تبیان، دستیار زندگی
امیدوارم این خبر ها صحیح نباشد و زودتر از سوی متصدیان امر مستنداً تكذیب شود تا مبادا جشنواره امسال به مصداقی از ولنگاری فرهنگی متهم شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیدوارم زودتر تکذیب شود

امیدوارم این خبرها صحیح نباشد و زودتر از سوی متصدیان امر مستنداً تكذیب شود تا مبادا جشنواره امسال به مصداقی از ولنگاری فرهنگی متهم شود.

امیرمهرداد خسروی - بخش سینما و تلویزیون تبیان
جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

امروز خبری در سایت ها منعكس گردید مبنی بر اینكه برخی از اصلی ترین تصمیم گیرندگان و داوران جشنواره فیلم فجر دارای دو تابعیت هستند. ایرانی - آمریكایی یا كانادایی یا هر كشور دیگر. نمی دانم این خبر چقدر درست است اما تا این لحظه تكذیب نشده است.

كسانی كه با این مقولات آشنا هستند می دانند كه دریافت تابعیت دوم هركشور از نظر قوانین كشورها مستلزم پذیرش شرایطی قطعی است كه دریافت كننده باید متعهد به آن باشد. از جمله وفاداری و احترام به آن كشور، ارزش هایش و مسایلی از این دست. حتی باید برای اثبات وفاداری اش به این موضوع قسم هم بخورند.

من هرگز در مورد خوب یا بد بودن پذیرش تابعیت كشور دیگر قضاوتی نمی كنم چون امری شخصی است و افراد برخوردار را هم مذمت یا تحسین نمی كنم بلكه مرادم امر دیگری است، مقصود من بزنگاهی است بنام داوری توسط این افراد و یا عهده داری یك مسئولیت حساس از سوی ایشان!

آنچه اهمیت توجه دارد این است كه وقتی كسی قرار است درباره اثری سینمائی (كه عموماً بار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد) داوری كند كه به واسطه تابعیت دوم تعلقاتی به كشور دیگر دارد كه اتفاقاً جنس آن كشور در تضاد آشكار با ارزش های فرهنگی كشور خودش است، اگر آدم صادقی باشد، چگونه حاضر می شود مسئولیتی را در چنین طرازی بپذیرد؟ مثلا اگر خواست اثری را داوری كند كه پیام اثر در تضاد با مثلا آمریكا، غرب یا منافع آنها دارد و در عین حال پیام حق بود و در زمره ارزش های كشور خودش قرار داشت، چگونه تصمیم خواهد گرفت؟ و منافع یا ارزش های كدام كشور را ترجیح می دهد؟

هر طور تصمیم بگیرد نوعی بدعهدی و گاه خیانت به یكی از تعهداتش خواهد بود! اگر داوری اش مخالف آن كشور دوم باشد كه با متعهد شدن به قوانینش تابعیت گرفته پس به منافع و ارزش های آن كشور احترام نگذاشته و یا بالعكس! و این تناقض مهمی است. حال بماند كه ممكن است از ترس طرد آن طرف آبیها و غیره پا روی حق هم بگذارد! و از آن مهم تر نوع مدیریت كسانی است كه ایشان را برگزیده اند  كه واقعا چه معیارهایی برایشان مهم بوده است؟ و می شود كلی سوْال!!!

امیدوارم این خبر ها صحیح نباشد و زودتر از سوی متصدیان امر مستنداً تكذیب شود تا مبادا جشنواره امسال به مصداقی از ولنگاری فرهنگی متهم شود.