• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
جستجو :
تعداد در هر صفحه
عنوان : جاودانگي قرآن
نويسنده : فيروز اصلاني
سال : 1380
استاد : هادي ملكوتي
دانشگاه : مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
موضوع : اين تحقيق شامل يك مقدمه و چهار فصل با اين عنوان‌هاست: فصل اول،كليات تحقيق: بيان مسئله ،‌سؤال‌هاي تحقيق، هدف پژوهش ، پيشينه‌ي تحقيق، ..؛ فصل دوم، اثبات جاودانگي قرآن: مفهوم جاودانگي قرآن، فطري بودن دين، نتايج فطري بودن دين، خاتميت ، دلايل خاتميت، خاتميت قرآن، علل ختم نبوت، اديان ديگر مقدمه‌ي ظهور دين خاتم،‌دلايل جاودانگي قرآن،‌آياتي كه بر جاودانگي دعوت قرآن دلالت مي‌كنند،‌روايات معصومين؛ فصل سوم،‌تبيين و تحليل جاودانگي قرآن: كمال قرآن،‌اثبات كمال قرآن،‌آيه‌ي اكمال، آيه‌ي اظهار، گفتاري از صاحب‌المنار، بيان علامه محمد تقي جعفري، جلوه‌هايي از كمال قرآن،‌عدم تحريف قرآن،‌قرآن بيانگر حقايق ثابت، تحولاتاجتماع بشري و جاودانگي قرآن(در حوزه‌هاي اعتقادات،‌اخلاق و احكام)، جهاني بودن قرآن،‌آيات دال بر جهاني بودن انذار قرآن؛ فصل چهارم، خلاصه‌ي مطالب.
عنوان : توكل در قرآن و حديث
نويسنده : نسرين حسين اصفهاني
سال : 1380
استاد : احمدرضا غائي
دانشگاه : آزاد اسلامي تهران واحد مركزي
موضوع : پايان‌نامه‌ي حاضر شامل سه فصل با اين مباحث است: فصل اول، شناخت لغوي و كاربردي توكل:‌بررسي ريشه و مشتقات توكل در لغت،‌توكل در اصطلاح مشايخ و عرفا و سالكان،‌بررسي توكل و مشتقات آن در فرهنگ قرآني، توكل در احاديث و روايات؛‌فصل دوم حقيقت توكل:‌در تعيرف و فضيلت توكل،‌حقيقت توكل ، فلسفه‌ي توكل در قرآن، ارتباط توحيد و توكل، اسباب و علل و رابطه‌ي آن با توكل در قرآن و حديث ،‌توكل و جهد و كوشش در قرآن و حديث، معناي وكيل بودن خداوند،‌حد توكل و درجات آن در احاديث؛ فصل سوم، فوائد و آثار توكل: فوائد و آثار توكل در طريق بندگي خدا در احاديث ، فوائد و آثار توكل در جهت كسب كمالات ايماني و انساني.
عنوان : توسل در قرآن و حديث
نويسنده : فاطمه صديق ميرزايي
سال : 1380
استاد : محمد حسن تبرائيان
دانشگاه : آزاد اسلامي تهران واحد مركزي
موضوع : تحقيق حاضر شامل دو بخش با اين مباحث است: بخش اول،‌وسيله‌جويي براي كسب فيض از مبدأ هستي: مفهوم توسل، توسل در آيينه‌ي آيات،‌احاديث توسل از ديدگاه شيعه،‌احاديث توسل از ديدگاه اهل سنت، دعا و استدعا از ديدگاه قرآن و حديث؛ بخش دوم،‌شبهات و پاسخ به آنها: استغاثه به ارواح اوليا جلوه‌اي ديگر از توسل، توحيد و شرك و رد عقايد باطل ، زيارت قبور ائمه تجلي وحدانيت ،‌سوگند به خدا و غير خدا در قرآن و روايات ،‌شفاعت خواهي از اوليا و مقربان الهي در دنيا و عقبي، تبرك به آثار پيامبر(ص) ،‌ماهيت مخالفين توسل.
عنوان : تحليل نحوي بلاغي اساليب حذف و تقدير در قرآن كريم
نويسنده : سيد رضا سليمان زاده نجفي
سال : 1380
استاد : محمد فاضلي
دانشگاه : دانشگاه تربيت مدرس
موضوع : پايان‌نامه‌ي حاضر داراي سيزده فصل به اين شرح است: فصل اول، بيان و اقتصاد در زبان: بيان، نظريه‌ي اقتصاد در زبان، اسلوب ايجاز در زبان عربي؛ فصل دوم، بلاغت حذف و ايجاز و رابطه‌ي آن با مجاز: غناي زبان و تمايل به ايجاز، مجاز، حذف؛ فصل سوم، پديده‌ي حذف، شرايط، فوايد،‌انواع،…: پديده‌ي حذف، شرايط حذف، فوايد حذف، انواع حذف؛ فصل چهارم، حذف فاعل: فاعل و حالات آن،‌حالات فاعل، حذف فاعل حقيقي؛ فصل پنجم، حذف مبتدا: انواع مسنداليه، مبتدا اصل است يا فاعل، حذف مبتدا،‌شرط حذف مبتدا، حذف مبتدا از نظر نحوي، راه پي‌بردن به مبتداي محذوف، قرينه‌ي حذف مبتدا، حذف مبتدا يا خبر، حذف مبتدا و بقاي دو خبر؛ فصل ششم، حذف خبر: خبر ركن اصلي كلام است، حذف خبر، حذف خبر نواسخ، سير بلاغي حذف خبر؛ فصل هفتم،‌حذف مفعول: نقش مفعول در كلام، انواع حذف مفعول، حذف مفعول از نظر نحوي، حذف مفعول از جهت نوع فعل، قرينه‌ي حذف مفعول، مفعول محذوف بايد از جنس مذكور باشد، اغراض حذف مفعول؛ فصل هشتم، حذف ديگر منصوبات: حذف مفعول مطلق، حذف مفعول‌فيه، حذف مفعول لأجله،‌حذف مفعول معه، حذف حال، حذف تمييز، حذف منادي؛ فصل نهم، حذف مضاف: انواع حذف مضاف ، مضاف محذوف ملتفت اليه و محذوف غير ملتفت اليه، شرايط حذف مضاف، حذف دو مضاف ، حذف سه‌مضاف ،‌علت تقدير مضاف، راه تعيين مضاف محذوف، حذف مضاف در قسمت دوم كلام اولي است؛ فصل دهم، حذف مضاف اليه: شرط حذف مضاف‌اليه، مواضع كثرت حذف مضاف‌اليه، حذف مضاف‌اليه يا جانشيني ؛ فصل يازدهم ، حذف توابع : حذف صفت، حذف معطوف ،‌حذف در باب تأكيد، حذف بدل يا مبدل منه؛ فصل دوازدهم ، حذف فعل: فعل از نظر ذكر و حذف ، اقسام حذف فعل؛ فصل سيزدهم ، حذف حرف: تعريف حرف، اقسام حروف، حذف حرف، حذف بخشي از يك حرف، حذف حرفي از يك فعل يا اسم. قرائت ،‌شرح حال قراء سبعه و روات و طرق قرائت ايشان؛ بخش دوم ، اصول قرائت ورش: بسمله ، ميم جمع، مدات ،‌مدلين، هاي ضمير، همزه‌ي مفرده، نقل و حذف ، اجتماع دو همزه در يك كلمه؛ بخش سوم: فرش الحروف.
عنوان : تأثير عمل در سعادت انسان از نظر قرآن
نويسنده : سيد حسين حسيني زندآبادي
سال : 1380
استاد : محمد هادي معرفت
دانشگاه : دانشكده اصول دين قم
موضوع : اين پايان‌نامه درچهارفصل با اين مباحث نگارش شده است: فصل اول، كليات : اراده داشتن انسان، هدف‌داري خلقت انسان، هدف نهايي انسان؛ فصل دوم، سعادت و رستگاري: معناي سعادت، ضرورت انتخاب راه براي نيل به سعادت، ديدگاه‌هاي گوناگون در مورد راه رسيدن به سعادت؛ فصل سوم، تأكيد قرآن بر عمل: آيات مربوط به ايمان و عمل ،‌عمل از لوازم ايمان است،‌شواهدي بر تأثير اعمال در سعادت؛ فصل چهارم، برخي از علل آسيب‌ديدگي تفكر مسلمين در مورد عمل: نفوذ تفكرات، تأثيرگذاري خلفاي بني‌اميه، فهم فاط پاره‌اي از مفاهيم ديني.
عنوان : پژوهشي درباره‌ي وحدت موضوعي سوره‌هاي قرآن
نويسنده : محمد خامه‌گر
سال : 1380
استاد : ولي الله نقي پور فر
دانشگاه : دانشكده اصول دين قم
موضوع : اين پژوهش در پنج فصل به بررسي نظريه‌ي وحدت موضوعي سوره‌هاي قرآن پرداخته است. فصل اول، كليات: ضرورت و اهميت، معنا و مفهوم وحدت موضوعي سوره‌ها، پي‌آمدها و كاركردهاي بررسي موضوعي سوره‌هاي قرآن، گزارشي از تلاش‌هاي قرآن پژوهان در زمينه‌ي وحدت مووضعي سوره‌ها؛ فصل دوم، وحدت موضوعي سوره‌ها در بوته‌ي نقد و نظر: دلايل موافقان(آيات قرآن،‌احاديث اهل بيت(ع)، تلفيق حكيمانه آيات بر خلاف ترتيب نزول، وحدت غرض اقتضاي بلاغت در سخن است)، دلايل مخالفان (قرآن بر حسب وقوع حوادث مختلف نازل شده است ، موضوع محوري ويژه‌ي كتب علمي است و قرآن كتاب هدايت است، مرتبط نمودن آيات به يك غرض واحد مشكل وتكلف آميز است، اسلوب ويژه‌ي قرآن انتقال از موضوعي به موضوع ديگر است)؛ فصل سوم، روش‌ها و ابزارهاي كشف موضوع سوره: سياق سوره، اسم سوره، آيات آغازين و پاياني سوره‌ها، فضاي نزول سوره، شأن نزول آيات و سوره، مكي يا مدني بودن سوره، واژه‌هاي كليدي هر سوره، فضائل و خواص سوره‌ها، اسماء الحسني، حروف مقطعه و اغراض سوره‌ها، تناسب سوره‌هاي همجوار، قصه‌هاي قرآن و اغراض سوره‌ها؛ فصل چهارم، چالش‌هاي علمي در تعيين مووضع سوره‌ها: معرفي سوره، موضوع و غرض اصلي سوره، نمودار محتوايي سورة الملك؛ فصل پنجم، گزارشي از سبك‌هاي نمايشي وحدت موضوعي سوره‌ها: سبك نمودار محتوايي ، سبك گزارش محتوايي، سبك نمودار درختي، سبك استدلالي، سبك گزارش اجمالي، سبك تفصيلي.
عنوان : بررسي و تطبيق خطبه‌ي زهرا(س) با قرآن مجيد
نويسنده : مطهره اميني
سال : 1380
استاد : محمد مهدي پورگل
دانشگاه : آزاد اسلامي تهران واحد مركزي
موضوع : پايان‌نامه‌ي حاضر مشتمل بر شش فصل با اين عنوان‌ها است: فصل اول: كليات؛ فصل دوم، پيشينه‌ي پژوهش؛ فصل سوم، روش پژوهش ؛ فصل چهارم،‌حضرت فاطمه(س) چرا خطبه خواند؟ فصل پنجم، بررسي كامل‌ترين متن خطبه‌ي حضرت زهرا(س) ؛ فصل ششم: بررسي تطبيقي كلمات خطبه‌ي حضرت زهرا (س) با قرآن؛ فصل پنجم، پيشنهادها؛ فصل ششم، فهرست‌ها .
عنوان : بررسي غدير خم در تفاسير و ساير منابع اهل سنت
نويسنده : سيد مسعود اسدي
سال : 1380
استاد : عباس همامي
دانشگاه : آزاد اسلامي تهران واحد مركزي
موضوع : مباحث اين پايان‌نامه در چهار فصل با اين عنوان‌ا تنظيم و نگاشته شده است: فصل اول،‌كليات: ولايت و سرپرستي، ولايت علي(ع) ، روز غدير؛ فصل دوم، آياتي كه در زمينه‌ي آيه‌ي تبليغ، آيه‌ي اكمال دين، آيه‌ي عذاب واقع؛ فصل سوم، غدير در روايات و آثار تاريخي و أدبي؛ فصل چهارم،‌نقد ديدگاه‌ها درباره‌ي حديث غدير خم: نقد حديث غدير،‌نقد ديدگاه‌هاي اهل سنت،‌حضور علي(ع) در غدير خم، معناي كلمه‌ي مولي، شواهد شيعه درباره‌ي كلمه‌ي مولي،‌توجيه اهل سنت در مورد شواهد.
عنوان : بررسي روايات تفسير امام صادق(ع) (جزء اول)
نويسنده : كاظم زماني
سال : 1380
استاد : سيد رضا مؤدب
دانشگاه : دانشگاه قم
موضوع : در اين پايان‌نامه تعداد 351 روايت تفسيري از امام صادق (ع) ذيل 86 آيه از جزء اول قرآن كريم ـ يعني سوره‌ي حمد و 141 آيه از سوره‌ي بقره ـ گرد آوري شده و متن و سند آنها بررسي گرديده و موارد اختلاف روايات و لغات دشوار، موضوع روايات و ميزان صحت و سقم آنها بيان شده است.
عنوان : بررسي تفاسير معتبر درباره‌ي دو آيه‌ي «شكل » و «شاكله» و مطابقت آن با نظريه‌ي مثل افلاطوني
نويسنده : محمد تحريرچي
سال : 1380
استاد : محمدعلي لساني فشاركي
دانشگاه : آزاد اسلامي واحد كرج
موضوع : در اين تحقيق نخست،‌دو واژه‌ي قرآني « شكل» و « شاكله» در هفده تفسير معتبر قديم و جديد بررسي شده است؛ سپس موضوعات مربوط به آن دو در آثار فلاسفه و حكما و عرفا و دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. مراد از شاكله در اين تحقيق عاملي است كه موجود زنده را به تحرك وا مي‌دارد و از آن به نفس، ضمير، قلب، ذهن، مغز، نهد و قالب مثالي تعبير مي‌شود.
  • تعداد رکورد ها : 1568