدن به آن را هدف قرار داده‏ایم و نوع زندگی امروزمان را برپایه آن تنظیم کرده‏ایم. از طرفی آینده، مجموعه‏ای از امروزهاست و چون قطره‏قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود! به دست آوردن آینده در صورتی ممکن است که امروز را به دست آوریم و ذخیره کنیم. با این تعریف، مهم‏ترین آفت آینده، از دست دادن اجزای آن (یعنی امروز) است.

آینده مجموعه‏ای از امروزهاست (نه دیروز و امروز و فردا)، و آفت آن از دست دادن امروز است، این است که آنچه در اختیار ما گذاشته شده است، فقط «امروز» است و تنها راه بهره‏گیری از زمان، استفاده از امروز است.

امام علی(ع) می‏فرماید: «گذشته عمر تو رفته است و باقی‏مانده آن، محلّ تردید است. پس زمانی را که در آن به سر می‏بری برای عمل، غنیمت شمار».(1) و در جای دیگری فرمود: «روزها سه گونه‏اند: روزی که گذشته و امیدی به آن نداری و روزی که مانده (زمان حال) و گریزی از آن نیست و روزی که می‏آید و به آن، اطمینان نداری. دیروز، پند و موعظه است و امروز، غنیمت و فردا را نمی‏دانی از آن کیست».(2)

 

برای مثال، فرض کنید می‏خواهیم یک صندلی بسازیم. برای انجام دادن این کار، ابتدا می‏بینیم چه ابزار و وسایلی در اختیار داریم که می‏توانیم از آنها استفاده کنیم. ساختن آینده نیز این چنین است. برای این‏که بتوانیم آینده را بسازیم، تنها زمان حال را در اختیار داریم. پس باید آینده را در امروز بسازیم. فردا نیز در نوبت خود، امروز می‏شود و این امروزهاست که بر روی هم، آینده می‏شوند. برخی به اشتباه به جای این‏که امروز را برای آینده زندگی کنند، در آینده (رؤیا) زندگی می‏کنند و با این‏کار، امروزشان را ضایع می‏کنند. شرایط، هیچ وقت عوض نمی‏شود، بلکه ما باید عوض شویم. ما همیشه در امروز زندگی می‏کنیم و هر وقت توانستیم از امروز استفاده کنیم به آینده خواهیم رسید.

قطره

 

یکی از نکاتی که در مَثلِ «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود» وجود دارد ، تدریجی بودن امور است. جنبه منفی این مَثَل نیز صادق است ؛ یعنی همان‏گونه که به دست آوردن، تدریجی است، از دست دادن نیز تدریجی است ؛ مثلاً هیچ کس به یک باره جنایتکار نمی‏شود ، بلکه اندک اندک با انجام دادن اشتباهات کوچک به پیش می‏رود تا سرانجام کارش به آن‏جا می‏انجامد. از دست دادن آینده نیز چنین است. این‏گونه نیست که به یک باره همه چیز را از دست بدهیم ؛ بلکه به مرور زمان و با از دست دادن فرصت‏های کوتاه و گران‏بها زمانی می‏رسد که می‏بینیم در آینده‏ایم، اما آرزوهایمان تحقّق نیافته‏اند و این،

 

 

مضمون آن شعر عربی است که می‏گوید:

روزگار بر سر عمرم با من چانه زد و من گفتم

عمرم را به دنیا و هرآنچه در دنیاست، نمی‏فروشم

سپس همان را اندک اندک و به رایگان از من خرید

نفرین بر سودایی که فروشنده‏اش زیان کرد!(3)

امروز و فردا کردن، دقیقا همان بازی زیرکانه زمان است که عمری را که حاضر نیستیم به هیچ قیمتی بفروشیم، اندک اندک و به رایگان از ما می‏ستاند.

 این عادت بر اثر تکرار، قوت می‏گیرد و هر بار محکم‏تر و موجّه‏تر از بار قبل می‏شود و در هر تکرار، فرصتی را از ما می‏گیرد و وظیفه‏ای را از وظایف ما به تأخیر می‏اندازد و فرصت از دست رفته، دیگر به هیچ قیمتی باز نخواهد گشت. امام علی(ع) می‏فرماید: «هر کس فرصت را از زمانش به تأخیر انداخت مطمئن باشد که آن را از دست می‏دهد»(4) و به تأخیر انداختن امور، افزون بر این که فرصت گران‏بها و زودگذر را از ما می‏گیرد، نقشه‏ها و آرزوهای زندگی را نیز برباد می‏دهد و جز سرشکستگی و یأس، چیزی باقی نمی‏گذارد. از این‏رو، امام باقر(ع) می‏فرماید: «زنهار از افکندن کار امروز به فردا ؛ زیرا این کار، دریایی است که مردان در آن نابود می‏شوند».(5)

 

از طرفی هر روز، کار مخصوص به خود را دارد که باید در همان روز انجام گیرد. امیرمؤمنان علی(ع) می‏فرماید: «کار هر روز را در همان روز انجام بده ؛ زیرا هر روز، کار مخصوص به خود را دارد»(6) و به تأخیر انداختن کارها، از میان بردن روزی است که دیگر تکرار نمی‏شود. امروز و فردا کردن، بیماری‏ای است که به صورت خفیف و پیشرفته و در شکل‏های مختلف در بیشتر مردم دیده می‏شود. البته منظور از «امروز» در امروز و فردا کردن، زمان حال است و مُراد از «فردا» زمانی است که هنوز نیامده است. پس امروز و فردا کردن، یعنی وانهادن کار الآن به بعد، و این می‏تواند موکول کردن کار الآن به ساعتی دیگر، روزی دیگر و یا هفته‏ای دیگر باشد. پیامبر(ص) در توصیه‏های خود به اباذر فرمود: «ای اباذر! از امروز و فردا کردن بپرهیز ؛ زیرا تو به امروزْ وابسته‏ای، نه به روزهای دیگر»(7) و امام علی(ع) به پیروان خود تأکید فرموده است که: «کار امروز را به فردا میفکن و آن را همان روز به انجام برسان».(8)

 

پی نوشت ها:

1 . میزان الحکمة، ج 8، ص 4036، ح 14198 .

2 . تحف‏العقول، ص 220 .

3 . میزان الحکمة، ج 8، ص 4038، ذیل حدیث 14218 .

4 . غررالحکم، ح 8795 .

5 . بحارالأنوار، ج 78، ص 164، ح 1 .

6 . نهج‏البلاغه، نامه 53 .

7 . بحارالأنوار، ج 77، ص 75، ح 3 .

8 . عیون الحکم و المواعظ، ص 136 .

 

منبع :حدیث زندگی-با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

 

مقالات مرتبط :

مدیریت زمان

این روزها ، توقف ممنوع !

 

از پایان شروع کن

از پایان شروع کن

مهم‌ترین تفاوت آدم‌ها که عرض و عمق زمان‌شان تغییر می‌کند در آگاهی آنهاست. میزان آگاهی افراد است که باعث می‌شود پکیج‌های زمانی یکسانی نداشته باشند.
چند نكته كارساز در مورد مدیریت زمان

چند نكته كارساز در مورد مدیریت زمان

یت زمان " 1. به دیگران قول 100% بدهید كه كاری را تا  تاریخ معینی به اتمام خواهید رساند. قول دادن به دیگران در شما انگیزه ایجاد می كند. 2.   در مطالعه مجلات ، به منظور صرفه جویی در وقت ، مقالات م...
مواظب وقت خود باشید!

مواظب وقت خود باشید!

ot; خود باشید! 1. برقراری ارتباط ضعیف یا نامفهوم با دیگران از عمده ترین عوامل اتلاف وقت است. برای برقراری ارتباط روشن و شفاف با دیگران وقت كافی صرف كنید. 2.    توانایی حل مشكلات به نحو خوب و مؤثر موجب...
UserName