• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2505
  • دوشنبه 1381/8/20
  • تاريخ :

مارگاریتا مارگوره كوی فرناندس

"مارگاریتا مارگوره کوی فرناندس" ، عضو هیأت مدیران جشنواره فیلم های مستقل بارسلونا اسپانیا است که از میهمانان جشنواره ملی فیلم کوتاه امسال درتهران نیز بود، با ایشان مصاحبه ای به شرح زیر ترتیب داده ایم:

در ابتدا لطفا خود را معرفی کنید؟

بنده "مارگاریتا مارگوره کی فرناندس" هستم و فستیوال بارسلونای اسپانیا را مدیریت می کنم که امسال نهمین سال تأسیس این فستیوال است ، در ضمن عضو کمیته اصلی داوری فستیوال نیز هستم .

تا به حال فیلم های ایرانی را دیده اید؟

طی چهار سال گذشته فیلم سازان ایرانی فیلمهایشان را در چهار بخش: 1- فیلمهای بلند 2- داکیومنتری

 3- انیمیشن و  4- فیلم کوتاه برای ما ارسال می کردند.

که این فیلم ها با هم رقابت کرده و  تعدادی از آنها نامزد شده اند اما تا به حال جایزه ای نبرده اند.

چشم انداز فیلم هایی که از ایران فرستاده شد چگونه بوده است ؟

هر فیلم سازی که فیلمی می سازد در تلاش است که از نظر کیفی و کمی شرایط خوب و عالی در فیلمش لحاظ کند و اگر موفق نشود ، باید ببیند کجای کار مشکل دارد. به نظر من عدم موفقیت فیلمهای ایرانی به دلیل رعایت نکردن موازین اصلی در ساخت فیلم است.

کدام یک از فیلمسازان ایرانی توجه شما را به خود معطوف کرده است؟

محسن مخملباف، سمیرا مخملباف و عباس کیارستمی

نظرتان درباره سینمای امروز هالیوود چیست ؟

سینمای هالیوود از دید من به این دلیل پیشرو است که تماشاگر را تحت تاثیر خود قرار می دهد اما ضعف بسیار بزرگش این است که هرگز تماشاگر را به این وا نمی دارد ، که درباره فیلم و ژانر آن تأمل کند و به فکر فرو رود.

این شامل همه کارگردانان مثل لوک بسون ، مارتین اسکوریسی و استنلی کوبریک نیز می شود؟

البته این مسئله همه گیر نیست . بلکه هستند کارگردانانی مثل همین کسانی که نام بردید با فیلم هایی که قابل نقد و بررسی است .

و همینطور کارگردانانی مثل دیوید فیچر که از سینمای هالیوود دور هستند و فیلم های خوبی می سازند که در مقابل سینمای هالیوود قابل تأمل است.

سینمای اروپا چطور؟

ما در اروپا با دو نوع سینما مواجه هستیم :

1-    سینمایی که در تقلید از هالیوود است .

2-    سینمایی که در رقابت با هالیوود است .

و این دو نوع سینما را می پذیریم چون در هر دو، فیلم های قابل نقد نیز وجود دارد.

ممکن است سینمای هالیوود تاثیری بر داوری فستیوال اسکار داشته باشد؟

در اهداء جوایز اسکار به نظر بنده خطوط اقتصادی و پول مهم است . یعنی اگر یک شرکت هزینه هایی را صرف ساخت 10 فیلم کرده باشد، یک فیلم خود را برنده ی جایزه اسکار می کند که خرج مابقی فیلم ها دربیاید.

ممکن است این نوع نقدپذیری در داوری شامل نگاههای سیاسی و تبیین آن از دید سیاسی گردد؟

ممکن است جنبه اقتصادی داشته باشد اما سیاسی خیر ولیکن شما از سیاست صحبت می کنید ، باید دید که شما سیاست را چه معنا می کنید . بالاخره هر کشوری و هر جشنواره ای بر مبنای سیاستگذاریهای کشور خود شامل مجموعه ای از قوائد و قوانین است.

در حال حاضر مشکلی که سینمای شرق به نوعی از آن رنج می برد ، تکنیک ضعیف و قدمت وسایل کاربردی آنها است . به نظر شما اگر از نظر تکنیک، سینماگران ایرانی تامین شوند می توانند یک قطب سینمایی در این سوی دنیا به وجود آورند ؟

اگر شما نتوانید نظام توزیع و نظام اقتصادی را کنترل کنید، هیچ کاری نمی توانید انجام بدهید حتی در سینما .

در آخر اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید.

با توجه به پتانسیل و استعدادهایی که در سینمای ایران دیدم به ایران آمدم تا در این فستیوال شرکت کنم و چون فیلم های بسیار زیبایی را برای ما فرستاده بودند تصمیم گرفتم بیایم و از نزدیک ببینم ، سینمای ایران بسیار نظرم را جلب کرد و آرزو می کنم در فستیوال آینده بارسلون، فیلم های بیشتری از ایران ببینم.

ما هم برای شما آرزوی موفقیت می کنیم و امیداوریم از ایران خاطره خوشی در ذهن شما بماند.

گفتگو از: دومان فارابی

مترجم: میثم میقانی

UserName